Kinderen en gehandicapten aan het avondmaal

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

alex leusink
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor alex leusink » 29 sep 2004 11:58

Pascha is aboluut niet hetzelfde als avondmaal, ik snap niet hoe je dat kunt zeggen. Ten eerste was het pascha een schaduw, dus het wees erheen, en het Avondmaal wijst terug. Pascha betekent letterlijk lam. Maar het pascha wees op de verlossing uit Egypte, en was dus voor het hele volk van Israel, en het Avondmaal is alleen voor de gelovigen.
Hardere aanpak wildplassers: Dweilen met de kraan open!

Invincible
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Invincible » 29 sep 2004 12:20

alex leusink schreef:Pascha is aboluut niet hetzelfde als avondmaal, ik snap niet hoe je dat kunt zeggen.

Ik snap niet dat jij dat kunt zeggen :P Het avondmaal zoals wij dat kennen werd 'ingesteld' tijdens de Pascha-maaltijd. Het Pascha was het Avondmaal. Avondmaal = Pascha. What's the problem?

alex leusink schreef:Ten eerste was het pascha een schaduw, dus het wees erheen, en het Avondmaal wijst terug.

Dus? Het slaat op hetzelfde en is nooit van elkaar losgekoppeld in de bijbel. Het Pascha was en is een eeuwige inzetting, en geldt dus ook nu.
Het Pascha geldt nu, het Avondmaal geldt nu. Avondmaal werd gehouden tijdens Pascha, het Avondmaal was het Pascha. Lees Lukas 22:15 en de verzen ervoor maar.

alex leusink schreef:Pascha betekent letterlijk lam.

Mooi toch :D

alex leusink schreef:Maar het pascha wees op de verlossing uit Egypte, en was dus voor het hele volk van Israel

Na even heel goed Exodus 12 gelezen te hebben, vraag ik me dit af. Slaat het Pascha wel op de verlossing? of juist op de betaling door bloed. Het bloed aan de deurposten hield de dood buiten.
Iemand die hier meer van weet? Taytelbaum? :mrgreen:

alex leusink schreef:en het Avondmaal is alleen voor de gelovigen.

Dat is dus nog maar de grote vraag :)
Judas deed hoogstwaarschijnlijk ook mee, en het is de vraag in hoeverre de dicipelen gelovig waren.
+ Yeshua gaf het als opdracht, niet als iets eventueels.

Eric.
..

alex leusink
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor alex leusink » 29 sep 2004 12:23

Er zijn er ook die niet 'wettig' aan het Avondmaal zijn, dus ik zou niet weten waarom je kunt zeggen dat , omdat Judas aan het Avondmaal zat, het dus voor iedereen is, zij eten en drinken zichzelf een oordeel
Hardere aanpak wildplassers: Dweilen met de kraan open!

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 29 sep 2004 12:24

dat van dat oordeel staat dat alleen in het HA formulier of ook in de Bijbel?

Invincible
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Invincible » 29 sep 2004 12:32

Staat ook in de bijbel, in 1 Korinthe 11:29. Maar in :21+22 staat dat het over dronkenschap etc. gaat.

Ik zou wel graag een onderbouwing van dat 'onwettig' zien. Onwaardig okay, maar onwettig? :|
..

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 29 sep 2004 12:34

Yael schreef:dat van dat oordeel staat dat alleen in het HA formulier of ook in de Bijbel?

1 Kor 11:29

Want die onwaardiglijk eet en drinkt, die eet en drinkt zichzelven een oordeel, niet onderscheidende het lichaam des Heeren.

Let er op dat onwaardiglijk op de manier van eten en drinken slaat, let er ook op wat voor een oordeel over gesproken wordt in dit tekstgedeelte (vele zieken e.d.)

P.S. op de stukken van Invincible reageer ik nog.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

@tlantis
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor @tlantis » 29 sep 2004 13:05

Kan het hele pasha wel of niet verhaal misschien naar een ander topic?
MACDONALDUS SENEX FUNDUM HABET

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 29 sep 2004 13:10

Bij ons in de kerk wordt er apart cathechesatie gegeven voor de verstandelijk gehandicapten. Eens in de paar jaar wordt er dan ook belijdeniscathechesatie gegeven voor verstandelijk gehandicapten.
Heel fijn is dat. Alles wordt uitgelegd op hun niveau en ze kunnen zelf de keuze maken.
Er gaan bij ons dus ook verstandelijk gehandicapten aan het Avondmaal. Mooi vind ik dat, als ik weet dat ook deze mensen oprecht verlangen om aan de Tafel de Heeren aan te mogen zitten.
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

Invincible
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Invincible » 29 sep 2004 13:16

@tlantis schreef:Kan het hele pasha wel of niet verhaal misschien naar een ander topic?

Mijn hele pleidooi betreft kinderen aan het avondmaal was juist gebaseerd op het Pascha-verhaal :cry: :)
Maar misschien heb je gelijk.
..

@tlantis
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor @tlantis » 29 sep 2004 13:36

Invincible schreef:
@tlantis schreef:Kan het hele pasha wel of niet verhaal misschien naar een ander topic?

Mijn hele pleidooi betreft kinderen aan het avondmaal was juist gebaseerd op het Pascha-verhaal :cry: :)
Maar misschien heb je gelijk.
Ja, maar jouw punt is wel duidelijk... het haalt alleen de discussie een beetje van het onderwerp weg...

@tlantis
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor @tlantis » 29 sep 2004 13:37

mw schreef:Bij ons in de kerk wordt er apart cathechesatie gegeven voor de verstandelijk gehandicapten. Eens in de paar jaar wordt er dan ook belijdeniscathechesatie gegeven voor verstandelijk gehandicapten.
Heel fijn is dat. Alles wordt uitgelegd op hun niveau en ze kunnen zelf de keuze maken.
Er gaan bij ons dus ook verstandelijk gehandicapten aan het Avondmaal. Mooi vind ik dat, als ik weet dat ook deze mensen oprecht verlangen om aan de Tafel de Heeren aan te mogen zitten.
Yeah, zo zou het moeten denk ik...

Maar das vast wel een grote gemeente dan?

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 29 sep 2004 14:02

@tlantis schreef:
mw schreef:Bij ons in de kerk wordt er apart cathechesatie gegeven voor de verstandelijk gehandicapten. Eens in de paar jaar wordt er dan ook belijdeniscathechesatie gegeven voor verstandelijk gehandicapten.
Yeah, zo zou het moeten denk ik...

Maar das vast wel een grote gemeente dan?

ja, we hebben een grote gemeente
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

Socrates
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Socrates » 29 sep 2004 15:05

Volgens mij kan je op Bijbelse gronden alleen mensen van het Avondmaal weren die dronken zijn, de hele tafel leegschrokken, en zich niet bewust zijn van waar ze mee bezig zijn.

De hele 'ben ik wel bekeerd of niet'-doctrine is er later bij bedacht.

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 29 sep 2004 15:16

Socrates schreef:Volgens mij kan je op Bijbelse gronden alleen mensen van het Avondmaal weren die dronken zijn, de hele tafel leegschrokken, en zich niet bewust zijn van waar ze mee bezig zijn.

De hele 'ben ik wel bekeerd of niet'-doctrine is er later bij bedacht.

Bij ons in de kerk is het ook niet zo dat je perse bekeerd hoeft te zijn om aan het HA te mogen deelnemen. Een ieder moet zichzelf toetsen of hij wel of niet aan mag gaan.

egbert
Mineur
Mineur

Berichtdoor egbert » 21 okt 2004 20:32

caprice schreef:Om aan de tafel te kunnen moet je wel belijdenis des geloofs afgelegd hebben.

Ik zou deze stelling wel eens vanuit de Bijbel ondersteund willen zien....
Volgens bij is heel die geloofsbelijdenis geen Bijbelse instelling.
(Hiermee zeg ik niet dat ik het een verkeerd iets vind!)
The solution to a problem lies in finding the Solver...

Terug naar “Archief”