crematie

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 04 okt 2004 11:07

Mm, volgens mij heb ik deze discussie met Bookman al een keer gehad over 10 pagina's.. mochten mensen alsnog nieuwsgierig zijn moet je het topic over "Lichaam afstaan aan de wetenschap" maar opzoeken. :wink:

Trouwens, dit ging toch eigenlijk niet over wel of niet cremeren, maar over of je erbij kunt zijn als je het er eigenlijk niet mee eens bent?

Zareb
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Zareb » 04 okt 2004 11:33

joepie schreef:Volgens mij ligt het aan de gemeente waar je begraven wordt na hoeveel jaar je herbegraven kunt worden.
bij het graf van mijn schoonvader was dat na 12en half jaar. Toen kregen wij als kinderen de keuze om na het ruimen van het graf de stoffelijke resten te laten herbegraven of in een massagraf te laten begraven.
En bij mij eigen vader was dat na 25 jaar.
Als nabestaande heb je dan gewoon nog de keuze hoe je het zou willen.

Maar ik ben er toch voor om te begraven. En zo het lichaam te zaaien in de aarde zodat daaruit een getuigenis spreekt van de opstanding van een nieuw leven. Zoals je zaad zaait in de akker. En een begraafplaats wordt ook wel dodenakker genoemd.
Iets wat verbrand is kun je niet meer zaaien.
En bij mij staat het eeuwige hellevuur voor ogen bij een crematie.

De wettelijke termijn van grafrust is in Nederland 10 jaar. Bij een "familiegraf" kan er daarna verlenging plaats vinden. Bij een "algemeen" graf niet. Het is dus een kwestie van kosten. Dat klinkt vervelend, maar dat is het ook. In het ene deel van Nederland is een "eigen" graf betaalbaar, in andere delen niet meer. En dan kiezen mensen soms voor crematie omdat ze gewoon geen middelen hebben om een begrafenis te betalen.

joepie

Berichtdoor joepie » 04 okt 2004 11:49

Nu ik denk dat het toch anders is. Wij hebben namelijk aan grafkosten niet meer uitgegeven bij mijn ouders dan bij mijn schoonouders .
En in de ene gemeente wordt er pas herbegraven na 25 jaar en in de andere gemeente dus al na 12 en half jaar.
Dus ik weet niet hoe je der bij komt dat het wettelijk na 10 jaar verplicht is?
Heb het uit eigen ervaring dat het in ons geval dus niet zo is.

Maar goed, of je bij een crematie kunt zijn? Vind het best lastig.
Mijn oom werd gecremeerd en daar wilde mijn moeder niet heen, toen zijn mijn broer en ik gegaan. Maar ik vond en vind het niet een Christelijke plechtigheid. Zou er nu ook niet meer heen gaan.
Het getuigenis wat je bij een begrafenis wel hebt miste ik hier.
Je staat te condoleren en je "ziet" de dode in rook opgaan.
Maar goed dat heeft met mijn gevoel te maken.

@tlantis
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor @tlantis » 04 okt 2004 12:25

joepie schreef:Mijn oom werd gecremeerd en daar wilde mijn moeder niet heen, toen zijn mijn broer en ik gegaan. Maar ik vond en vind het niet een Christelijke plechtigheid. Zou er nu ook niet meer heen gaan.
Het getuigenis wat je bij een begrafenis wel hebt miste ik hier.
Je gaat toch ook niet naar een uitvaart om een christelijke bijeenkomst bij te wonen? Ik snap dat het gevoelsmatig heel moeilijk voor je is, dat zou het voor mij ook zijn. Maar dat kan toch geen reden zijn om niet je medeleven te betonen?
MACDONALDUS SENEX FUNDUM HABET

joepie

Berichtdoor joepie » 04 okt 2004 12:34

Maar moet je perse naar de crematie van iemand om je medeleven te betonen? Kan ik ook doen door bij de nabestaande op bezoek te gaan toch?

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 04 okt 2004 12:37

joepie schreef:Maar moet je perse naar de crematie van iemand om je medeleven te betonen? Kan ik ook doen door bij de nabestaande op bezoek te gaan toch?

Soms moet het wel, als het familie is bijvoorbeeld.
Dan kan je niet zeggen: ik ben tegen cremeren, dus ik kom niet. Dat is egoistisch.
Ik ben ook vaak naar crematies geweest, ik wordt al onwel als ik in de auto zo'n crematorium nader, ik moet altijd overgeven achteraf :cry:

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 04 okt 2004 12:46

Frans schreef:ik geloof alleen dat (heel cru is dit hoor, wil je niet gecremeerd worden) tegenwoordig alle graven na een aantal jaar geruimd worden. En dat dan alles wat geruimd is alsnog wordt verbrand....

Nee, dat wordt niet verbrandt, dat wordt herbegraven in een heel groot massagraf.
Onze dochter is nu 19 jaar begraven, volgend jaar is het 20 jaar, want in Baarn is de duur van een graf 20 jaar.
Of je moet weer bijbetalen voor 20 jaar, en dat geld hebben wij niet.
Dan wordt ze herbegraven in het massagraf, maar dat wordt niet precies na die 20 jaar gedaan, het kan ook 1 of 2 jaar later gebeuren zei die man, want er worden een aantal graven tegelijk geruimd.
Die man zei dat dat herbegraven heel zorgvuldig en met eerbied wordt gedaan.
Het grafsteentje mogen we hebben.
Dat is een "wit" marmeren steentje, dat leg ik dan achter in de tuin, en als er dan een van de honden komt te overlijden, komt er een van e honden onder te liggen. Maar daar moet ik nog niet aan denken.
Het steentje krijgen we wel volgend jaar al, als het precies 20 jaar is.
Akelig onderwerp eigenlijk.

Dus ze wordt niet alsnog verbrand.

@tlantis
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor @tlantis » 04 okt 2004 13:41

joepie schreef:Maar moet je perse naar de crematie van iemand om je medeleven te betonen? Kan ik ook doen door bij de nabestaande op bezoek te gaan toch?
nee, dat denk ik ook niet, en dat is verder voor je eigen geweten om te bepalen... ik stel alleen dat het een manier is om medeleven te tonen en dat je, naar mijn mening dat om een discutabele reden nalaat... that's all
MACDONALDUS SENEX FUNDUM HABET

Zareb
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Zareb » 04 okt 2004 14:07

joepie schreef:Nu ik denk dat het toch anders is. Wij hebben namelijk aan grafkosten niet meer uitgegeven bij mijn ouders dan bij mijn schoonouders .
En in de ene gemeente wordt er pas herbegraven na 25 jaar en in de andere gemeente dus al na 12 en half jaar.
Dus ik weet niet hoe je der bij komt dat het wettelijk na 10 jaar verplicht is?
Heb het uit eigen ervaring dat het in ons geval dus niet zo is.

Sorry Joepie, maar dat is gewoon de Nederlandse wet op de lijkbezorging. Niks meer, niks minder. En die wet stel een grafrust van 10 jaar. Na die termijn heeft de begraafplaatsbeheerder het recht om een graf te ruimen.
Tenzij het gaat om een familiegraf dat voor een langere duur is uitgegeven. Maar ook dan is het afhankelijk van de nabestaanden die de huurtermijn verlengen of niet.

Natuurlijk kan het zo zijn dat de eene begraafplaats meer "ruimte" heeft om deze termijn te negeren. Dat mag. De wet schrijft niet voor dat een graf na 10 jaar geruimt MOET worden.
Dus heb je een "familiegraf" dan moet dit graf minimaal blijven bestaan tot 10 jaar na de laatste bijzetting. Heb je een "algemeen" graf dan blijft dit gewoon 10 jaar bestaan. Als het langer blijft bestaan is dat gewoon mazzel maar de begraafplaatsbeheerder heeft het recht dit graf te ruimen.

Een leuke uitdrukking, maar kennelijk heb je geen last van "vakkennis".
Je ziet "de dode" niet in rook opgaan.

Memmem
Moderator

Berichtdoor Memmem » 04 okt 2004 16:22

Mariamagdalena schreef:

Soms moet het wel, als het familie is bijvoorbeeld.
Dan kan je niet zeggen: ik ben tegen cremeren, dus ik kom niet. Dat is egoistisch.
Ik ben ook vaak naar crematies geweest, ik wordt al onwel als ik in de auto zo'n crematorium nader, ik moet altijd overgeven achteraf :cry:

Ook al zou het familie zijn, ik zou gaan condoleren en later eens op bezoek gaan. Maar niet naar de crematie.

Zareb schreef:Sorry Joepie, maar dat is gewoon de Nederlandse wet op de lijkbezorging. Niks meer, niks minder. En die wet stel een grafrust van 10 jaar. Na die termijn heeft de begraafplaatsbeheerder het recht om een graf te ruimen.
Van de site van onze gemeente:
Het kunnen beschikken over een grafruimte of een plaats voor een urn voor een bepaalde tijd (30 jaar vanaf het moment van aankoop).

joris

Berichtdoor joris » 04 okt 2004 17:18

msschien laat ik mij wel versnipperen..

of omsmelten tot een plastic fietspadpaaltje.

Bookman
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Bookman » 04 okt 2004 17:23

joris schreef:msschien laat ik mij wel versnipperen..

Ja, goed idee.

Het is trouwens ook mogelijk om lijken in de Sahara woestijn te dumpen. Je wordt dan van grote hoogte uit een vliegtuig gedonderd en spat finaal uit elkaar. Schijnt leuk te zijn om naar te kijken. En er staat niet in de Bijbel dat het niet mag, dus waarom niet?
Verlos ons, HEERE, onze God! en verzamel ons uit de heidenen, opdat wij den Naam Uwer heiligheid loven, ons beroemende in Uw lof.
Psalm 106:47

Zareb
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Zareb » 04 okt 2004 17:29

Bookman schreef:

Ja, goed idee.

Het is trouwens ook mogelijk om lijken in de Sahara woestijn te dumpen. Je wordt dan van grote hoogte uit een vliegtuig gedonderd en spat finaal uit elkaar. Schijnt leuk te zijn om naar te kijken. En er staat niet in de Bijbel dat het niet mag, dus waarom niet?

Hé of je regaeerd om topic of je regeert niet. Dit slaat nergens op.

joris

Berichtdoor joris » 04 okt 2004 17:31

Zareb schreef:
Bookman schreef:

Ja, goed idee.

Hé of je regaeerd om topic of je regeert niet. Dit slaat nergens op.

hhaha, vind je?twas bedoeld als een diep inhoudelijke reactie hoor.
Ach deze topic is wel weer klaar nu toch? er zijn er denk ik ook welongeveerhonderd van. Dat stuk uit mijn scriptie heb ik al tig keer overgetypt.

alex leusink
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor alex leusink » 04 okt 2004 17:37

Rufi schreef:
alex leusink schreef:Denk ook eens aan de brandstapels in de tijd van geloofsvervolgingen.

Wat hebben die met crematie te maken? Dat is toch iets heel anders?

Heeft dat er niets mee te maken??? :?: En kun je dan niet begrijpen dat het verbranden van mensen vauit de historie gezien voor Christenen heel gevoelig ligt??
Hardere aanpak wildplassers: Dweilen met de kraan open!

Terug naar “Archief”