Wil God dat alle mensen behouden worden?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 04 okt 2004 17:58

Wat ik probeer aan te geven is dat er zoveel onenigheid is over de uitverkiezing.

Dat jij denkt dat ik er niet mee uit de voeten kan, dan heb je het mis. Ik heb voor mijzelf een duidelijke visie.

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 04 okt 2004 18:03

Bookman schreef:
Race406 schreef:
Bookman schreef:Maar waarom? Het lag van te voren vast. We accepteren dat. En toch hing iedereen dat papier op. Terwijl niet iedereen die een papier ophing ook een auto zou krijgen. En dan accepteren we dat er een uitverkiezing is.
Wilde die notaris iedereen een auto geven? Nee. Zelfs niet wanneer je een papier voor de ramen had hangen. Wij redeneren zo vaak van uit onszelf. En we denken dat God verplichtingen aan ons heeft. Mis.
De enige verplichting die Hij heeft is Zijn Eigen Woord na te komen. En al zou je nu weten nooit bekeerd te kunnen worden, dan nog heb je de opdracht om Het Rood van Jezus Bloed in je leven te tonen.
Wij hoeven niet in Gods verborgen besluiten te graven. Maar zoals al gezegd, slechts te leven naar Zijn geopenbaarde wil.

Leuk voorbeeld Bookman.. :mrgreen:
God geeft niet iedereen het eeuwige leven, dat is zeker, helaas. Nu gaan er nog te veel mensen verloren, en dat binnen en buiten de kerk! Maar dat God het niet aan iedereen wil geven, dat ben ik niet met je eens. In een eerder topic zei je dat je niet achter een verkiezing van eeuwigheid stond, en hier zeg je wat anders. Maar een mening kan veranderen, niks mis mee. :wink:
Wat ik me dan wel afvraag is wat ik met de tekst uit 2 Petrus 3:9?
Hier staat: "De Heere vertraagt de belofte niet (gelijk enigen dat traagheid achten), maar is lankmoedig over ons, niet willende, dat enigen verloren gaan, maar dat zij allen tot bekering komen."
God heeft geen lust in de dood van de zondaar, maar daarin, dat hij zich bekeert en leeft! Dat niet iedereen het krijgt is duidelijk. Maar God is hier niet blij mee. Ondanks dat Hij mensen niet uitverkoren heeft. Dat zit voor ons besef raar in elkaar, en we begrijpen dat niet. Maar laten we maar Hem aanbidden en volgen, dan zal het goed zijn. Wees dankbaar dat Hij jou wel wilde hebben uit al die mensen die er zijn! Niet beredeneren, dan loop je vast!

Zou jij even willen quoten uit mijn tekst dat ik de verkiezing van eeuwigheid loochen????????????

Dat meende ik uit de volgende link te kunnen opmaken.
http://forum.refoweb.nl/viewtopic.php?p ... ht=#357037
Maar ik heb niet goed gelezen. Het gaat daarin over de rechtvaardiging van eeuwigheid, en niet over de verkiezing (tot rechtvaardigheid) van eeuwigheid. Sorry!!!!!! :oops: :oops: :oops: :oops: 8>)
Bloemetje voor de schrik.... :mrgreen:
Oftewel, zoals de Paus zei: Mea culpa, mea máxima culpa........ :wink:
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 04 okt 2004 18:09

marcel081276 schreef:misschien dwaal ik wel af maar ik las dat de evangelischen zeggen dat de mens een vrije wil heeft, toevallig ben ik ook evangelisch maar ik zat eerst in de oud. ger. gem dus ik kan het mooi van 2 kanten bekijken. en mijn vraag is, heeft een mens geen vrije wil dan? leg me dan maar eens uit hoe adam tegen God kon kiezen..

De mens kiest van zichzelf tegen God, maar kan niet meer terugkeren tot God, tenzij dat God in zijn leven het wonder werkt van geloof en bekering. Een mens kan niet voor het goede kiezen, lees psalm 54 maar eens. Er is niemand die goed doet, ook niet een.... staat daar.
Als een mens zelf het goede kan kiezen (voor God kan kiezen dus) dan is het offer van Jezus Christus tevergeefs geweest, toch? Dan hoefde Hij niet naar deze aarde te komen om zodoende de relatie tussen God en ons mensen weer te herstellen. Want dat was de reden. Wij mensen hebben tegen Hem gekozen, maar kunnen niet meer zelf terugkeren naar God toe, daarom kwam Hij bij ons heel gewoon, de Zoon van God als mensenzoon.
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 04 okt 2004 18:19

Ik heb het hier al eens met Direstraits over gehad. Jullie geloven toch dat God almachtig is, dat God alles bestuurt? Hoe kan er dan een enkelvoudige predestinatie zijn?

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 04 okt 2004 18:34

jacobH schreef:Zou het eerlijk zijn als God er toe zou besluiten om ons te verdoemen?

of is dat oneerlijk?

Dat is niet aan de orde... :) Momenteel zou God het overigens niet kunnen denk ik... God is rechtvaardig en voor onze zonden is betaald.... Maar nogmaals, dit is niet reeel.... God gaf Zijn Zoon dus ik weet zeker dat Hij me niet wil laten verdoemen.

Marcel en Race, jullie hebben denk ik beiden een stukje gelijk... We kozen tegen God en zaten daar aan vast.... Geloven is iets wat van God komt maar waarin we ook zelf een keuze hebben... God zorgt ervoor dat we weer kunnen kiezen.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 04 okt 2004 18:39

Oke, hier even mijn mening:

* Geloof is een gave van God. Wij kunnen danken voor onze bekering en ons tot geloof komen. Wij mogen ook bidden of God anderen tot Zich wil trekken. Als wij zo bidden gaan wij er van uit dat God de macht heeft dit te doen.
* Zelf kan ik het Johannes-evangelie moeilijk lezen zonder de gedachte van verkiezing in mijn achterhoofd te houden. Niemand komt tot Christus tenzij dat de Vader Hem trekt.
* God openbaart Zijn wil niet aan iedereen. Hij beperkte de uitleg van gelijkenissen vaak tot zijn dicipelen.
* Soms lijkt het er zelfs op dat God sommige mensen de bekering niet gunt. Denk aan Jesaja 6:10, Markus 4:10.
* Denk ook aan teksten als Openbaringen 13:8 waar gesproken wordt over verkiezing van voor de grondlegging van de wereld.
* Hier tegenover staan de al vaak aangehaalde teksten over God's wil voor het behoud van iedereen. Sommige teksten zijn moeilijk anders dan letterlijk te nemen. Er lijkt dus een probleem te zijn.
* We moeten zoals al eerder betoogd is inderdaad een onderscheid maken tussen wat wij weten en wat God weet. Ook moeten we oppassen de leer niet op het verkeerde moment toe te passen. Op een of andere manier is er verantwoordelijkheid voor ons. Dit is blijkbaar niet strijdig met de leer van de verkiezing. Hoe het precies zit heb ik geen flauw idee van. De verkiezing te vroeg toepassen kan tot passiviteit leiden.
* Als je uitgaat van verkiezing moeten ook teksten als "zoekt en gij zult vinden" recht gedaan worden. De belofte is niet minder waar door de verkiezing. Het geeft alleen aan wat mensen tot het zoeken en vinden brengt. Zo kun je ook naar Johannes 3:16 kijken.
* Merk ook op dat we als we verloren gaan weinig te klagen hebben. We hebben het zelf verzondigd. God is op geen enkele manier verplicht geweest om een Weg terug te geven. Beschuldig God niet van onrecht omdat er mensen verloren gaan. Ik moet mezelf dit vaak genoeg zeggen. Vaak lijkt de genade zo'n vanzelfsprekend iets. Er is inderdaad genade door Christus. Maar die genade is het wonder.

Voor een duidelijke Bijbelse verdediging van de verkiezing zie bijvoorbeeld het boek:
"The five points of Calvinism"
van David N. Steele en Curtis C. Thomas
http://www.christianbook.com/Christian/ ... em_code=WW

Voor een uitgebreide site over predestinatie:
http://monergism.com/thethreshold/artic ... ation.html

Vaya con Dios,

parsifal
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 04 okt 2004 18:42

Trouwens,

even voor de duidelijkheid nog. Revival predikers als Whitefield, Edwards en Spurgeon leerden volop predestinatie. Ook in Evangelisatie mag deze leer nooit tot luiheid leiden.
"Then he isn't safe?" said Lucy.

[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 04 okt 2004 19:06

parsifal schreef:* Soms lijkt het er zelfs op dat God sommige mensen de bekering niet gunt. Denk aan Markus 4:10.

Ik denk dat je Markus 4:12 bedoelt? (Ik wil niet vitten, hoor... :mrgreen: )

jacobH
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jacobH » 04 okt 2004 19:34

Marnix schreef:
jacobH schreef:Zou het eerlijk zijn als God er toe zou besluiten om ons te verdoemen?

of is dat oneerlijk?

Dat is niet aan de orde... :) Momenteel zou God het overigens niet kunnen denk ik... God is rechtvaardig en voor onze zonden is betaald.... Maar nogmaals, dit is niet reeel.... God gaf Zijn Zoon dus ik weet zeker dat Hij me niet wil laten verdoemen.

Marcel en Race, jullie hebben denk ik beiden een stukje gelijk... We kozen tegen God en zaten daar aan vast.... Geloven is iets wat van God komt maar waarin we ook zelf een keuze hebben... God zorgt ervoor dat we weer kunnen kiezen.

nu vanuit je zelf redeneren. Wat heeft God nu aan jou persoonlijk. Wat kan jij nu meer laten zien dan zonden?

ik vind dit er alles mee van doen te hebben. zie ook het sterretje van parsifal

ik ben heel blij met het stukje van parsifal.
Hierin is de liefde, niet dat wij God liefgehad hebben, maar dat Hij ons lief heeft gehad, en Zijn Zoon gezonden heeft tot een verzoening voor onze zonden.

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 04 okt 2004 19:36

Parsifal verwoord wat ik denk, maar wat ik niet omschreven kreeg.

alex leusink
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor alex leusink » 04 okt 2004 19:55

marcel081276 schreef:misschien dwaal ik wel af maar ik las dat de evangelischen zeggen dat de mens een vrije wil heeft, toevallig ben ik ook evangelisch maar ik zat eerst in de oud. ger. gem dus ik kan het mooi van 2 kanten bekijken. en mijn vraag is, heeft een mens geen vrije wil dan? leg me dan maar eens uit hoe adam tegen God kon kiezen..

Je hoort in de OGG ook niet dat de mens geen eigen wil heeft, maar dat die wil verdorven is, dus die dingen die de mens goed kiest, zijn eigenlijk de keuzes die de Heilige Geest in het hart werkt. En die vrije wil die jij bedoelt is dat de mens ook voor God kan kiezen of niet. Maar als God een mens in z'n kraag grijpt, dan kan hij niet anders. God verandert de wil van de mens, waar hij eerst neigingen had om in de zonde te leven, krijgt hij nu de wil om voor Hem te leven.
Hardere aanpak wildplassers: Dweilen met de kraan open!

HereIam
Mineur
Mineur

Berichtdoor HereIam » 04 okt 2004 21:14

Kaw schreef:De evangelischen geloven dat het de mens is die kiest en dat God die keuze maar heeft te accepteren, omdat God de mens deze vrije wil gegeven heeft.

Vrij ongenuanceerd moet ik zeggen hoor.
"Evangelischen" zeggen in de regel niet, dat zij behouden zijn omdat zij gekozen hebben, maar zullen de Heer alle eer hiervoor geven!
Dit omdat Jezus de kloof naar de Vader gedicht heeft en ons vrijgesproken heeft, door Zijn kruisdood. M.a.w. Jezus heeft voor ons gekozen, zodat wij mogen geloven (kiezen). Daarnaast is het geloven in Jezus nog altijd iets wat komt door de overtuiging van de Heilige Geest en Zijn Woord (ook Zijn initiatief dus). De andere kant is natuurlijk wel dat er geloof bij moet kijken. Zoals de Romeinenbrief ook zegt: 'Abraham geloofde God en het werd hem tot gerechtigheid gerekend'

Een lied uit de Evangelische liedbundel Opwekking 443 beschrijft het wat dat betreft geweldig mooi:

U wachtte niet op mij,
want ik dwaalde af.
Maar U werd een kwetsbaar mens
zoals wij.
U wachtte niet op mij,
maar U droeg mijn straf.
En U riep mij bij mijn naam:
'Kom bij Mij'

Voor eeuwig ben ik dankbaar, o God.
Dankbaar voor het kruis, Heer,
dat U droeg.
Voor eeuwig ben ik dankbaar, o Gog.
U zocht mij, nog voor ik naar U vroeg
Voor eeuwig ben ik dankbaar.

Een lied wat ik heerlijk met overtuiging en dankbaarheid kan zingen voor mijn Heiland!

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 04 okt 2004 21:55

Adam had vóór de val een vrije wil, maar dóór de val een knechtelijke wil, nl. een wil om de satan te volgen.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 04 okt 2004 22:02

Omdat JacobH me elders verweet dat ik te gemakkelijk over Romeinen heen wals wil ik hier nog even wat toevoegen. Omadat Jas aangaf dat discussie verder zinloos was ben ik niet verder ingegaan op het aandragen van Rom.9:22 als bewijs voor een uitverkiezing ten verderf. Ik weet niet of dit is wat Jacob bedoelde maar wellicht heb ik, door mijn zwijgen, de indruk gewekt deze tekst naast me neer te leggen. Omdat dat niet het geval is wil ik deze tekst aan een nader onderzoek onderwerpen. Beter laat dan nooit zulen we maar zeggen ;-)

In Rom.9:22&23 (NBG) lezen we:

En als God nu, zijn toorn willende tonen en zijn kracht bekend maken, de voorwerpen des toorns, die ten verderve toebereid waren, met veel lankmoedigheid verdragen heeft;
juist om de rijkdom zijner heerlijkheid bekend te maken over de voorwerpen van ontferming, die Hij tot heerlijkheid heeft voorbereid?

Volgens Jas staat hier overduidelijk dat God een bepaalde groep mensen 'uitverkoren' heeft om verloren te gaan. Volgens mij is dat juist niet het geval. Om dat te kunnen begrijpen moeten we goed kijken wat de tekst wel en niet zegt.

In vers 22 gaat het over voorwerpen des toorns. Met deze voorwerpen bedoelt Paulus zondaren. Van deze zondaren wordt gezegd dat ze 'ten verderve toebereid waren'. Wat hierbij opvalt is dat God niet wordt voorgesteld als de toebereider. Dit integenstelling tot vers 23 waarin heel duidelijk staat dat God de voorwerpen van ontferming tot de heerlijkheid heeft toebereid. Het feit dat de voorwerpen des toorns zijn toebereid ten verderve wordt door Paulus dus expliciet niet geweten aan Gods keuze.

In de Engelse bijbel wordt de uitdrukking 'fitted unto' gebruikt voor 'toebereid voor'. Daarin klinkt veel meer door dat het niet gaat om een actief toebereiden van Gods kant, maar dat het erom gaat dat het verderf passend is voor deze voorwerpen des toorns. Als de zondaren hun verderf ergens aan te wijten hebben is dat aan hun eigen keuzes. Dit is ook in lijn met Rom.2:5 waar Paulus schrijft: Maar in uw weerbarstigheid en onboetvaardigheid van hart hoopt gij u toorn op tegen de dag des toorns en der openbaring van het rechtvaardig oordeel Gods. Het zijn de zondaren zelf die toorn tegen zich ophopen!

Een tweede punt dat ik wil aanstippen is het feit dat Paulus van deze voorwerpen des toorns zegt dat God ze met veel lankmoedigheid verdraagt. Op zich is dat al opmerkelijk. Als God ze zelf deze bestemming gegeven had hoe kan Hij zich dan zo aan deze mensen ergeren? Maar goed, daar ligt niet de kern van mijn punt. Waar het om gaat is dat we dat verdragen van zondaren vaker tegenkomen in de bijbel. Denk b.v. aan de tijd van Noach. De beslissing die leidde tot de zondvloed had God al lang bekend gemaakt. Toch verdroeg Hij nog een tijdlang de zondaren. Waarom? Alleen omdat Noach tijd nodig had om een ark te bouwen? Zou het niet zijn omdat Noachs werk aan de ark zichtbare prediking was? Niet voor niets noemt Petrus Noach de 'prediker der gerechtigheid' (2 Pet.2:5). Verder zegt Petrus over die tijd dat 'de lankmoedigheid Gods bleef afwachten' (1 Pet.3:20) Petrus zelf laat er geen twijfel over bestaan waartoe Gods lankmoedigheid dient, in 2 Petrus 3:9 lezen we (het hier al vaak geciteerde): De Here talmt niet met de belofte, al zijn er, die aan talmen denken, maar Hij is lankmoedig jegens u, daar Hij niet wil, dat sommigen verloren gaan, doch dat allen tot bekering komen. [1]

Nou zou je kunnen tegenwerpen dat dat Petrus is. Wellicht gebruikt Paulus Gods lankmoedigheid in een andere context? Ik denk het niet. In de Romeinenbrief lezen we in hoofdstuk 2:4: Of veracht gij de rijkdom van zijn goedertierenheid, verdraagzaamheid en lankmoedigheid, en beseft gij niet, dat de goedertierenheid Gods u tot boetvaardigheid leidt? Het is duidelijk dat ook Paulus de lankmoedigheid van God in het licht van de bekering van zondaars stelt.

Zo wordt een tekst die op het oog misschien lijkt te pleiten voor een 'dubbele predestinatie' uiteindlijk verkondiging van een God die niet wil dat sommigen verloren gaan. Wat een rijk evangelie!

Wat doen wij met Gods lankmoedigheid?

Klaas

[1] Petrus betrekt de lankmoedigheid van God in de tijd van Noach niet rechtstreeks op de Gods lankmoedigheid in zijn tijd die bedoeld was om te voorkomen dat er mensen verloren gingen. Omdat het echter om dezelfde God en dus om Zijn lankmoedigheid gaat is het op z'n minst interessant om 2 Petrus 3:9 te lezen tegen de achtergrond van Gods lankmoedigheid ten tijde van Noach. Van 2 Petrus 3:9 wordt nog wel eens gesteld dat we onder het feit dat God niet wil dat sommigen verloren moeten gaan de uitverkorenen moeten verstaan. De tekst zou dan zeggen dat God wacht tot het getal van de uitverkorenen compleet is. Omdat dit nergens in de tekst verwoord wordt vind ik dit op zich al geen sterke exegese, maar in het licht van Gods lankmoedigheid ten tijde van Noach slaat deze uitleg helemaal nergens op. Het getal van de 'uitverkorenen' was ten tijde van Noach al lang vol: Noach en z'n huisgezin waren al present. Toch was de Here ook toen nog lankmoedig. Het zal duidelijk zijn dat je in dat licht moeilijk kunt volhouden dat het in 2 Pet.3:9 enkel over de uitverkorenen gaat.
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 04 okt 2004 22:04

HereIam schreef:
Kaw schreef:De evangelischen geloven dat het de mens is die kiest en dat God die keuze maar heeft te accepteren, omdat God de mens deze vrije wil gegeven heeft.

Vrij ongenuanceerd moet ik zeggen hoor.
"Evangelischen" zeggen in de regel niet, dat zij behouden zijn omdat zij gekozen hebben, maar zullen de Heer alle eer hiervoor geven!
Dit omdat Jezus de kloof naar de Vader gedicht heeft en ons vrijgesproken heeft, door Zijn kruisdood. M.a.w. Jezus heeft voor ons gekozen, zodat wij mogen geloven (kiezen). Daarnaast is het geloven in Jezus nog altijd iets wat komt door de overtuiging van de Heilige Geest en Zijn Woord (ook Zijn initiatief dus). De andere kant is natuurlijk wel dat er geloof bij moet kijken. Zoals de Romeinenbrief ook zegt: 'Abraham geloofde God en het werd hem tot gerechtigheid gerekend'

Een lied uit de Evangelische liedbundel Opwekking 443 beschrijft het wat dat betreft geweldig mooi:

U wachtte niet op mij,
want ik dwaalde af.
Maar U werd een kwetsbaar mens
zoals wij.
U wachtte niet op mij,
maar U droeg mijn straf.
En U riep mij bij mijn naam:
'Kom bij Mij'

Voor eeuwig ben ik dankbaar, o God.
Dankbaar voor het kruis, Heer,
dat U droeg.
Voor eeuwig ben ik dankbaar, o Gog.
U zocht mij, nog voor ik naar U vroeg
Voor eeuwig ben ik dankbaar.

Een lied wat ik heerlijk met overtuiging en dankbaarheid kan zingen voor mijn Heiland!

Klopt ja. Heb met een oekrainse baptist eens over de predestinatie gehad. We konden geen leerverschil ontdekken.

Kaw: Waarom zeg je zulke dingen dan? Geen idee. Misschien weet ik het morgen.

Terug naar “Archief”