Wie gaat er mee met PKN

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 09 okt 2004 15:25

Kijk, Johannes1... Als de HHK zich juridisch afscheidt, dan is dat dus afscheiden. Klaar. En het is mij om het even of de HHK zich afscheidt of niet, als ze maar ophouden met zeuren over van alles en nog wat en als haar leden maar eens ophouden met mekkeren dat de PKN zo'n grote boze goddeloze vrijgevochten bandeloze rotkerk is.

Wat de HHK verder doet, is mijn zaak niet. Ik hoop dat de HHK de PKN met rust laat en omgekeerd.

En dat leden van beide kerken elkaar netjes blijven bejegenen.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 09 okt 2004 15:44

als nu de liefde wederzijds zou zijn optimatus dan zou ik instemmen met wat je zegt, maar het is niet zo van de kant van de pkn. dus je kan niet van mij verwachten dat ik lieve woorden ga zeggen over de afscheiding van deze kerk. nog van hun handelswijze.
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 09 okt 2004 16:05

Het is mij relatief egal wat anderen van onze PKN vinden, als ze ons maar eens een keer met rust zouden laten.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 09 okt 2004 16:08

egal is geen nederlands woord.
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

jeane
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor jeane » 09 okt 2004 17:02

Ik ben het ook nu weer geheel met optimus eens. Als men van de HHK maar eens ophoudt om zo zelfingenomen etc. te zijn en altijd maar alles om te draaien (zo gaat het ib onze gemeente wel in ieder geval). Men beweert hier nog altijd dat zij de oude hervormde kerk zijn,. Echte de oude hervormde kerk heeft in democratische meerderheid in dec. 03 gestemd om mee te gaan met de PKN en zijn dus nu gefusseerd. Dus de oude hervormde kerk bestaat in die hoedanigheid niet meer maar is opgegaan in de PKN. ) Dat een groepje dat niet wil en er dan uitstapt om een nieuw kerkverband te beginnen is dan tot daar aan toe, maar zeur dan niet meer om bezittingen enz. Ik zou zeggen+ jullie hebben al schade genoeg aangericht door deze afscheiding.

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 09 okt 2004 17:25

juridisch gezien heb je gelijk, maar kerk-historisch niet. overigens is de HHK kerk-historisch gezien niet afgescheiden maar achtergebleven. en dat we achtergebleven zijn is niet onze schuld, maar de harde lijn die de pkn wil varen. en nu kan je ons gaan beschuldigeen van feiten verdraaien, leugens vertellen en weet ik al wat niet meer, maar daar heb je niets aan.

Arjanopurk

Berichtdoor Arjanopurk » 09 okt 2004 17:40

Ik moet als historicus in de dop even ingrijpen hoor! Geschiedenis is namelijk niet een objectief feit, maar een discussie (oftewel, een kwestie van interpretatie) Argumenten als "kerk-historisch" kunnen dus niet ter zake doen. Noch voor, noch tegen. Als je wil kun je een boek van 300 pagina's schrijven dat het kerkhistorisch wel klopt en andersom kun je ook een boek schrijven dat het niet klopt!

Omega
Nestor

Berichtdoor Omega » 09 okt 2004 18:44

Jeane schreef:
Laten we pluraal blijven en een volkskerk blijven en juist in deze tijd, zodat we wat uitstralen naar de wereld om ons heen en niet als een clubje gelijkgezinden lekker veilig bij elkaar kruipen en het in alles altijd maar roerend met elkaar eens zijn.

Wat let je dan om te streven naar één grote christelijke oecumene, met daarin ook katholieken? Dat is pas pluraal. Of is jullie gemeente daar nog niet aan toe? Zijn ze misschien nog wat conservatief? Wordt er misschien nog te veel gemekkerd dat dit te modern is? Vraag eens een pastoor om op jullie kansel te preken. Binnen de PKN mag dat. Toon eens lef, want waarom zou je als een clubje gelijkgezinden bij elkaar kruipen en het in alles altijd maar roerend met elkaar eens zijn.
Kust den Zoon, opdat Hij niet toorne...

Speedy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Speedy » 09 okt 2004 19:01

jeane schreef:.. Dat een groepje dat niet wil en er dan uitstapt om een nieuw kerkverband te beginnen is dan tot daar aan toe, maar zeur dan niet meer om bezittingen enz. Ik zou zeggen+ jullie hebben al schade genoeg aangericht door deze afscheiding.

Kijk een spreekwoord luid "de pot verwijd de ketel dat ie zwart ziet". De schade is aangericht op 12 december. Toen werd duidelijk dat degenen op de synode geen ruimte zagen voor degenen die bezwaard waren en desondanks voor de fusie hebben gestemd. Hier uitvloeiend zijn heeft de PKN vervolgens meer dan 50 predikanten en een kleine 200 ambtsdragers uit het ambt gezet. Dit is een goddeloze daad! Een kerk die ambtsdragers ontslaat zonder vorm van proces, zonder een vorm hoor en wederhoor is schande. Dat er zaken zijn van de HHK die ook niet deugen wil ik absoluut niet verbloemen, maar wat de oorsprong betreft van de huidige problemen ligt die eerder, maar velen willen die niet zien en geven de HHK er de schuld van. Als de synode tot federatie had besloten had dit niet allemaal hoeven te gebeuren.

Maar wat gebeurd er nu? Kerkje spelen binnen de PKN volgens de PKN spelregels en dan nog durfen zeggen dat je voluit gereformeerd bent als kerk. Of wat ik kort geleden hoorde van een PKN predikant die naast een vrouwelijke predikante kwam te zitten op een classis vergadering waar het ging om bepaalde relatie vormen. De desbetreffende PKN predikant werd de mond gesnoerd door de vrouwelijke predikante. Hij moest zijn gedachten maar in zijn gemeente ventileren op de meerdere vergadering moest hij zich maar buigen voor de hele PKN en daar zitten vrouwen en mannen met andere meningen. De voorzitter van de vergadering was het daar mee eens en vroeg de PKN predikant om voortaan op zijn woorden te letten. Gevolg: een predikant die nu geestelijk een enorme klap heeft gekregen en nu gewetensnood heeft. (Ik noem hier verder geen namen, omdat het voor desbetreffende persoon verschrikkelijk moeilijk is). Is dit nu tolerantie? Is dit nu "gereformeerd" zijn naar schrift en belijdenis?

Ik kan makkelijk zeggen wees maar rustig PKN en de HHK bemoeit zich niet meer met jullie, maar laat dan de comissie van bijzondere zorg ook thuisblijven en niet de gebouwen opeisen waar de hele gemeenten niet mee zijn gegaan. Of die gemeente die in zijn totaliteit over is gegaan en nu opeens huur moet gaan betalen aan de PKN voor gebruik van kerk en pastorie, het is toch van de zotte!

Brion
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Brion » 09 okt 2004 19:08

Speedy schreef:.... Hier uitvloeiend zijn heeft de PKN vervolgens meer dan 50 predikanten en een kleine 200 ambtsdragers uit het ambt gezet. Dit is een goddeloze daad!

Toe maar! Een goddeloze daad nog wel!
De 50 predikanten zijn niet uit het ambt gezet, maar hebben daar zelf toe besloten. Zij hebben gemeend zich niet neer te moeten leggen bij een meerderheids-besluit, en zijn dus uit de PKN gestapt.

jeane
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor jeane » 09 okt 2004 19:15

Ho wacht even: de predikanten en ambtsdragers zijn ZELF weggegaan van hun ambt pinnen de PKN. Als dit niet zo was zouden ze na 1 mei nog gewoon in de PKN hervormde gemeente zijn voorgegaan en hun ambt hebben vervuld. Dit is echter niet het geval geweest. Dat ze hun lidmaatschap nog niet hebben opgezegd is een tweede. Dit is de mensen door hun predikanten aangeraden om nog niet te doen; natuurlijk voor de rechtzaken die de HHK toen nog zouden gaan aanspannen. Als ze het lidmaatschap opgezegd zouden hebben van de partij die zou eisen, dan zouden ze immers geen partij meer zijn. Dat ze dus nog steeds ook lid zijn van de PKN hervormde gemeente , is dus niet uit bewogenheid met de gemeente, maar puur een zakelijke kwestie. Bovendien moest men zich (tenminste in mijn woonplaats) al wel aanmelden bij de HHK zijn sommige mensen nu dus lid van 2 kerkverbanden.

jeane
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor jeane » 09 okt 2004 19:22

Ik kan makkelijk zeggen wees maar rustig PKN en de HHK bemoeit zich niet meer met jullie, maar laat dan de comissie van bijzondere zorg ook thuisblijven en niet de gebouwen opeisen waar de hele gemeenten niet mee zijn gegaan. Of die gemeente die in zijn totaliteit over is gegaan en nu opeens huur moet gaan betalen aan de PKN voor gebruik van kerk en pastorie, het is toch van de zotte!

Dit is misschien voor enkele gemeenten wel vervelend, maar je moet bedenken dat er dan ergens anders wel een groep met een andere reden ooit uit zou kunnen gaan en de gebouwen ed opeisen. Die groep zou ook kunnen beweren dat zij de enige juiste weg gaan. Dan zou het toch een zooitje worden om het zomaar te zeggen. Alles moet beheerd worden zoals al jaren gebeurt. Ook al zijn er in eenkele plaatsen gemeenten welke bijna geheel naar de HHk gaan, alles is toch democratisch tot stand gekomen. Wij kunnen het er wel niet mee eens zijn dat in dec 03 een meerderheid voor was, maar dan moeten we er toch maar het beste van maken of in jou geval een ander kerkverband zoeken

michel vh

Berichtdoor michel vh » 09 okt 2004 19:44

Omega schreef:Jeane schreef:
Laten we pluraal blijven en een volkskerk blijven en juist in deze tijd, zodat we wat uitstralen naar de wereld om ons heen en niet als een clubje gelijkgezinden lekker veilig bij elkaar kruipen en het in alles altijd maar roerend met elkaar eens zijn.

Wat let je dan om te streven naar één grote christelijke oecumene, met daarin ook katholieken? Dat is pas pluraal. Of is jullie gemeente daar nog niet aan toe? Zijn ze misschien nog wat conservatief? Wordt er misschien nog te veel gemekkerd dat dit te modern is? Vraag eens een pastoor om op jullie kansel te preken. Binnen de PKN mag dat. Toon eens lef, want waarom zou je als een clubje gelijkgezinden bij elkaar kruipen en het in alles altijd maar roerend met elkaar eens zijn.

Dit kun je toch niet serieus menen! De oprichting van de PKN heeft verdacht veel kenmerken van de torenbouw van Babel. We weten allemaal (welke bijbel we ook lezen) welke oordelen God zelf daaraan verbonden heeft. Wellicht een off-topic voorbeeld: de Europesche Unie. Ook al zoiets idioots. Echt, aan dergelijke grootsheidswaanzin van de mens, zal God nimmer zijn goedkeuring geven.

Omega
Nestor

Berichtdoor Omega » 09 okt 2004 22:45

Wat ik bedoel Michel is dat je met de argumenten van Jeane en nog enkele anderen, je kerkgenootschap net zo pluraal kunt maken als je maar wilt. Waarom zou je niet samen met moslims één kerk kunnen vormen? Zolang je maar in je eigen gemeente mag doen en laten wat je wilt is er toch niets aan de hand?

En dan te bedenken dat al die gereformeerde bonders voor 12 december tegen de PKN waren. Bijna een jaar later zijn ze 180 graden gedraaid. In dit tempo is over vijf jaar een fusie met rooms-katolieken geen enkel probleem.
Kust den Zoon, opdat Hij niet toorne...

Speedy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Speedy » 09 okt 2004 23:04

Brion schreef:
Speedy schreef:.... Hier uitvloeiend zijn heeft de PKN vervolgens meer dan 50 predikanten en een kleine 200 ambtsdragers uit het ambt gezet. Dit is een goddeloze daad!

Toe maar! Een goddeloze daad nog wel!
De 50 predikanten zijn niet uit het ambt gezet, maar hebben daar zelf toe besloten. Zij hebben gemeend zich niet neer te moeten leggen bij een meerderheids-besluit, en zijn dus uit de PKN gestapt.

Dan had de synode ook geen ontslagbrief hoeven te sturen. Predikanten hebben te horen gekregen dat ze losgemaakt zijn van hun gemeente. Zonder een vorm van proces. Ik hoef hier alleen maar naar de juridische stukken te verwijzen. Trouwens ze zijn nooit in de PKN gestapt, want de formulieren zijn niet ondertekend. En inderdaad het blijft een goddeloze daad, omdat hier het moderamen zonder gesproken te hebben met de predikanten en zonder een vorm van proces ontheven zijn van hun taken. En in de bijbel vind je dat nergens terug. Hoezo wat de voormannen riepen "broeders van hetzelfde huis" en nu op straat gezet, omdat ze gewetensbezwaard waren! (Zelfs in de maatschappij is er nog een comissie van gelijke behandeling en gaat men netter om de gemiddelde mens)

Terug naar “Archief”