Trouwens, dit ging toch eigenlijk niet over wel of niet cremeren, maar over of je erbij kunt zijn als je het er eigenlijk niet mee eens bent?
Moderator: Moderafo's
joepie schreef:Volgens mij ligt het aan de gemeente waar je begraven wordt na hoeveel jaar je herbegraven kunt worden.
bij het graf van mijn schoonvader was dat na 12en half jaar. Toen kregen wij als kinderen de keuze om na het ruimen van het graf de stoffelijke resten te laten herbegraven of in een massagraf te laten begraven.
En bij mij eigen vader was dat na 25 jaar.
Als nabestaande heb je dan gewoon nog de keuze hoe je het zou willen.
Maar ik ben er toch voor om te begraven. En zo het lichaam te zaaien in de aarde zodat daaruit een getuigenis spreekt van de opstanding van een nieuw leven. Zoals je zaad zaait in de akker. En een begraafplaats wordt ook wel dodenakker genoemd.
Iets wat verbrand is kun je niet meer zaaien.
En bij mij staat het eeuwige hellevuur voor ogen bij een crematie.
Je gaat toch ook niet naar een uitvaart om een christelijke bijeenkomst bij te wonen? Ik snap dat het gevoelsmatig heel moeilijk voor je is, dat zou het voor mij ook zijn. Maar dat kan toch geen reden zijn om niet je medeleven te betonen?joepie schreef:Mijn oom werd gecremeerd en daar wilde mijn moeder niet heen, toen zijn mijn broer en ik gegaan. Maar ik vond en vind het niet een Christelijke plechtigheid. Zou er nu ook niet meer heen gaan.
Het getuigenis wat je bij een begrafenis wel hebt miste ik hier.
Je staat te condoleren en je "ziet" de dode in rook opgaan.
Maar goed dat heeft met mijn gevoel te maken.
joepie schreef:Maar moet je perse naar de crematie van iemand om je medeleven te betonen? Kan ik ook doen door bij de nabestaande op bezoek te gaan toch?
Frans schreef:ik geloof alleen dat (heel cru is dit hoor, wil je niet gecremeerd worden) tegenwoordig alle graven na een aantal jaar geruimd worden. En dat dan alles wat geruimd is alsnog wordt verbrand....
nee, dat denk ik ook niet, en dat is verder voor je eigen geweten om te bepalen... ik stel alleen dat het een manier is om medeleven te tonen en dat je, naar mijn mening dat om een discutabele reden nalaat... that's alljoepie schreef:Maar moet je perse naar de crematie van iemand om je medeleven te betonen? Kan ik ook doen door bij de nabestaande op bezoek te gaan toch?
joepie schreef:Nu ik denk dat het toch anders is. Wij hebben namelijk aan grafkosten niet meer uitgegeven bij mijn ouders dan bij mijn schoonouders .
En in de ene gemeente wordt er pas herbegraven na 25 jaar en in de andere gemeente dus al na 12 en half jaar.
Dus ik weet niet hoe je der bij komt dat het wettelijk na 10 jaar verplicht is?
Heb het uit eigen ervaring dat het in ons geval dus niet zo is.
Je staat te condoleren en je "ziet" de dode in rook opgaan.
Maar goed dat heeft met mijn gevoel te maken.
Mariamagdalena schreef:joepie schreef:Maar moet je perse naar de crematie van iemand om je medeleven te betonen? Kan ik ook doen door bij de nabestaande op bezoek te gaan toch?
Soms moet het wel, als het familie is bijvoorbeeld.
Dan kan je niet zeggen: ik ben tegen cremeren, dus ik kom niet. Dat is egoistisch.
Ik ben ook vaak naar crematies geweest, ik wordt al onwel als ik in de auto zo'n crematorium nader, ik moet altijd overgeven achteraf
Van de site van onze gemeente:Zareb schreef:Sorry Joepie, maar dat is gewoon de Nederlandse wet op de lijkbezorging. Niks meer, niks minder. En die wet stel een grafrust van 10 jaar. Na die termijn heeft de begraafplaatsbeheerder het recht om een graf te ruimen.
Het kunnen beschikken over een grafruimte of een plaats voor een urn voor een bepaalde tijd (30 jaar vanaf het moment van aankoop).
joris schreef:msschien laat ik mij wel versnipperen..
of omsmelten tot een plastic fietspadpaaltje.
Bookman schreef:joris schreef:msschien laat ik mij wel versnipperen..
Ja, goed idee.
Het is trouwens ook mogelijk om lijken in de Sahara woestijn te dumpen. Je wordt dan van grote hoogte uit een vliegtuig gedonderd en spat finaal uit elkaar. Schijnt leuk te zijn om naar te kijken. En er staat niet in de Bijbel dat het niet mag, dus waarom niet?
Zareb schreef:Bookman schreef:joris schreef:msschien laat ik mij wel versnipperen..
Ja, goed idee.
Het is trouwens ook mogelijk om lijken in de Sahara woestijn te dumpen. Je wordt dan van grote hoogte uit een vliegtuig gedonderd en spat finaal uit elkaar. Schijnt leuk te zijn om naar te kijken. En er staat niet in de Bijbel dat het niet mag, dus waarom niet?
Hé of je regaeerd om topic of je regeert niet. Dit slaat nergens op.
Rufi schreef:alex leusink schreef:Denk ook eens aan de brandstapels in de tijd van geloofsvervolgingen.
Wat hebben die met crematie te maken? Dat is toch iets heel anders?
Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 69 gasten