Socrates schreef:Toch vind ik dat een karikatuur van mensen die niet in God geloven. Net alsof die mensen het állemaal makkelijk hebben, kiezen voor de gemakkelijkste (breedste) weg en flierefluitend door het leven gaan. Er zijn genoeg mensen die hoogstaande idealen hebben, die zich kapot werken voor anderen, en die daar aan alle kanten moeilijkheden door ondervinden, en die absoluut een verschil maken voor veel mensen in het bijzonder en ook voor de mensheid in het algemeen.
Ik denk dat Socrates wel een punt heeft. Het leven zonder Jezus zal ook voor die mensen persoonlijk waarschijnlijk niet als zinloos ervaren worden en in die zin, zoals Socrates het bedoeld, heeft zo'n leven ook wel 'zin'. Iemand die niet in Jezus geloofd kan voor de mensheid in z'n algemeen in dit tijdelijk leven van grote betekenis zijn. Echter, Socrates gaf zelf al aan, het heeft geen eeuwigheidswaarde.
Het al dan niet zinvol zijn van een leven zonder Jezus hangt dus af van de definitie die je geeft aan 'zin' van het leven.
In mijn ogen heeft een leven zonder Jezus slechts in een bepaald opzicht 'zin': alleen in het tijdelijke. En dan komen we op het standpunt uit van Marnix: Het tijdelijke is wel erg kort, je zou zo veel meer uit het leven kunnen halen, het leven met Jezus is zoveel dieper en rijker en bovendien eeuwig!! Of niet Marnix??