Markie schreef:joepie schreef:Lalage schreef:Een stap terug kan zeker, weet ik uit ervaring. En als het iets is dat God van je vraagt en je bidt ervoor, zal Hij je ook zeker helpen om niet te vervallen in het oude gedrag.
Verder: Ik las in het blad Charisma (van pinkstermensen) over een stel dat op een gegeven moment dacht dat God van hen vroeg dat ze ook niet meer zouden tongzoenen voor het huwelijk, omdat je daarmee seksuele verlangens opwekt. Wat vinden jullie daarvan?
Ik vind het nogal vergezocht. Voor mannen schijnt het zien van een vrouw soms al seksuele verlangens op te wekken, dus wat moet je dan? In een burka gaan lopen?
Kan me nog goed herinneren dat toen wij nog verkering hadden ik een nieuwe jurk ging kopen en met die jurk de paskamer uitkwam....
Dat wekte dus inderdaad verlangens op. Maar je hoefd toch niet aan verlangens toe te geven?
Dat bepaal je zelf of je dat al dan niet doet.
Een kind wat een snoepje wil krijgt dat ook niet altijd (of misschien wel nooit).
Volgens mij is trouwens die vraag over tongzoenen ook door Hoek beantwoordt.
Maar ik vind het onzin. Als je merkt dat hetgene wat je doet de ander te veel opwind dan moet je dus iets anders gaan doen.
Of de ander kan zich trainen om op zo een moment gewoon aan iets heel anders te gaan denken. Gaat de opwinding van zelf weer voorbij.
Volgens mij ben je best een 'koel' mens Joepie.
Jij praat er allemaal erg makkelijk over vind ik, en als iets je opwond in je verkeringstijd, zoals tongzoenen, stopte je daar maar mee.
Wat houd je dan nog over in een relatie?Je mag best van bepaalde dingen genieten ook lijkt me.
Je moet in alles naar elkaar toegroeien lijkt me, dus ook daarmee.
Of zei jij in je verkeringstijd tegen je vriend:Ho, we zoenen niet meer want dat doet me wat en dat wil ik niet.
Lijkt me wel erg sterk.
Als het wél zo is zijn er m.i. zéér weinig stelletjes die zo waren dan jij en je vriend vroeger

Beetje beter lezen Markie!!
Maar als je het zo wil is ook goed.
Ik denk dat je inderdaad momenten hebt waarop tongzoenen te veel opwekt. En andere momenten waarop dat niet zo is.
En dat je dan best je manier van zoenen aan kunt passen aan het moment. Het is dus grote onzin dat je altijd zou moeten tong zoenen.
Als je weet dat je er op dat moment erg opgewonden van raakt en het dan erg moeilijk is om niet verder te gaan, moet je het dus niet doen op dat moment.
Dat heeft niets met koel zijn te maken maar met je verstand gebruiken.
En ja, zo hebben wij het gedaan in onze verkerings tijd en trouwens ook tijdens ons huwelijk.
Er is tenslotte wel meer dan alleen tongzoenen!!!! (mag ik hopen)
Je moet trouwens ook zorgen dat je eerst aan God denkt, voor je in een hevige passionele toestand komt
Scheelt een hoop verkeerde passie.