Beroepingswerk binnen Refoland.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

waarnemer
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor waarnemer » 04 okt 2004 16:36

Tsjonge, ik dacht dat in de GG en misschien wel alle afgescheiden kerken de kerkenraad het voor het zeggen had. Omdat in die kringen ze ook tegen inspraak zijn van ouders op scholen, dat ondermijnt het gezag van het bestuur, heb ik pas nog gelezen. Daarom verwondert het me, dat welleswaar manslidmaten inspraak hebben. Dat is in onze PKN gemeente niet het geval. Daar beslist de kerkenraad over, en daar is geen tweetal en wat voor democratisch systeem dan ook.

wh
Mineur
Mineur

Berichtdoor wh » 05 okt 2004 14:22

waarnemer schreef:Tsjonge, ik dacht dat in de GG en misschien wel alle afgescheiden kerken de kerkenraad het voor het zeggen had. Omdat in die kringen ze ook tegen inspraak zijn van ouders op scholen, dat ondermijnt het gezag van het bestuur, heb ik pas nog gelezen. Daarom verwondert het me, dat welleswaar manslidmaten inspraak hebben. Dat is in onze PKN gemeente niet het geval. Daar beslist de kerkenraad over, en daar is geen tweetal en wat voor democratisch systeem dan ook.

Een tweetal zetten voor predikant is gewoon volgens de Dordse-kerkorde

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 05 okt 2004 16:56

wh schreef:
waarnemer schreef:Tsjonge, ik dacht dat in de GG en misschien wel alle afgescheiden kerken de kerkenraad het voor het zeggen had. Omdat in die kringen ze ook tegen inspraak zijn van ouders op scholen, dat ondermijnt het gezag van het bestuur, heb ik pas nog gelezen. Daarom verwondert het me, dat welleswaar manslidmaten inspraak hebben. Dat is in onze PKN gemeente niet het geval. Daar beslist de kerkenraad over, en daar is geen tweetal en wat voor democratisch systeem dan ook.

Bij onze PKN gemeente wel. Wij hebben in zo'n geval een gemeente avond.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 05 okt 2004 17:56

SDG schreef:
Evelien schreef:Kampen (gereformeerde gemeenten) krijgt een Dominee (Ds.Tanis uit Kapelle)

Dan mogen we Kampen wel van harte geluk wensen!

thx, ik hoop en bid dat God krachtig mag werken door Zijn Knecht
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

caprice

Berichtdoor caprice » 05 okt 2004 20:55

Gaat ds. J.J. Tanis naar Kampen?
Gelukkig voor jullie, maar nu kunnen wij hem niet meer beroepen. En het is nog wel zo'n fijne dominee. :(

Dat God hem nog tot zegen en middel tot bekering van velen mag stellen.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 05 okt 2004 22:32

caprice schreef:Gaat ds. J.J. Tanis naar Kampen?
Gelukkig voor jullie, maar nu kunnen wij hem niet meer beroepen. En het is nog wel zo'n fijne dominee. :(

jep.

Ik hoop en bid echt dat Hij Gods woorden, wijsheid over mag brengen aan ons.

Ik geloof wel dat hij het druk krijgt:

- haha kunnen we eindelijk een preekbespreking doen, naar de preek.
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 06 okt 2004 12:04

hijwel schreef:
caprice schreef:Gaat ds. J.J. Tanis naar Kampen?

jep.

Ik hoop en bid echt dat Hij Gods woorden, wijsheid over mag brengen aan ons.

Ik geloof wel dat hij het druk krijgt:

- haha kunnen we eindelijk een preekbespreking doen, naar de preek.

:wink: zekers.

parkiet
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor parkiet » 06 okt 2004 12:59

SDG schreef:
parkiet schreef:maar kheb wel een vraagje: wat wordt in de allereerste post van dit topic bedoeld met tweetallen? worden er tweetallen van predikanten/kandidaten gesteld die mogelijk beroepen worden?

Inderdaad. De kerkenraad stelt een tweetal.
Vervolgens wordt tijdens een ledenvergadering door de manslidmaten gestemd welke van de twee beroepen zal worden.

Hmm... Het is misschien wel een goede methode. Maar houdt dat niet in dat dus eerst met beide predikanten en hun kerkenraden en gemeenten moet worden gesproken om een indruk te krijgen hoe hij is, of hij geschikt is voor de gemeente?
@wh: waar staat dat in de dordtse kerkorde? ik kan zelf niets vinden, dus missschien dat dat een andere is dan wij hebben...
You're my Prince of peace, and I will live my life for You

caprice

Berichtdoor caprice » 06 okt 2004 16:46

parkiet schreef:
SDG schreef:
parkiet schreef:maar kheb wel een vraagje: wat wordt in de allereerste post van dit topic bedoeld met tweetallen? worden er tweetallen van predikanten/kandidaten gesteld die mogelijk beroepen worden?

Inderdaad. De kerkenraad stelt een tweetal.
Vervolgens wordt tijdens een ledenvergadering door de manslidmaten gestemd welke van de twee beroepen zal worden.

Hmm... Het is misschien wel een goede methode. Maar houdt dat niet in dat dus eerst met beide predikanten en hun kerkenraden en gemeenten moet worden gesproken om een indruk te krijgen hoe hij is, of hij geschikt is voor de gemeente?

Nee. Ze komen gewoon een keer preken.
Als ze niet geschikt zijn voor de gemeente zal God hen toch niet zenden als ze beroepen worden?

waarnemer
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor waarnemer » 06 okt 2004 17:24

Caprice, je hebt gevoel voor humor. Als een dominee niet in een gemeente past zal God er wel voor zorgen dat hij niet komt, dat beweer je tenmimste. In de praktijk blijkt -helaas- dat het niet altijd goed gaat. Een kerkenraad heeft toch wel de verantwoordelijkheid om een predikant te zoeken die bij de gemeente past.

wh
Mineur
Mineur

Berichtdoor wh » 06 okt 2004 18:01

waarnemer schreef:Caprice, je hebt gevoel voor humor. Als een dominee niet in een gemeente past zal God er wel voor zorgen dat hij niet komt, dat beweer je tenmimste. In de praktijk blijkt -helaas- dat het niet altijd goed gaat. Een kerkenraad heeft toch wel de verantwoordelijkheid om een predikant te zoeken die bij de gemeente past.

Wat versta je onder passen bij een gemeente?

Een dominee wordt niet gezonden om vrienden te maken, het gaat erom
dat hij het Woord recht snijd.

En Hij weet als enige wat goed is voor een gemeente!!!

Daarom kan het beroepingswerk alleen in afhankelijkheid van Hem.

Napoleon
Moderator

Berichtdoor Napoleon » 06 okt 2004 19:29

een ds. moet ik zekere zin wel passen bij een gemeente. een ds. met een zwakke gezondheid moet je als gemeente met 2500 leden gewoon niet beroepen, evenals het als gemeente waar niet alles koek en ei is, je er verstandig aan doet een ds. te beroepen die blijkbaar goed is in "lijmwerk". een gemeente leiden is meer dan alleen 2 keer per week een preek houden, een ds. is herder en leraar, niet alleen leraar.
je kun een ds. hebben die vreselijk goed kan preken, maar die pastoraal als een olifant door een porseleinkast walst, daar wordt je ook niet blij van, ik denk dat je het beter nog andersom kunt hebben. Het Woord recht snijden is uiteraard van belang, maar zeker niet het enige belangrijke.

en bovendien, God's leiding (waarover ik in het beroepingswerk enigzins sceptisch ben, helaas) ontslaat mensen niet van de verantwoordelijkheid, om hun van God gekregen verstand op een gezonde manier te gebruiken.
Verder, verder,
altijd maar vooruit
van stad naar stad,
van oost naar west,
van noord naar zuid

caprice

Berichtdoor caprice » 06 okt 2004 21:14

waarnemer schreef:Caprice, je hebt gevoel voor humor. Als een dominee niet in een gemeente past zal God er wel voor zorgen dat hij niet komt, dat beweer je tenmimste. In de praktijk blijkt -helaas- dat het niet altijd goed gaat. Een kerkenraad heeft toch wel de verantwoordelijkheid om een predikant te zoeken die bij de gemeente past.

Als zo'n dominee dan toch gaat dan acht God hem daar toch op Zijn plaats. Het is God die alles leidt en ik zie niet in wat dit met humor te maken heeft.

parkiet
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor parkiet » 06 okt 2004 21:25

caprice schreef:

Als zo'n dominee dan toch gaat dan acht God hem daar toch op Zijn plaats. Het is God die alles leidt en ik zie niet in wat dit met humor te maken heeft.

Tja God leidt diegene wel daarheen, maar dat God alles leidt betekent niet dat wij geen verantwoordelijkheid meer hebben. Dan kun je ook in een auto gaan zitten en onverantwoord hard rijden zonder gordels om, want God leidt het toch wel...
Punten waarin wij kijken of een dominee bij onze gemeente past: (kben lid van de beroepingscommissie) kan hij met jeugd omgaan (wij hebben redelijk wat jeugd in de gemeente, maar ze zijn niet betrokken bij de kerk.. we hopen een dominee te vinden die hen naar God toe kan trekken). Is het iemand die in een plattelandsgemeente past? niet elke dominee kan hier aarden, en ook lijkt het me onverstandig een dominee te beroepen die een andere mentaliteit heeft (stadser is bijv), of heel erg graag vernieuwingen wil doorvoeren waarin onze kerkenraad nog erg terughoudend is.
Zijn maar enkele punten, maar ik denk echt dat het van wezenlijk belang is op zulke dingen te letten.
You're my Prince of peace, and I will live my life for You

Napoleon
Moderator

Berichtdoor Napoleon » 07 okt 2004 18:38

caprice schreef:

zo zou het inderdaad moeten zijn, maar ik ben bang dat de praktijk regelmatig anders is. Of God moet ds. over het algemeen sturen naar de plaatsen met het hoogste traktement (in het kader van levensonderhoud).
Verder, verder,

altijd maar vooruit

van stad naar stad,

van oost naar west,

van noord naar zuid

Terug naar “Archief”