elbert schreef:michel vh schreef:elbert schreef:Tabitha schreef:elbert schreef: In Jakobus 2:10 staat het duidelijk: Want wie de gehele wet zal houden, en in een zal struikelen, die is schuldig geworden aan alle. Dat geldt voor mij, dat geldt voor jou, dat geldt voor ieder mens. Daarom is er van de PKN geen heil te verwachten, en zal deze, gelijk de al eerder genoemde toren van Babel, door God verscheurd worden.
Onzin.
1. van de pkn is idd geen heil te verwachten, maar van God wel. Dat geldt overigens voor elke kerk.
2. Zolang Christus gepreekt wordt, is er wel heil te verwachten.
Tabitha, dat is niet mijn quote, maar die van michel_vh.
Ik ben het overigens geheel met je eens.
In Gods Woord staat geschreven: een mens kan niet en God en Mammon (dat is de wereld) beide dienen. Dat je terecht stelt dat zolang Christus gepreekt wordt er nog een weg tot behoud is, dat is waar. Echter, er ontbreekt in jouw redenering een wezenlijk element, namelijk dat de mens eerst schuldig gemaakt moet worden voor God door de prediking van de Wet des Heeren. Dit is niet mijn mening, maar Gods Woord!
Hmm, we hadden het over de PKN, niet zozeer over wat er in de prediking aan de orde dient te komen. Overigens ben ik het wel met je eens dat de prediking ook ontdekkend dient te zijn. Die prediking is er ook nog in de PKN, al is het wel zo dat dit helaas in vele gemeenten niet meer te horen is. Wat dat betreft is er trouwens, vergeleken met de situatie voor 1 mei, niets nieuws onder de zon.
Voor wat betreft je laatstgenoemde punt: helemaal mee eens.