Spiff schreef:als de preek te lang duurt gewoon de microfoon uitschakelen hahaha. nee even zonder gekheid. een lange preek is niet per defenitie goed en een korte slecht. ik heb wel een keer gehad dat ik binnen 3 kwartier weer buiten stond, en dat vond ik wel apart.
Of, zoals het zoontje van een collega van mijn vader een keer deed, gewoon een stuk uit de preek scheuren vlak voordat je vader naar de kerk gaat. Leuk, dat ziet ie pas als ie al met zijn preek bezig is. Scheelt minstens 10 minuten.
Maar even zonder gekheid, ik vind een lange preek niet erg als het verhaal maar wel te volgen is. Je hebt soms van die dominees....daar is echt geen doorkomen aan. Als ze steeds hetzelfde zeggen, haak ik op een gegeven moment ook af. Mijn vader heeft het wel eens over 'de kracht van de herhaling', maar er moet niet te veel herherherherhaald worden.
Maar het valt echt niet mee hoor, zo'n preek maken, dat begrijp ik ook wel. Mijn vader worstelt nogal eens met de tekst: wat staat er precies in de grondtekst? Hoe zal ik het uitleggen? Ik moet niet te veel zeggen, maar ook niet te weinig. Lastig hoor. Al heb ik wel het idee dat mijn huidige dominee er wat minder moeite voor doet.