Wat ik probeer aan te geven is dat er zoveel onenigheid is over de uitverkiezing.
Dat jij denkt dat ik er niet mee uit de voeten kan, dan heb je het mis. Ik heb voor mijzelf een duidelijke visie.
Moderator: Moderafo's
Bookman schreef:Race406 schreef:Bookman schreef:Maar waarom? Het lag van te voren vast. We accepteren dat. En toch hing iedereen dat papier op. Terwijl niet iedereen die een papier ophing ook een auto zou krijgen. En dan accepteren we dat er een uitverkiezing is.
Wilde die notaris iedereen een auto geven? Nee. Zelfs niet wanneer je een papier voor de ramen had hangen. Wij redeneren zo vaak van uit onszelf. En we denken dat God verplichtingen aan ons heeft. Mis.
De enige verplichting die Hij heeft is Zijn Eigen Woord na te komen. En al zou je nu weten nooit bekeerd te kunnen worden, dan nog heb je de opdracht om Het Rood van Jezus Bloed in je leven te tonen.
Wij hoeven niet in Gods verborgen besluiten te graven. Maar zoals al gezegd, slechts te leven naar Zijn geopenbaarde wil.
Leuk voorbeeld Bookman..![]()
God geeft niet iedereen het eeuwige leven, dat is zeker, helaas. Nu gaan er nog te veel mensen verloren, en dat binnen en buiten de kerk! Maar dat God het niet aan iedereen wil geven, dat ben ik niet met je eens. In een eerder topic zei je dat je niet achter een verkiezing van eeuwigheid stond, en hier zeg je wat anders. Maar een mening kan veranderen, niks mis mee.![]()
Wat ik me dan wel afvraag is wat ik met de tekst uit 2 Petrus 3:9?
Hier staat: "De Heere vertraagt de belofte niet (gelijk enigen dat traagheid achten), maar is lankmoedig over ons, niet willende, dat enigen verloren gaan, maar dat zij allen tot bekering komen."
God heeft geen lust in de dood van de zondaar, maar daarin, dat hij zich bekeert en leeft! Dat niet iedereen het krijgt is duidelijk. Maar God is hier niet blij mee. Ondanks dat Hij mensen niet uitverkoren heeft. Dat zit voor ons besef raar in elkaar, en we begrijpen dat niet. Maar laten we maar Hem aanbidden en volgen, dan zal het goed zijn. Wees dankbaar dat Hij jou wel wilde hebben uit al die mensen die er zijn! Niet beredeneren, dan loop je vast!
Zou jij even willen quoten uit mijn tekst dat ik de verkiezing van eeuwigheid loochen????????????
marcel081276 schreef:misschien dwaal ik wel af maar ik las dat de evangelischen zeggen dat de mens een vrije wil heeft, toevallig ben ik ook evangelisch maar ik zat eerst in de oud. ger. gem dus ik kan het mooi van 2 kanten bekijken. en mijn vraag is, heeft een mens geen vrije wil dan? leg me dan maar eens uit hoe adam tegen God kon kiezen..
jacobH schreef:Zou het eerlijk zijn als God er toe zou besluiten om ons te verdoemen?
of is dat oneerlijk?
parsifal schreef:* Soms lijkt het er zelfs op dat God sommige mensen de bekering niet gunt. Denk aan Markus 4:10.
Marnix schreef:jacobH schreef:Zou het eerlijk zijn als God er toe zou besluiten om ons te verdoemen?
of is dat oneerlijk?
Dat is niet aan de orde...Momenteel zou God het overigens niet kunnen denk ik... God is rechtvaardig en voor onze zonden is betaald.... Maar nogmaals, dit is niet reeel.... God gaf Zijn Zoon dus ik weet zeker dat Hij me niet wil laten verdoemen.
Marcel en Race, jullie hebben denk ik beiden een stukje gelijk... We kozen tegen God en zaten daar aan vast.... Geloven is iets wat van God komt maar waarin we ook zelf een keuze hebben... God zorgt ervoor dat we weer kunnen kiezen.
marcel081276 schreef:misschien dwaal ik wel af maar ik las dat de evangelischen zeggen dat de mens een vrije wil heeft, toevallig ben ik ook evangelisch maar ik zat eerst in de oud. ger. gem dus ik kan het mooi van 2 kanten bekijken. en mijn vraag is, heeft een mens geen vrije wil dan? leg me dan maar eens uit hoe adam tegen God kon kiezen..
Kaw schreef:De evangelischen geloven dat het de mens is die kiest en dat God die keuze maar heeft te accepteren, omdat God de mens deze vrije wil gegeven heeft.
HereIam schreef:Kaw schreef:De evangelischen geloven dat het de mens is die kiest en dat God die keuze maar heeft te accepteren, omdat God de mens deze vrije wil gegeven heeft.
Vrij ongenuanceerd moet ik zeggen hoor.
"Evangelischen" zeggen in de regel niet, dat zij behouden zijn omdat zij gekozen hebben, maar zullen de Heer alle eer hiervoor geven!
Dit omdat Jezus de kloof naar de Vader gedicht heeft en ons vrijgesproken heeft, door Zijn kruisdood. M.a.w. Jezus heeft voor ons gekozen, zodat wij mogen geloven (kiezen). Daarnaast is het geloven in Jezus nog altijd iets wat komt door de overtuiging van de Heilige Geest en Zijn Woord (ook Zijn initiatief dus). De andere kant is natuurlijk wel dat er geloof bij moet kijken. Zoals de Romeinenbrief ook zegt: 'Abraham geloofde God en het werd hem tot gerechtigheid gerekend'
Een lied uit de Evangelische liedbundel Opwekking 443 beschrijft het wat dat betreft geweldig mooi:
U wachtte niet op mij,
want ik dwaalde af.
Maar U werd een kwetsbaar mens
zoals wij.
U wachtte niet op mij,
maar U droeg mijn straf.
En U riep mij bij mijn naam:
'Kom bij Mij'
Voor eeuwig ben ik dankbaar, o God.
Dankbaar voor het kruis, Heer,
dat U droeg.
Voor eeuwig ben ik dankbaar, o Gog.
U zocht mij, nog voor ik naar U vroeg
Voor eeuwig ben ik dankbaar.
Een lied wat ik heerlijk met overtuiging en dankbaarheid kan zingen voor mijn Heiland!
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 45 gasten