Ger.Gem. vs Ger.Gem.in Ned.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 06 okt 2004 18:41

michel vh schreef:
jas schreef:
Motormuis schreef:
The_Pim schreef: Even off-topic: Michel, volgens mij ben je de eerste binnen het GGiN gedachtengoed die Heere met 2 e's schrijft (dus: Here). Waarom dat zo?

Haha, idd. Hij is door de mand gevallen....het is een neppert :lol:
Een gereformeerde die net doet of het een gergeminnetter is :mrgreen:

Ja denk ik ook. Ik vond het al vreemd en wou er later nog wel een vraag over stellen aan hem, maar ja, ik wil ook niet gelijk iemand voor het hoofd stoten. Ben toch nog te naief geweest. Overigens praat hij wel exact als iemand uit de GGiN, dus hij is een insider.
Misschien is het Mallan zelf wel, of Roos. Hhaaha

Het staat een ieder vrij mij een of meerdere vragen te stellen. Helaas, was ik maar bekeerd zoals de eerwaarde heren Roos en Mallan. Dan mocht ik weten van Godswege geborgen te zijn. Overigens worden predikanten in het algemeen nogal eens op een voetstuk geplaatst. Wij moeten ons realiseren dat ook zij maar mensen zijn die uit eigen kracht niets vermogen, maar afhankelijk zijn van wat God de Vader, God de Zoon en God de Heilige Geest hen toebedelen.

Kijk, en daarin ben ik het helemaal met je eens! In bepaalde kringen worden de dominees op een voetstuk geplaatst, dat het niet mooi meer is. Zij zijn inderdaad ook gewone mensen.
Een dominee heeft in een preek ooit eens gezegd dat achter zijn naam de afkorting VDM staat. Verbi Divini Minister. Dienaar van de allerhoogste God. Maar hij vertelde dat het ook betekent: Visser der mensen. En vissers waren toen geen mensen die tot de "high society" werden gerekend. "Haal me dus maar heel rap van mn voetstuk af!", zo was zijn vraag. En dat is het. Predikanten zijn mensen met een speciale taak, maar ook gewone gemeenteleden.

Tussen 2 haakjes: Je verlangt ernaar om te mogen weten dat je bekeerd bent. Je worstelt daar mee begrijp ik. Je hebt er last van. Nu, als je last hebt van je onbekeerdheid dan is dat iets van God. Anders zou je er geen last van hebben. God heeft dat in je gewerkt. En God zal NOOIT verlaten wat Zijn Hand ooit begon! Laat dat je tot troost zijn!

Ja, Race406 kan ook serieus zijn... :wink: En dat er dan eens een geintje wordt gemaakt, daar moet je op Refoweb overheen kunnen stapen, want het is niet om iemand echt af te kraken, ook al komt zijn naam in een geintje voor..! :P
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Loezje
Sergeant
Sergeant

Re: Uitverkiezende genade

Berichtdoor Loezje » 06 okt 2004 19:58

michel vh schreef:
Napoleon schreef:ik waardeer het bijzonder dat je het werk van God zo benadrukt, dat kan uiteraard nooit kwaad. maar ik krijg bij jouw uitleg wel een vicieuze-cirkel-idee.

je moet eerst bekeerd zijn om God's recht lief te krijgen, en daarom moet je smeken om bekeerd te mogen worden. maar waarom zou je smeken om iets waar je een hekel aan hebt (nl. God's recht)?

Inderdaad Napoleon, dàt is nu dat wonderlijke werk van God; dat wat een mens zelf niet kan en uit zichzelf nooit kan doen, dáár zorgt Hij voor.
Vrouwen denken anders... maar niet dommer...

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 06 okt 2004 20:14

michel vh schreef:
Frans schreef:Ik ben zwaar onder de indruk van de gedachten gang, het is zo ingewikkeld, zo moeilijk gemaakt.
Je moet wel zwaar intelligent zijn om dit te begrijpen, helaas ik ben dat niet.

Beste Frans,

Wanneer God in je gaat werken, zul je ervaren dat je steeds minder moet weten, maar des te meer afhankelijker van Hem te leren zijn. Vraag daar maar om in je gebed.

Beste Michel, als je nu onbekeerd bent, zoals je in een posting hierna beweert, hoe weet je dan dat het zo gaat? Ik lees juist dat God Zijn kinderen niet steeds minder laat weten maar onderwijs geeft. "Namelijk de verborgenheid, die verborgen is geweest van alle eeuwen en van alle geslachten, maar nu geopenbaard is aan Zijn heiligen. Aan wie God heeft willen bekend maken, welke zij de rijkdom der heerlijkheid dezer verborgenheid onder de heidenen, welke is Christus onder u, de Hoop der heerlijkheid." Kol. 1:25-27.
En wat doe je de Heere schromelijk te kort als je zegt dat Hij Zijn kinderen dom houdt. Paulus schrijft in 1 Kor. 2: 12 "Doch wij hebben niet ontvangen den geest der wereld, maar den Geest, Die uit God is, opdat wij zouden weten de dingen, die ons van God geschonken zijn".
Het klinkt echt heel vroom wat je schrijft Michel en het is zeker geheel conform wat in de GGiN geleerd wordt. Dat is nou juist hun vreselijke dwaalleer die o.a. in dit soort dingen geopenbaard wordt als je biddend om de leiding van Gods Geest gaat onderzoeken.
Het is juist deze leer van ze, met al hun eigen onschriftuurlijke regeltjes die van de zuivere en heldere geloofsleer een spinneweb maakt. Val toch niet in die netten en strikken van ze, neem niet al die standaarduitdrukkingen van ze over, zoals van "steeds minder weten". Ja, als ik naar hun kijk, klopt dat inderdaad wel, want ze leggen een mist over de leer der zuivere waarheid die uit God is.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

michel vh

Berichtdoor michel vh » 06 okt 2004 20:23

jas schreef:
michel vh schreef:
Frans schreef:Ik ben zwaar onder de indruk van de gedachten gang, het is zo ingewikkeld, zo moeilijk gemaakt.

Beste Frans,

Wanneer God in je gaat werken, zul je ervaren dat je steeds minder moet weten, maar des te meer afhankelijker van Hem te leren zijn. Vraag daar maar om in je gebed.

Beste Michel, als je nu onbekeerd bent, zoals je in een posting hierna beweert, hoe weet je dan dat het zo gaat? Ik lees juist dat God Zijn kinderen niet steeds minder laat weten maar onderwijs geeft. "Namelijk de verborgenheid, die verborgen is geweest van alle eeuwen en van alle geslachten, maar nu geopenbaard is aan Zijn heiligen. Aan wie God heeft willen bekend maken, welke zij de rijkdom der heerlijkheid dezer verborgenheid onder de heidenen, welke is Christus onder u, de Hoop der heerlijkheid." Kol. 1:25-27.
En wat doe je de Heere schromelijk te kort als je zegt dat Hij Zijn kinderen dom houdt. Paulus schrijft in 1 Kor. 2: 12 "Doch wij hebben niet ontvangen den geest der wereld, maar den Geest, Die uit God is, opdat wij zouden weten de dingen, die ons van God geschonken zijn".
Het klinkt echt heel vroom wat je schrijft Michel en het is zeker geheel conform wat in de GGiN geleerd wordt. Dat is nou juist hun vreselijke dwaalleer die o.a. in dit soort dingen geopenbaard wordt als je biddend om de leiding van Gods Geest gaat onderzoeken.
Het is juist deze leer van ze, met al hun eigen onschriftuurlijke regeltjes die van de zuivere en heldere geloofsleer een spinneweb maakt. Val toch niet in die netten en strikken van ze, neem niet al die standaarduitdrukkingen van ze over, zoals van "steeds minder weten". Ja, als ik naar hun kijk, klopt dat inderdaad wel, want ze leggen een mist over de leer der zuivere waarheid die uit God is.

Je geeft zelf hier het antwoord op je vraag: mensen hebben een eigen mening, een eigen visie, een eigen wijsheid. Dit alles zullen we kwijt moeten raken. Alleen God kan dat bewerkstelligen. Hij zal ons dan komen te leren: Mijn gedachten zijn hoger dan uw gedachten en Mijn wegen zijn hoger dan uw wegen. Er blijft niets van onszelf over. God wil ons vervolgens onderwijzen en leren van de weg die wij gaan moeten.

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 06 okt 2004 20:27

Moet zelfs hier een discussie over zijn?

Om tot elkaar te komen:
1. Het is nooit verkeerd om zo veel mogelijk over Gods Woord te weten.
2. Wanneer je God als kapitein in je leven hebt, dan moeten je eigen ego en (eigen)wijsheid aan de kant.

michel vh

Berichtdoor michel vh » 06 okt 2004 20:30

Kijk, en daarin ben ik het helemaal met je eens! In bepaalde kringen worden de dominees op een voetstuk geplaatst, dat het niet mooi meer is. Zij zijn inderdaad ook gewone mensen.
Een dominee heeft in een preek ooit eens gezegd dat achter zijn naam de afkorting VDM staat. Verbi Divini Minister. Dienaar van de allerhoogste God. Maar hij vertelde dat het ook betekent: Visser der mensen. En vissers waren toen geen mensen die tot de "high society" werden gerekend. "Haal me dus maar heel rap van mn voetstuk af!", zo was zijn vraag. En dat is het. Predikanten zijn mensen met een speciale taak, maar ook gewone gemeenteleden.

Tussen 2 haakjes: Je verlangt ernaar om te mogen weten dat je bekeerd bent. Je worstelt daar mee begrijp ik. Je hebt er last van. Nu, als je last hebt van je onbekeerdheid dan is dat iets van God. Anders zou je er geen last van hebben. God heeft dat in je gewerkt. En God zal NOOIT verlaten wat Zijn Hand ooit begon! Laat dat je tot troost zijn!

>> Het blijft echter nog maar krakkemikkig gestuntel.

Ja, Race406 kan ook serieus zijn... :wink: En dat er dan eens een geintje wordt gemaakt, daar moet je op Refoweb overheen kunnen stapen, want het is niet om iemand echt af te kraken, ook al komt zijn naam in een geintje voor..! :P[/quote]

>> Ik waardeer je oprechtheid en de wijze waarop je voor je mening uitkomt. Discussie (met argumenten) houdt de geest scherp!

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 06 okt 2004 20:30

michel vh schreef:
jas schreef:
michel vh schreef:

Beste Frans,

Je geeft zelf hier het antwoord op je vraag: mensen hebben een eigen mening, een eigen visie, een eigen wijsheid. Dit alles zullen we kwijt moeten raken. Alleen God kan dat bewerkstelligen. Hij zal ons dan komen te leren: Mijn gedachten zijn hoger dan uw gedachten en Mijn wegen zijn hoger dan uw wegen. Er blijft niets van onszelf over. God wil ons vervolgens onderwijzen en leren van de weg die wij gaan moeten.

Sorry, maar dit is geen antwoord hoor. Ik heb het niet over eigen visie gehad, maar uit de Bijbel aangetoond dat God Zijn kinderen juist niet dom houdt. Je antwoordt al helemaal in dezelfde vage bewoordingen als zij van de GGiN ook zouden doen. Nou ja, ik hoop dat het eens wat helderder voor je mag worden en dat je stopt met napraten.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 06 okt 2004 20:32

Kaw schreef:Moet zelfs hier een discussie over zijn?

Om tot elkaar te komen:
2. Wanneer je God als kapitein in je leven hebt, dan moeten je eigen ego en (eigen)wijsheid aan de kant.

Wel gelezen?

jeane
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor jeane » 06 okt 2004 20:36

Ik proef een vreemde sfeer omtrent het geloof binnen de reformatorische gezindten. Het draait allemaal om enkele dominees/oudvaders die zogenaamd bekeerd zouden zijn (dit is vast ook zo hoor), maar het lijkt wel of jullie zelf maar al te vaak een afwachtende houding aannemen. Zoiets van: mocht het toch ooit eens komen ....
Maar wordt er in jullie kringen wel moeite gedaan om een persoonlijke relatie met God aan te gaan en vooral om het ook aan anderen uit te dragen. Er is (naar mijn ervaringen) zo weinig openheid over het persoonlijke geloof bij jullie zelf en de ervaringen. Het lijkt wel of men drukker is met het discussieren over de verschilletjes tussen allerlei zware kerken en het druk maken over uiterlijkheden (bij anderen vooral!!) dan dat men zelf een persoonlijke relatie met Gop opbouwt.
Dus is zou zeggen: stop al het geneuzel naar elkaar toe, laat ieder in zijn waarde, maar wees een blij christen en straal dit ook uit naar de buitenwereld. God is er ook voor jou!!

michel vh

Berichtdoor michel vh » 06 okt 2004 20:39

Om tot elkaar te komen:

Beste Kaw,

De Bijbel leert ons dat we in alle dingen zuiver met elkaar moeten handelen. Niets is zuiverder dan de Bijbel zelf. Teksten mogen daarom niet te pas en te onpas gebruikt worden met een eigen vrije menselijke interpretatie.

michel vh

Berichtdoor michel vh » 06 okt 2004 20:49

jeane schreef:Ik proef een vreemde sfeer omtrent het geloof binnen de reformatorische gezindten. Het draait allemaal om enkele dominees/oudvaders die zogenaamd bekeerd zouden zijn (dit is vast ook zo hoor), maar het lijkt wel of jullie zelf maar al te vaak een afwachtende houding aannemen. Zoiets van: mocht het toch ooit eens komen ....
Maar wordt er in jullie kringen wel moeite gedaan om een persoonlijke relatie met God aan te gaan en vooral om het ook aan anderen uit te dragen. Er is (naar mijn ervaringen) zo weinig openheid over het persoonlijke geloof bij jullie zelf en de ervaringen. Het lijkt wel of men drukker is met het discussieren over de verschilletjes tussen allerlei zware kerken en het druk maken over uiterlijkheden (bij anderen vooral!!) dan dat men zelf een persoonlijke relatie met Gop opbouwt.
Dus is zou zeggen: stop al het geneuzel naar elkaar toe, laat ieder in zijn waarde, maar wees een blij christen en straal dit ook uit naar de buitenwereld. God is er ook voor jou!!

Beste Jeane,

Mocht het niet duidelijk zijn geworden in de diverse 'gesprekken' dan toch nog even voor alle zekerheid: Het gaat mij niet om wat ik vind, het gaat mij erom wat er in de Heilige Schrift staat geschreven. Een waarachtige bekering begint bij de ontdekking aan zonde en schuld en echt niet bij de genade. Zonder schuld heeft niemand genade nodig, en indien de genade aan iedereen geschonken zou worden zou er geen schuld bestaan! Verder heb ik het nergens gehad over uiterlijkheden (zwarte kleding, hoeden, rokken, wel of geen witte trouwjurk). Een persoonlijke relatie met God kan worden opgebouwd door de middelen 'te gebruiken': naar de kerk te gaan, lezen uit Zijn Woord en bovenal een persoonlijk gebedsleven. Niettegenstaande het feit, dat de waarachtige bekering een eenzijdig Godswerk blijft. Verder treft het mij dat je onze discussies 'neuzelen' noemt, daar we het hier over Gods Eer hebben!

michel vh

Berichtdoor michel vh » 06 okt 2004 20:56

Het lijkt wel of men drukker is met het discussieren over de verschilletjes tussen allerlei zware kerken en het druk maken over uiterlijkheden (bij anderen vooral!!) dan dat men zelf een persoonlijke relatie met Gop opbouwt.

>> Nog even dit: je hebt het voor alle duidelijkheid wel over de 'uitverkiezende genade'. Het maakt alles uit of we geloven in een algemeen aanbod van genade, of dat genade uitsluitend voorbehouden is aan hen die van eeuwigheid verkoren zijn door de Vader. Het is onze dure plicht om daarover eerlijk te zijn. Wanneer wij uitsluitend elkaars meningen respecteren, blijft er geen ruimte over voor een eerlijke verhandelijk van feiten op basis van argumenten. Mijn leidraad daarbij is en blijft Gods Heilige Schrift.

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 06 okt 2004 20:59

michel vh schreef:

Om tot elkaar te komen:

Beste Kaw,

De Bijbel leert ons dat we in alle dingen zuiver met elkaar moeten handelen. Niets is zuiverder dan de Bijbel zelf. Teksten mogen daarom niet te pas en te onpas gebruikt worden met een eigen vrije menselijke interpretatie.

Yep en daarom moeten onze wijsheid wijken voor de wijsheid van God, zodat we door de bril van de Heilige Geest de bijbel naar waarheid leren kennen.

Waar ontken ik dat?

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 06 okt 2004 21:02

jas schreef:
Kaw schreef:
Ik ben er stil van......

Aan de ene kant gaat er een wereld open over de prediking die ik in de ger. gem. hoor, aan de andere kant...

Dit is toch werkelijk de omgekeerde wereld? Waarneer ben je goed genoeg slecht genoeg om voor genade in aanmerking te komen?

Dit is zo calvinistisch dat het gewoon remonstrants is.

Ja, het is ook remonstrants Kaw. Ik heb heftige discussies met een kerkenraad hierover gehad. Ik kon ook aantonen dat ze remonstrants waren uit de acte van de dordtse synode. Sommige van hun stellingen staan daar bij de stellingen van de remonstranten. Ik kan je verzekeren dat ze hels op me werden toen ik dat zei.

Ha!Ha! :lol: Dat lijkt me dan wel weer grappig, om diezelfde stellingen uit hun mond te horen. :P

*is erg benieuwd hoe een helse kerkenraad en een heilig verontwaardigde jas in één hok eruit gezien heeft* 8)

michel vh

Berichtdoor michel vh » 06 okt 2004 21:34

Kaw schreef:
michel vh schreef:

Om tot elkaar te komen:

Beste Kaw,

Yep en daarom moeten onze wijsheid wijken voor de wijsheid van God, zodat we door de bril van de Heilige Geest de bijbel naar waarheid leren kennen.

Waar ontken ik dat?

Nergens, mijn betoog is slechts bedoeld ter ondersteuning.

Terug naar “Archief”