Hemel & hel

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 04 dec 2002 00:16

Waarom praat iedereen over Hemel? Ik kom de term Nieuwe Aarde helemaal niet tegen.

Volgens Openbaringen zijn onze zielen in de hemel en als Christus terugkomt zullen de lichamen opstaan en weer met de ziel verenigd worden. Vervolgens zal de aarde worden vernieuwd en volgens psalm 104 zullen de goddelozen, de mensen die zonder God leven daar niet meer zijn. De hemel zal naar de aarde toe komen en zich met de aarde verenigen en God zal onder de mensen wonen, op een aarde zoals die nu ook is, maar dan onstelbaar veel mooier, zonder zonde, verdriet en de duivel.

Wat de hel precies wordt, ik weet het niet. Ik wil het ook niet weten. Iets heel ergs. Hoewel het feit dat je dat altijd samen met God mogen zijn moet missen al erg genoeg is is de bijbel wat dat betreft niet concreet. De tweede dood wordt het genoemd, de poel van vuur en zwavel :(

Ik raad iedereen aan naast dat boek van Lewis ook eens Op het Randje van de Eeuwigheid van Randy ALcorn te lezen. In dit boek ga je heel erg stil staan bij hemel en hel, en leer je dat je in dit leven keuzes moet maken.

Vito
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Vito » 04 dec 2002 11:04

Elsa schreef:Dit is de meest vreselijke posting op dit forum![/i]

Mijn postings afdoen als vreselijk vind ik niet erg complimenteus, vooral als je ze niet begrijpt (zie de reactie van surfer voor de betekenis van mijn posting). Misschien een opfriscursus "leren lezen" starten...?

Merel
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Merel » 04 dec 2002 11:27

Over boeken over dit onderwerp gesproken, ik ben al heel lang op zoek naar een boek, maar ik weet de titel niet meer! Het gaat over drie vrienden die een ongeluk krijgen. De een komt in de hel, de ander in de hemel en de derde overleeft het. Hierin worden de hemel en de hel ook heel bijzonder beschreven. Als blijft het natuurlijk gissen of het echt zo is!
Kent iemand dit boek? Het is een hele dikke pil.

moppie
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor moppie » 04 dec 2002 12:33

Ik vraag me trouwens al heel erg lang af, hoe we Openbaringen op moeten vatten. Er zit ongelofelijk veel symboliek in Openbaringen. Is heel Openbaringen geschreven vanuit symboliek en achterliggende gedachten. Of is Openbaringen toch geschreven in platte tekst die voor iedereen begrijpelijk is??

Als Openbaringen geschreven is in symboliek is het heel moeilijk en gevaarljk om daaruit bepaalde speculaties en voorspellingen te doen.

Als Openbaringen geschreven is vanuit platte concrete tekst, dan moeten we denk ik huiveren voor de dingen die ons nog te wachten staan voor de verlossing er is.

dan rijzen er bij mij meer vragen. bv de afmetingen waar Janneke het over had. Muren van 144 bij 144. Is dit meters??? dan is dit heel klein, en eigenlijk absurd. Is dt kilometers??? Dan lijkt het me nog klein. Men heeft het over een schare die niemand tellen kan die in de hemel zal zijn.

Bekeerden van ruim 6000 jaar lang vanuit heel de aarde zullen daar zijn.

Kan dat allemaal in 144 bij 144 km???

Misschien een hele grove practische beredenering van mij hoor.

Maar als ik dit en andere dingen op een rijtje zet, dan heb ik ergens het idee dat Openbaringen meer symboliek is.

janneke
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor janneke » 04 dec 2002 18:49

moppie schreef:dan rijzen er bij mij meer vragen. bv de afmetingen waar Janneke het over had. Muren van 144 bij 144. Is dit meters??? dan is dit heel klein, en eigenlijk absurd. Is dt kilometers??? Dan lijkt het me nog klein. Men heeft het over een schare die niemand tellen kan die in de hemel zal zijn.

Moppie, ik heb het uit de Bijbel, dus waar is het zeker! Of het meters, kilometers of wat dan ook zijn, weet ik ook niet...Misschien een goed idee om dit eens aan een dominee voor te leggen...

moppie
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor moppie » 04 dec 2002 22:25

janneke schreef:
moppie schreef:dan rijzen er bij mij meer vragen. bv de afmetingen waar Janneke het over had. Muren van 144 bij 144. Is dit meters??? dan is dit heel klein, en eigenlijk absurd. Is dt kilometers??? Dan lijkt het me nog klein. Men heeft het over een schare die niemand tellen kan die in de hemel zal zijn.

Moppie, ik heb het uit de Bijbel, dus waar is het zeker! Of het meters, kilometers of wat dan ook zijn, weet ik ook niet...Misschien een goed idee om dit eens aan een dominee voor te leggen...

Ja Janneke ik val jou er ook niet om aan ofzo. Ik vraag me alleen heel serieus af of Openbaringen symbolisch bedoeld word of niet

janneke
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor janneke » 04 dec 2002 22:33

Weet ik...gaf alleen maar tekst en uitleg:) Misschien dat iemand meer over dit tekstgedeelte weet?!!?!

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 05 dec 2002 13:11

Statenvertaling&kanttekening: Openbaring 21:16:

16: En de stad lag vierkant, en37) haar lengte was zo groot als haar breedte. En hij mat de stad met den rietstok op twaalf duizend stadien;38 ) de lengte, en de breedte, en de hoogte derzelve waren even gelijk.

37) lag vierkant, en
Grieks ligt vierhoekig. Dit wordt zo gezegd, omdat deze figuur de allervaste en onbewegelijkste is.

38 ) twaalf duizend stadien;
Daar acht stadiën een Italiaanse mijl maken, en drie Italiaanse mijlen een uur gaans, zo beloopt de grootte van deze muur in het rond vijfhonderd van onze mijlen of uren gaans. Waardoor te kennen gegeven wordt, dat de gemeente van Christus in den hemel zeer groot zal zijn; en nochtans zo dat hare eigen woonplaats, als een hemels paradijs, van andere plaatsen zal afgezonderd zijn en blijven.

moppie
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor moppie » 05 dec 2002 13:14

TheKeimpe schreef:Statenvertaling&kanttekening: Openbaring 21:16:

37) lag vierkant, en
Grieks ligt vierhoekig. Dit wordt zo gezegd, omdat deze figuur de allervaste en onbewegelijkste is.

Waardoor te kennen gegeven wordt, dat de gemeente van Christus in den hemel zeer groot zal zijn; en nochtans zo dat hare eigen woonplaats, als een hemels paradijs, van andere plaatsen zal afgezonderd zijn en blijven.

Dus toch symbolisch??

Elsa
Mineur
Mineur

Berichtdoor Elsa » 05 dec 2002 23:40

Vito schreef:
Elsa schreef:Dit is de meest vreselijke posting op dit forum![/i]

Mijn postings afdoen als vreselijk vind ik niet erg complimenteus, vooral als je ze niet begrijpt (zie de reactie van surfer voor de betekenis van mijn posting). Misschien een opfriscursus "leren lezen" starten...?

Even een korte reactie, voordat ik, later, meer inhoudelijk reageer....... :lol:

Vito, het is ook absoluut mijn bedoeling niet om complimenteus te zijn. :wink:
Ik vind niet dat dit soort zaken, ook al zijn ze 'ironisch' bedoeld, op deze manier hier neergezet kunnen worden! De dingen waar we het over hebben zijn te heilig voor grapjes. Ik zal dus ook geen excuus maken.
(ALS het trouwens ironisch bedoeld was, had er wel een knipoogje achter gemogen.)
Woorden zijn de struikelstenen voor iedere toenadering.
- Louis Paul Boon

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 30 dec 2002 15:05

Vraag: hoe komen de rooms-katholieken aan het vagevuur? Weet iemand misschien hoe vroege kerkvaders over de hel dachten?

NieuweReformator
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor NieuweReformator » 30 dec 2002 22:08

Het mooiste komt nog

Een dominee kwam eens bij een vrouw die net had te horen gekregen dat ze leed aan een ongeneeslijke ziekte. Ze was er al aardig overheen gekomen en was nu samen met de dominee de rouwdienst aan het bespreken. Er werd wat gezegd over welke liederen er moesten worden gezongen, welke passage uit de Bijbel, je kent dat wel. Het gespreksonderwerp verschoof naar hoe ze wilde opgebaard worden. Ze legde alles uit en omschreef hoe ze wilde zijn. Toen de dominee weg wilde gaan zei ze: "O, dominee, ik vergeet nog wat. Ik wil opgebaard worden met een vork in mijn hand." "Eh..wat..een vork?" stamelde de dominee terug. "Ja" zei de vrouw "Het mooiste van de kerk waren die opbouwende gezamenlijke maaltijden die we altijd hadden met de gemeenteleden. Aan het eind van de week wist ik altijd dan het mooiste nog moest komen: de maaltijd" De dominee stond wat wazig te kijken en vroeg; "Dus?" De vrouw antwoordde: "Dus als mensen vragen waarom ik die vork in mijn hand heb moet je zeggen dat het mooiste nog komt."

NieuweReformator

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 28 jan 2003 18:45

heeft iemand commentaar op het volgende?

Het lijkt alsof er in de Bijbel aanwijzingen zijn dat ook na de dood vergiffenis gegeven kan worden. Die indruk krijg ik uit de volgende teksten:

Markus 2 10 Doch opdat gij moogt weten, dat de Zoon des mensen macht heeft, om de zonden op de aarde te vergeven (zeide Hij tot den geraakte):
waarom wordt nadrukkelijk gezegd: de zonden op de aarde?

opnieuw, nu in Lukas:
Lukas 5 24 Doch opdat gij moogt weten, dat de Zoon des mensen macht heeft op de aarde, de zonde te vergeven (zeide Hij tot den geraakte): Ik zeg u, sta op, en neem uw beddeken op, en ga heen naar uw huis.

Waarom wordt er in Mattheus zo uitdrukkelijk gezegd dat de zonde tegen de Geest ook niet na dit leven (de toekomende eeuw) vergeven zal worden?

Mattheus 12 32 En zo wie enig woord gesproken zal hebben tegen den Zoon des mensen, het zal hem vergeven worden; maar zo wie tegen den Heiligen Geest zal gesproken hebben, het zal hem niet vergeven worden, noch in deze eeuw, noch in de toekomende.

Dat met 'de toekomende eeuw het leven na de dood wordt bedoeld blijkt o.a. uit de volgende teksten:

Lukas 18 30 Die niet zal veelvoudig weder ontvangen in dezen tijd, en in de toekomende eeuw het eeuwige leven.
Markus 10 30 Of hij ontvangt honderdvoud, nu in dezen tijd, huizen, en broeders, en zusters, en moeders, en kinderen, en akkers, met de vervolgingen, en in de toekomende eeuw het eeuwige leven.
Lukas 3 7 Hij zeide dan tot de scharen, die uitkwamen, om van hem gedoopt te worden: Gij adderengebroedsels, wie heeft u aangewezen te vlieden van den toekomenden toorn?
Efeze 1 21 Verre boven alle overheid, en macht, en kracht, en heerschappij, en allen naam, die genaamd wordt, niet alleen in deze wereld, maar ook in de toekomende;

Ook Mattheus 18 lijkt ernaar te verwijzen dat het mogelijk is dat er na de dood de zonden vergeven kunnen worden:

32 Toen heeft hem zijn heer tot zich geroepen, en zeide tot hem: Gij boze dienstknecht, al die schuld heb ik u kwijtgescholden, dewijl gij mij gebeden hebt;
33 Behoordet gij ook niet u over uw mededienstknecht te ontfermen, gelijk ik ook mij over u ontfermd heb?
34 En zijn heer, vertoornd zijnde, leverde hem den pijnigers over, totdat hij zou betaald hebben al wat hij hem schuldig was.
35 Alzo zal ook Mijn hemelse Vader u doen, indien gij niet van harte vergeeft een iegelijk zijn broeder zijn misdaden.

En nog een hele vage mogelijke verwijzing (1 Korinthiers 3):

13 Eens iegelijks werk zal openbaar worden; want de dag zal het verklaren, dewijl het door vuur ontdekt wordt; en hoedanig eens iegelijks werk is, zal het vuur beproeven.
14 Zo iemands werk blijft, dat hij daarop gebouwd heeft, die zal loon ontvangen.
15 Zo iemands werk zal verbrand worden, die zal schade lijden; maar zelf zal hij behouden worden, doch alzo als door vuur.

Nog een mogelijke verwijzing:

1 samuel 2 6 De HEERE doodt en maakt levend; Hij doet ter helle nederdalen, en Hij doet weder opkomen.

Dit zijn zo wat losse gedachten van mij.
Uiteraard is het de bedoeling dat we op aarde afstand zouden doen van onze zonden, en dat zou dan ook de reden kunnen zijn dat er in de Bijbel nauwelijks aandacht aan geschonken wordt.

Maar de link met het vagevuur van de roomsen is wel opvallend. Ik vraag me dan ook af of de opvatting over het vagevuur een roomse dwaling is of dat deze opvatting ook in de vroeg-christelijke gemeenten gold.
Laatst gewijzigd door surfer op 03 feb 2003 18:16, 2 keer totaal gewijzigd.

Thedudehimself
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Thedudehimself » 03 feb 2003 17:51

Inspector Morse schreef:Ik geloof eerlijk gezegd ook niet dat de Hemel een fysische plaats zou zijn. Het lijkt mij eerder een soort toestand, een geestelijke dimentie.

Als we openbaringen mogen geloven zal de hemel nederdalen op de aarde. Het is dus volgens mij niet een toestand, maar wel een tastbare werkelijkheid. Wij zullen net als Christus een verheerlijkt lichaam krijgen. Praten over de hemel als een toestand van een geestelijke dimensie doet mij wat te grieks-filosofisch aan. Het was ook niet Gods oorspronkelijke bedoeling dat wij geesten zouden zijn, toch. God schiep ons naar Zijn beeld: lichaam ziel en geest. Als we straks niet lichamelijk zullen zijn dan zou dat net zijn alsof God zou zeggen... welnu dat deel was niet zo zinvol in mijn schepping (maar graag kritiek hierover).

Wat betreft de hel... het is al eerder gerefereerd C.S. Lewis heeft hier een boek over geschreven De Grote Scheiding. Hij stelde het voor als het Eeuwige Niets. Anderen denken dat je in de hel ook je aardse begeerten tot in het oneindige zult botvieren... zodat je nooit gelukkig zult zijn. (doordenkertje, maar denk ook aan het Paradijs zoals verkondigd door de Islam). Maar ga jezelf na niets voelt zo leeg, op den duur, als een aardse begeerte. Een begeerte is een vervelend en dreinerig ding ten opzichte van de enorme heerlijkheid die opgewekt wordt als de begeerte is gestorven (naar C.S. Lewis)
Ik geloof in een God die niet doet wat ik wil!

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 03 feb 2003 17:53

misschien is er in de hel juist geen afleiding meer.
Waardoor mensen gedwongen worden over hun werkelijke toestand na te denken, en is dat onderdeel van de pijn. 'de worm die niet sterft en het vuur dat niet uitgeblust wordt.

Terug naar “Archief”