Hierbij dan nog een reactie op HereIams posting van zondag.
De veelheid over de visies betreffende de uitverkiezingen in de Bijbel zijn groots. Dat komt omdat het niet allemaal even eenvoudig is. Ik denk dat dit o.a. veel te maken heeft met het feit, dat bepaalde mensen alles op één hoop gooien. Een heilige roeping, predestinatie, uitverkoren, etc. (het woord uitverkiezing staat niet eens in de Bijbel, maar dat terzijde) het zou allemaal om hetzelfde gaan, namelijk om de eeuwige beschikking of je gaat geloven of niet, ofwel, hemel of hel. Toch kom ik dit soort spreken in letterlijke zin, nergens tegen in de Bijbel. Dus daar begint mijn moeite al.
Dat het woord uitverkiezing niet in de Bijbel voorkomt doet er helemaal niet toe, het woord 'uitverkoren' duidt op hetzelfde. Ik ben het met je eens dat het, zo jij het beschrijft, niet voorkomt in de Bijbel. Verkiezing wijst er altijd op dat het God was Die jouw hand pakte voordat je nog maar aan Hem dacht. Andersom lees ik niet dat door Gods verwerpen mensen verloren gingen. Dan ga je een stap verder dan de Schrift.
En het blijft dan ook een ingewikkeld onderwerp wat nu deze “uitverkiezing” precies is. De schrift lezende kom ik tot de conclusie dat er verschillende verkiezingen zijn en deze allemaal op één hoop gooien en lezen als zijnde de uitverkiezing ten eeuwige leven geeft problemen.
Mee eens. Er is duidelijk sprake van trappen, zoals je verder in je post aangeeft: Israel, individueel.
Als het in de Bijbel gaat om uitverkiezing kan ik in elk geval wel zien, dat de verkiezing van een persoon altijd ten dienste staat van anderen.
God gebruikt inderdaad Zijn uitverkorenen tot opbouw van Zijn koninkrijk. De indruk krijg ik nu, hoewel je het eigenlijk niet zo uitdrukkelijk zegt, is dat de oorzaak van Gods kiezen te zoeken is in het grotere geheel, als bouwsteen van Gods koninkrijk. Echter heel duidelijk geeft de Schrift aan dat de oorzaak in Gods welbehagen gezocht moet worden (Ef. 1:5,9; 1 Petr. 1:2). Deze teksten focussen meer op het doel 'heiligmaking'. Er is hier geen sprake van 'ten koste van', nog sprake van 'ten dienste van anderen'.
Grote fouten worden er gemaakt als we uitverkiezing gaan vertolken naar een selection (selectie), in plaats van election (electie). Verkiezen is electeren (voor een bepaald doel) en niet deterministisch selecteren voor hel en hemel!
Selectie komt op mij over als was er in de uitverkorenen iets meer dan in de anderen. Daarvan is geen sprake! Ik denk ook dat verkiezing meer gezien moet worden als 'electie'. Als maar blijft staan dat alles uit Gods onverdiende liefde voortkomt! De verkiezing leidt niet tot fatalisme, daarvan is in de Bijbel iig geen sprake! Tot zover zijn we het aardig eens.
Als de mens werkelijk zoals jij dat beweert Jas, zonder eigen keus of verantwoordelijkheid “begiftigd wordt met geloof”, dan is dat in grote tegenspraak met de vele Bijbelse noties, van oproep tot bekering en geloven, het bedrijven van zending, enz. Het wordt er dan allemaal niet logischer en geloofwaardiger op hoe God met mensen omgaat. Het lijkt wel één groot spel, waarin God doet alsof Hij reageert op de gebeden van mensen, maar ondertussen heeft Hij het allemaal al beschikt en voert de mens op, wat God al bepaald heeft. Je moet de Bijbel dan wel heel raar lezen. (het spijt me om overigens om te zeggen, maar ik zie dat veel (hyper)calvinisten als het er op aan komt, de oproep tot bekering niet serieus nemen. Wat kan je ermee?! Dat deed ik ook niet, want ik kon er niets mee. Ik kon mijzelf tenslotte niet bekeren!! De gevolgen van deze leer zijn bekend onder veel refojongeren heerst grote oppervlakkigheid ten aanzien van God en Zijn Woord).
Daarnaast is deze bovenstaande stelling in grote tegenspraak met de vele andere heldere teksten die ik eerder al beschreven heb op dit forum, over God die wil dat iedereen behouden wordt. Ook zou Jezus dan gestorven zijn voor mensen, die niet eens behouden kunnen worden. Want de vele teksten die handelen over een algemene verzoening zijn ook helder en plenty (voor de duidelijkheid: ik spreek niet over al verzoening!).
Wel in deze leer geloven, heeft consequenties!. Welke vruchten zien we? Velen lopen met grote geloofsonzekerheid rond, preken gaan hoofdzakelijk over het kruis en niet leven vanuit het kruis. Items als evangelisatie en zending zijn van secundair belang. Onderwerpen als wederkomst, werken en krachten van de Geest, levensheiliging, ed. komen vaak nog maar weinig aan de orde. Logisch, als je niet eens weet een kind van God te zijn. Sommige predikanten moeten nog preken voor hun ouderlingen, die “eerlijk onbekeerd” zijn en niet eens aan het avondmaal gaan. Ik schets hier geen karikatuur. Het is de waarheid! Wat een triestheid! Ik kom het niet in de Bijbel tegen!
Opvallend is dat je nu je toevlucht tot de logica gaat nemen! Je stelt allereerst dat Gods oproep tot geloof onzinnig is als mensen er van zichzelf geen gehoor aan kunnen geven. Trouwens, ik beweer niet dat de mens geen enkele verantwoordelijkheid heeft. Gods oproep tot de mens is niet vrijblijvend (zie bv. Matth. 22, de gelijkenis over de koninklijke bruiloft!!). Als voorbeeld geeft ik Paulus. Als God niet ingegrepen had, was hij onherroepelijk verloren gegaan. Hij zat niet in een ideale positie om tot geloof in Jezus te komen. God verbreekt echter het hart met Zijn liefde zodat we alles voor Hem over gaan hebben! Is de prediking dan onzinnig? Nee!!! We moeten met alle ernst de mensen bewegen tot geloof en de liefde van God preken als we ons overgeven aan Hem! De Heilige Geest zal er dan voor zorgen dat er vruchten zullen zijn. We moeten echter wel het Evangelie preken en niet een deterministische verkiezingspreek houden. Predik het Evangelie aan alle creaturen! Joh. 1:12-13 laat ook duidelijk zien dat we Hem aannemen niet uit iets van onszelf, maar doordat we uit Hem geboren zijn. En bij een geboorte ben je toch wel redelijk passief. Als we ons echter in de prediking van het Evangelie gaan focussen op het passieve, houd je geen Evangelie meer over. De verkiezing moet achteraf worden gepreekt, tot mensen die Hem hebben aangenomen. Dan brengt het tot diepe verootmoediging en grote dankbaarheid! Wegens tijdnood laat ik het even hierbij...
Groet,
Ko
Laat ons dan met vrijmoedigheid toegaan tot den troon der genade, opdat wij barmhartigheid mogen verkrijgen, en genade vinden, om geholpen te worden ter bekwamer tijd. (Hebr. 4:16)