Wie gaat er mee met PKN

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 12 okt 2004 19:50

riska schreef:En als je dan de kerkgeschiedenis nagaat dan is er bijna een kerkscheuring gekomen van de nieuwe kerkorde van 1951, zoveel bezwaar is daartegen geweest. En nu is die kerkorde kennelijk "heilig"???

bezwaar wel, maar in die kerkorde kon het gereformeerde leer nog wel verkondigt worden. Gods Woord is heilig niet een kerkorde.
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 12 okt 2004 23:18

michel vh schreef:Het is bemoedigend om te lezen dat er nog mensen zijn die opletten: het bevestigen van homo's in het huwelijk en nog ergerlijker is het dat mensen echt (gaan) geloven dat Maria middelaar voor onze zonden zou zijn. Je mag dit met een gerust geweten een valse kerk noemen!

Wat niet wegneemt dat we ook voor onze vijanden moeten bidden!!!!

Wat een anti-katholieke onzin. Alsof elke katholieke Kerk Maria op een voetstuk plaatst.

Verder geloof ik niet dat de PKN ooit met de RKK of de OKK zal fuseren gezien het feit dat de PKN een radenkerk is (net als alle calvinistische kerken - een soort opperste sowjet (=raad = synode)) en de OKK en de RKK episcopale kerken zijn.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

michel vh

Berichtdoor michel vh » 12 okt 2004 23:46

Optimatus schreef:Wat een anti-katholieke onzin. Alsof elke katholieke Kerk Maria op een voetstuk plaatst.

In welke RK kerk is er geen beeld van Maria te vinden. Al die heiligen. Pure mensverheerlijking. Bovendien leren de Katholieken het zelf zo hoor...

Optimatus schreef:Verder geloof ik niet dat de PKN ooit met de RKK of de OKK zal fuseren gezien het feit dat de PKN een radenkerk is (net als alle calvinistische kerken - een soort opperste sowjet (=raad = synode)) en de OKK en de RKK episcopale kerken zijn.

Nee, waarom werden er dan nu al veel hervormde kerken (nu PKN) al vele leerstellingen verkondigd en werden er dan ook roomse gebruiken (denk alleen maar aan de kaarsjes, pijen in kleur) gebruikt?

Brion
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Brion » 12 okt 2004 23:48

michel vh schreef:.......roomse gebruiken (denk alleen maar aan de kaarsjes, pijen in kleur) gebruikt?

Pijen? Wij noemen dat een toga michel..

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 12 okt 2004 23:57

michel vh schreef:
Optimatus schreef:Wat een anti-katholieke onzin. Alsof elke katholieke Kerk Maria op een voetstuk plaatst.

In welke RK kerk is er geen beeld van Maria te vinden. Al die heiligen. Pure mensverheerlijking. Bovendien leren de Katholieken het zelf zo hoor...

Er zijn meer katholieke kerken dan die van Rome...

michel vh schreef:
Optimatus schreef:Verder geloof ik niet dat de PKN ooit met de RKK of de OKK zal fuseren gezien het feit dat de PKN een radenkerk is (net als alle calvinistische kerken - een soort opperste sowjet (=raad = synode)) en de OKK en de RKK episcopale kerken zijn.

Nee, waarom werden er dan nu al veel hervormde kerken (nu PKN) al vele leerstellingen verkondigd en werden er dan ook roomse gebruiken (denk alleen maar aan de kaarsjes, pijen in kleur) gebruikt?

En wat is er mis met een toga of albe, voorzien van een stola in de kleur die in een deel van het liturgisch jaar wordt gebruikt? Groen voor de tijd tussen pinksteren en advent, wit bij de hoogfeesten en in de tijd tussen kerst en epifanie en tussen pasen en de zondag na pinksteren, paars in de veertigdagentijd en advent en rood op feesten van de heilige geest.
Laatst gewijzigd door Optimatus op 13 okt 2004 10:05, 1 keer totaal gewijzigd.

JMvVliet
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor JMvVliet » 13 okt 2004 06:21

Brion schreef:
michel vh schreef:.......roomse gebruiken (denk alleen maar aan de kaarsjes, pijen in kleur) gebruikt?

Is zwart een heilige kleur dan?
It's nice to be important,
but it's more important to be nice.

Zareb
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Zareb » 13 okt 2004 06:46

Waarom zijn kaarsen een Rooms gebruik?

Heb je ooit al eens een paas nacht viering meegemaakt?

Binnenkomen in een donkere kerk, en dan wordt de paaskaars binnen gedragen, en vanuit die paaskaars wordt het licht doorgegeven aan iedereen. En zingt men uit volle borst "de Heer is waarlijk opgestaan"
Alleen al dit symbolisch gebruik is een preek opzichzelf.

SDG
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor SDG » 13 okt 2004 07:38

Zareb schreef:Alleen al dit symbolisch gebruik is een preek opzichzelf.

't Is duidelijk dat velen in ons midden het gevoel voor religieuze symbolentaal volledig zijn kwijtgeraakt.

Jammer alleen dat ze aan andere uiterlijkheden wel zoveel waarde hechten...
~~Soli Deo Gloria~~

Riska

Berichtdoor Riska » 13 okt 2004 08:57

SDG schreef:Jammer alleen dat ze aan andere uiterlijkheden wel zoveel waarde hechten...

Welke, respectievelijk wat bedoel je en wie bedoel je met "ze"???

Riska

Brion
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Brion » 13 okt 2004 16:40

JMvVliet schreef:
Brion schreef:

Nee, zwart is geen heilige kleur. Maar ik vermoed dat je dat niet aan mij vraagt maar aan michel?

JMvVliet
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor JMvVliet » 13 okt 2004 17:46

Brion schreef:
JMvVliet schreef:
Brion schreef:

Nee, zwart is geen heilige kleur. Maar ik vermoed dat je dat niet aan mij vraagt maar aan michel?

Klopt ja, sorry... :oops:
It's nice to be important,

but it's more important to be nice.

michel vh

Berichtdoor michel vh » 14 okt 2004 07:54

Het is wel duidelijk wat jullie bedoelen. Kunnen jullie een bijbelse onderbouwing geven voor jullie zogenoemde symbolentaal. Het is puur rooms en niets anders. Alle door mij beschreven 'uiterlijkheden' zoals jullie dat noemen zijn anders wel door God zelf verordineerd. Ik kan echt nergens iets vinden over kaarsen of een paarse, witte, gele, bruine, blauwe habijt (geen toga, deze is per definitie zwart!) En voor de onwetenden onder ons. In Psalm 42 staat geschreven: "Waarom ga ik in het zwart vanwege des vijands onderdrukking."

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 14 okt 2004 08:11

michel vh schreef:Het is wel duidelijk wat jullie bedoelen. Kunnen jullie een bijbelse onderbouwing geven voor jullie zogenoemde symbolentaal. Het is puur rooms en niets anders. Alle door mij beschreven 'uiterlijkheden' zoals jullie dat noemen zijn anders wel door God zelf verordineerd. Ik kan echt nergens iets vinden over kaarsen of een paarse, witte, gele, bruine, blauwe habijt (geen toga, deze is per definitie zwart!) En voor de onwetenden onder ons. In Psalm 42 staat geschreven: "Waarom ga ik in het zwart vanwege des vijands onderdrukking."

Hmm, een toga is niet per definitie zwart en stamt oorspronkelijk uit de tijd van de Romeinen (dus zo bijbels is het nou ook weer niet en de klederen zullen waarschijnlijk eerder wit zijn geweest), zie bron wikipedia:

Toga

Een toga is een wijd, lang gewaad dat gedragen wordt door hoogwaardigheidsbekleders.

Een toga of toog wordt door verschillende mensen gedragen.

Lang priesterkleed met nauwe mouwen en een rij knoopjes van de hals tot de voeten. De paus draagt een witte toga; de kardinalen dragen een rode; de bisschoppen een paarse en de priesters een zwarte toga. (enigszins in onbruik bij de laatste).
Ruim ambtsgewaad met wijde mouwen. In de protestantse kerken is de toga geen algemene, maar nog wel veel voorkomende dracht van de dominee.
Hoogleraren dragen een toga tijdens ceremoniele momenten, bijvoorbeeld bij een promotie of bij de opening van het academisch jaar.
Rechters en andere magistraten dragen een toga (met witte bef) bij een rechtszitting.

De toga bij de Romeinen
Oorspronkelijk werd de toga gedragen door de Romeinen, maar alleen bij officiële gelegenheden (leden van het Senaat), want het was een lastig en bewerkelijk kledingstuk om te dragen. De toga was eigenlijk alleen een grote lap wollen stof. Onder de toga werd een tunica gedragen. De toga lap was 15 voet lang en 10 voet breed. Het omdoen van de toga was een kunst op zich, omdat de plooien sierlijk moesten vallen. Één einde van de lap werd van achter naar voren over de linkerschouder geworpen, zodat de punt bijna de vloer raakte. Het andere eind werd onder de rechterarm naar voren gehaald en vervolgens over de linkerschouder naar achteren gedrapeerd en kan worden vastgemaakt met een fibula (soort speld).

Hogere ambtenaren en priesters mochten een toga met een brede, purperen zoom dragen, de toga praetexta (ornaat).

Slaven en vreemdelingen mochten geen toga dragen.

De notie in psalm 42 over het in het zwart gekleed zijn was in het oude Israel een teken van rouw (Ps. 35:14 Ps. 38:7, Ps. 42:10, Ps. 43:2, Job 5:11) en is dat in Nederland overwegend nog steeds. Zie ook de kanttekeningen.
Overigens waren er ook tekenen van rouw in Israel die we nu niet meer kennen, zoals het scheuren van de klederen en het zitten in zak en as.

De heilige klederen van de priesters in het oude testament waren gemaakt van linnen (Lev. 16:4), terwijl de toga vanouds van wol was gemaakt (dus wat dat betreft klopt dat natuurlijk ook niet) :wink:
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 14 okt 2004 11:18

michel vh schreef:Het is wel duidelijk wat jullie bedoelen. Kunnen jullie een bijbelse onderbouwing geven voor jullie zogenoemde symbolentaal. Het is puur rooms en niets anders. Alle door mij beschreven 'uiterlijkheden' zoals jullie dat noemen zijn anders wel door God zelf verordineerd. Ik kan echt nergens iets vinden over kaarsen of een paarse, witte, gele, bruine, blauwe habijt (geen toga, deze is per definitie zwart!) En voor de onwetenden onder ons. In Psalm 42 staat geschreven: "Waarom ga ik in het zwart vanwege des vijands onderdrukking."

De precieze verwijzingen kan ik niet zo gauw vinden, maar ALLE parafernalia van de catholica heeft Bijbelse oorsprong, tot aan de stola aan toe.

Wilko
Mineur
Mineur

Berichtdoor Wilko » 14 okt 2004 11:25

De Bijbel is belangrijker dan een kerkorde of een synode(besluit). Juist daarom kunnen wij niet mee met de PKN. De kerk die breekt met de eenduidige leer van de Schrift die de Hervormde Kerk eeuwenlang tot haar basis en fundament had. Wie de basis van de Hervormde Kerk verlaat, verloochent de Hervormde Kerk in haar wezen en verlaat haar, ook al gaat men mee met de synodale organisatie naar de PKN via een wettig, maar onbijbels besluit omdat het tegen Gods Woord ingaat de oprichting van de PKN.

Ja, maar we kunnen toch de gereformeerde leer verbreiden?
Ja zeg ik, maar kunnen we lid worden van de PKN en daarmee onder haar kerkorde en opzicht staan? Kunnen wij haar accepteren met haar plurale grondslag?

De gereformeerde leer kunnen we overal verbreiden, in de NGK, CGK, GG, OGG, Evangelische gemeenten, baptistengemeenten. Echter, we mogen de Hervormd (Geref.) Kerk niet verlaten! Daar horen we thuis. Waarom? Omdat zij naar haar belijdenis nog altijd de ware kerk is waarvan we ons niet behoren af te scheiden, ook niet naar de valse PKN toe!

Terug naar “Archief”