Hoe is het om een domineeskind te zijn?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Rufi
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Rufi » 29 sep 2004 20:58

jip_86 schreef:Ik ken een gemeente waar ze al blij waren als mijn vader daar kwam. Omdat hij kort preekte in vergelijking met de tijd die ze daar gewent waren.

Erg hè, dat dat belangrijk gevonden wordt. Nou dan zouden ze vast niet blij zijn als mijn vader zou komen preken. :wink: Mijn broertje stelde al eens voor om een 'puntbegrenzer' op de computer in te bouwen. Mijn vader preekt namelijk nog bijna altijd in drie punten.

jip_86
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor jip_86 » 29 sep 2004 21:09

Punten heb ik opzich niks op tegen. Dan weet je ongeveer een beetje hoever de preek gevorderd is.

Spiff

Berichtdoor Spiff » 30 sep 2004 16:31

als de preek te lang duurt gewoon de microfoon uitschakelen hahaha. nee even zonder gekheid. een lange preek is niet per defenitie goed en een korte slecht. ik heb wel een keer gehad dat ik binnen 3 kwartier weer buiten stond, en dat vond ik wel apart.

Rufi
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Rufi » 01 okt 2004 07:43

Spiff schreef:als de preek te lang duurt gewoon de microfoon uitschakelen hahaha. nee even zonder gekheid. een lange preek is niet per defenitie goed en een korte slecht. ik heb wel een keer gehad dat ik binnen 3 kwartier weer buiten stond, en dat vond ik wel apart.

Of, zoals het zoontje van een collega van mijn vader een keer deed, gewoon een stuk uit de preek scheuren vlak voordat je vader naar de kerk gaat. Leuk, dat ziet ie pas als ie al met zijn preek bezig is. Scheelt minstens 10 minuten. :P
Maar even zonder gekheid, ik vind een lange preek niet erg als het verhaal maar wel te volgen is. Je hebt soms van die dominees....daar is echt geen doorkomen aan. Als ze steeds hetzelfde zeggen, haak ik op een gegeven moment ook af. Mijn vader heeft het wel eens over 'de kracht van de herhaling', maar er moet niet te veel herherherherhaald worden.
Maar het valt echt niet mee hoor, zo'n preek maken, dat begrijp ik ook wel. Mijn vader worstelt nogal eens met de tekst: wat staat er precies in de grondtekst? Hoe zal ik het uitleggen? Ik moet niet te veel zeggen, maar ook niet te weinig. Lastig hoor. Al heb ik wel het idee dat mijn huidige dominee er wat minder moeite voor doet.

Spiff

Berichtdoor Spiff » 01 okt 2004 18:01

wat je ook veel hoort, is dat de dominees tegenwoordig veel minder tijd en aandacht aan het 'veldwerk' besteden. er worden veel minder bezoeken afgelegd etc. persoonlijk vind ik dat een slechte ontwikkeling, hoe denken jullie daar over?

BJ
Moderator

Berichtdoor BJ » 01 okt 2004 19:09

Ik denk dat dat toch andere discussies zijn, dus graag een beetje ontopic blijven ;-)

Spiff

Berichtdoor Spiff » 02 okt 2004 22:20

sorry :cry:

Rufi
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Rufi » 02 okt 2004 22:40

Volgens mij waren we niet echt afgedwaald, maar goed...
Hé Spiff, van mijn broers en zussen hoor ik wel eens dat onze vader er bijna nooit was. Zelf heb ik dat idee niet zo, maar hij schijnt vaker afwezig te zijn geweest dan de gemiddelde vader. Hoe is dat met jouw vader?

Spiff

Berichtdoor Spiff » 03 okt 2004 09:53

dat dacht ik ook.
mijn vader is wel veel afwezig, maar ik denk niet heel veel meer dan andere vaders, alleen op andere tijdstippen. de meeste vaders zijn van 8 tot 6 uur weg, terwijl mijn vader 's ochtends en 's avonds vaak weg is. dus als ik er niet ben is hij er en als hij er niet is ben ik er zeg maar.

Johan81
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Johan81 » 03 okt 2004 11:33

als je dominee bent, dan betekend dat toch dat je zo'n beetje 24 uur per dag, 7 dagen per week klaar moet staan. mocht er iets zich voor doen (bv. overleiden van iemand) dat is bij andere banen toch een stuk minder.
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

Rufi
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Rufi » 03 okt 2004 12:26

Daar heb je gelijk in. Het is geen gewone baan van negen tot vijf en je bent ook geen zelfstandige. Je kunt als dominee tot op zekere hoogte je eigen tijd indelen, maar er kan zich altijd iets onverwachts voordoen. Er ligt wel een grote druk op een dominee, omdat er van hem wordt verwacht dat hij altijd klaarstaat. Mijn vader werd ook wel een enkele keer 's nachts weggeroepen bij een ernstig zieke of stervende.
Hij was altijd wel veel overdag thuis. Als we uit school kwamen, was hij er vaak. Dat vond ik wel leuk.

Johan81
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Johan81 » 03 okt 2004 13:18

Rufi schreef:Hij was altijd wel veel overdag thuis. Als we uit school kwamen, was hij er vaak. Dat vond ik wel leuk.

Ja dat is ook wel vaak zo, maar ook vaak vergaderingen enzo, afgelopen week ook weer 4 dagen synode, dus dan is ook gewoon 4 dagen van huis zegmaar, (heen en weer rijden is geen doen)
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

Rufi
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Rufi » 03 okt 2004 13:57

Johan81 schreef:
Rufi schreef:Hij was altijd wel veel overdag thuis. Als we uit school kwamen, was hij er vaak. Dat vond ik wel leuk.

Ja dat is ook wel vaak zo, maar ook vaak vergaderingen enzo, afgelopen week ook weer 4 dagen synode, dus dan is ook gewoon 4 dagen van huis zegmaar, (heen en weer rijden is geen doen)

Mijn vader had wel vaak vergaderingen, maar hij ging gelukkig nooit naar de synode. Het lag trouwens wel erg aan de gemeente waar we zaten hoe lang de kerkenraadsvergaderingen duurden.

Spiff

Berichtdoor Spiff » 06 okt 2004 17:58

ach ja in de ene gemeente zijn de mensen nou eenmaal 'lastiger' dan in de andere.

Rufi
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Rufi » 06 okt 2004 18:52

Wat ik bij nader inzien wel het minst leuke vond aan het domineesgezin zijn, is dat we een paar keer gingen verhuizen. Ik ben met mijn ouders drie keer verhuisd. De laatste keer was ik twaalf en ik vond het verschrikkelijk. Ik zat net in de brugklas en moest mijn vertrouwde omgeving en mijn vriendinnen achterlaten.
Hadden jullie dat ook?

Terug naar “Archief”