jeane schreef:.. Dat een groepje dat niet wil en er dan uitstapt om een nieuw kerkverband te beginnen is dan tot daar aan toe, maar zeur dan niet meer om bezittingen enz. Ik zou zeggen+ jullie hebben al schade genoeg aangericht door deze afscheiding.
Kijk een spreekwoord luid "de pot verwijd de ketel dat ie zwart ziet". De schade is aangericht op 12 december. Toen werd duidelijk dat degenen op de synode geen ruimte zagen voor degenen die bezwaard waren en desondanks voor de fusie hebben gestemd. Hier uitvloeiend zijn heeft de PKN vervolgens meer dan 50 predikanten en een kleine 200 ambtsdragers uit het ambt gezet. Dit is een goddeloze daad! Een kerk die ambtsdragers ontslaat zonder vorm van proces, zonder een vorm hoor en wederhoor is schande. Dat er zaken zijn van de HHK die ook niet deugen wil ik absoluut niet verbloemen, maar wat de oorsprong betreft van de huidige problemen ligt die eerder, maar velen willen die niet zien en geven de HHK er de schuld van. Als de synode tot federatie had besloten had dit niet allemaal hoeven te gebeuren.
Maar wat gebeurd er nu? Kerkje spelen binnen de PKN volgens de PKN spelregels en dan nog durfen zeggen dat je voluit gereformeerd bent als kerk. Of wat ik kort geleden hoorde van een PKN predikant die naast een vrouwelijke predikante kwam te zitten op een classis vergadering waar het ging om bepaalde relatie vormen. De desbetreffende PKN predikant werd de mond gesnoerd door de vrouwelijke predikante. Hij moest zijn gedachten maar in zijn gemeente ventileren op de meerdere vergadering moest hij zich maar buigen voor de hele PKN en daar zitten vrouwen en mannen met andere meningen. De voorzitter van de vergadering was het daar mee eens en vroeg de PKN predikant om voortaan op zijn woorden te letten. Gevolg: een predikant die nu geestelijk een enorme klap heeft gekregen en nu gewetensnood heeft. (Ik noem hier verder geen namen, omdat het voor desbetreffende persoon verschrikkelijk moeilijk is). Is dit nu tolerantie? Is dit nu "gereformeerd" zijn naar schrift en belijdenis?
Ik kan makkelijk zeggen wees maar rustig PKN en de HHK bemoeit zich niet meer met jullie, maar laat dan de comissie van bijzondere zorg ook thuisblijven en niet de gebouwen opeisen waar de hele gemeenten niet mee zijn gegaan. Of die gemeente die in zijn totaliteit over is gegaan en nu opeens huur moet gaan betalen aan de PKN voor gebruik van kerk en pastorie, het is toch van de zotte!