2 geloven op 1 kussen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

André

Berichtdoor André » 02 okt 2004 20:39

Toch blijf ik vinden dat je niet moet willen dat je (a.s.) huwelijk een evangelisatie project is/wordt.
Volgens mijn ervaring hebt je het "druk" genoeg met andere aspecten.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 02 okt 2004 20:42

Andre schreef:Toch blijf ik vinden dat je niet moet willen dat je (a.s.) huwelijk een evangelisatie project is/wordt.

Als je het als evangelisatieproject ziet gaat het idd niet goed nee, daar wordt de ander (en jijzelf ook) op een gegeven moment ontzettend moe van. Maar je kunt wel gewoon in goede harmonie en liefde met elkaar leven en misschien door je houding enzo wat uitstralen.
Het lijkt me dodelijk voor je relatie als je de ander steeds probeert over te halen om ook maar te gaan geloven.

André

Berichtdoor André » 02 okt 2004 20:46

Aragorn schreef:
Andre schreef:Toch blijf ik vinden dat je niet moet willen dat je (a.s.) huwelijk een evangelisatie project is/wordt.

Als je het als evangelisatieproject ziet gaat het idd niet goed nee, daar wordt de ander (en jijzelf ook) op een gegeven moment ontzettend moe van. Maar je kunt wel gewoon in goede harmonie en liefde met elkaar leven en misschien door je houding enzo wat uitstralen.
Het lijkt me dodelijk voor je relatie als je de ander steeds probeert over te halen om ook maar te gaan geloven.

Als ik zo oud mag worden, kom je me een keer op zoeken in 1 of ander bejaardenhuis, praten we ff door over dit onderwerp, deal?

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 02 okt 2004 20:50

Haha, waarom dan pas?

André

Berichtdoor André » 02 okt 2004 21:08

Aragorn schreef:Maar je kunt wel gewoon in goede harmonie en liefde met elkaar leven en misschien door je houding enzo wat uitstralen.

Het klinkt iet wat oude zak achtig :D , maar kheb nu wat huwelijken zien gaan en komen.
Ik vind jou statement iets weg hebben van een kasteelroman.

Volgens mij als je het niet doet loop je je opdracht, n.m. zoals die genoemd wordt in het zendingsbevel.
En dat nog wel met je levenspartner die je ALLES is.

Bij mij/ons is het om andere redenen niet goed gegaan, maar das een hele ander "verhaal"
Waarmee ik wil zeggen dat ik het niet beter weet ofzo

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 02 okt 2004 22:08

Andre schreef:
Aragorn schreef:Maar je kunt wel gewoon in goede harmonie en liefde met elkaar leven en misschien door je houding enzo wat uitstralen.

Het klinkt iet wat oude zak achtig :D , maar kheb nu wat huwelijken zien gaan en komen.
Ik vind jou statement iets weg hebben van een kasteelroman.

Haha, nou zo wilde ik het nu ook weer niet romantiseren. Maar ik denk dat het in principe mogelijk is, mits je van tevoren goed de consequenties overdenkt, samen bespreekt en accepteert.

Volgens mij als je het niet doet loop je je opdracht, n.m. zoals die genoemd wordt in het zendingsbevel.
En dat nog wel met je levenspartner die je ALLES is.[/quote]
Hm, het zendingsbevel. Houdt dat in dat je iedereen die je tegen komt moet proberen over te halen? Is elk gesprek tussen jou en je onchristelijke buurman een gesprek waarbij jij hem probeert te overtuigen? Dat lijkt me niet de ultieme manier binnen persoonlijke relaties. Op een preekstoel oid. wordt geevangeliseerd, maar tussen mensen wordt van hart tot hart gesproken, waarbij de vonk (die van geloof bedoel ik dan) kan overspringen of niet.

André

Berichtdoor André » 02 okt 2004 22:27

Aragorn schreef:Houdt dat in dat je iedereen die je tegen komt moet proberen over te halen?

M.i. is je (toekomstige) partner niet "iedereen", en ik zou het een heel geruststellende ged8e vinden dat je v/m ook belijd dat Jezus de Zoon van God is.

Of praten we nu langs elkaar heen?

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 02 okt 2004 22:39

Andre schreef:
Aragorn schreef:Houdt dat in dat je iedereen die je tegen komt moet proberen over te halen?

M.i. is je (toekomstige) partner niet "iedereen", en ik zou het een heel geruststellende ged8e vinden dat je v/m ook belijd dat Jezus de Zoon van God is.

Ja, tuurlijk is dat fijn als je dat allebei vindt. Maar we gingen er nu even vanuit dat dat niet zo is. Moet je dan als een soort evangelist constant proberen de ander over te halen of gewoon zelf naar het geloof leven en op een normale manier een relatie hebben. (Want als je er dus een evangelisatieproject van maakt gaat het niet werken, dan krijg je scheve verhoudingen)

André

Berichtdoor André » 02 okt 2004 22:52

Aragorn schreef:
Andre schreef:

Ja, tuurlijk is dat fijn als je dat allebei vindt. Maar we gingen er nu even vanuit dat dat niet zo is. Moet je dan als een soort evangelist constant proberen de ander over te halen of gewoon zelf naar het geloof leven en op een normale manier een relatie hebben. (Want als je er dus een evangelisatieproject van maakt gaat het niet werken, dan krijg je scheve verhoudingen)

M.i. kun je geen "normale" relatie hebben als je niet je geloofsleven met elkaar kunt delen.
Zelf zou ik het iig niet willen/kunnen, jij wel?
En evt. te krijgen kids dan?
nummer:
1 Tale Kanaäans
2 Nederlands
3 ABN
4 Heiden
5 Etc.

Ik blijf toch sterk de indruk houden dat het een lastige "klus" wordt. 8)

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 02 okt 2004 23:09

Ik heb ook nergens betoogd dat het eenvoudig zou zijn. :)

Maar ik reageerde op jouw opmerking dat je volgens de bijbel je partner eigenlijk steeds zou moeten be-evangeliseren.

André

Berichtdoor André » 02 okt 2004 23:20

Okay, dan iets concreter, hoe zou jij het zelf aanpakken als je in deze situatie komt?
Of sluit je het bij voorbaat uit dat je een partner kiest die niet gelooft in God?

chickie
Mineur
Mineur

Berichtdoor chickie » 03 okt 2004 15:25

Je kan niet op voorhand zeggen hoe je het aan zal pakken. Dat weet je pas als je in de situatie zelf zit...

En wat betreft die bijbeltekst van Joepie: ik heb er al enkele verklaringen over gehoord/gelezen. Onder andere dat God dat gezegd heeft omdat het in de tijd daarvoor veelal fout is gegaan, mensen keerden zich van God af. Kan je nu al zeggen dat dat bij mij niet gaat gebeuren.
(Trouwens ook weer zo'n voorbeeld van standaar tekst pakken en niet eens gaan bekijken in welke context of met welke reden iets gezegd is
.)

Even iets anders: volgend op de teks aangaande dat ongelijke span staat dat je weg moet gaan uit het midden van de heidenen. Doe jij dat?

joepie

Berichtdoor joepie » 04 okt 2004 07:07

Je hoefd alleen maar aan Naomi te denken hoe goed het gaat als je denkt wel tussen de heidenen te gaan wonen en je met hun te vermengen.
Dat is de waarschuwing die je kunt lezen uit de tekst die ik gaf. En dan mag je het in zijn geheel goed lezen.

Want dit staat er:14 Vormt geen ongelijk span met ongelovigen, want wat heeft gerechtigheid gemeen met wetteloosheid, of welke gemeenschap heeft het licht met de duisternis? 15 Welke overeenstemming is er tussen Christus en Belial, of welk deel heeft een gelovige samen met een ongelovige? 16 Welke gemeenschappelijke grondslag heeft de tempel Gods met afgoden? Wij toch zijn de tempel van de levende God, gelijk God gesproken heeft:
Ik zal onder hen wonen en wandelen, en Ik zal hun God zijn en zij zullen mijn volk zijn.
17 Daarom gaat weg uit hun midden,
en scheidt u af, spreekt de Here,
en houdt niet vast aan het onreine.
18 en Ik zal u aannemen, en Ik zal u tot Vader zijn
en gij zult Mij tot zonen en dochteren zijn,
zegt de Here, de Almachtige.

En als je dus goed leest slaat dat wel degelijk op het niet vermengen (trouwen) met een ongelovige. Zij kregen daar heel gewoon de opdracht om dat niet te doen. En zeker ook niet met de heidenen te vermengen. Dus niet met hen gelijk te worden. Denk maar aan het:Maar gij geheel anders: gij hebt Christus leren kennen.
Zorgen dat je niet hun heidense gewoonte overneemt. En ook zoals hun gaat leven.

joepie

Berichtdoor joepie » 04 okt 2004 08:19

Nog een "kleine" aanvulling. Uit het boekje:Meer dan liefde. Gods plan voor je huwelijk. Van Dirk Lemmens en Jef de Vries.
Gaat het een heel hoofdstuk over het kiezen van je partner.
En zij schrijven o.a. dit:
Vormt geen ongelijk span met ongelovigen, want wat heeft gerechtigheid met wetteloosheid, of welke gemeenschap heeft het licht met de duisternis?

Deze tekst is niet uitsluitend van toepassing op het huwelijk, maar heeft een veel breder toepassingsgebied. Paulus zegt hier dat een Christen zich op geen enkele manier onlosmakelijk hoort te verbinden aan een ongelovige. Doet hij dat toch, dan wordt hij als een ongelijk span: je hebt er verschrikkelijk veel ellende mee, en ondanks dat komt er toch niet positiefs uit voort.

Paulus gebruikt hier het beeld van een ploeg die getrokken wordt door een span ossen. Een houten juk dat over hun schouders ligt, verbindt hen aan elkaar, waardoor ze gedwongen zijn dezelfde richting uit te gaan. De boer bestuurt het span, en leidt het geheel zodanig dat er rechte voren getrokken worden. Als beide ossen de landman gehoorzamen, verloopt alles prima, en zonder al te veel moeite. Als het span echter bestaat uit één os die de landman wil gehoorzamen, en de ander wil dat niet, dan wordt het onmogelijk om nog een rechte voor te trekken. Misschien gaat het span uiteindelijk niet helemaal de kant van de opstandige os uit, maar ze zullen zeer zeker ook niet de weg gaan die de landman voor hun in gedachten had. En wat er ook allemaal over de middenweg gezegd kan worden, hij is zeker niet van goud… De “gulden” middenweg is een illusie. Er is maar één weg die tot vrede en geluk voert, en dat is de smalle weg.

Ook in het OT waarschuwt God zijn volk telkens weer om geen huwelijken aan te gaan met de hen omringende, heidense volkeren. De reden hiervoor is niet dat ze geen goede mannen of vrouwen zouden kunnen vormen, maar wel dat ze “uw zonen zouden doen afwijken, zodat zij andere goden zouden dienen, en de toorn des Heren tegen u zou ontbranden en Hij u weldra zou verdelgen”Deut. 7:4

Frans
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Frans » 04 okt 2004 09:42

We hebben hier al zo lang een gesprek over, maar de bijbel is hier toch heel helder in....
Ga geen ongelijk span aan. We kunnen dan wel denken dat we het zelf beter weten, dat we het wel aankunnen, maar het werkt niet!!!
Het is anders als je al getrouwd bent en je komt tot geloof.
Maar anders begin er niet aan!

God zegt wie niet voor Mij is, is ......

Hoe kan je daar mee leven?

Terug naar “Archief”