Wereldmijding/Wereldse zaken

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

alex leusink
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor alex leusink » 15 okt 2004 09:31

Marnix schreef:
Socrates schreef:Leeg zou ik het niet willen noemen. Dat zou betekenen dat er buiten Jezus niets is. Maar er is zoveel buiten Jezus! Helaas wel!

Klopt... Het is er alleen zo kort...

Dat is de leegte zonder Jezus... het feit dat je nu moet genieten want binnenkort is er niks meer.

Dus het feit dat Jezus' wereld niet tijdelijk is, dat maakt het tot een genieten? Dat is een egocentrische benadering!!! Het feit dat mijn leven en heel mijn gevoel zich met Hem tot in de vezels van mijn bestaan verbonden voelt, en Hij de liefde van mijn hart heeft, dat maakt Jezus' wereld een genieten en een 'volle' wereld.
Hardere aanpak wildplassers: Dweilen met de kraan open!

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 15 okt 2004 11:07

Alex, het ging niet om de volheid van een leven met Christus maar de leegheid van een wereld zonder Hem. Dat is inderdaad egocentrisch... want zonder Christus is er niets anders...

Het feit dat Zijn wereld niet tijdelijk is is 1 van de aspecten die het geloven mooi maakt... Als Hij niet sterker was dan de dood, wat zou geloven dan nog zijn? Wat jij beschrijft hoort er overigens net zo goed bij... de eenheid met Hem, dat Hij in je woont en werkt is inderdaad fantastisch... Het feit dat dat niet iets tijdelijks is neemt juist de leegte weg... want als dat tijdelijk zou zijn zou je nog een leegte in het vooruitzicht hebben.

Het is een combinatie van beiden... het een is onlosmakelijk van het ander. Bedankt voor je aanvulling.

Overigens is het niet zo dat je zonder Jezus niet van het leven kan genieten... De leegte zit hem in de houding van: Laten we eten en drinken en vrolijk zijn, want morgen sterven we... Die mensen denken dat er na de dood niks is.... (niks = leegte)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Socrates
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Socrates » 15 okt 2004 13:47

Mijn punt is vooral dat een leven buiten Jezus niet noodzakelijkerwijs zinloos is. Het heeft alleen voor de persoon zelf geen eeuwigheidswaarde. Maar er zijn genoeg niet-gelovigen die een heel nuttig leven hebben en met hele waardevolle zaken bezig zijn waar wij ook de vruchten van plukken, mensen die medicijnen uitvinden om ziektes te genezen, mensen die verslaafden helpen afkicken, mensen die ontwikkelingswerk doen, soldaten die de vrede handhaven. (om maar wat nobele dingen te noemen)

heeft het eeuwigheidswaarde? nee.

is het leeg? ik vind van niet.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 16 okt 2004 01:09

Het is volgens mij voor hen zinvol (genieten, eten drinken en vrolijk zijn) maar tijdelijk (want morgen sterven wij) en daarom dus leeg (zonder doel want na de dood is er volgens hen niks)

Ze bereiken op korte termijn misschien hun eigen doelen... maar niet het doel dat God met hen voor heeft.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

FlirrieSun
Mineur
Mineur

Berichtdoor FlirrieSun » 21 okt 2004 21:19

Marnix schreef:Het is volgens mij voor hen zinvol (genieten, eten drinken en vrolijk zijn) maar tijdelijk (want morgen sterven wij) en daarom dus leeg (zonder doel want na de dood is er volgens hen niks)

Ze bereiken op korte termijn misschien hun eigen doelen... maar niet het doel dat God met hen voor heeft.

Het is denk ik voor iedereen wel zinvol en God heeft ook duidelijk in de Bijbel gezegd dat het belangrijk is dat je de talenten die je hebt gebruikt.
En niet iedereen in deze wereld is ervan overtuigd dat er na dit leven niks is. Sommige mensen willen er zich nu gewoon niet druk om maken, en dat ze op deze aarde graag hun eigen leven willen leiden en zich niet druk willen maken om God, wil niet zeggen dat ze dan niks na de dood is. Ik ken mensen die redeneren, dat als ze heir op de aarde God niet willen zoeken, dat ze dan later ook niet in de hemel horen te zijn. Pijnlijk.

En er zijn mensen die geloven, door gewoon goed hun best te horen doen en hier op aarde er voor andere mensen te zijn en een geod leven te leiden, dat ze er dan ook wel komen

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 21 okt 2004 21:56

Marnix schreef:Het is volgens mij voor hen zinvol (genieten, eten drinken en vrolijk zijn) maar tijdelijk (want morgen sterven wij) en daarom dus leeg (zonder doel want na de dood is er volgens hen niks)

Maar is jouw eten en drinken zinvoller dan dat van hen? Hun leven an sich is minder zinvol omdat het geen perspectief heeft. Maar misschien heeft hun eten en drinken en vrolijk zijn juist wel meer zin omdat dat het enige is. (Lanceer maar even een filosofietje :) )

Eten en drinken en vrolijk zijn staat in dit geval even voor alle aardse dingen waar je van kunt genieten.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 22 okt 2004 00:31

Ik zeg niet dat het minder zinvol is... maar het is tijdelijk...

En ze hebben niet zo'n fantastisch vooruitzicht...

Als je God kent ga je met de tegenslagen in het leven net iets evenwichtiger om ;)

Flirrie, je hebt gelijk... Het is niet altijd dat ze niet geloven dat er iets is... velen geloven ook wel dat er wel wat is... maar ze weten niet wat... onzekerheid... of ze weten niet hoe ze er moeten komen... ze lopen op de brede weg naar de hel en zeggen: Ik maak me niet druk om wat er hierna is, dat zie ik vanzelf wel :? :cry:

Socrates
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Socrates » 22 okt 2004 11:07

Marnix schreef:Ik zeg niet dat het minder zinvol is... maar het is tijdelijk...

Als je God kent ga je met de tegenslagen in het leven net iets evenwichtiger om ;)

Flirrie, je hebt gelijk... Het is niet altijd dat ze niet geloven dat er iets is... velen geloven ook wel dat er wel wat is... maar ze weten niet wat... onzekerheid... of ze weten niet hoe ze er moeten komen... ze lopen op de brede weg naar de hel en zeggen: Ik maak me niet druk om wat er hierna is, dat zie ik vanzelf wel :? :cry:

Toch vind ik dat een karikatuur van mensen die niet in God geloven. Net alsof die mensen het állemaal makkelijk hebben, kiezen voor de gemakkelijkste (breedste) weg en flierefluitend door het leven gaan. Er zijn genoeg mensen die hoogstaande idealen hebben, die zich kapot werken voor anderen, en die daar aan alle kanten moeilijkheden door ondervinden, en die absoluut een verschil maken voor veel mensen in het bijzonder en ook voor de mensheid in het algemeen.

Socrates, de bekende Griekse wijsbeer

Cavecracker
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Cavecracker » 22 okt 2004 11:26

Socrates schreef:Toch vind ik dat een karikatuur van mensen die niet in God geloven. Net alsof die mensen het állemaal makkelijk hebben, kiezen voor de gemakkelijkste (breedste) weg en flierefluitend door het leven gaan. Er zijn genoeg mensen die hoogstaande idealen hebben, die zich kapot werken voor anderen, en die daar aan alle kanten moeilijkheden door ondervinden, en die absoluut een verschil maken voor veel mensen in het bijzonder en ook voor de mensheid in het algemeen.

Ik denk dat Socrates wel een punt heeft. Het leven zonder Jezus zal ook voor die mensen persoonlijk waarschijnlijk niet als zinloos ervaren worden en in die zin, zoals Socrates het bedoeld, heeft zo'n leven ook wel 'zin'. Iemand die niet in Jezus geloofd kan voor de mensheid in z'n algemeen in dit tijdelijk leven van grote betekenis zijn. Echter, Socrates gaf zelf al aan, het heeft geen eeuwigheidswaarde.
Het al dan niet zinvol zijn van een leven zonder Jezus hangt dus af van de definitie die je geeft aan 'zin' van het leven.
In mijn ogen heeft een leven zonder Jezus slechts in een bepaald opzicht 'zin': alleen in het tijdelijke. En dan komen we op het standpunt uit van Marnix: Het tijdelijke is wel erg kort, je zou zo veel meer uit het leven kunnen halen, het leven met Jezus is zoveel dieper en rijker en bovendien eeuwig!! Of niet Marnix??

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 22 okt 2004 14:02

Socrates schreef:
Marnix schreef:Ik zeg niet dat het minder zinvol is... maar het is tijdelijk...

Toch vind ik dat een karikatuur van mensen die niet in God geloven. Net alsof die mensen het állemaal makkelijk hebben, kiezen voor de gemakkelijkste (breedste) weg en flierefluitend door het leven gaan. Er zijn genoeg mensen die hoogstaande idealen hebben, die zich kapot werken voor anderen, en die daar aan alle kanten moeilijkheden door ondervinden, en die absoluut een verschil maken voor veel mensen in het bijzonder en ook voor de mensheid in het algemeen.

Dat zeg ik niet... ik zeg nergens dat de brede weg een weg is die je flierefluitend af kan leggen... als ik dat zou beweren zou ik inderdaad een onjuiste karikatuur schetsen. Het leven ga je niet flierefluitend door, op welke weg je ook loopt.

Jezus bedoelt met de smalle en brede weg niet dat het 1 gemakkelijk is en het ander niet... hooguit dat je op de brede weg je allerlei dingen kunt doen die je niet kan doen op de smalle weg... Ik denk dat Jezus bedoelt dat de smalle weg moeilijk te vinden is en de brede weg niet... (weinigen zijn er die haar vinden)

Terug naar “Archief”