Tale Kanaäans

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

alex leusink
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor alex leusink » 29 sep 2004 21:02

Door het verwerpen van de Statenvertaling is de taalverruwing in Nederland alleen maar toegenomen. De naamvallen zijn verdwenen, en alles maakt plaats voor 'straattaal'. Maar ik wil God niet dienen met de taal die de 'straat' ook gebruikt, want de Heere is een verheven God, en Hem past 'verheven' taal.
Hardere aanpak wildplassers: Dweilen met de kraan open!

alex leusink
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor alex leusink » 29 sep 2004 21:05

Rufi schreef:
caprice schreef:
Lalage schreef:maar veel mensen verstaan geen oud Nederlands. Dat lijkt me logisch, veel woorden die jij gebruikt, worden in het dagelijks leven van de gemiddelde Nederlander nooit meer gehoord.

Hou zou dat toch komen?

Omdat de taal verandert. Dat is nu eenmaal zo. Of denk jij er anders over?

Dat bepaalde woorden een andere betekenis krijgen is heel normaal ja. Maar dat de doorsnee Nederlander niet meer weet wat ootmoed betekent, komt niet door de taalverandering maar door de secularisatie.

Rufi
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Rufi » 29 sep 2004 21:07

alex leusink schreef:Door het verwerpen van de Statenvertaling is de taalverruwing in Nederland alleen maar toegenomen. De naamvallen zijn verdwenen, en alles maakt plaats voor 'straattaal'. Maar ik wil God niet dienen met de taal die de 'straat' ook gebruikt, want de Heere is een verheven God, en Hem past 'verheven' taal.

Dus jij noemt hedendaags Nederlands 'straattaal'? Nou, zo te zien ben jij er zelf ook aardig in thuis.
Je mag God dienen zoals je bent. We zijn gewend om gewoon Nederlands te spreken dus mogen we ook zo over en tot Hem spreken. Dat verstaat God ook. Het is vreemd om een bepaald soort taal te reserveren voor geloofszaken. Net alsof je God in een apart hoekje wilt zetten en Hij niks met je dagelijks leven te maken heeft.

alex leusink
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor alex leusink » 29 sep 2004 21:09

Rufi schreef:
alex leusink schreef:Door het verwerpen van de Statenvertaling is de taalverruwing in Nederland alleen maar toegenomen. De naamvallen zijn verdwenen, en alles maakt plaats voor 'straattaal'. Maar ik wil God niet dienen met de taal die de 'straat' ook gebruikt, want de Heere is een verheven God, en Hem past 'verheven' taal.

Dus jij noemt hedendaags Nederlands 'straattaal'? Nou, zo te zien ben jij er zelf ook aardig in thuis.
Je mag God dienen zoals je bent. We zijn gewend om gewoon Nederlands te spreken dus mogen we ook zo over en tot Hem spreken. Dat verstaat God ook. Het is vreemd om een bepaald soort taal te reserveren voor geloofszaken. Net alsof je God in een apart hoekje wilt zetten en Hij niks met je dagelijks leven te maken heeft.

Wat een onzin, heb ik gezegd dat je God niet met je eigen taal mag dienen? Het gaat er alleen mij maar om dat de nieuwe vertaling geen gevolg is van de taalverandering, maar precies andersom.

caprice

Berichtdoor caprice » 29 sep 2004 21:09

Rufi schreef:
caprice schreef:
Lalage schreef:maar veel mensen verstaan geen oud Nederlands. Dat lijkt me logisch, veel woorden die jij gebruikt, worden in het dagelijks leven van de gemiddelde Nederlander nooit meer gehoord.

Hou zou dat toch komen?

Omdat de taal verandert. Dat is nu eenmaal zo. Of denk jij er anders over?

Alex was mij voor, maar ik denk dat het niet alleen een verwerpen van de Statenvertaling was, maar vooral een totaal afdwalen van God en Zijn Woord.

alex leusink
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor alex leusink » 29 sep 2004 21:12

En de Nieuwe vertaling wordt toch gebruikt door christenen? Wil jij mij een woord uit de oude statenvertaling noemen die jij niet begrijpt?

Rufi
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Rufi » 29 sep 2004 21:14

alex leusink schreef:
Rufi schreef:

Wat een onzin, heb ik gezegd dat je God niet met je eigen taal mag dienen? Het gaat er alleen mij maar om dat de nieuwe vertaling geen gevolg is van de taalverandering, maar precies andersom.

We hebben het toch helemaal niet over een nieuwe vertaling??

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 29 sep 2004 21:15

Hopelijk wordt de nieuwe vertaling ook gelezen door niet-christenen.
Ik ben christen (al zo'n 11 jaar) en ik snap de NBG soms al niet, laat staan de SV.
Bovendien zijn naamvallen kunstmatig ingevoerd in het Nederlands, omdat men dat chic vond. Het is helemaal niet erg dat die dus grotendeels weer zijn verdwenen.

alex leusink
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor alex leusink » 29 sep 2004 21:18

Dat bedoelde ik dus, de Statenvertaling gebruikt niet de omgangstaal uit 17e eeuw, die was heel anders, er is gekozen voor een verheven taal. (is denk zo'n beetje de derde keer dat ik dit zeg) En woorden die van betekenis veranderen of een andere, negatieve lading krijgen, worden ook in de GBS uitgave verandert. Er staat geen wijf meer inde SV hoor. En bovendien zou ik je willen vragen om met concrete voorbeelden te komen, want het blijft een beetje gezemel in de ruimte.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 29 sep 2004 21:22

Deze keer ben ik het helemaal met je eens. :)
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Rufi
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Rufi » 29 sep 2004 21:22

alex leusink schreef:Dat bedoelde ik dus, de Statenvertaling gebruikt niet de omgangstaal uit 17e eeuw, die was heel anders, er is gekozen voor een verheven taal. (is denk zo'n beetje de derde keer dat ik dit zeg) En woorden die van betekenis veranderen of een andere, negatieve lading krijgen, worden ook in de GBS uitgave verandert. Er staat geen wijf meer inde SV hoor. En bovendien zou ik je willen vragen om met concrete voorbeelden te komen, want het blijft een beetje gezemel in de ruimte.

Sorry hoor, ik was al bij De Nieuwe Bijbelvertaling. Het woord 'wijf' ben ik nog nooit in de Bijbel tegengekomen, want ik ben opgegroeid met de NBG-vertaling. Logisch dat ze dat woord er uithalen.

alex leusink
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor alex leusink » 29 sep 2004 21:27

Zie je dan ook dat wij niet tegen veranderingen zijn, als ze maar gegrond zijn.

Rufi
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Rufi » 29 sep 2004 21:30

alex leusink schreef:Zie je dan ook dat wij niet tegen veranderingen zijn, als ze maar gegrond zijn.

Dat er al verschillende keren nieuwe Bijbelvertalingen zijn gemaakt, had ook gegronde redenen.

alex leusink
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor alex leusink » 29 sep 2004 21:33

Maar ook de boodschap van een nieuwe bijbelvertaling is voor een volslagen vreemdeling van God gewoon onbegrijpelijk, dat slaat gewoon helemaal nergens op!!!

Rufi
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Rufi » 29 sep 2004 21:44

alex leusink schreef:Maar ook de boodschap van een nieuwe bijbelvertaling is voor een volslagen vreemdeling van God gewoon onbegrijpelijk, dat slaat gewoon helemaal nergens op!!!

Zo'n vertaling wordt natuurlijk niet in de eerste plaats gemaakt voor ongelovigen, maar voor christenen die daar behoefte aan hebben. Niet-christenen die de Bijbel niet kennen en ook niet zo thuis zijn in oud-Nederlands, maar wel graag kennis willen nemen van de Bijbel, raad ik doorgaans aan te kiezen voor de Groot Nieuws-vertaling. Dat is echt begrijpelijke taal. De inhoud zal niet vaak echt meteen begrepen worden, maar het is wel goed leesbaar voor een buitenstaander.

Terug naar “Archief”