Moderator: Moderafo's
alex leusink schreef:Ik zou niet weten waarom de Statenvertaling niet leesbaar zou zijn, is ook gewoon Nederlands hoor!! Uit ervaring weet ik dat onchristelijken die voor het eerst in aanraking komen de Bijbel, liever de SV hebben, want dan gaat 'het echt over God'. Zij stellen zich ook zoiets voor dat 'een heel andere wereld is'.
alex leusink schreef:Door het verwerpen van de Statenvertaling is de taalverruwing in Nederland alleen maar toegenomen. De naamvallen zijn verdwenen, en alles maakt plaats voor 'straattaal'. Maar ik wil God niet dienen met de taal die de 'straat' ook gebruikt, want de Heere is een verheven God, en Hem past 'verheven' taal.
alex leusink schreef:Door het verwerpen van de Statenvertaling is de taalverruwing in Nederland alleen maar toegenomen. De naamvallen zijn verdwenen,
alex leusink schreef:en alles maakt plaats voor 'straattaal'. Maar ik wil God niet dienen met de taal die de 'straat' ook gebruikt, want de Heere is een verheven God, en Hem past 'verheven' taal.
SDG schreef:alex leusink schreef:en alles maakt plaats voor 'straattaal'. Maar ik wil God niet dienen met de taal die de 'straat' ook gebruikt, want de Heere is een verheven God, en Hem past 'verheven' taal.
"Ik wil God niet dienen met..." Eigenwillige godsdienst: ik wil God alleen maar dienen op mijn manier. "Hem past 'verheven' taal": drogreden uit het GBS-circuit, het spijt me dat ik het zeggen moet.
Alex, je bent nog maar 18: je moet nog een heleboel leren, jongen...
Als jij aan de SV de definitie "gewoon" Nederlands geeft ben ik wel nieuwsgierig welke opleiding jij gedaan hebt?alex leusink schreef:Ik zou niet weten waarom de Statenvertaling niet leesbaar zou zijn, is ook gewoon Nederlands hoor!!
Uit ervaring weet ik dat onchristelijken die voor het eerst in aanraking komen de Bijbel, liever de SV hebben, want dan gaat 'het echt over God'. Zij stellen zich ook zoiets voor dat 'een heel andere wereld is'.
columbus schreef:alex leusink schreef:Door het verwerpen van de Statenvertaling is de taalverruwing in Nederland alleen maar toegenomen. De naamvallen zijn verdwenen, en alles maakt plaats voor 'straattaal'. Maar ik wil God niet dienen met de taal die de 'straat' ook gebruikt, want de Heere is een verheven God, en Hem past 'verheven' taal.
taalverruwing is niet gekomen door het verwerpen van de statenvertaling, dat heeft er niets mee te maken.
wel ben ik met je eens dat je over God met zekere eerbied spreekt. En ik stoor me er wel eens aan als mensen praten over Jezus als je makker enz.. maar daar is al een andere topic over van enige tijd geleden
Race406 schreef:
Over God spreek je met eerbied, dat staat voor mij buiten elke discussie! Maar dat je tegen God 'verheven' taal moet spreken is volslagen onzin! Je moet God dienen door je leven in Zijn dienst te stellen, door te leven zoals Hij dat van je vraagt (en dat gaat met vallen en opstaan, vaker met vallen dan met opstaan trouwens....), door je leven te heiligen, strijden tegen de zonde, en noem maar op. En dan mag je in gewone taal tegen je Here en Heiland spreken.
Zei de tollenaar: "Oooooooooooh, laat het in deze stonde toch nog mogen gebeuren dat Gij mij, die zalige zielsverwonderinge vergunt, en mij de verdoemelijke, aan velerlei zonden en ellenden onderhevig zijnde zondaar genadig zijt?" Nee! Hij zei heel eenvoudig:"En de tollenaar, van verre staande, wilde ook zelfs de ogen niet opheffen naar den hemel, maar sloeg op zijn borst, zeggende: O God! wees mij zondaar genadig!" (Lukas 18:13) Zo staat het zelfs in de Statenvertaling (die we niet weg moeten doen trouwens!). En wat zei Jezus Christus Zelf? "Laat de kinderen tot mij komen!" En verderop:"Voorwaar zeg Ik u: Zo wie het Koninkrijk Gods niet ontvangt, gelijk een kindeken, die zal in hetzelve geenszins ingaan." (Marcus 10:15)
En hoe denk je dat een kind spreekt???? Zou een kind aan zijn ouders een snoepje vragen met de woorden: "Oh, geliefde vader/moeder! Neig uw oor tot mij, en wendt uw gehele oor tot de rede mijner mond, want mijne mond smacht naar eene zoete lekkernij waarmede ik mij kan voeden. Zo, vergun mij dan, naar uw welbehagen wat van dat zoete, dat zoete daar!"? Nee, het kind vraagt gewoon of het een snoepje mag. Zo, als een kind wat aan zijn aardse vader of moeder wat vraagt, mag je naar de Here gaan (als het goed is je hemelse Vader...!), en vragen wat je wilt. "Opent uwen mond, eist van mij vrijmoedig...."
Dat de taal in de Bijbel wat verheven is, daar kan ik wel wat inkomen, het gaat tenslotte om gewichtige zaken. Maar je mag naar God gaan zoals je bent. En je spreekt als het goed is normaal Nederlands, dus in normaal Nederlands mag je ook de dingen aan God de Here voorleggen!
alex leusink schreef:Door het verwerpen van de Statenvertaling is de taalverruwing in Nederland alleen maar toegenomen. De naamvallen zijn verdwenen, en alles maakt plaats voor 'straattaal'. Maar ik wil God niet dienen met de taal die de 'straat' ook gebruikt, want de Heere is een verheven God, en Hem past 'verheven' taal.
Race406 schreef:Ik zou trouwens graag willen weten van de mensen die in 'verheven taal' tot God spreken, waar ze dit op baseren. Staat dat ergens in de Bijbel? Daar zal dat dan in moeten staan ergens. Even voor de duidelijkheid: Ik bedoel dit serieus! 't Is dus niet de bedoeling om jullie af te kraken of een grapje te maken van iets wat voor jullie serieus menen!
Ik zou niet weten waarom de Statenvertaling niet leesbaar zou zijn, is ook gewoon Nederlands hoor!! Uit ervaring weet ik dat onchristelijken die voor het eerst in aanraking komen de Bijbel, liever de SV hebben, want dan gaat 'het echt over God'. Zij stellen zich ook zoiets voor dat 'een heel andere wereld is'.
Race406 schreef:Ik zou trouwens graag willen weten van de mensen die in 'verheven taal' tot God spreken, waar ze dit op baseren. Staat dat ergens in de Bijbel? Daar zal dat dan in moeten staan ergens. Even voor de duidelijkheid: Ik bedoel dit serieus! 't Is dus niet de bedoeling om jullie af te kraken of een grapje te maken van iets wat voor jullie serieus menen!
Marnix schreef:alex leusink schreef:Door het verwerpen van de Statenvertaling is de taalverruwing in Nederland alleen maar toegenomen. De naamvallen zijn verdwenen, en alles maakt plaats voor 'straattaal'. Maar ik wil God niet dienen met de taal die de 'straat' ook gebruikt, want de Heere is een verheven God, en Hem past 'verheven' taal.
Lol!
Zo kan ik ook nog wel wat verzinnen.
God is ondoorgrondelijk... dus moeten we ook maar ondoorgrondelijke taal gaan brabbelenBeste slechtziende, kijk eens naar hoe Jezus over God praatte.... hij gebruikte voor luisteraars begrijpelijk woorden en beelden. Hij vergelijkt om het de mensen duidelijk te maken God zelfs met een boer.... Gelukkig hadden de profeten, Jezus en de apostelen een andere visie dan jij had, anders hadden er maar weinig mensen gelooft
Dien jij God maar in een "verheven" taal... Hij zal er blij mee zijn dat je zoveel moeite voor Hem wil doen!
Race406 schreef:columbus schreef:alex leusink schreef:Door het verwerpen van de Statenvertaling is de taalverruwing in Nederland alleen maar toegenomen. De naamvallen zijn verdwenen, en alles maakt plaats voor 'straattaal'. Maar ik wil God niet dienen met de taal die de 'straat' ook gebruikt, want de Heere is een verheven God, en Hem past 'verheven' taal.
taalverruwing is niet gekomen door het verwerpen van de statenvertaling, dat heeft er niets mee te maken.
wel ben ik met je eens dat je over God met zekere eerbied spreekt. En ik stoor me er wel eens aan als mensen praten over Jezus als je makker enz.. maar daar is al een andere topic over van enige tijd geleden
Over God spreek je met eerbied, dat staat voor mij buiten elke discussie! Maar dat je tegen God 'verheven' taal moet spreken is volslagen onzin! Je moet God dienen door je leven in Zijn dienst te stellen, door te leven zoals Hij dat van je vraagt (en dat gaat met vallen en opstaan, vaker met vallen dan met opstaan trouwens....), door je leven te heiligen, strijden tegen de zonde, en noem maar op. En dan mag je in gewone taal tegen je Here en Heiland spreken.
Zei de tollenaar: "Oooooooooooh, laat het in deze stonde toch nog mogen gebeuren dat Gij mij, die zalige zielsverwonderinge vergunt, en mij de verdoemelijke, aan velerlei zonden en ellenden onderhevig zijnde zondaar genadig zijt?" Nee! Hij zei heel eenvoudig:"En de tollenaar, van verre staande, wilde ook zelfs de ogen niet opheffen naar den hemel, maar sloeg op zijn borst, zeggende: O God! wees mij zondaar genadig!" (Lukas 18:13) Zo staat het zelfs in de Statenvertaling (die we niet weg moeten doen trouwens!). En wat zei Jezus Christus Zelf? "Laat de kinderen tot mij komen!" En verderop:"Voorwaar zeg Ik u: Zo wie het Koninkrijk Gods niet ontvangt, gelijk een kindeken, die zal in hetzelve geenszins ingaan." (Marcus 10:15)
Wat is het verschil tussen eerbiedige taal en verheven taal? Ik bedoel maar dat als je hart tot Hem uitgaat, zul je niet over Hem spreken met een zeker nonchalantisme in je woorden, van 'het maakt niet uit hoe je tegen Hem praat', maar dat maakt wel degelijk uit, en ik gebruik verheven taal, maar ik zou ook eerbiedig neer kunnen zetten.
En hoe denk je dat een kind spreekt???? Zou een kind aan zijn ouders een snoepje vragen met de woorden: "Oh, geliefde vader/moeder! Neig uw oor tot mij, en wendt uw gehele oor tot de rede mijner mond, want mijne mond smacht naar eene zoete lekkernij waarmede ik mij kan voeden. Zo, vergun mij dan, naar uw welbehagen wat van dat zoete, dat zoete daar!"? Nee, het kind vraagt gewoon of het een snoepje mag. Zo, als een kind wat aan zijn aardse vader of moeder wat vraagt, mag je naar de Here gaan (als het goed is je hemelse Vader...!), en vragen wat je wilt. "Opent uwen mond, eist van mij vrijmoedig...."
Dat de taal in de Bijbel wat verheven is, daar kan ik wel wat inkomen, het gaat tenslotte om gewichtige zaken. Maar je mag naar God gaan zoals je bent. En je spreekt als het goed is normaal Nederlands, dus in normaal Nederlands mag je ook de dingen aan God de Here voorleggen!
Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 15 gasten