Ik ben ook van mening dat een mens in diepe verwondering kan wegzinken als hij beseft hoe groot het wonder is dat hem dat te beurt is gevallen.
Amen! Sterker nog, ik kan me niet voorstellen dat er christenen zijn die dat niet herkennen. Wat mij in de discussie in die zin is tegengevallen is dat er beweerd wordt dat uitverkiezing niets anders is als 'God wist van tevoren wie er in Hem zouden geloven, en heeft die uitverkoren', wat suggereert dat de ene mens na de zondeval bekwamer of beter is om de genade aan te nemen als een ander....
Aan de andere kant weet ik uit ervaring dat er een grote groep mensen is die oprecht Christen zijn, en waar het gewoon van af straalt dat God Zijn liefde in hun hart heeft uitgestort, die niet op een dergelijke manier in de uitverkiezing geloven. Ik ben dan ook van mening, dat wel iedereen die zalig wordt volgens die leer zalig wordt, maar dat niet iedereen noodzakelijk ook die leer kent of mee instemt.
Dat klopt. Niet de leer redt, maar het offer van Christus.
Het belangrijkste is dat mensen een vaste overtuiging hebben dat God naar ze heeft omgezien zonder iets van hunzelf in aanmerking te nemen als grond voor hun zaligheid.
Misschien zouden we daarover verder moeten discussieren; kan dit als je in een uitverkiezing gelooft op grond van voorgezien geloof.
Aan de mensen die dit met zoveel woorden zeggen: wat is je motief om het zo te zeggen?
Verder zou ik wel willen roepen tot iedereen die het maar horen wil. Kom toch tot Jezus mensen, grijpt Hem aan, werp je voor Hem neer en Hij zal je genade schenken. Want inderdaad, Hij stoot niemand die oprecht tot Hem komt af.
Gelukkig is het mogelijk om de genade ruim aan te bieden, ook met de leer van de uitverkiezing. Dank je Jas.
Beide "kampen" zijn dus overtuigd van de waarheid, immers zij ervaren beiden Gods waarheid in hun hart. Daarom zullen we elkaar slechts kunnen vinden in Jezus. In Hem moet alles levend worden.
Mee eens!
Theologiseren is prima, leuk en leerzaam, maar het brengt niemand tot Jezus. De Geest, die brengt zondaars tot Jezus. En eens zal het worden, één Herder en één kudde. Dit laatste is denk ik op refoweb een illusie, maar er is nog hoop.
En niet alleen op Refoweb. Ik vind het heel erg dat er maar zo weing eenheid is tussen ware christenen. Laten we op refoweb in elk geval naar elkaar luisteren en proberen respectvol met elkaar om te gaan, zonder het altijd met elkaar eens te zijn.