crematie

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 04 okt 2004 18:04

Je kunt de brandstapel nu niet echt vergelijken met de crematie.

joris

Berichtdoor joris » 04 okt 2004 18:41

das een begrijpelijke maar onterechte gevoeligheid.

Mijn oma is vergast en toch heb ik een gasfles in de schuur. Die hebben naemlijk niets met elkaar temaken namelijk.

sorry ben onlangs gestopt met aardig zijn.

alex leusink
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor alex leusink » 04 okt 2004 19:57

Sabra schreef:Je kunt de brandstapel nu niet echt vergelijken met de crematie.

Als jij daar geen parallelli in ziet, dan vind ik dat heel vreemd. Want in beide gevallen worden de lichamen verbrand. En in tijden van vervolging werd dat gedaan om de verachting van de christenen. Zij worden verbrand als dieren.
Hardere aanpak wildplassers: Dweilen met de kraan open!

Rufi
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Rufi » 04 okt 2004 20:06

alex leusink schreef:

Als jij daar geen parallelli in ziet, dan vind ik dat heel vreemd. Want in beide gevallen worden de lichamen verbrand. En in tijden van vervolging werd dat gedaan om de verachting van de christenen. Zij worden verbrand als dieren.

Er is wel een verschil tussen mensen levend verbranden en lijken verbranden. Een levensgroot verschil ( :wink: ), zou ik zeggen.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 04 okt 2004 20:09

alex leusink schreef:

Ja, en sommigen werden levend begraven. Wat moeten we nu met onze doden doen dan?

Rufi
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Rufi » 04 okt 2004 20:11

Aragorn schreef:
alex leusink schreef:

Ja, en sommigen werden levend begraven. Wat moeten we nu met onze doden doen dan?

Oeps, ja. :-s

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 04 okt 2004 21:21

joris schreef:msschien laat ik mij wel versnipperen..

of omsmelten tot een plastic fietspadpaaltje.

En dan maar wachten tot dronken fietsers hun overschot aan ureum op je lossen...
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Bookman
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Bookman » 05 okt 2004 09:55

Als iemand zo graag opgestookt wil worden zal ik die zeker niet tegenhouden. Maar Bijbels is het niet, wat je ook aandraagt. En natuurlijk heeft Jezus Lazarus niet uit een potje opgewekt,maar ik dacht dat die in een graf lag. En die moeder van de jongeling te Naïn liep achter een baar.Of staat er in de nieuwste vertaling dat ze aan een urn liep te slepen?
En Abraham,en Jacob,Rachel en Lea, allemaal verbrand zeker? Mensen doe niet zo dwars, het in onbijbels. Maar we willen eens iets anders. En dan gaan we dat proberen om te rechtvaardigen met de Schrift. Omdat het er niet in staat. Zielig hoor. Echt heel erg zielig.
Verlos ons, HEERE, onze God! en verzamel ons uit de heidenen, opdat wij den Naam Uwer heiligheid loven, ons beroemende in Uw lof.
Psalm 106:47

alex leusink
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor alex leusink » 05 okt 2004 10:44

Aragorn schreef:
alex leusink schreef:

Ehh.. doden levend begraven??? Ik weet niet wat je hier wil zeggen.

Zareb
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Zareb » 05 okt 2004 10:51

Bookman schreef:Als iemand zo graag opgestookt wil worden zal ik die zeker niet tegenhouden. Maar Bijbels is het niet, wat je ook aandraagt. En natuurlijk heeft Jezus Lazarus niet uit een potje opgewekt,maar ik dacht dat die in een graf lag. En die moeder van de jongeling te Naïn liep achter een baar.Of staat er in de nieuwste vertaling dat ze aan een urn liep te slepen?
En Abraham,en Jacob,Rachel en Lea, allemaal verbrand zeker? Mensen doe niet zo dwars, het in onbijbels. Maar we willen eens iets anders. En dan gaan we dat proberen om te rechtvaardigen met de Schrift. Omdat het er niet in staat. Zielig hoor. Echt heel erg zielig.

Natuurlijk, heel zielig. :(
Maar wat als je gewoon niet in staat bent om een begrafenis te kunnen betalen. Wij maken steeds vaker mee dat mensen kiezen voor crematie omdat de kosten voor een begrafenis gewoon te hoog zijn. De grafrechten in Nederland zijn de laatste jaren gigantisch gestegen.
Als je niet verzekerd bent voor je uitvaart loop je tegen kosten op die gewoon niet meer op te brengen zijn. En dat zal in de komende tijd alleen maar meer worden.

De Bijbelse traditie kiest voor begraven. Overigens ging het hier niet om begraven maar over bijzetten in bovengrondse ruimten. Dus een putje in de grond is ook niet per definitie Bijbels.
Al dat romantisch gedoe over "zaaien". Klinkt allemaal leuk maar de feitelijke praktijk bewijst anders. Als na de crematie de as wordt verstrooid dan kun je spreken over zaaien. Want daar zal niets meer mee gebeuren.
Bij een begraving is dat helemaal niet zo zeker. Want uiteindelijk zal dat graf geruimd worden. Tenzij je heel veel eurootjes hebt. En jouw familie tot in lengte van dagen voor je graf wil zorgen.

alex leusink
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor alex leusink » 05 okt 2004 10:59

een geldelijke kwestie dus. Als we met financiële problemen komen om onze overtuigingen bij te stellen krijg ik altijd een naar smaakje.

Er is in onze kerk een diaconie, en die mag ten alle tijde aangesproken worden door de gemeenteleden. :mrgreen:

Zareb
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Zareb » 05 okt 2004 11:09

alex leusink schreef:een geldelijke kwestie dus. Als we met financiële problemen komen om onze overtuigingen bij te stellen krijg ik altijd een naar smaakje.

Er is in onze kerk een diaconie, en die mag ten alle tijde aangesproken worden door de gemeenteleden. :mrgreen:

Da's heel mooi hoor. Maar de praktijk wijst anders uit. Overigens geloof ik niet dat de diaconie de rol van de uitvaartverzekeraar zal overnemen.

Rufi
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Rufi » 05 okt 2004 11:42

alex leusink schreef:
Aragorn schreef:
alex leusink schreef:

O, er gingen lijken op de brandstapel en geen levende mensen??? :roll:

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 05 okt 2004 12:26

alex leusink schreef:
Aragorn schreef:
alex leusink schreef:

Ik bedoelde te zeggen dat er ook christenen omgebracht zijn door hen levend te begraven, zoals er anderen zijn die levend verbrand werden.

Als het laatste een argument is om niet te cremeren, waarom dan nog wel begraven?

alex leusink
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor alex leusink » 05 okt 2004 12:56

Zareb schreef:
alex leusink schreef:een geldelijke kwestie dus. Als we met financiële problemen komen om onze overtuigingen bij te stellen krijg ik altijd een naar smaakje.

Da's heel mooi hoor. Maar de praktijk wijst anders uit. Overigens geloof ik niet dat de diaconie de rol van de uitvaartverzekeraar zal overnemen.

Het ging erom dat een begrafenis te duur was, dus dan moet je daar ook bij blijven en niet zeuren over het overnemen van de rol van de uitvaartverzekeraar door de diaconie, ik kan me daar echt heel boos om maken, en feit is dat de praktijk niet uitwijst dat de diaconie niet helpen wil, maar dat we liever andere middelen aangrijpen, dan dat we ons moeten schamen omdat we ons 'handje ophouden' bij de kerk.

Terug naar “Archief”