Wie gaat er mee met PKN

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 08 okt 2004 09:50

Ik neem aan dat je zelf wel snapt wat ik bedoel.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Omega
Nestor

Berichtdoor Omega » 08 okt 2004 09:50

Of het een compliment is weet ik niet, maar de PKN-synode is conservatiever dan gedacht. Ze zijn in hun belevingswereld blijven hangen in 1834.
Kust den Zoon, opdat Hij niet toorne...

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 08 okt 2004 09:54

Dat zal allemaal wel. Niemand heeft gezegd dat iedereen mee moet de PKN in. Een overgrote meerderheid is gelukkig mee gegaan. Als je niet wilt, even goede vrienden, maar men moet eens ophouden met het gezanik dat de PKN een valse kerk zou zijn. Dat is namelijk waanzin.

Cathy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Cathy » 08 okt 2004 10:03

Optimatus schreef:Dat zal allemaal wel. Niemand heeft gezegd dat iedereen mee moet de PKN in. Een overgrote meerderheid is gelukkig mee gegaan. Als je niet wilt, even goede vrienden, maar men moet eens ophouden met het gezanik dat de PKN een valse kerk zou zijn. Dat is namelijk waanzin.

Mee eens.
*ik zou best een kopje kaneelthee lusten* :wink:
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 08 okt 2004 19:18

zou liefde jegens je broeders een kenmerk van de ware kerk zijn?
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 08 okt 2004 19:25

Die broeder- en zusterliefde tref ik in de PKN en in de OKKN aan.

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 08 okt 2004 19:30

ik had het niet zozeer over de PKN, maar nu je er toch over begint. dr. plaisier zegt ergens in een intervieuw dat ze met bezwaarde gemeentes in overleg willen treden over de plaatselijke situaties. toch jammer dat zijn overleg het over brengen van zaken die niks met naastenliefde te maken hebben. dus naastenliefde valt al af voor de PKN.
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 08 okt 2004 19:33

Ik vind de HHK ook niet altijd even menslievend.

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 08 okt 2004 19:34

vertel maar waarom niet?

caprice

Berichtdoor caprice » 08 okt 2004 19:34

Optimatus schreef:Ik vind de HHK ook niet altijd even menslievend.

Als God maar aan Zijn eer komt. God op het hoogst verheerlijkt en de zondaar op het diepst vernederd. Als je dit bedoelt met niet menslievend ben ik het met je eens en hoop dat het zo blijven mag.

Omega
Nestor

Berichtdoor Omega » 08 okt 2004 21:42

Ik heb veel contact met predikanten uit zowel PKN als HHK. Bij beide groeperingen vind je oprecht verdriet over deze scheuring en de wens tot verbroedering. In beide modaliteiten zie ik echter ook de nodige hardheid en onterechte verwijten jegens elkaar. Het lukt mij niet om voor dat laatste enig begrip op te brengen. Natuurlijk zijn predikanten ook maar mensen, maar ze hebben wel een bijzondere roeping. Als dan wegen zich scheiden, dan dient men ook oog te hebben voor elkaars noden. Wat is er nu bijbelser dan ondanks de slagen die je krijgt, daar bovenuit te stijgen door de minste te willen zijn en te blijven.
Kust den Zoon, opdat Hij niet toorne...

Napoleon
Moderator

Berichtdoor Napoleon » 08 okt 2004 21:49

johannes1 schreef:vertel maar waarom niet?

omdat hetzelfde wat de PKN verweten wordt, ook op sommige plaatsen andersom gebeurd. ik weet plaatsen waar de PKN-gemeente door de HHK-gemeente uit de kerk is gezet, en ik weet ook van bedreigingen over en weer.

caprice schreef:Als God maar aan Zijn eer komt. God op het hoogst verheerlijkt en de zondaar op het diepst vernederd. Als je dit bedoelt met niet menslievend ben ik het met je eens en hoop dat het zo blijven mag.

ik hoop dat je het met mee eens bent dat de huidige problemen tussen de HHK en de PKN niet echt Godverheerlijkend zijn :?
Verder, verder,
altijd maar vooruit
van stad naar stad,
van oost naar west,
van noord naar zuid

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 08 okt 2004 23:18

caprice schreef:
Optimatus schreef:Ik vind de HHK ook niet altijd even menslievend.

Als God maar aan Zijn eer komt. God op het hoogst verheerlijkt en de zondaar op het diepst vernederd. Als je dit bedoelt met niet menslievend ben ik het met je eens en hoop dat het zo blijven mag.

Ik ben geen theoloog, maar ik denk niet dat God "zit te wachten" op allerhande gekonkel in Zijn Naam.

Mensen, de PKN is een feit. Ik ben daar blij mee (ik was uitgetreden als de PKN door een minderheid was geblokkeerd), anderen zijn dat niet.

Prima, even goede vrienden, de PKN bezit niet het exclusieve recht zich de Ware Kerk des Heren te noemen. De HHK ook niet. Uitstekend.

Maar mogen wij, PKN'ers, nou eindelijk eens lekker PKN zijn zonder continu die opgeheven vingertjes van de HHK (dat bedoel ik met menslievend, Johannes1, of liever, de afwezigheid daarvan) te moeten aanschouwen dat wij PKN'ers in een valse, zondige, God verlatende, halve Rooms-Katholieke, veel te vrijzinnige poppenkastenkerk zitten?

Alvast bedankt voor jullie medewerking.

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 09 okt 2004 13:37

napoeleon schreef:omdat hetzelfde wat de PKN verweten wordt, ook op sommige plaatsen andersom gebeurd. ik weet plaatsen waar de PKN-gemeente door de HHK-gemeente uit de kerk is gezet, en ik weet ook van bedreigingen over en weer.

welke plaatsen dan? je mag het ook pben hoor als je het niet op het forum wilt verkondigen.

optimatus schreef:Maar mogen wij, PKN'ers, nou eindelijk eens lekker PKN zijn zonder continu die opgeheven vingertjes van de HHK

mogen wij dan gewoon HHK zijn zonder het vingertje dat wij afscheiden en al die andere loze termen.

jeane
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor jeane » 09 okt 2004 15:12

Optimatus, ik ben het helemaal met je eens. Ook wij zijn een PKN gemeente.Een gedeete van de oude gemeente is HHK geworden; dat zijn het meest mensen die al te veel met uitelijke vertoning ed bezig waren en altijd overal 'tegen'waren als er van diverse kanten soms wat verandering in het beleven (niet inhoud!!) van de diensten gewenst werd.
Hoe dan ook; zelf ben ik erachter gekomen dat er ook wat goeds uit voortgekomen is; zelf ben ik ook weer eens goed gaan nadenken over waar ik nu sta in mijn geloof en gemeente zijn, en waarom. Ik merk dit aan velen om mij heen. Zo gaan wij als PKN gemeente positief de toekomst in en we horen en doen nog als ervoor, dus waarom zouden wij een valse kerk zijn. Laten we pluraal blijven en een volkskerk blijven en juist in deze tijd, zodat we wat uitstralen naar de wereld om ons heen en niet als een clubje gelijkgezinden lekker veilig bij elkaar kruipen en het in alles altijd maar roerend met elkaar eens zijn. Maar vooral: laten we bij onszelf beginnen, ons eigen geloof uitdragen. dat vind ikzelf al moelijk genoef!

Terug naar “Archief”