Hoe reageer je op een vloekende medestudent/ collega?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Vin

Berichtdoor Vin » 12 jan 2004 23:04

Brion schreef:Ik durf het bijna niet te vragen:
Heb jij ook lijstjes?
Waarom durf je dat niet te vragen? Nee ik heb geen lijstjes :wink: Ik heb wisselende inzichten die mij per stap mijn stappen doen bepalen. (en soms, misschien te vaak, pas achteraf)

Brion
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Brion » 12 jan 2004 23:10

Vin schreef:
Brion schreef:Ik durf het bijna niet te vragen:
Heb jij ook lijstjes?
Waarom durf je dat niet te vragen? Nee ik heb geen lijstjes :wink: Ik heb wisselende inzichten die mij per stap mijn stappen doen bepalen. (en soms, misschien te vaak, pas achteraf)

Was maar een grapje hoor, ik durf jou alles te vragen :D
Grappig, ik heb dus ook geen lijstjes; en ik bepaal ook per stap wat goed is of niet goed, ook soms achteraf....... zou dat heel erg zijn denk je?
Ik denk eigenlijk van niet....."onderzoek alles en behoud het goede"
Wat vind je daarvan?

Vin

Berichtdoor Vin » 13 jan 2004 00:00

Brion schreef:Was maar een grapje hoor, ik durf jou alles te vragen :D
In 't openbaar ook? :wink: :oops: :lol: :mrgreen:

"onderzoek alles en behoud het goede"Wat vind je daarvan?
Ja. Ach. Je kan dat zo onbezonnen toepassen. Onderzoeken is niet hetzelfde als uitvoeren. Moord onderzoeken is niet moorden. Dus ik vind de uitspraak wel leuk, maar ook naar die kant op kan de balans uitslaan.

Dus voetje voor voetje proberen we de balans te houden :)

Brion
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Brion » 13 jan 2004 00:08

Vin schreef:
Brion schreef:Was maar een grapje hoor, ik durf jou alles te vragen :D
In 't openbaar ook? :wink: :oops: :lol: :mrgreen:

"onderzoek alles en behoud het goede"Wat vind je daarvan?
Ja. Ach. Je kan dat zo onbezonnen toepassen. Onderzoeken is niet hetzelfde als uitvoeren. Moord onderzoeken is niet moorden. Dus ik vind de uitspraak wel leuk, maar ook naar die kant op kan de balans uitslaan.

Dus voetje voor voetje proberen we de balans te houden :)

Ja hoor ik durf jou ook alles te vragen,ook in het openbaar :D

Zo zie je maar weer, iedere stelling, uitspraak, wet, waarheid of wat dan ook moet je ook kunnen nuanceren. Prima voorbeeld van je, dat bij "onderzoek alles......." er ook een maar en een mits bij zit.
Moord onderzoeken is inderdaad niet zo handig, net zoals 50 pilsjes drinken, 240 km per uur op de snelweg rijden, of onderzoeken of de zwaartekracht echt bestaat door van een flat af te springen.

Je laatste zin "voetje voor voetje...." spreekt mij bijzonder aan.

caprice

Berichtdoor caprice » 13 jan 2004 05:06

Brion schreef:"onderzoek alles en behoud het goede"
Wat vind je daarvan?

Niet helemaal mee eens, want veel dingen zijn al onderzocht of ze goed zijn, zoals eerdergenoemde plaatsen, maar er moest helaas geconstateerd worden dat ze niet goed waren. Deze dingen zijn dus al onderzocht en hoeven wij niet nog een keer te onderzoeken.

joepie

Berichtdoor joepie » 13 jan 2004 09:06

Onderzoekt alle ding en behoud het goede wordt nogal eens verkeerd gebruikt. Zo van: ik mag alles proberen om te weten of het goed is, dat soort onderzoek.
En daarna bepaal ik wel of het goed is, maar ik moet het zeker wel een keer uitgeprobeert hebben.
Nu zo wordt het dus niet bedoeld.
Dat onderzoek doe je dus van te voren. Je doet dus onderzoek en denkt er over na of iets wat je wilt gaan doen wel goed is. Je kunt al van te voren weten of dingen van Gods wege goed zijn. Daar hoef je ze dus niet voor mee te maken.

Laugh
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Laugh » 24 jan 2004 21:44

Ik heb in mijn klas veel onchristelijke mensen, waarvan er een heel aantal alleen al om een pen die op de grond valt de grootste vloeken door de collegezaal gooien..
Bijv. "Jezus", daarop zei ik:"oh zeg maar Laugh hoor"
Ik werd schaapachtig aangekeken, maar het werkt wel.. (het kwartje valt wel!) de volgende keer toen diegene het weer deed, vroeg ik of diegene dat niet wilde doen, omdat voor mij Jezus heel belangrijk is.

Weer een week of wat later, bij het vak "de maatschappij en ik" kwam religie aan bod, en na die les, kwam diegene van wat ik hierboven schreef naar me toe.. "kun je misschien eens wat meer uitleggen? Want je vind het echt erg als iemand vloekt he? Wil je me eens uitleggen waarom en wat jij dan met die Jezus hebt?"

En dat heb ik gedaan (zo goed en zo kwaad als het ging), en daar zaten nog een aantal klasgenoten bij. Het werd een goed gesprek kan ik jullie zeggen, en ik merk dat ze ECHT proberen om niet/minder te vloeken....

Ik had eigenlijk ook heel kort kunnen zijn met deze reactie: sta open voor anderen, voor onchr. en die vloeken. Wees een lichtje in de wereld, en sta voor hen klaar als ze meer van je geloof willen weten. Wees open en eerlijk!!! Zeg het als ze vloeken dat je dat liever niet hebt, elke keer weer.. ( want 1 keer zoiets zeggen is gewoon niet genoeg)
Is heel moeilijk, maar daar mag je om bidden!! Want juist met getuigen hebben we Gods hulp zoo hard nodig!!

Sterkte er mee!
One day I will wipe away every tear from your eyes and will take away every pain you have suffered on this earth.(....)
My question is: Would you be My child?
I am waiting for you...

march
Verkenner
Verkenner

hoe ik reageer als er iemand vloekt..

Berichtdoor march » 07 mei 2004 12:06

ik zeg er wat van.mensen moeten niet zo egoistisch zijn ze moeten ok aan anderen denken,aan de mensen die gelovig zijn en het niet waarderen als iemand vloekt.
`Make each day count`

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 07 mei 2004 12:10

joepie schreef:Onderzoekt alle ding en behoud het goede wordt nogal eens verkeerd gebruikt. Zo van: ik mag alles proberen om te weten of het goed is, dat soort onderzoek.
En daarna bepaal ik wel of het goed is, maar ik moet het zeker wel een keer uitgeprobeert hebben.
Nu zo wordt het dus niet bedoeld.
Dat onderzoek doe je dus van te voren. Je doet dus onderzoek en denkt er over na of iets wat je wilt gaan doen wel goed is. Je kunt al van te voren weten of dingen van Gods wege goed zijn. Daar hoef je ze dus niet voor mee te maken.

Het gaat in dat verband sowieso over 'geesten', (valse) profeten enzo. Die moet je onderzoeken en het goede daarvan behouden.

Het heeft dus niks te maken met dingen die wel of niet zouden 'mogen'.

André

Berichtdoor André » 16 jul 2004 00:09

Iemand die zegt, niet te geloven.
Hoeft God ook niet te vervloeken.
Ik geloof, zijn ongeloof niet.

Cybercurse
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Cybercurse » 16 jul 2004 01:43

Als iemand vloekt waar ik bij ben (doorgaans onbekenden) dan zeg ik er de 1e keer niks van. Wanneer het vaker gebeurt wel. Vaak probeer ik op die manier een gesprek uit te lokken, als het kan 1 op 1.

Eigenlijk heb ik het nog nooit meegemaakt dat mijn vraag om niet meer te vloeken in m'n bijzijn niet werd geaccepteerd. Maar anders zou diegene beter andere vrienden/kennissen gaan zoeken.

Eerlijkheidshalve moet ik zeggen dat ik zelf ook wel eens vloek als het flink tegenzit. Ik heb dan direct spijt, maar het gebeurt toch.

Johanne
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Johanne » 20 jul 2004 00:25

Meestal probeer ik wel aan de mensen om me heen aan te geven dat ik liver iet heb dat ze vloeken enzo. Alleen heb ik juist ook gehad dat t juist averechts wekte.
Mensen waar ik verder heel goed mee om kon/kan gaan enzo, maar als t dan op vloeken neerkwam en ik had t over niet vloeken dat ze juist nog ff een keertje moesten vloeken enzo...
"I am a lonely soldier, I fight my own war
Everyone's caught up in themselves
My wounded soul is tearing me down"

-Narnia-

cornelis
Kapitein
Kapitein

Vloeken.

Berichtdoor cornelis » 12 okt 2004 19:29

Wat is nu vloeken precies.
Ik stap er meestal op het werk wel op af,maar dan zeg ik meestal waarom geef je nu God de schuld?
Maar ik heb begrepen,dat dit niets met vloeken te maken heeft.
Ergens las ik,dat het een oorlogsverlkaring is aan God.
En dat laat me niet meer los.
Ik weet,dat als iemand er echt heel van spijt van heeft,dat ook dan de Here deze vloeker wil vergeven.
Ik wordt bijna schaamrood,omdat het uit pure paniek ook mij eens is overkomen,en ik vond het verschrikkelijk.
Maar ik heb er moeite mee,als mensen er maar mee doorgaan.
Kan ik deze mensen straks nog wel Gods onmisbare Zegen toewensen op een nieuwjaarsreceptie.?
Wie kan mij helder uiteenzetten,wat vloeken nu echt is,denk er om,ik bedoel het 100% serieus.
Want een vader uitschelden,doen we toch ook niet,hoe kunnen we dan onze Hemelse Vader,die zo enorm goed en genadig is uitschelden.
Hier past een nederig knielen toch?
Ik wacht af met vriendelijke groeten Cornelis.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 13 okt 2004 00:03

Als iemand doelbewust loopt te vloeken, heb ik twee antwoorden paraat:

1. Een vriendelijk verzoek om de taal te kuisen en God niet te vervloeken.
2. (iemand vloekt) (ik antwoord) Dank je, jij mag Erik zeggen.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

FlirrieSun
Mineur
Mineur

Berichtdoor FlirrieSun » 13 okt 2004 00:09

Caprice, Ik ben het niet helemaal met je eens, dat je die emnsen maar zoveel mogelijk moet mijden. Mijn vriend is een bouwvakker, zit op voetbal en hij vloekt niet. Ook woont hij in een behoorlijk christelijk dorp en is dat sowieso daar minder. En ik denk niet dat je voor andere mensen kan bepalen of ze wel of niet op voetbal mogen zitten.
Het is goed om aan teamsport te doen, je sociale contacten te onderhouden, te bewegen om je lichaam gezond te houden en zo kan ik nog wel doorgaan. Niet alles is per definitie fout, wat je ooit geleerd hebt denk ik, of waar een aantal mensen vanuit gaan.
Ok was een klein beetje off-topic

Terug naar “Archief”