Moderator: Moderafo's
Bookman schreef:Ik kan me doodergeren aan mensen die zaken zoals bijvoorbeeld het dogmatische stuk van de verkiezing en de verwerping totaal omverwerpen.
Ik haat dit, en wil dit even kwijt. Waarom moet alles kapot? Waarom moet de Heere hier zo nodig alleen maar als een lieve God afgeschilderd worden. Nogmaals mensen die dit doen daar kan ik 0,0 respect voor opbrengen. Verdiep je eens wat meer in Gods Woord! Dan zou REMOWEB misschien ooit nog in REFOWEB kunnen veranderen. Dit is niets dan (veelal) Remonstrantse rotzooi
Bookman
Collateral schreef:Even een reactie op de topicstart
Bookman schreef:Ik kan me doodergeren aan mensen die zaken zoals bijvoorbeeld het dogmatische stuk van de verkiezing en de verwerping totaal omverwerpen.
Ik haat dit, en wil dit even kwijt. Waarom moet alles kapot? Waarom moet de Heere hier zo nodig alleen maar als een lieve God afgeschilderd worden. Nogmaals mensen die dit doen daar kan ik 0,0 respect voor opbrengen. Verdiep je eens wat meer in Gods Woord! Dan zou REMOWEB misschien ooit nog in REFOWEB kunnen veranderen. Dit is niets dan (veelal) Remonstrantse rotzooi
Bookman
Voordat je je al te erg opwindt, lees eens Jakobus 4, de verzen 11 en 12:
11 Broeders, spreekt niet kwalijk van elkander. Die van zijn broeder kwalijk spreekt en zijn broeder oordeelt, die spreekt kwalijk van de wet, en oordeelt de wet. Indien gij nu de wet oordeelt, zo zijt gij geen dader der wet, maar een rechter.
12 Er is een enig Wetgever, Die behouden kan en verderven. Doch wie zijt gij, die een anderen oordeelt?
Laat alsjeblieft ieder zijn beeld hebben van hoe de bijbel uitgelegd moet worden. Denk niet dat de kerk die de dogma's opgesteld heeft gelijk heeft, omdat het de kerk is. Onderzoek zelf.
Je kunt je wel gaan afvragen of God onterecht alleen maar wordt afgeschilderd als een lieve God, maar waarom zou dit niet zo zijn? Heb je dat van Hem gehoord? En zo ja, hoe weet je dat Hij het was, die tot je sprak?
Natuurlijk staan er teksten in de bijbel die suggereren dat God ook een god is van haat, toorn en vernietiging. Lees het laatste vers van psalm 137 maar eens. Dit hoeft echter niet te beteken dat God daadwerkelijk zo is, het zijn en blijven mensen die de bijbel geschreven hebben. Die mensen zijn geleid door de Heilige Geest, beweert men dan. Nou, dan wil ik weleens een antwoord hebben op een aanzienlijk aantal grote inconsistenties die in de bijbel voorkomen. Ik ben overigens van plan om daar op termijn een topic over te openen.
jacobH schreef:aub bespaar je de moeite
Collateral schreef:jacobH schreef:aub bespaar je de moeite
Misschien, als je een goede reden hebt?
(O ja, in dit soort topics is het wellicht wenselijk dat je je mening onderbouwt met argumenten.)
jacobH schreef:Collateral schreef:jacobH schreef:aub bespaar je de moeite
Misschien, als je een goede reden hebt?
(O ja, in dit soort topics is het wellicht wenselijk dat je je mening onderbouwt met argumenten.)
nee hoor.
tis slechts een verstandig advies.
jacobH schreef:nee hoor.
tis slechts een verstandig advies.
JMvVliet schreef:Kan verstandig zijn... Als ik kan helpen ergens duidelijkheid te verschaffen op vragen, dan mag van mij dat topic er (weer) komen... Mits mensen elkaar in hun waarde laten... Bij mijn weten is er nog nooit iemand bekeerd door met modder te gooien... (ps: ik beschuldig niemand, lees als algemene opmerking)
Collateral schreef:Ik probeer in ieder geval iedereen in zijn/haar waarde te laten. Als ik het topic open, zal het een topic zijn waarin ik een aantal feiten neerzet waar ik op een objectieve manier tegenaan kijk. Zo kan iedereen er wat van leren.
parsifal schreef:Dan zul je weinig topics openen. Objectiviteit is vrij hoog gegrepen.
parsifal schreef:Collateral schreef:Ik probeer in ieder geval iedereen in zijn/haar waarde te laten. Als ik het topic open, zal het een topic zijn waarin ik een aantal feiten neerzet waar ik op een objectieve manier tegenaan kijk. Zo kan iedereen er wat van leren.
Dan zul je weinig topics openen. Objectiviteit is vrij hoog gegrepen.
PeterD schreef:Is het niet zo dat we allemaal eigenlijk dolgraag zouden willen horen dat we zelf de mogelijkheid hebben tot kiezen? Willen we niet allemaal horen dat we zelf nog wat kunnen? We voelen ons zo machteloos als we dat niet meer kunnen, toch?
En dat is nou net wat we zijn, door onze val in Adam liggen we verloren, en alleen God kan ons redden. En wie Hij wil redden en wie niet, weet Hij alleen. Inderdaad, het gevreesde woord uitverkiezing.
Marnix, als ik jou hoor, geloof jij niet in de uitverkiezing. Kunnen we dus zelf kiezen om verloren te gaan of behouden te worden. Dus heeft in jouw ogen de mens zelfbeschikking.
Dit zou inhouden dat God daar dus geen controle meer over heeft. Dat geloof je toch zeker zelf niet? Nee? Gelukkig. Dus impliceert dat dat God weet wie er behouden worden en wie niet. Hij heeft alle touwtjes in handen. Hij beslist dus wie er uitverkoren wordt en wie niet.
Dus toch uitverkiezing?
Gebruikers op dit forum: Google Adsense [Bot] en 75 gasten