Moderator: Moderafo's
waarnemer schreef:Tsjonge, ik dacht dat in de GG en misschien wel alle afgescheiden kerken de kerkenraad het voor het zeggen had. Omdat in die kringen ze ook tegen inspraak zijn van ouders op scholen, dat ondermijnt het gezag van het bestuur, heb ik pas nog gelezen. Daarom verwondert het me, dat welleswaar manslidmaten inspraak hebben. Dat is in onze PKN gemeente niet het geval. Daar beslist de kerkenraad over, en daar is geen tweetal en wat voor democratisch systeem dan ook.
wh schreef:waarnemer schreef:Tsjonge, ik dacht dat in de GG en misschien wel alle afgescheiden kerken de kerkenraad het voor het zeggen had. Omdat in die kringen ze ook tegen inspraak zijn van ouders op scholen, dat ondermijnt het gezag van het bestuur, heb ik pas nog gelezen. Daarom verwondert het me, dat welleswaar manslidmaten inspraak hebben. Dat is in onze PKN gemeente niet het geval. Daar beslist de kerkenraad over, en daar is geen tweetal en wat voor democratisch systeem dan ook.
caprice schreef:Gaat ds. J.J. Tanis naar Kampen?
Gelukkig voor jullie, maar nu kunnen wij hem niet meer beroepen. En het is nog wel zo'n fijne dominee.![]()
Dat God hem nog tot zegen en middel tot bekering van velen mag stellen.
hijwel schreef:caprice schreef:Gaat ds. J.J. Tanis naar Kampen?
Gelukkig voor jullie, maar nu kunnen wij hem niet meer beroepen. En het is nog wel zo'n fijne dominee.![]()
Dat God hem nog tot zegen en middel tot bekering van velen mag stellen.
jep.
Ik hoop en bid echt dat Hij Gods woorden, wijsheid over mag brengen aan ons.
Ik geloof wel dat hij het druk krijgt:
- haha kunnen we eindelijk een preekbespreking doen, naar de preek.
SDG schreef:parkiet schreef:maar kheb wel een vraagje: wat wordt in de allereerste post van dit topic bedoeld met tweetallen? worden er tweetallen van predikanten/kandidaten gesteld die mogelijk beroepen worden?
Inderdaad. De kerkenraad stelt een tweetal.
Vervolgens wordt tijdens een ledenvergadering door de manslidmaten gestemd welke van de twee beroepen zal worden.
parkiet schreef:SDG schreef:parkiet schreef:maar kheb wel een vraagje: wat wordt in de allereerste post van dit topic bedoeld met tweetallen? worden er tweetallen van predikanten/kandidaten gesteld die mogelijk beroepen worden?
Inderdaad. De kerkenraad stelt een tweetal.
Vervolgens wordt tijdens een ledenvergadering door de manslidmaten gestemd welke van de twee beroepen zal worden.
Hmm... Het is misschien wel een goede methode. Maar houdt dat niet in dat dus eerst met beide predikanten en hun kerkenraden en gemeenten moet worden gesproken om een indruk te krijgen hoe hij is, of hij geschikt is voor de gemeente?
waarnemer schreef:Caprice, je hebt gevoel voor humor. Als een dominee niet in een gemeente past zal God er wel voor zorgen dat hij niet komt, dat beweer je tenmimste. In de praktijk blijkt -helaas- dat het niet altijd goed gaat. Een kerkenraad heeft toch wel de verantwoordelijkheid om een predikant te zoeken die bij de gemeente past.
waarnemer schreef:Caprice, je hebt gevoel voor humor. Als een dominee niet in een gemeente past zal God er wel voor zorgen dat hij niet komt, dat beweer je tenmimste. In de praktijk blijkt -helaas- dat het niet altijd goed gaat. Een kerkenraad heeft toch wel de verantwoordelijkheid om een predikant te zoeken die bij de gemeente past.
caprice schreef:waarnemer schreef:Caprice, je hebt gevoel voor humor. Als een dominee niet in een gemeente past zal God er wel voor zorgen dat hij niet komt, dat beweer je tenmimste. In de praktijk blijkt -helaas- dat het niet altijd goed gaat. Een kerkenraad heeft toch wel de verantwoordelijkheid om een predikant te zoeken die bij de gemeente past.
Als zo'n dominee dan toch gaat dan acht God hem daar toch op Zijn plaats. Het is God die alles leidt en ik zie niet in wat dit met humor te maken heeft.
caprice schreef:waarnemer schreef:Caprice, je hebt gevoel voor humor. Als een dominee niet in een gemeente past zal God er wel voor zorgen dat hij niet komt, dat beweer je tenmimste. In de praktijk blijkt -helaas- dat het niet altijd goed gaat. Een kerkenraad heeft toch wel de verantwoordelijkheid om een predikant te zoeken die bij de gemeente past.
Als zo'n dominee dan toch gaat dan acht God hem daar toch op Zijn plaats. Het is God die alles leidt en ik zie niet in wat dit met humor te maken heeft.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 gasten