Tale Kanaäans

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

André

Berichtdoor André » 28 sep 2004 21:25

Marnix schreef:tweede bezwaar is dat eventuele goede inhoud ook moeiteloos onbegrijpelijk kan worden voor veel luisteraars. Dat het een soort geheimtaal, vakjargon wordt voor een select groepje ingewijden...

Dus hij zou niet handig zijn om onze opdracht mee uit te voeren zoals die in Matth. 28 vers 19 e.v. staat geschreven?

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 28 sep 2004 22:06

caprice, ik vind het best grappig en ik hou wel van mooie woorden enzo. Maar het is zo jammer als het daardoor onbegrijpelijk wordt voor sommige mensen.

caprice

Berichtdoor caprice » 29 sep 2004 04:52

Lalage schreef:caprice, ik vind het best grappig en ik hou wel van mooie woorden enzo. Maar het is zo jammer als het daardoor onbegrijpelijk wordt voor sommige mensen.

Ik weet niet of dat echt waar is, maar vragen staat in elk geval vrij.
Ik kan gewoon niet begrijpen wat er moeilijk is/zou moeten zijn.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 29 sep 2004 09:30

caprice schreef:
Lalage schreef:caprice, ik vind het best grappig en ik hou wel van mooie woorden enzo. Maar het is zo jammer als het daardoor onbegrijpelijk wordt voor sommige mensen.

Ik weet niet of dat echt waar is, maar vragen staat in elk geval vrij.
Ik kan gewoon niet begrijpen wat er moeilijk is/zou moeten zijn.

En je klinkt nog wel zo intelligent met die moeilijke woorden... maar veel mensen verstaan geen oud Nederlands. Dat lijkt me logisch, veel woorden die jij gebruikt, worden in het dagelijks leven van de gemiddelde Nederlander nooit meer gehoord.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 29 sep 2004 11:42

Andre schreef:
Marnix schreef:tweede bezwaar is dat eventuele goede inhoud ook moeiteloos onbegrijpelijk kan worden voor veel luisteraars. Dat het een soort geheimtaal, vakjargon wordt voor een select groepje ingewijden...

Dus hij zou niet handig zijn om onze opdracht mee uit te voeren zoals die in Matth. 28 vers 19 e.v. staat geschreven?

Precies... als je 2 mensen in vakjargon hoort praten over iets waar jij geen verstand van hebt zul je er niets van snappen. Kortom, moeilijke, voor ongelovigen en kinderen onbegrijpelijke taal zou uit de kerkdiensten moeten worden geweerd. Vakjargon is namelijk vaak helemaal niet nodig, je kunt vaak dezelfde inhoud ook op een begrijpelijke manier brengen.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 29 sep 2004 12:17

Juist. Ik ken bijvoorbeeld een dominee die zo kan preken dat het voor iedereen te begrijpen is, maar toch ook diepgaand.

(btw is een vrouwelijke dominee ;) )

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 29 sep 2004 12:19

Lalage schreef:Juist. Ik ken bijvoorbeeld een dominee die zo kan preken dat het voor iedereen te begrijpen is, maar toch ook diepgaand.

en is ze 6 of 19 %??
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 29 sep 2004 14:24

jas schreef:
Lalage schreef:Juist. Ik ken bijvoorbeeld een dominee die zo kan preken dat het voor iedereen te begrijpen is, maar toch ook diepgaand.

en is ze 6 of 19 %??

Huh????

Socrates
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Socrates » 29 sep 2004 14:45

Ik heb er meestal geen moeite mee om het te begrijpen, maar het klinkt meestal zo 'copy-paste' (lees: nep)

waarbij ik overigens niemand hier in het bijzonder aanduid, omdat de discussie zich op Caprice lijkt toe te spitsen.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 29 sep 2004 15:05

Lalage schreef:
jas schreef:

en is ze 6 of 19 %??

Huh????

ja, BTW 6% of 19%? :)
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 29 sep 2004 19:26

flauw hoor

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 29 sep 2004 20:41

O, geliefde Refowebbers! Mochten er nog eens van die ware Israelieten gevonden worden, die van de hemel begiftigd zijn met de tale Kanaans! Van die door onweder voortgedrevenen, van die ongetroosten, die het leven in eigen hand niet kunnen houden.

Hoe duidelijk klinkt dit?
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

alex leusink
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor alex leusink » 29 sep 2004 20:50

Je moet wel verschil maken, tale kanaans wordt gewoon niet gebruikt om te evangeliseren, waarom moet het dan voor hen duidelijk zijn?
Hardere aanpak wildplassers: Dweilen met de kraan open!

caprice

Berichtdoor caprice » 29 sep 2004 20:55

Lalage schreef:maar veel mensen verstaan geen oud Nederlands. Dat lijkt me logisch, veel woorden die jij gebruikt, worden in het dagelijks leven van de gemiddelde Nederlander nooit meer gehoord.

Hou zou dat toch komen?

Rufi
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Rufi » 29 sep 2004 21:00

caprice schreef:
Lalage schreef:maar veel mensen verstaan geen oud Nederlands. Dat lijkt me logisch, veel woorden die jij gebruikt, worden in het dagelijks leven van de gemiddelde Nederlander nooit meer gehoord.

Hou zou dat toch komen?

Omdat de taal verandert. Dat is nu eenmaal zo. Of denk jij er anders over?

Terug naar “Archief”