alex leusink schreef:De sluitende oplossing van jou is gewoon dat het niet sluitend is Elbert!!!
Nee, de "sluitende" oplossing die ik voorstel is dat we beide bijbelse noties laten staan, zonder aan het een of ander iets af te doen of er iets aan toe te voegen. Dat lijkt me de juiste (bijbelse) manier.
Er zijn wel meer van dit soort spanningsvelden in de Bijbel en die laten we ook zo staan. We moeten niet de illusie krijgen dat de Bijbelse leer zo'n gesloten systeem vormt dat we alles (intellectueel) onder de knie kunnen krijgen. Dan zou het wonderbaarlijke van de Bijbelse boodschap allang verdwenen zijn. Het feit dat de knapste professoren er zich het hoofd over breken en het aan kinderen geopenbaard is, is wat dat betreft al een teken op zich.
Een voorbeeld van zo'n spanningsveld (tussen de menselijke verantwoordelijkheid en het werk van God in Fil. 2):
12 Alzo dan, mijn geliefden, gelijk gij te allen tijd gehoorzaam geweest zijt, niet als in mijn tegenwoordigheid alleen, maar veelmeer nu in mijn afwezen, werkt uws zelfs zaligheid met vreze en beven:
13 Want het is God, Die in u werkt beide het willen en het werken, naar Zijn welbehagen.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)