PKN - een heilloze zaak

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

michel vh

Berichtdoor michel vh » 12 okt 2004 10:17

elbert schreef:
michel vh schreef:
elbert schreef:
Tabitha schreef:
elbert schreef: In Jakobus 2:10 staat het duidelijk: Want wie de gehele wet zal houden, en in een zal struikelen, die is schuldig geworden aan alle. Dat geldt voor mij, dat geldt voor jou, dat geldt voor ieder mens. Daarom is er van de PKN geen heil te verwachten, en zal deze, gelijk de al eerder genoemde toren van Babel, door God verscheurd worden.

Onzin.
1. van de pkn is idd geen heil te verwachten, maar van God wel. Dat geldt overigens voor elke kerk.
2. Zolang Christus gepreekt wordt, is er wel heil te verwachten.

Tabitha, dat is niet mijn quote, maar die van michel_vh.

Ik ben het overigens geheel met je eens. :)

In Gods Woord staat geschreven: een mens kan niet en God en Mammon (dat is de wereld) beide dienen. Dat je terecht stelt dat zolang Christus gepreekt wordt er nog een weg tot behoud is, dat is waar. Echter, er ontbreekt in jouw redenering een wezenlijk element, namelijk dat de mens eerst schuldig gemaakt moet worden voor God door de prediking van de Wet des Heeren. Dit is niet mijn mening, maar Gods Woord!

Hmm, we hadden het over de PKN, niet zozeer over wat er in de prediking aan de orde dient te komen. Overigens ben ik het wel met je eens dat de prediking ook ontdekkend dient te zijn. Die prediking is er ook nog in de PKN, al is het wel zo dat dit helaas in vele gemeenten niet meer te horen is. Wat dat betreft is er trouwens, vergeleken met de situatie voor 1 mei, niets nieuws onder de zon.

Voor wat betreft je laatstgenoemde punt: helemaal mee eens.

michel vh

Berichtdoor michel vh » 12 okt 2004 10:21

Optimatus schreef:Ik kan sowieso niet begrijpen waarom mensen zo moeilijk doen over de PKN. Wie niet mee wil, hoeft niet mee. De PKN heeft toch mogelijkheden geboden om je uit te schrijven?

Michel, jij hoeft net zo min PKN-lid te zijn als ik lid van de Oud-Gereformeerde Gemeenten in Nederland.

Vanzelfsprekend heb je gelijk. Maar Jezus wond er ook geen doekjes om. Hij preekte ook niet anders, omdat mensen liever iets anders wilden horen. Waarmee ik vanzelfsprekend niet naast Jezus kan en mag plaatsen. Wel hebben we allemaal een bijbelse plicht meegekregen om een ieder het goede voor te houden! God zal jou, mij, een ieder hiervoor ter verantwoording roepen.

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 12 okt 2004 13:52

Dat is nog maar de vraag, Michel. Het goede voorhouden leidt in de meeste gevallen in het zich superieur opstellen t.o.v. de ander: "wat ik doe/leer/denk is goed, en wat jij doet/leert/denkt is fout".

Zolang dit het geval is, is het onnodig om andere mensen te wijzen op dingen die jij anders doet.

Tabitha
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Tabitha » 12 okt 2004 14:02

michel vh schreef:
In Gods Woord staat geschreven: een mens kan niet en God en Mammon (dat is de wereld) beide dienen. Dat je terecht stelt dat zolang Christus gepreekt wordt er nog een weg tot behoud is, dat is waar. Echter, er ontbreekt in jouw redenering een wezenlijk element, namelijk dat de mens eerst schuldig gemaakt moet worden voor God door de prediking van de Wet des Heeren. Dit is niet mijn mening, maar Gods Woord!

En dat wordt in de PKN niet gepreekt?? :|
In mijn kerk wordt duidelijk gezegd dat ieder mens zondig is, maar ook dat Jezus daarvoor naar de aard kwam om die te redden. Dat lijkt mij de kern van de BIjbel.
Je leeft niet echt, totdat je iets gevonden hebt waar je voor zou willen sterven.

michel vh

Berichtdoor michel vh » 12 okt 2004 14:06

Sabra schreef:Dat is nog maar de vraag, Michel. Het goede voorhouden leidt in de meeste gevallen in het zich superieur opstellen t.o.v. de ander: "wat ik doe/leer/denk is goed, en wat jij doet/leert/denkt is fout".

Zolang dit het geval is, is het onnodig om andere mensen te wijzen op dingen die jij anders doet.

Ik wil mensen helemaal niet wijzen op dingen die ik anders zie of doe. Daar gaat het hier al veel te veel om mijns inziens. Godsdienst moet tegenwoordig modern, pluraal, eigentijds, zijn. De bijbels wordt afgedaan als een hopeloos ouderwets boek dat slechts een verhaal is. Voor al deze mensen heb ik nieuws. God zelf en niemand anders heeft de bijbel doen beschrijven. Ook zal de bijbel altijd blijven bestaan, hoeveel atheisten of moslims er ook zullen komen. Geen mens zal ooit in staat zijn om Gods woord uit te roeien. Nee, laat mij dan maar als hopeloos ouderwets betiteld worden. Daar valt heel goed mee te leven.

michel vh

Berichtdoor michel vh » 12 okt 2004 14:11

Tabitha schreef:
michel vh schreef:

In mijn kerk wordt duidelijk gezegd dat ieder mens zondig is, maar ook dat Jezus daarvoor naar de aard kwam om die te redden. Dat lijkt mij de kern van de BIjbel.

Dat het gepreekt wordt is een ding. Maar dat het jou en mij nou ook eens door God zelf geleerd mag worden, dan wordt het een andere zaak. Dan krijgen we te maken met een Heilig en Rechtvaardig God. Als Jezus dan ons persoonlijk de blijde boodschap komt te brengen: ik ben ook voor jou gestorven! Dan krijgt de bijbelse boodschap ware betekenis.

Tabitha
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Tabitha » 12 okt 2004 14:17

michel vh schreef:
Tabitha schreef:
michel vh schreef:

Dat het gepreekt wordt is een ding. Maar dat het jou en mij nou ook eens door God zelf geleerd mag worden, dan wordt het een andere zaak. Dan krijgen we te maken met een Heilig en Rechtvaardig God. Als Jezus dan ons persoonlijk de blijde boodschap komt te brengen: ik ben ook voor jou gestorven! Dan krijgt de bijbelse boodschap ware betekenis.

Wat heeft dit met de PKN te maken? Dat geldt voor iedere kerk en preek.
EN spreekt God niet via de preek en Bijbel?
Je leeft niet echt, totdat je iets gevonden hebt waar je voor zou willen sterven.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 12 okt 2004 14:23

michel vh schreef:
Tabitha schreef:
michel vh schreef:

Misschien ten overvloede: bedenk dan wel dat de prediking het middel bij uitstek is waardoor de Heere Zich aan ons op deze wijze bekend maakt (Rom. 10:17). Dat maakt het horen van het Woord een spannend gebeuren. Uit jouw post proef ik dat je beide zaken een beetje tegenover elkaar zet. Het is de bedoeling dat ze (Woord en Geest) samen op gaan. Ik weet wel dat horen en geloven twee verschillende dingen zijn (lang niet iedere hoorder is een gelovige), maar ze horen wel samen te gaan. We kunnen dan ook niet met een houding onder de prediking zitten van: "nou ja, de preek is natuurlijk 1 ding, maar ik moet wel eerst dit en dat beleefd hebben voordat ik er verder betrekking op heb". Dan zit je met de verkeerde houding te luisteren. Het moet zijn: "Spreek Heere, want Uw knecht hoort".
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

michel vh

Berichtdoor michel vh » 12 okt 2004 14:24

Tabitha schreef:Wat heeft dit met de PKN te maken? Dat geldt voor iedere kerk en preek.

Er wordt door vele predikanten in de PKN een leugenleer gepreekt.

Verder:
God zend het woord waartoe Hij het gebruiken wil. Het zal nooit ledig tot hem wederkeren. Dat is juist. God spreekt ook door de Bijbel. Ook juist. God spreekt door het gebed. Ik ben nog niemand tegengekomen die hier iets over zegt.

Tabitha
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Tabitha » 12 okt 2004 14:27

michel vh schreef:
Tabitha schreef:Wat heeft dit met de PKN te maken? Dat geldt voor iedere kerk en preek.

.

Dus de heel PKN maar in de prullebak gooien?? Dat doen mensen, maar God gelukkig niet.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 12 okt 2004 14:33

michel vh schreef:
Voor wat betreft je opmerkingen betreffende mijn stelling over de PKN. Ik wil een geijkt voorbeeld nemen: het homohuwelijk. Gods Heilig en Onfeilbaar Woord is daar toch duidelijk over. Het is de Heere een gruwel! In de bijbel staat een zeer zware straf genoemd voor wie dit toch doet. Voor alle duidelijkheid: God, die alle dingen goed heeft geschapen. Man en vrouw schiep hij hen.

Kunnen homfiele predikanten het ware Woord verkondigen denk je? Geloof je echt dat de Heere zijn zegen wil verbinden aan een een kerk die het homohuwelijk legaliseert en dan ook nog in de Naam van God durft te bevestigen? Geloof je echt dat God dit goedkeurt?

Ik heb niks tegen homo's hoor, hoewel ik het zelf gelukkig niet ben, want dan heb je het niet makkelijk. Zeker niet in de reformatorische kerken. Je zegt, het is de Heere een gruwel. Dat zijn oudtestamentische wetten. In diezelfde wetten staat ook vanalles over man en vrouw, wanneer ze het wel of niet mogen doen, of je het met je tante mag doen, enz. Waar het om gaat is dat God promiscue gedrag afkeurt, verwerpt, ja gruwelijk vindt. We zien dat duidelijk terug in de geschiedenis van Somom en Gomorra. De mannen daar maakte het niet uit of ze het met een man of met een vrouw deden. Als ze maar seks konden hebben. Die waren dus verblind door wellust. Ja, dat gedrag is God zeker een gruwel. Maar als we bijv. naar het nieuwe testament kijken, heeft de apostel het over het gebruik tegen nature. Wel beste michel, als jij homo bent, dan is het tegen nature om het met een vrouw te doen. En als je losbel, eh lesbo bent, is het tegen nature om het met een man te doen. Ik weet ook wel, dat God ze man en vrouw schiep. Desalniettemin komt homoseksualiteit ook bij dieren voor, al is dit door de rechterflank der ger. gezindte jarenlang ontkend. Het is echt zo. Bovendien, waar is tegenwoordig nog de noodzaak om de wereld te bevolken? Daar kun je ook wel vraagtekens bij zetten. Voortplanting is niet meer zo onontbeerlijk als in de begintijd hoor. Toen moest de aarde nog helemaal bevolkt worden, maar dat is nu niet meer echt nodig. In elk geval, ik acht op grond van de Schrift niet bewezen dat homofilie in Gods ogen gruwelijk is.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

michel vh

Berichtdoor michel vh » 12 okt 2004 14:34

Tabitha schreef:
michel vh schreef:

.

Dus de heel PKN maar in de prullebak gooien?? Dat doen mensen, maar God gelukkig niet.

Ik gooi de PKN hier niet in de prullenbak. Hoe zou ik dat kunnen? Deze dingen gebeuren wel onder de toelating Gods, maar zijn niet uit God. Uiteindelijk zal God zelf oordelen. Maar het is wel onze taak in liefde te wijzen op een verkeerde leer,

Tabitha
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Tabitha » 12 okt 2004 14:37

michel vh schreef:
Tabitha schreef:
michel vh schreef:

.

Ik gooi de PKN hier niet in de prullenbak. Hoe zou ik dat kunnen? Deze dingen gebeuren wel onder de toelating Gods, maar zijn niet uit God. Uiteindelijk zal God zelf oordelen. Maar het is wel onze taak in liefde te wijzen op een verkeerde leer,

Laat mij jou er dan in liefde :wink: op wijzen, dat jij het recht niet hebt om de PKN een heilloze zaak te noemen.

michel vh

Berichtdoor michel vh » 12 okt 2004 14:39

jas schreef:
michel vh schreef:
Voor wat betreft je opmerkingen betreffende mijn stelling over de PKN. Ik wil een geijkt voorbeeld nemen: het homohuwelijk. Gods Heilig en Onfeilbaar Woord is daar toch duidelijk over. Het is de Heere een gruwel! In de bijbel staat een zeer zware straf genoemd voor wie dit toch doet. Voor alle duidelijkheid: God, die alle dingen goed heeft geschapen. Man en vrouw schiep hij hen.

Kunnen homfiele predikanten het ware Woord verkondigen denk je? Geloof je echt dat de Heere zijn zegen wil verbinden aan een een kerk die het homohuwelijk legaliseert en dan ook nog in de Naam van God durft te bevestigen? Geloof je echt dat God dit goedkeurt?

Ik heb niks tegen homo's hoor, hoewel ik het zelf gelukkig niet ben, want dan heb je het niet makkelijk. Zeker niet in de reformatorische kerken. Je zegt, het is de Heere een gruwel. Dat zijn oudtestamentische wetten. In diezelfde wetten staat ook vanalles over man en vrouw, wanneer ze het wel of niet mogen doen, of je het met je tante mag doen, enz. Waar het om gaat is dat God promiscue gedrag afkeurt, verwerpt, ja gruwelijk vindt. We zien dat duidelijk terug in de geschiedenis van Somom en Gomorra. De mannen daar maakte het niet uit of ze het met een man of met een vrouw deden. Als ze maar seks konden hebben. Die waren dus verblind door wellust. Ja, dat gedrag is God zeker een gruwel. Maar als we bijv. naar het nieuwe testament kijken, heeft de apostel het over het gebruik tegen nature. Wel beste michel, als jij homo bent, dan is het tegen nature om het met een vrouw te doen. En als je losbel, eh lesbo bent, is het tegen nature om het met een man te doen. Ik weet ook wel, dat God ze man en vrouw schiep. Desalniettemin komt homoseksualiteit ook bij dieren voor, al is dit door de rechterflank der ger. gezindte jarenlang ontkend. Het is echt zo. Bovendien, waar is tegenwoordig nog de noodzaak om de wereld te bevolken? Daar kun je ook wel vraagtekens bij zetten. Voortplanting is niet meer zo onontbeerlijk als in de begintijd hoor. Toen moest de aarde nog helemaal bevolkt worden, maar dat is nu niet meer echt nodig. In elk geval, ik acht op grond van de Schrift niet bewezen dat homofilie in Gods ogen gruwelijk is.

Sorry Jas, maar als je daarmee bedoelt te zeggen dat we alle oudtestamentische wetten en regels maar overboord kunnen gooien sla je de plank toch echt mis. Wie zo redeneert, denkt dan mogelijk ook dat de tien geboden wel afgeschaft kunnen worden (met eerbied gesproken).

michel vh

Berichtdoor michel vh » 12 okt 2004 14:45

Tabitha schreef:
michel vh schreef:
Tabitha schreef:
michel vh schreef:

.

Laat mij jou er dan in liefde :wink: op wijzen, dat jij het recht niet hebt om de PKN een heilloze zaak te noemen.

Lieve Tabitha :wink: :wink:

Van een leugenleer die er van vele (niet alle) PKN-kansels gepreekt wordt is geen heil te verwachten. Ik kan het, met de bijbel ernaast, niet anders zien.

Terug naar “Archief”