Alles moet kapot....

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 05 okt 2004 10:52

PeterD schreef:Marnix,

Je haalt weer het voorbeeld van de moordenaar aan het kruis aan. Dit is een extreem voorbeeld van een snelle bekering. Hoewel de moordenaar wel in zijn ellende uitriep "Gedenk mijner wanneer U in het koninkrijk zult ingaan".
De moorman was op zoek naar verlossing voor zijn ziel toen hij naar Jeruzalem reisde. Paulus heeft drie dagen in zijn ongeluk gelegen.
Ik beweer nergens dat een langen bekeringsweg noodzakelijk is. Wat me wel verbaasd is dat wanneer iemand bekeerd is, je tegenwoordig alleen maar nog over liefde hoort, en helemaal niets van de genade van God dat Hij uit de zonden heeft getrokken en verlost. En dat we helwaardig zijn, en alleen door Gods genade verlost zijn.

Wat betreft jouw theorie over de reddingsboei, ik weet dat er zo gedacht wordt, maar ik kan het er niet mee eens zijn. Immers zijn wij geneigd tot alle kwaad en niet in staat enig goed te doen.
Zouden we dan toch wel één goed ding kunnen doen door die boei te grijpen? Ik denk van niet.
God moet ons trekken en Hij moet ons de reddingsboei in handen geven, en zelfs dan moet Hij nog onze handen om die boei heen vouwen, anders laten we hem nog steeds glippen!

Ik kan wel meer voorbeelden noemen hoor... na de toespraak van Petrus op de pinksterdag en zijn eenvoudige antwoord op de vraag: Wat moeten wij doen? (Bekeert u en laat u dopen) komen er op diezelfde dag 3000 mensen tot geloof. En Paulus vertelt het evangelie op allerlei plaatsen... en je leest dat mensen er soms direct door bekeerd worden. De cipier van Filippi wordt met zijn hele gezin gedoopt nadat Paulus Hem het evangelie heeft uitgelegd... En de kamerling uit Ethiopie, hij was inderdaad op zoek naar God... maar hij had uitleg nodig... Nadat Filippus hem de basics van Christus' verzoenende lijden heeft uitgelegd vraagt hij al of hij gedoopt kan worden. Filippus had nog geen uitverkiezing, kinderdoop of volwassendoop, diepgaande stukken over genadeverbond of werkverbond uitgelegd.... En de kamerling had niet uren gesnikt van berouw in zijn rijtuig.... Hij zei eenvoudig op Filippus vraag of hij oprecht geloofde: Ik geloof dat Jezus Gods Zoon is... en hij mocht in het bad van de wedergeboorte.... Kwam toen Filippus weg was dat grote schuldgevoel opeens boven? Ik lees in vers 39 van dit hoofdstuk (Handelingen 8): Hij reisde verder met een hart vol blijdschap.

Ik baseer me niet op 1 bijbelverhaal van een moordenaar aan het kruis... Het betreft hier niet 1 persoon... maar duizenden...
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Frans
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Frans » 05 okt 2004 11:46

het spijt me dat er mensen zijn op dit forum, waaronder ik denk ik, die je het idee geven dat we alles kapot willen maken.
Ik wil niet schoppen tegen dingen, maar onderzoeken.

en over de uitverkiezing, het lijkt me vreselijk om te leven met de onzekerheid van het wel of niet uitverkoren zijn.
Het idee van het misschien wel of niet.....
Terwijl als God een verlangen in je hart legt om Hem te leren kennen, wat alleen Hij kan doen. Zal Hij je dan ook weer afstoten terwijl Hij dat verlangen in je hart legt.

Ik heb het verlangen in mijn hart om Hem beter te leren kennen, ik geloof dat Jezus mijn redder en verlosser is. Dat geloof krijg ik van God, zal Hij dan alsnog kunnen zeggen, Ik heb je dat geloof gegeven, maar.....je bent niet uitverkoren????

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 05 okt 2004 11:48

Is er iemand in de bijbel die tervergeefs God zocht. Is er iemand in de bijbel die verlangde naar bekering, maar toch verloren ging?

jacobH
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jacobH » 05 okt 2004 11:50

Frans schreef:het spijt me dat er mensen zijn op dit forum, waaronder ik denk ik, die je het idee geven dat we alles kapot willen maken.

en over de uitverkiezing, het lijkt me vreselijk om te leven met de onzekerheid van het wel of niet uitverkoren zijn.
Terwijl als God een verlangen in je hart legt om Hem te leren kennen, wat alleen Hij kan doen. Zal Hij je dan ook weer afstoten terwijl Hij dat verlangen in je hart legt.

Ik heb het verlangen in mijn hart om Hem beter te leren kennen, ik geloof dat Jezus mijn redder en verlosser is. Dat geloof krijg ik van God, zal Hij dan alsnog kunnen zeggen, Ik heb je dat geloof gegeven, maar.....je bent niet uitverkoren????

laten we wel goed naar elkaar luisteren. Dit wat jij nu aan geeft zegt niemand in dit topic.

God heeft nog nooit iemand afgewezen. Dat zal zelfst de zwaarste refo nooit durven tegenspreken.

de discussie is als zo lastig, laten we wel proberen elkaar goed te verstaan.
Hierin is de liefde, niet dat wij God liefgehad hebben, maar dat Hij ons lief heeft gehad, en Zijn Zoon gezonden heeft tot een verzoening voor onze zonden.

Markie
Majoor
Majoor

Berichtdoor Markie » 05 okt 2004 13:36

jacobH schreef:
Frans schreef:het spijt me dat er mensen zijn op dit forum, waaronder ik denk ik, die je het idee geven dat we alles kapot willen maken.

laten we wel goed naar elkaar luisteren. Dit wat jij nu aan geeft zegt niemand in dit topic.

God heeft nog nooit iemand afgewezen. Dat zal zelfst de zwaarste refo nooit durven tegenspreken.

de discussie is als zo lastig, laten we wel proberen elkaar goed te verstaan.

Idd!

Dat ontbreekt er hier vaak aan.Mensen begrijpen elkaar wel, maar doen alsof ze het niet doen, omdat ze dan gezichtsverlies lijden ofzo.

Ik zie hier idd veel mensen, die menen refo te zijn, maar daar beslist niet onder vallen.

Refo is hier wel een heeeeel erg breed begrip aan het worden, en veel mensen denken dat ze al bekeerd zijn als ze een keer een bijbel vastgehouden hebben bij wijze van spreken.

Staat ook duidelijk in de bijbel dat in het laatste der dagen veel valse profeten zullen zijn.Die leiden hun volgelingen als makke schapen naar de afgrond.Wat is ook makkelijker dan de weg van de minste weerstand te nemen?

Echter die valse profeten en herders, wolven in schaapskleren, zullen er heel bekaaid vanaf komen als ze zelf voor de Rechter moeten verschijnen.

Temeer daar zal al die goedgelovige slachtoffers die ze naar de afgrond geleid hebben ook voor hun conto krijgen.

Zachte heelmeesters maken stinkende wonden.En zeg er niet teveel over, zéker niet hier, want dan ben je de gebeten hond.Denk dat het percentage échte refo's hier op een paar procent ligt.En lét op, daar wordt ik nu gelijk op aangevallen, want dat is niet zo.Niet dat het me wat interesseert ofzo.Ik constateer alleen dingen, en trek vervolgens mijn conclusies.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 05 okt 2004 13:42

Hehe.... ik zal mild zijn in mijn reaktie :P

Als je kijkt naar wat de definitie van "echte refo's" waarschijnlijk zal zijn heb je gelijk.

Gelukkig is het percentage "echte christenen" hier een stuk hoger :)

Ik denk dat je ook een "echt christen" kan zijn als je geen "echte refo" bent.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Markie
Majoor
Majoor

Berichtdoor Markie » 05 okt 2004 13:49

Marnix schreef:Hehe.... ik zal mild zijn in mijn reaktie :P

Als je kijkt naar wat de definitie van "echte refo's" waarschijnlijk zal zijn heb je gelijk.

Gelukkig is het percentage "echte christenen" hier een stuk hoger :)

Ik denk dat je ook een "echt christen" kan zijn als je geen "echte refo" bent.

Je bedoeld het verkeerd :wink:

Het percentage christenen is hier idd heel hoog.

Markie
Majoor
Majoor

Berichtdoor Markie » 05 okt 2004 13:51

Las net trouwens een posting van iemand die het echt heel duidelijk verwoord.Zal hem ff hiernaar toe kopieeren:

Jullie gaan aardig off-topic volgens mij. Overigens is het ChristelijkPodium wat het geloofsforum betreft gesloten. Ik vrees dat het door die "Freek" komt en de zeer bekende naam Kees Droog, die zich in allerlei aliassen laat zien.

Wat betreft het topic refo-forum.
Er is mij bij aanmelding niets gevraagd. Ik heb gewoon mijn naam opgegeven en mijn e-mailadres, verder niet.
Ik weet dat ik gast ben - ik behoor tot de PKN-Gereformeerde Kerk.
Ik probeer me daar ook naar te gedragen. Ik zal niet en nooit iemand onderuit willen halen.
Mijn geloof is mij zeer kostbaar en ik ga ervan uit dat dat voor iedere deelnemer hier is. Dat respecteer je van elkaar.
Elkaar bevragen over bepaalde opvattingen is alleen maar verrijkend.

Mijn opvatting van "Refo's" was precies wat hier elders omschreven is. Als ik zondags naar de kerk ga, zie ik allemaal mensen in het diep zwart naar hun kerk gaan en refo's hebben rokken (met te diepe splitten, dat wel! icon_redface.gif ), lang haar, zondags hoedjes op (of in een tas mee) en mij is verteld dat er alleen maar gepreekt wordt over hel en verdoemenis.

Wat ik hier ben tegengekomen is een totaal ander beeld en ik vind dat zeer verrijkend. Wat dat betreft zouden de 'Refo's' ook eens meer moeten kijken bij de PKN, dan zullen ze zien dat in de meeste tot die groep behorende kerken het Evangelie gepredikt wordt...

Daarom: ik kan alleen maar zeggen dat ik blij ben dat het Refoweb niet uitsluitend en alleen voor Refo's is, maar dat ik het gevoel heb, hier toch thuis te zijn...

Riska

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 05 okt 2004 14:40

Goed, ik heb de eerste twee pagina's gelezen en liep me zo op te vreten dat ik geen zin had om verder te lezen...

Een heerlijk lesje 'kerkgeschiedenis' en lesjes in dogma's, vastgeroeste, onbijbelse tradities.

Verhaaltjes over een verterend vuur en dergelijke, daar red je levens mee. Als God echt zo is, dan is hij voor mij geen liefde, dan geloof ik liever in een andere God dan die van jullie (Bookman, Caprice, JacobH, e.d.)

Bookman
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Bookman » 05 okt 2004 15:06

kurtyo schreef:Goed, ik heb de eerste twee pagina's gelezen en liep me zo op te vreten dat ik geen zin had om verder te lezen...

Een heerlijk lesje 'kerkgeschiedenis' en lesjes in dogma's, vastgeroeste, onbijbelse tradities.

Verhaaltjes over een verterend vuur en dergelijke, daar red je levens mee. Als God echt zo is, dan is hij voor mij geen liefde, dan geloof ik liever in een andere God dan die van jullie (Bookman, Caprice, JacobH, e.d.)

Waarom zo geraakt?
Verlos ons, HEERE, onze God! en verzamel ons uit de heidenen, opdat wij den Naam Uwer heiligheid loven, ons beroemende in Uw lof.
Psalm 106:47

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 05 okt 2004 15:15

kurtyo schreef:Goed, ik heb de eerste twee pagina's gelezen en liep me zo op te vreten dat ik geen zin had om verder te lezen...

Soms moet je het met de God doen Die er is. Wat betreft de Waarheid is er weinig te kiezen. Waar ik trouwens moeite mee heb is de uitspraak "Buiten Christus is God een verterend vuur" Hij is dat ook in Christus. Lees eens wat er allemaal met Christus is gebeurd en lees eens hoe alles van de oude mens dood moet.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 05 okt 2004 15:23

Moet ik het doen met de 'god die er is'? Misschien, maar daar kan ik niet in geloven. Voor mij is die God er dus niet.

Bookman, wat bedoel je?

Bookman
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Bookman » 05 okt 2004 15:51

kurtyo schreef:Moet ik het doen met de 'god die er is'? Misschien, maar daar kan ik niet in geloven. Voor mij is die God er dus niet.

Bookman, wat bedoel je?

Ik bedoel je alleen te vragen waarom raakt dit je zo?
Verlos ons, HEERE, onze God! en verzamel ons uit de heidenen, opdat wij den Naam Uwer heiligheid loven, ons beroemende in Uw lof.

Bookman
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Bookman » 05 okt 2004 15:52

parsifal schreef:

Soms moet je het met de God doen Die er is. Wat betreft de Waarheid is er weinig te kiezen. Waar ik trouwens moeite mee heb is de uitspraak "Buiten Christus is God een verterend vuur" Hij is dat ook in Christus. Lees eens wat er allemaal met Christus is gebeurd en lees eens hoe alles van de oude mens dood moet.

Van harte mee eens dat God ook in Christus een verterend Vuur is, maar dat mag je hier wel helemaal niet zeggen denk ik.

jacobH
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jacobH » 05 okt 2004 15:53

kurtyo schreef:Moet ik het doen met de 'god die er is'? Misschien, maar daar kan ik niet in geloven. Voor mij is die God er dus niet.

Bookman, wat bedoel je?

pfff kurtie, en ik vond nog wel dat ik me deze keer heel zacht opstelde. Het is ook nooit goed he.
Hierin is de liefde, niet dat wij God liefgehad hebben, maar dat Hij ons lief heeft gehad, en Zijn Zoon gezonden heeft tot een verzoening voor onze zonden.

Terug naar “Archief”