Alles moet kapot....

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 08 okt 2004 14:07

Ik denk het niet. In ieder geval niet om in de ger. gem. te blijven. Om christen te worden: daar hoeft hij me niet van te overtuigen... Die keuze zal ik zelf moeten maken...

caprice

Berichtdoor caprice » 08 okt 2004 15:59

kurtyo schreef:Ik denk het niet. In ieder geval niet om in de ger. gem. te blijven. Om christen te worden: daar hoeft hij me niet van te overtuigen... Die keuze zal ik zelf moeten maken...

Je bedoelt dat God je ervan moet overtuigen en overbuigen.

Collateral

Re: Alles moet kapot....

Berichtdoor Collateral » 09 okt 2004 13:12

Even een reactie op de topicstart :)

Bookman schreef:Ik kan me doodergeren aan mensen die zaken zoals bijvoorbeeld het dogmatische stuk van de verkiezing en de verwerping totaal omverwerpen.
Ik haat dit, en wil dit even kwijt. Waarom moet alles kapot? Waarom moet de Heere hier zo nodig alleen maar als een lieve God afgeschilderd worden. Nogmaals mensen die dit doen daar kan ik 0,0 respect voor opbrengen. Verdiep je eens wat meer in Gods Woord! Dan zou REMOWEB misschien ooit nog in REFOWEB kunnen veranderen. Dit is niets dan (veelal) Remonstrantse rotzooi

Bookman

Voordat je je al te erg opwindt, lees eens Jakobus 4, de verzen 11 en 12:

11 Broeders, spreekt niet kwalijk van elkander. Die van zijn broeder kwalijk spreekt en zijn broeder oordeelt, die spreekt kwalijk van de wet, en oordeelt de wet. Indien gij nu de wet oordeelt, zo zijt gij geen dader der wet, maar een rechter.
12 Er is een enig Wetgever, Die behouden kan en verderven. Doch wie zijt gij, die een anderen oordeelt?

Laat alsjeblieft ieder zijn beeld hebben van hoe de bijbel uitgelegd moet worden. Denk niet dat de kerk die de dogma's opgesteld heeft gelijk heeft, omdat het de kerk is. Onderzoek zelf.

Je kunt je wel gaan afvragen of God onterecht alleen maar wordt afgeschilderd als een lieve God, maar waarom zou dit niet zo zijn? Heb je dat van Hem gehoord? En zo ja, hoe weet je dat Hij het was, die tot je sprak?

Natuurlijk staan er teksten in de bijbel die suggereren dat God ook een god is van haat, toorn en vernietiging. Lees het laatste vers van psalm 137 maar eens. Dit hoeft echter niet te beteken dat God daadwerkelijk zo is, het zijn en blijven mensen die de bijbel geschreven hebben. Die mensen zijn geleid door de Heilige Geest, beweert men dan. Nou, dan wil ik weleens een antwoord hebben op een aanzienlijk aantal grote inconsistenties die in de bijbel voorkomen. Ik ben overigens van plan om daar op termijn een topic over te openen.

JMvVliet
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor JMvVliet » 09 okt 2004 13:56

Caprice: laten we de discussie over het vrij kiezen voor Jezus versus het ombuigen door Jezus in een ander topic doen. Een topic over de vrije wil (waar er al één van is) lijkt me een prima plek.

Collateral: ik zie naar dat topic over schijnbare tegenstellingen uit
It's nice to be important,
but it's more important to be nice.

jacobH
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jacobH » 09 okt 2004 15:06

Collateral schreef:Even een reactie op de topicstart :)

Bookman schreef:Ik kan me doodergeren aan mensen die zaken zoals bijvoorbeeld het dogmatische stuk van de verkiezing en de verwerping totaal omverwerpen.
Ik haat dit, en wil dit even kwijt. Waarom moet alles kapot? Waarom moet de Heere hier zo nodig alleen maar als een lieve God afgeschilderd worden. Nogmaals mensen die dit doen daar kan ik 0,0 respect voor opbrengen. Verdiep je eens wat meer in Gods Woord! Dan zou REMOWEB misschien ooit nog in REFOWEB kunnen veranderen. Dit is niets dan (veelal) Remonstrantse rotzooi

Bookman

Voordat je je al te erg opwindt, lees eens Jakobus 4, de verzen 11 en 12:

11 Broeders, spreekt niet kwalijk van elkander. Die van zijn broeder kwalijk spreekt en zijn broeder oordeelt, die spreekt kwalijk van de wet, en oordeelt de wet. Indien gij nu de wet oordeelt, zo zijt gij geen dader der wet, maar een rechter.
12 Er is een enig Wetgever, Die behouden kan en verderven. Doch wie zijt gij, die een anderen oordeelt?

Laat alsjeblieft ieder zijn beeld hebben van hoe de bijbel uitgelegd moet worden. Denk niet dat de kerk die de dogma's opgesteld heeft gelijk heeft, omdat het de kerk is. Onderzoek zelf.

Je kunt je wel gaan afvragen of God onterecht alleen maar wordt afgeschilderd als een lieve God, maar waarom zou dit niet zo zijn? Heb je dat van Hem gehoord? En zo ja, hoe weet je dat Hij het was, die tot je sprak?

Natuurlijk staan er teksten in de bijbel die suggereren dat God ook een god is van haat, toorn en vernietiging. Lees het laatste vers van psalm 137 maar eens. Dit hoeft echter niet te beteken dat God daadwerkelijk zo is, het zijn en blijven mensen die de bijbel geschreven hebben. Die mensen zijn geleid door de Heilige Geest, beweert men dan. Nou, dan wil ik weleens een antwoord hebben op een aanzienlijk aantal grote inconsistenties die in de bijbel voorkomen. Ik ben overigens van plan om daar op termijn een topic over te openen.

aub bespaar je de moeite
Hierin is de liefde, niet dat wij God liefgehad hebben, maar dat Hij ons lief heeft gehad, en Zijn Zoon gezonden heeft tot een verzoening voor onze zonden.

Collateral

Berichtdoor Collateral » 09 okt 2004 15:47

jacobH schreef:aub bespaar je de moeite

Misschien, als je een goede reden hebt?

(O ja, in dit soort topics is het wellicht wenselijk dat je je mening onderbouwt met argumenten.)

jacobH
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jacobH » 09 okt 2004 16:06

Collateral schreef:

(O ja, in dit soort topics is het wellicht wenselijk dat je je mening onderbouwt met argumenten.)

nee hoor.

tis slechts een verstandig advies.
Hierin is de liefde, niet dat wij God liefgehad hebben, maar dat Hij ons lief heeft gehad, en Zijn Zoon gezonden heeft tot een verzoening voor onze zonden.

JMvVliet
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor JMvVliet » 09 okt 2004 16:13

jacobH schreef:
Collateral schreef:

nee hoor.

Kan verstandig zijn... Als ik kan helpen ergens duidelijkheid te verschaffen op vragen, dan mag van mij dat topic er (weer) komen... Mits mensen elkaar in hun waarde laten... Bij mijn weten is er nog nooit iemand bekeerd door met modder te gooien... (ps: ik beschuldig niemand, lees als algemene opmerking)

Collateral

Berichtdoor Collateral » 09 okt 2004 16:40

jacobH schreef:nee hoor.

Als het een verstandig advies was, dan zou je het moeten kunnen beargumenteren...

JMvVliet schreef:Kan verstandig zijn... Als ik kan helpen ergens duidelijkheid te verschaffen op vragen, dan mag van mij dat topic er (weer) komen... Mits mensen elkaar in hun waarde laten... Bij mijn weten is er nog nooit iemand bekeerd door met modder te gooien... (ps: ik beschuldig niemand, lees als algemene opmerking)

Ik probeer in ieder geval iedereen in zijn/haar waarde te laten. Als ik het topic open, zal het een topic zijn waarin ik een aantal feiten neerzet waar ik op een objectieve manier tegenaan kijk. Zo kan iedereen er wat van leren.

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 09 okt 2004 17:38

Collateral schreef:Ik probeer in ieder geval iedereen in zijn/haar waarde te laten. Als ik het topic open, zal het een topic zijn waarin ik een aantal feiten neerzet waar ik op een objectieve manier tegenaan kijk. Zo kan iedereen er wat van leren.

Dan zul je weinig topics openen. Objectiviteit is vrij hoog gegrepen.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

Collateral

Berichtdoor Collateral » 09 okt 2004 18:20

parsifal schreef:Dan zul je weinig topics openen. Objectiviteit is vrij hoog gegrepen.

Objectiviteit betekent niet dat je geen mening mag hebben. Mijn opzet zal zijn feiten op een zodanige manier te presenteren dat in principe iedereen er mee uit de voeten kan. Wellicht gebeurt het dat er mensen zijn die deze presentatie niet waarderen, omdat het tegen hun ideologie in gaat. Het zij zo. Als ik er maar voor zorg dat ik geen meningen als feit neerzet, valt mij geen subjectiviteit te verwijten.

Laat ik dit nog even met twee voorbeelden toelichten:
* Subjectief: Voetbal is een dom spel. Als een speler de bal heeft, schopt hij hem weer weg.
* Objectief: Sommige mensen vinden voetbal een geweldige sport, anderen vinden het maar een dom spel. Zelf vind ik het erg leuk om te doen.

Objectiviteit hoog gegrepen? Ik vind dat het wel meevalt, als je je maar aan bepaalde regels houdt.

JMvVliet
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor JMvVliet » 09 okt 2004 18:22

parsifal schreef:
Collateral schreef:Ik probeer in ieder geval iedereen in zijn/haar waarde te laten. Als ik het topic open, zal het een topic zijn waarin ik een aantal feiten neerzet waar ik op een objectieve manier tegenaan kijk. Zo kan iedereen er wat van leren.

Dan zul je weinig topics openen. Objectiviteit is vrij hoog gegrepen.

Inderdaad, iets als feit presenteren en dat objectief benaderen is lastig. Je kunt beter spreken over het neerzetten van een mening, en die (proberen) objectief te benaderen. Met nadruk 'proberen', want objectiviteit is in zichzelf ook weer subjectief...

Of ben ik nu aan het zwetsen :?: :mrgreen:

Collateral

Berichtdoor Collateral » 09 okt 2004 18:24

Ik was je net voor met posten :mrgreen:

JMvVliet
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor JMvVliet » 09 okt 2004 18:24

Collateral schreef:Ik was je net voor met posten :mrgreen:

Heb het in de gaten...

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 09 okt 2004 18:56

PeterD schreef:Is het niet zo dat we allemaal eigenlijk dolgraag zouden willen horen dat we zelf de mogelijkheid hebben tot kiezen? Willen we niet allemaal horen dat we zelf nog wat kunnen? We voelen ons zo machteloos als we dat niet meer kunnen, toch?
En dat is nou net wat we zijn, door onze val in Adam liggen we verloren, en alleen God kan ons redden. En wie Hij wil redden en wie niet, weet Hij alleen. Inderdaad, het gevreesde woord uitverkiezing.

Marnix, als ik jou hoor, geloof jij niet in de uitverkiezing. Kunnen we dus zelf kiezen om verloren te gaan of behouden te worden. Dus heeft in jouw ogen de mens zelfbeschikking.
Dit zou inhouden dat God daar dus geen controle meer over heeft. Dat geloof je toch zeker zelf niet? Nee? Gelukkig. Dus impliceert dat dat God weet wie er behouden worden en wie niet. Hij heeft alle touwtjes in handen. Hij beslist dus wie er uitverkoren wordt en wie niet.
Dus toch uitverkiezing?

Ik geloof niet op die manier in de uitverkiezing dat een mens totaal geen invloed heeft op het feit of hij wel of niet gered wordt. Ik geloof dat God de eerste stap zet... maar ik geloof dat Hij mensen ook verantwoordelijkheid geeft.

Nogmaals, de bijbel staat vol oproepen om te kiezen... o.a. Deuteronomium 30, Handelingen 2... en de evangelieen staan er vol mee... de profeten roepen het volk op tot bekering... Constant roept God de mens op om voor Hem te kiezen. Dat zegt voor mij genoeg. God is niet een God die mensen iets vraagt wat ze niet kunnen... Dat wil niet zeggen dat de mens het zelf moet doen. Net als in de bijbel kopmt God met verlossing en roept mensen... hij laat zien wat Hij wil geven... en mensen kunnen daarin een keuze maken.

Misschien schokkend maar volgens mij heeft God er inderdaad geen controle over... Dat is geen onmacht... dat is Zijn wil. De bijbel zegt toch dat Hij niet wil dat iemand verloren gaat? Waarom gebeurt het dan toch? Dat zou pas onmacht zijn als God de enige is die op het punt van redding verantwoordelijkheid heeft... Maar God wil geen robots maar mensen die voor Hem kiezen... zo was dat in het paradijs al, zo schiep Hij de mens... als dat niet zo zou zijn had Hij de mens in het paradijs ook geen keuze hoeven geven... dan had Hij die hele boom daar niet hoeven plaatsen.

God wil mensen die voor Hem kiezen... daarom staat de bijbel vol met oproepen daartoe. God komt naar mensen toe.... maar geeft vervolgens de mensen zelf ook verantwoordelijkheid. Hij gooit de reddingsboei toe en roept: Pak hem aan, dan ben je gered! Zo is God volgens de bijbel. Hij doet geen iene-miene-mutte waardoor een op de 10 "drenkelingen" wordt aangewezen, trekt die uit het water en roept tegen die andere 9: Jullie hebben pech, ik wil niet dat jullie verloren gaan maar ik laat jullie toch verzuipen... eigen schuld. En Hij heeft al helemaal geen tijdgebrek waardoor Hij maar 1 op de 10 mensen zou kunnen redden.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Terug naar “Archief”