Marco schreef:IK zou voor een onderzoek van school graag van verschillende personen antwoorden hebben op de volgende vragen:
Wat doet u in het dagelijks leven
Vindt u dit de moeite waard
Vind u geld belangrijk
Denkt u wel eens na over de zin van het leven, en wat komt daar dan uit
Gelooft u in leven na de dood
Ik zou erg blij zijn met een aantal reacties.
In het dagelijkse leven ga ik naar school (leer wat over biologie en n beetje geschiedenis). Voor de rest vul ik mn leven met catechisatie, studentenvereniging en in het weekend ben ik thuis, bij mn ouders en ga leuke dingen doen met mn vriend en/of met vriend(inn)en en zondag naar de kerk. En werk ook nog een morgen, zaterdagmorgen.
Dit vind ik absoluut de moeite waard. Ik heb gewoon veel plezier erin om het te doen. Het is allemaal leerzaam, gezellig en ja, ik doe het graag. Ik ben namelijk wel een beetje een typ als ik ergens geen zin in heb dat ik het dan ook niet doe. En als ik iets wel doe, dat ik er dan echt plezier in heb! En ik denk ook dat ik er wat aan heb in toekomst, als ik oud en bezadigd ofwel volwassen wordt.
Of ik geld belangrijk vind? Aan de ene kant: ja, dat denk ik wel. Ik wordt best in beslag genomen door het saldo op mijn bankrekening (niet zo verwonderlijk, maar toch) enne ben ik ook best wel op kleren kopen enzo. Te veel vind ik zelf, maar ja... Ik weet ook best dat geld niet gelukkig maakt, maar stiekem vind ik het wel belangrijk om wat geld te hebben en toch net op wintersport te kunnen enzo.
Aan de andere kant: ben ik absoluut niet zo op geld dat ik er hard voor ga werken en al mn vrije tijd in bijbaantjes stop. In die zin geef ik er weer niks om, want ik besteed mn tijd liever aan iets 'leukers'. Lekker met vrienden vanalles doen enzo.
Ik denk best wel na over de zin van het leven. De zin van het leven voor mij is om 'mijn ding' hier op aarde zo goed mogelijk te doen. Iets uitdragen van het christen-zijn naar andere mensen, om zo aan het doel van schepping van de mens te proberen voldoen: tot Gods eer leven. En voor de rest huisje-boompje-beestje... Familie, vriend, vriend(inn)en...
De zin van het leven moet je in bepaalde mate ook zelf 'maken', je kan voor jezelf bijv. doelen stellen die je na wilt streven. Dat geeft je leven zin. Dit hoeft niet altijd direct met betrekking op God te zijn, maar het kan ook zijn dat je graag je school af wilt maken en daarvoor gaat. Misschien wel: dat waar je goed in bent, je talenten, zoveel mogelijk gebruiken.
Ik geloof in een leven na de dood. Zowel in hemel als in hel. Voor de rest weinig aan toe te voegen.