Welke vertaling is getrouw?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

André

Berichtdoor André » 28 sep 2004 20:57

In het Nederlands Dagblad van Zaterdag 25 September staat een goed te volgen "levensloop" van de Statenvertaling.

alex leusink
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor alex leusink » 29 sep 2004 11:01

Het is heel moeilijk om een nieuwe vertaling te maken zonder daarbij ook de inhoud te hertalen, dat is ook mijn grootste vrees richting nieuwe vertalingen. En omdat de meeste nieuwe vertalingen zijn gemaakt door mensen met een heel andere dogmatiek, is dat ook te merken in hun keuze voor bepaalde woorden, denk bijvoorbeeld aan het 'dodenrijk' in plaats van 'hel'. Dit vind ik gewoon bizar, omdat het dodenrijk niet de hel is, de hel is de plaats waar mensen eeuwig branden, maar niet verteren. Bovendien denk ik dat iemand die er nog nooit over gehoord heeft beter met hel dan met dodenrijk uit de voeten kan, want dat is veel abstracter. Ik gebruik een voorbeeld, maar er zijn er meer.
Hardere aanpak wildplassers: Dweilen met de kraan open!

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 29 sep 2004 11:36

Alex, weet je ook wat er in de grondtekst staat over dodenrijk en hel? Misschien interessant je daar eens in te verdiepen, dan zul je zien dat de Nieuwe Bijbelvertaling daar nauwkeuriger mee om is gegaan dan Statenvertaling en de daarop volgende NGB-vertaling. Een nieuwe vertaling kan ook goed zijn, iedereen denkt: Een vertaling wordt er niet beter op... maar waarom bedenkt niemand dat, als je nauwkeurig vertaalt, je ook dingen beter kan doen dan in eerdere vertalingen.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

alex leusink
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor alex leusink » 29 sep 2004 11:50

Jij kunt mij dat wel vragen, maar dan ou ik graag willen dat je mij dan CONCREET uitlegt wat je bedoeld, want hier heb ik dus niets aan, je zegt wat zonder een voorbeeld, is dus beetje loos.

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 29 sep 2004 12:03

alex leusink schreef:Jij kunt mij dat wel vragen, maar dan ou ik graag willen dat je mij dan CONCREET uitlegt wat je bedoeld, want hier heb ik dus niets aan, je zegt wat zonder een voorbeeld, is dus beetje loos.

Is de hel uit psalm 139 de hel of het dodenrijk?
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

alex leusink
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor alex leusink » 29 sep 2004 12:28

Hier wordt de hel bedoeld als de plaats van Godverlatenheid, zonder God dus. Net als de Heere Jezus in de drie uren van duisternis, toen hij 'nederdaalde ter helle', daar waar God niet is met Zijn liefde. Dus waar zou hier het dodenrijk op slaan??

sparow
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor sparow » 29 sep 2004 12:35

Als er over het dodenrijk word gesproken dan denk ik hierbij aan de hel. Ik denk daarbij dan niet aan de hemel ofzo, want dat ik geen plaats van doden, maar van het eeuwige leven. Bij mij staat er een = tussen dodenrijk en hel.

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 29 sep 2004 12:38

alex leusink schreef:Hier wordt de hel bedoeld als de plaats van Godverlatenheid, zonder God dus. Net als de Heere Jezus in de drie uren van duisternis, toen hij 'nederdaalde ter helle', daar waar God niet is met Zijn liefde. Dus waar zou hier het dodenrijk op slaan??

Dit is niet waar Psalm 139:8

"Zo ik opvoer ten hemel, Gij zijt daar; of bedde ik mij in de hel, zie, Gij zijt daar."
"Then he isn't safe?" said Lucy.

[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

alex leusink
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor alex leusink » 29 sep 2004 12:42

sparow schreef:Als er over het dodenrijk word gesproken dan denk ik hierbij aan de hel. Ik denk daarbij dan niet aan de hemel ofzo, want dat ik geen plaats van doden, maar van het eeuwige leven. Bij mij staat er een = tussen dodenrijk en hel.

Maar bij mij roept het woord dodenrijk heel andere associaties op dan het woord hel.

Dodenrijk=plaats van de overledenen
Hel=plaats van de eeuwige straf

Is dus abslouut niet hetzelfde!!!

sparow
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor sparow » 29 sep 2004 12:47

alex leusink schreef:
sparow schreef:Als er over het dodenrijk word gesproken dan denk ik hierbij aan de hel. Ik denk daarbij dan niet aan de hemel ofzo, want dat ik geen plaats van doden, maar van het eeuwige leven. Bij mij staat er een = tussen dodenrijk en hel.

Maar bij mij roept het woord dodenrijk heel andere associaties op dan het woord hel.

Dodenrijk=plaats van de overledenen
Hel=plaats van de eeuwige straf

Is dus abslouut niet hetzelfde!!!

Dodenrijk = plaats van de overledenen = Hel = plaats van de eeuwige straf <> Hemel

Je kunt namelijk niet zeggen dat de hemel een plaats voor overledenen is. Of is er soms nog een vage vuur ofzo? Of iets anders?

alex leusink
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor alex leusink » 29 sep 2004 12:51

Is de hemel geen plaats voor de overledenen? Dat dacht ik wel, want je gaat er pas naar toe als je gestorven bent. Je bent dus uit het aardse leven weggenomen, dus overleden!

sparow
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor sparow » 29 sep 2004 13:32

De hemel is de plaats voor het eeuwige leven!
Toen de mens gevallen was in het paradijs kreeg de mens een straf: de dood! Wanneer een mens gelooft in Jezus als Verlosser, dan hoeft die mens deze straf niet meer te dragen en krijgt hij het eeuwige leven. En daar is de tijdelijke dood een doorgang naar.

Ik ben benieuwd wat voor theologie jij aanhangt als je me gaat vertellen dat de hemel een plaats voor doden is.

Marcus 12:26 en 27:
Doch aangaande de doden, dat zij opgewekt zullen worden, hebt gij niet gelezen in het boek van Mozes, hoe God in het doornenbos tot hem gesproken heeft, zeggende: Ik ben de God Abrahams, en de God Izaks, en de God Jakobs? God is niet een God der doden, maar een God der levenden. Gij dwaalt dan zeer.

alex leusink
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor alex leusink » 29 sep 2004 13:34

Ik zei niet de plaats voor doden, maar mensen die door uit het aardse leven zijn, dus wel voor overleden mensen op deze wereld.

sparow
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor sparow » 29 sep 2004 14:15

Je beweert dat de hemel een dodenrijk is...

@tlantis
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor @tlantis » 29 sep 2004 14:23

alex leusink schreef:Is de hemel geen plaats voor de overledenen? Dat dacht ik wel, want je gaat er pas naar toe als je gestorven bent. Je bent dus uit het aardse leven weggenomen, dus overleden!
Joh 11:26 "En een iegelijk, die leeft, en in Mij gelooft, zal niet sterven in der eeuwigheid. Gelooft gij dat?" (SV :mrgreen: )
MACDONALDUS SENEX FUNDUM HABET

Terug naar “Archief”