Tale Kanaäans

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

alex leusink
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor alex leusink » 29 sep 2004 21:48

Ik zou niet weten waarom de Statenvertaling niet leesbaar zou zijn, is ook gewoon Nederlands hoor!! Uit ervaring weet ik dat onchristelijken die voor het eerst in aanraking komen de Bijbel, liever de SV hebben, want dan gaat 'het echt over God'. Zij stellen zich ook zoiets voor dat 'een heel andere wereld is'.
Hardere aanpak wildplassers: Dweilen met de kraan open!

Rufi
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Rufi » 29 sep 2004 21:55

alex leusink schreef:Ik zou niet weten waarom de Statenvertaling niet leesbaar zou zijn, is ook gewoon Nederlands hoor!! Uit ervaring weet ik dat onchristelijken die voor het eerst in aanraking komen de Bijbel, liever de SV hebben, want dan gaat 'het echt over God'. Zij stellen zich ook zoiets voor dat 'een heel andere wereld is'.

Tja, buitenstaanders hebben wel meer karikaturale beelden van het christelijk geloof.
We moeten af van het idee dat het pas echt over God kan gaan als we in een 'verheven' taal gaan praten.
En de taal van de Statenvertaling is niet gewoon Nederlands. Dat weet jij net zo goed als ik. Ik heb er heus wel eens in gelezen.

columbus
Majoor
Majoor

Berichtdoor columbus » 29 sep 2004 22:08

alex leusink schreef:Door het verwerpen van de Statenvertaling is de taalverruwing in Nederland alleen maar toegenomen. De naamvallen zijn verdwenen, en alles maakt plaats voor 'straattaal'. Maar ik wil God niet dienen met de taal die de 'straat' ook gebruikt, want de Heere is een verheven God, en Hem past 'verheven' taal.

taalverruwing is niet gekomen door het verwerpen van de statenvertaling, dat heeft er niets mee te maken.
wel ben ik met je eens dat je over God met zekere eerbied spreekt. En ik stoor me er wel eens aan als mensen praten over Jezus als je makker enz.. maar daar is al een andere topic over van enige tijd geleden
Alleen daar kan liefde leven, alleen daar is het leven goed, waar pa stil en ongedwongen, de aardappels schilt en de afwas doet.

SDG
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor SDG » 29 sep 2004 22:24

alex leusink schreef:Door het verwerpen van de Statenvertaling is de taalverruwing in Nederland alleen maar toegenomen. De naamvallen zijn verdwenen,

Och heden, wat een ramp, de naamvallen zijn verdwenen. Zondag hoorde ik nog een leesdienst waarin de dienstdoende ouderling -bepaald niet dom!- zich herhaaldelijk vergaloppeerde doordat hij bijvoeglijke naamwoorden die eindigenden op een naamvals -n aanzag voor zelfstandige naamwoorden. Met taalverruwing heeft het verdwijnen van de naamvallen natuurlijk helemaal niets te maken.

alex leusink schreef:en alles maakt plaats voor 'straattaal'. Maar ik wil God niet dienen met de taal die de 'straat' ook gebruikt, want de Heere is een verheven God, en Hem past 'verheven' taal.

"Ik wil God niet dienen met..." Eigenwillige godsdienst: ik wil God alleen maar dienen op mijn manier. "Hem past 'verheven' taal": drogreden uit het GBS-circuit, het spijt me dat ik het zeggen moet.
Alex, je bent nog maar 18: je moet nog een heleboel leren, jongen...
~~Soli Deo Gloria~~

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 29 sep 2004 22:41

SDG schreef:
alex leusink schreef:en alles maakt plaats voor 'straattaal'. Maar ik wil God niet dienen met de taal die de 'straat' ook gebruikt, want de Heere is een verheven God, en Hem past 'verheven' taal.

"Ik wil God niet dienen met..." Eigenwillige godsdienst: ik wil God alleen maar dienen op mijn manier. "Hem past 'verheven' taal": drogreden uit het GBS-circuit, het spijt me dat ik het zeggen moet.
Alex, je bent nog maar 18: je moet nog een heleboel leren, jongen...

Ja, moet je tegen de junks en daklozen in de grote steden zeggen. Dat ze alleen God in de taal van de SV mogen danken en dienen. Er zijn er wel hoor die God dankbaar zijn dat ze weer een dak boven het hoofd hebben voor de nacht, maar doen dat in hun eigen taal. Zou hun dank God minder welkom zijn dan de mooi geformuleerde zinnen uit de SV? Voor de goede orde, de SV heeft als Bijbel wel mijn voorkeur hoor, maar je kunt het gebruik niet zomaar projecteren op alle voorkomende situaties.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

André

Berichtdoor André » 29 sep 2004 22:52

alex leusink schreef:Ik zou niet weten waarom de Statenvertaling niet leesbaar zou zijn, is ook gewoon Nederlands hoor!!
Als jij aan de SV de definitie "gewoon" Nederlands geeft ben ik wel nieuwsgierig welke opleiding jij gedaan hebt?
Uit ervaring weet ik dat onchristelijken die voor het eerst in aanraking komen de Bijbel, liever de SV hebben, want dan gaat 'het echt over God'. Zij stellen zich ook zoiets voor dat 'een heel andere wereld is'.

Wel fijn dat je daar al zoveel ervaring mee hebt opgedaan met je 18 jaren jong, lijkt me dankbaar werk.
Ik geef persoonlijk dan meer de voorkeur aan een alpha cursus. (zie mn site)

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 29 sep 2004 22:57

columbus schreef:
alex leusink schreef:Door het verwerpen van de Statenvertaling is de taalverruwing in Nederland alleen maar toegenomen. De naamvallen zijn verdwenen, en alles maakt plaats voor 'straattaal'. Maar ik wil God niet dienen met de taal die de 'straat' ook gebruikt, want de Heere is een verheven God, en Hem past 'verheven' taal.

taalverruwing is niet gekomen door het verwerpen van de statenvertaling, dat heeft er niets mee te maken.
wel ben ik met je eens dat je over God met zekere eerbied spreekt. En ik stoor me er wel eens aan als mensen praten over Jezus als je makker enz.. maar daar is al een andere topic over van enige tijd geleden

Over God spreek je met eerbied, dat staat voor mij buiten elke discussie! Maar dat je tegen God 'verheven' taal moet spreken is volslagen onzin! Je moet God dienen door je leven in Zijn dienst te stellen, door te leven zoals Hij dat van je vraagt (en dat gaat met vallen en opstaan, vaker met vallen dan met opstaan trouwens....), door je leven te heiligen, strijden tegen de zonde, en noem maar op. En dan mag je in gewone taal tegen je Here en Heiland spreken.
Zei de tollenaar: "Oooooooooooh, laat het in deze stonde toch nog mogen gebeuren dat Gij mij, die zalige zielsverwonderinge vergunt, en mij de verdoemelijke, aan velerlei zonden en ellenden onderhevig zijnde zondaar genadig zijt?" Nee! Hij zei heel eenvoudig:"En de tollenaar, van verre staande, wilde ook zelfs de ogen niet opheffen naar den hemel, maar sloeg op zijn borst, zeggende: O God! wees mij zondaar genadig!" (Lukas 18:13) Zo staat het zelfs in de Statenvertaling (die we niet weg moeten doen trouwens!). En wat zei Jezus Christus Zelf? "Laat de kinderen tot mij komen!" En verderop:"Voorwaar zeg Ik u: Zo wie het Koninkrijk Gods niet ontvangt, gelijk een kindeken, die zal in hetzelve geenszins ingaan." (Marcus 10:15)
En hoe denk je dat een kind spreekt???? Zou een kind aan zijn ouders een snoepje vragen met de woorden: "Oh, geliefde vader/moeder! Neig uw oor tot mij, en wendt uw gehele oor tot de rede mijner mond, want mijne mond smacht naar eene zoete lekkernij waarmede ik mij kan voeden. Zo, vergun mij dan, naar uw welbehagen wat van dat zoete, dat zoete daar!"? Nee, het kind vraagt gewoon of het een snoepje mag. Zo, als een kind wat aan zijn aardse vader of moeder wat vraagt, mag je naar de Here gaan (als het goed is je hemelse Vader...!), en vragen wat je wilt. "Opent uwen mond, eist van mij vrijmoedig...."
Dat de taal in de Bijbel wat verheven is, daar kan ik wel wat inkomen, het gaat tenslotte om gewichtige zaken. Maar je mag naar God gaan zoals je bent. En je spreekt als het goed is normaal Nederlands, dus in normaal Nederlands mag je ook de dingen aan God de Here voorleggen!
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 29 sep 2004 23:32

Race406 schreef:
Over God spreek je met eerbied, dat staat voor mij buiten elke discussie! Maar dat je tegen God 'verheven' taal moet spreken is volslagen onzin! Je moet God dienen door je leven in Zijn dienst te stellen, door te leven zoals Hij dat van je vraagt (en dat gaat met vallen en opstaan, vaker met vallen dan met opstaan trouwens....), door je leven te heiligen, strijden tegen de zonde, en noem maar op. En dan mag je in gewone taal tegen je Here en Heiland spreken.
Zei de tollenaar: "Oooooooooooh, laat het in deze stonde toch nog mogen gebeuren dat Gij mij, die zalige zielsverwonderinge vergunt, en mij de verdoemelijke, aan velerlei zonden en ellenden onderhevig zijnde zondaar genadig zijt?" Nee! Hij zei heel eenvoudig:"En de tollenaar, van verre staande, wilde ook zelfs de ogen niet opheffen naar den hemel, maar sloeg op zijn borst, zeggende: O God! wees mij zondaar genadig!" (Lukas 18:13) Zo staat het zelfs in de Statenvertaling (die we niet weg moeten doen trouwens!). En wat zei Jezus Christus Zelf? "Laat de kinderen tot mij komen!" En verderop:"Voorwaar zeg Ik u: Zo wie het Koninkrijk Gods niet ontvangt, gelijk een kindeken, die zal in hetzelve geenszins ingaan." (Marcus 10:15)
En hoe denk je dat een kind spreekt???? Zou een kind aan zijn ouders een snoepje vragen met de woorden: "Oh, geliefde vader/moeder! Neig uw oor tot mij, en wendt uw gehele oor tot de rede mijner mond, want mijne mond smacht naar eene zoete lekkernij waarmede ik mij kan voeden. Zo, vergun mij dan, naar uw welbehagen wat van dat zoete, dat zoete daar!"? Nee, het kind vraagt gewoon of het een snoepje mag. Zo, als een kind wat aan zijn aardse vader of moeder wat vraagt, mag je naar de Here gaan (als het goed is je hemelse Vader...!), en vragen wat je wilt. "Opent uwen mond, eist van mij vrijmoedig...."
Dat de taal in de Bijbel wat verheven is, daar kan ik wel wat inkomen, het gaat tenslotte om gewichtige zaken. Maar je mag naar God gaan zoals je bent. En je spreekt als het goed is normaal Nederlands, dus in normaal Nederlands mag je ook de dingen aan God de Here voorleggen!

aaaaa-aaaaa-aaa-mentttttt
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 29 sep 2004 23:42

Ik zou trouwens graag willen weten van de mensen die in 'verheven taal' tot God spreken, waar ze dit op baseren. Staat dat ergens in de Bijbel? Daar zal dat dan in moeten staan ergens. Even voor de duidelijkheid: Ik bedoel dit serieus! 't Is dus niet de bedoeling om jullie af te kraken of een grapje te maken van iets wat voor jullie serieus menen!
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 30 sep 2004 01:16

Lol!

Zo kan ik ook nog wel wat verzinnen.

God is ondoorgrondelijk... dus moeten we ook maar ondoorgrondelijke taal gaan brabbelen :D Beste slechtziende, kijk eens naar hoe Jezus over God praatte.... hij gebruikte voor luisteraars begrijpelijk woorden en beelden. Hij vergelijkt om het de mensen duidelijk te maken God zelfs met een boer.... Gelukkig hadden de profeten, Jezus en de apostelen een andere visie dan jij had, anders hadden er maar weinig mensen gelooft :D

Dien jij God maar in een "verheven" taal... Hij zal er blij mee zijn dat je zoveel moeite voor Hem wil doen!
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 30 sep 2004 01:22

Race406 schreef:Ik zou trouwens graag willen weten van de mensen die in 'verheven taal' tot God spreken, waar ze dit op baseren. Staat dat ergens in de Bijbel? Daar zal dat dan in moeten staan ergens. Even voor de duidelijkheid: Ik bedoel dit serieus! 't Is dus niet de bedoeling om jullie af te kraken of een grapje te maken van iets wat voor jullie serieus menen!

Staat wel in de bijbel... dat deed die tollenaar namelijk ook die in het in het hoekje bij het tempelplein stond te bidden (weet je wel, met die tollenaar in de hoek)... Hij sprak het verheven: "Heer wees mij arme zondaar genadig"... Dankzij zijn artistieke oud-hebreeuwse klanken kreeg hij vergeving... en die Farizeeer die een mooie show op het midden van het tempelplein hield niet.

Ik zou niet weten waarom de Statenvertaling niet leesbaar zou zijn, is ook gewoon Nederlands hoor!! Uit ervaring weet ik dat onchristelijken die voor het eerst in aanraking komen de Bijbel, liever de SV hebben, want dan gaat 'het echt over God'. Zij stellen zich ook zoiets voor dat 'een heel andere wereld is'.

Hehe... tja en waar zouden die mensen dat nou vandaan halen? Misschien komt juist door die oude vertaling en onbegrijpelijke woorden dat beeld er wel bij die mensen. En ach, mystiek is in de mode he.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

caprice

Berichtdoor caprice » 30 sep 2004 06:07

Even in het algemeen: niet persoonlijk aanvallen s.v.p. (je bent nog maar 18, dit sus, dat zo,...). Degenen wie dit aangaat, neemt het ter harte.

Race406 schreef:Ik zou trouwens graag willen weten van de mensen die in 'verheven taal' tot God spreken, waar ze dit op baseren. Staat dat ergens in de Bijbel? Daar zal dat dan in moeten staan ergens. Even voor de duidelijkheid: Ik bedoel dit serieus! 't Is dus niet de bedoeling om jullie af te kraken of een grapje te maken van iets wat voor jullie serieus menen!

Verheven taal tot God spreken? De Bijbel is in een verheven taal geschreven, althans, de Statenvertaling. Dat is geen verheven taal tot God, maar verheven taal over God en goddelijke zaken. Daar spreekt eerbied en gezag uit.

Kom, doe eens wat Smytegelt zou zeggen: 'Span u een weinig in.'

alex leusink
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor alex leusink » 30 sep 2004 07:16

Marnix schreef:

Lol!

Zo kan ik ook nog wel wat verzinnen.

God is ondoorgrondelijk... dus moeten we ook maar ondoorgrondelijke taal gaan brabbelen :D Beste slechtziende, kijk eens naar hoe Jezus over God praatte.... hij gebruikte voor luisteraars begrijpelijk woorden en beelden. Hij vergelijkt om het de mensen duidelijk te maken God zelfs met een boer.... Gelukkig hadden de profeten, Jezus en de apostelen een andere visie dan jij had, anders hadden er maar weinig mensen gelooft :D

Dien jij God maar in een "verheven" taal... Hij zal er blij mee zijn dat je zoveel moeite voor Hem wil doen!

'En zij verstonden het niet', was wel op de Bijbel gefundeerd he?? Van de schare die Jezus volgden waren er maar enkelen die Hem echt begrepen, dan moet je toch de Bijbel eens leren lezen. En de Farizeeën, die door en door geleerd waren in de schriften, zij begrepen Hem ook niet.

alex leusink
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor alex leusink » 30 sep 2004 07:24

Race406 schreef:
columbus schreef:

Wat is het verschil tussen eerbiedige taal en verheven taal? Ik bedoel maar dat als je hart tot Hem uitgaat, zul je niet over Hem spreken met een zeker nonchalantisme in je woorden, van 'het maakt niet uit hoe je tegen Hem praat', maar dat maakt wel degelijk uit, en ik gebruik verheven taal, maar ik zou ook eerbiedig neer kunnen zetten.

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 30 sep 2004 07:30

Even zonder commentaar:

Wie wat dit betekend:
"Te dien dage zal Ik de vervallen hut van David weder oprichten, en Ik zal haar reten vertuinen, en wat aan haar is afgebroken, weder oprichten, en zal ze bouwen, als in de dagen van ouds;" ?
Vooral dat vertuinen van de reten
en wat zijn boeleerders?
Als laatste zou ik de op een na laatste regel van de berijmde psalm 2:2 liever niet aan een wildvreemde laten lezen.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

Terug naar “Archief”