Jas:
Met alle respect voor je uiteenzetting, maar ik heb expliciet mijn bewijsvoering aan HereIam niet uit Rom. genomen omdat mij bekend is dat jouw gedachtengang hierover door meerderen gedeeld word.
Ik heb toch toegelicht wat de reden voor mijn uiteenzetting was? JacobH vond dat ik te makkelijk over Romeinen heen walste. Ik vermoedde dat hij hier op doelde dus heb ik e.e.a. nader toegelicht. In dat kader had het weinig zin andere teksten te bespreken, nietwaar?

Jas:
Ik heb dus andere teksten aangehaald.
Klopt, maar dat waren geen teksten waarmee je een uitverkiezing ten verderf onderbouwde. Op mijn vraag om bewijsteksten voor deze leer kwam je alleen met Rom.9.
Jas:
Misschien kun je daar ook nog eens naar kijken?
Eerder stelde je dat discussie niet meer zinvol was. Ik wil echter best ingaan op andere teksten, op voorwaarde dat je even duidelijk aangeeft op welke teksten je een reactie wil.
Jas:
Dan toch ook nog even een woord van Jezus uit Luk. 12:32; "Vreest niet, gij klein kuddeken, want het is uws Vaders welbehagen, ulieden het Koninkrijk te geven". In tegenstelling tot vers 30, waar Hij zegt dat de volken der wereld op zoek zijn naar de aardse dingen. Weer het woord wereld m.b.t. de niet-gelovigen.
Ik begrijp je punt niet helemaal. In vers 32 staat dat het God behaagt om de gelovigen het Koninkrijk te geven. Prachtig toch? Volgens mij wil je hier een tekst iets laten zeggen wat er niet staat. Als mijn buurman me bedankt voor mij hulp en ik zeg "graag gedaan" dan zeg ik daarmee toch ook niet dat ik alleen hem wil helpen?
Jas:
Weet je wat het is, ze zeggen dan, nee,nee, geen oudvaders, alleen de Bijbel. Sola Scriptura. Vervolgens gaan ze dan zelf de Bijbel uitleggen en komt er uiteraard een geheel andere leer naar voren dan die van de oudvaders. Gek, dan geldt het Sola Scriptura ineens niet meer.
Ik blijf erbij dat dit nou juist de gedachtengang is waartegen de reformatoren zich zo verzet hebben. Je gebruikt de oudvaders als raster om de bijbel te verstaan. Op zich niets mis mee (bijna iederen gebruikt één of ander raster) maar het probleem is dat je de oudvaders het laatste woord geeft. Als een bijbelinterpretatie niet overeenkomt met de uitleg van de oudvaders is ze niet juist. Je stelt daarmee de oudvaders niet op gelijke hoogte met de bijbel, nee, je stelt de oudvaders boven de bijbel! Als je onder 'reformatorisch' datgene verstaat wat vandaag de dag gangbaar is in de reformatorische kerken dan kun je een dergelijke werkwijze (helaas) reformatorisch noemen. Als je met reformatorisch verwijst naar de geest van de reformatoren dan heb je echter zeker geen gelijk. Je verwijt anderen dat ze zich reformatorisch noemen maar het niet zijn. Kwestie van de pot verwijt de ketel, volgens mij...
Jas:
Ja dat is de alom gehoorde kreet. Hij kan ons niet meer verdoemen want Jezus heeft immers alles volbracht?
Een alom gehoorde kreet? Waar is in deze, of in andere discussies, gesteld dat 'God ons niet meer kan verdoemen omdat Jezus alles volbracht heeft"? Volgens mij vecht je tegen windmolens.
Jas:
Als wij God enkel liefkrijgen om Zijn recht, hetzij dat wij verloren gaan, hetzij dat wij behouden worden, dan krijgen we Zijn liefde erbij.
O wat klinkt dat ontzettend vroom. En o, wat een ontzettend onbijbelse manier om de zaken te benaderen...
Jas:
Maar als we God enkel liefhebben om Zijn liefde tot ons behoud, dan krijgen we Zijn recht erbij, en dan...???
Nou wat dan? God liefhebben was toch het 1e en grote gebod? Als we God liefhebben kan Zijn recht ons dan schaden? Staan Gods recht en Gods liefde tegenover elkaar?
Jas:
Hieraan kun je zien, dat wanneer je de leer van verkiezing en verwerping loslaan, je ook aan de Goddelijke eigenschappen zoals Almacht, Alwetendheid, Rechtvaardigheid etc. moet tornen.
Waarom? Ik zie de logica van deze gedachtengang niet in. Als God nou besloten had een ander 'reddingsplan' te gebruiken zou Hij dan ineens niet meer almachtig, alwetend of rechtvaardig zijn?
Uiteindelijk blijft er van God slechts een karikatuur, nl. een simpel lief godje, over.
Tja, een lief godje.... Ik geloof niet dat iemand hier er zo over denkt. Wat dat betreft schets jij continu karikaturen van de opvattingen van je opponenten. Het probleem dat ik met de 'leer van verkiezing en verwerping' heb is dat ik m.i. moet tornen aan Gods liefde, een eigenschap die jij merkwaardig genoeg niet noemt in je rijtje (maar wel in je karikatuur). Uitgangspunt voor mij is Gods liefde. De bijbel stelt heel duidelijk 'God is liefde'. Dat wordt nooit zo gezegd over al die andere eigenschappen. 'God is rechtvaardig' wordt er gesteld en niet 'God is rechtvaardigheid'. Wellicht het overdenken waard...
Klaas