Klaas schreef:
Huh? Jij bent degene die op basis van de verborgenheden Gods bepaalde bijbelteksten bijschaaft. Ik niet.
Je mag mij van alles verwijten, maar niet dat ik Bijbelteksten bijschaaf. Ik ben juist een fervent voorstander van de letterlijke aanhaling ervan en een uitgesproken tegenstander van verdraaiing.
Jas:
Jij bent degene die God van onrecht beschuldigt, omdat je die leer niet accepteren.
Ik beschuldig God helemaal niet van onrecht. Ik zeg enkel dat de leer zoals jij die verwoordt God tot een leugenaar maakt.
Jas:
Paulus veegt al je argumenten van tafel in Rom. 9:20. "Maar toch, o mens, wie zijt gij, die tegen God antwoordt? Zal ook het maaksel tot dengene, die het gemaakt heeft, zeggen: Waaropm hebt gij mij alzo gemaakt?"
Mijn kritiek is op mensen en op menselijke verzinsels gericht en niet op God.
Jas:
Maar je hebt zeker met Paulus ook niet veel op? Ach, hij zegt aan het eind van dit zelfde hoofdstuk: "Gelijk geschreven is: Ziet, Ik leg in Sion een steen des aanstoots, en een rots der ergernis." Als een mens tot God bekeerd is Klaas, dan komt het niet in hem op om dit soort dingen te bedenken. Toets jezelf liever of je dit kunt zeggen: "Heere, of ik uitverkoren ben, dat weet ik niet. Maar dit weet ik: dat ik U liefheb". Ik denk dat dat de kern is.
Klaas schreef:Misschien kun je dit soort beschuldigingen beter voor je houden. Jij weet niets van mijn geestelijke toestand, mijn ideeën over Paulus of wat dan ook. Dat dat laatste de kern is is zeker waar, maar de insinuatie dat ik daar geen deel aan zou hebben is stuitend.
Klaas
Je hoeft mijn opmerkingen niet als beschuldiging op te vatten hoor, zo zijn ze nl. niet bedoeld. Ik insinueer ook niet dat jij geen deel aan het heil hebt. Ik vraag je alleen dat te toetsen, zoals ik mezelf ook maar steeds moet toetsen. Is daar iets mis mee? Trouwens, waar maak je je druk om? Als God wil dat alle mensen zalig worden, word jij het toch ook?
Wat worden mensen toch altijd fel als ze het idee krijgen dat ze "er buiten gezet" worden hè. Ik heb daar zelf geen moeite mee hoor, want ik zeg met Paulus in rom. 8: 33: ''Wie zal beschuldiging inbrengen tegen de uitverkorenen Gods?" en in vers 38: "Want ik ben verzekerd, dat noch dood, noch leven, (....), noch enig ander schepsel ons zal kunnen scheiden van de liefde Gods, welke is in Christus Jezus, onzen Heere".