jonge kinderen die sterven

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 29 sep 2004 12:25

Weet je, God baalt hier ook van. Hij wilde ook niet dat dat jongetje zo jong dood ging. Maar we leven in een gebroken wereld en daarin gebeuren dit soort vreselijke dingen. God kan je wel troosten en er doorheen slepen... En dat doet Hij met alle liefde, vooral als je Hem daarom vraagt.

Pieter Bel

Berichtdoor Pieter Bel » 29 sep 2004 13:21

Job wordt teleurgesteld en boos; terecht.

Hoezo terecht? Eerst staat er in Gods Woord: En Job zondigde in dit alles niet. Een paar hoofdstukken later: En Job zondigde in dit alles met zijn lippen niet. Toen werd hij al boos en teleurgesteld. En uiteindelijk vervloekte Job zijn geboortedag.

Dus niks terecht. Het was een zonde. Je mag niet boos zijn, want dat is zonde!

Maar ik weet dat dit heel gemakkelijk gezegd lijkt, maar weet dat ik ook zoiets heb meegemaakt, duzzz...

groenrondballetje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor groenrondballetje » 29 sep 2004 13:35

Pieter Bel schreef:
Job wordt teleurgesteld en boos; terecht.

Hoezo terecht? Eerst staat er in Gods Woord: En Job zondigde in dit alles niet. Een paar hoofdstukken later: En Job zondigde in dit alles met zijn lippen niet. Toen werd hij al boos en teleurgesteld. En uiteindelijk vervloekte Job zijn geboortedag.
Dus niks terecht. Het was een zonde. Je mag niet boos zijn, want dat is zonde!
Maar ik weet dat dit heel gemakkelijk gezegd lijkt, maar weet dat ik ook zoiets heb meegemaakt, duzzz...

Jezus heeft ooit gezegd dat je boos mag zijn op je broeder (dus je mag boos zijn) maar die boosheid niet mag koesteren.
John

De Bijbel is een Liefdesbrief. Lees de Bijbel dan ook als een Liefdesbrief!

http://us.geocities.com/groenrondballetje

Pieter Bel

Berichtdoor Pieter Bel » 29 sep 2004 13:36

Ja, ho, is ietsje anders dan voorbeeld van Job. Boos op je broeder mag alleen zijn als hij iets echt verkeerd doet.

alex leusink
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor alex leusink » 29 sep 2004 16:18

Lalage schreef:Weet je, God baalt hier ook van. Hij wilde ook niet dat dat jongetje zo jong dood ging. Maar we leven in een gebroken wereld en daarin gebeuren dit soort vreselijke dingen. God kan je wel troosten en er doorheen slepen... En dat doet Hij met alle liefde, vooral als je Hem daarom vraagt.

Dus God heeft geen plan met deze wereld, heeft dus geen macht om in te grijpen? Beangstigend, hoor!!!
Hardere aanpak wildplassers: Dweilen met de kraan open!

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 29 sep 2004 19:29

Hij kan wel ingrijpen, maar Hij doet het niet altijd.

alex leusink
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor alex leusink » 29 sep 2004 19:56

Ik geloof dat alles wat op deze aarde gebeurt, het plan van God is. Hij heeft met alles een bedoeling, ook al zien wij die soms niet.

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 29 sep 2004 20:21

Oja? je moet Job nog eens goed lezen dan... God laat alles toe, maar doet niet alles, en vindt ook niet alles goed wat er gebeurt.
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

DireStraits
Mineur
Mineur

Berichtdoor DireStraits » 30 sep 2004 00:24

Pieter Bel schreef:
Yael schreef:Ja waarom moest zo'n jong kind sterven?

Hoe durft men die vraag nog te stellen. Het is toch bedroevend dat een mens het volgende nog durft te zeggen: Ik heb gezondigd, maar waarom moet ik sterven?
[/quote]
Of je bent een uiterst verlichte geest, of je hebt geen idee waar je over praat. Stel dat jouw moeder of vader of een ander familielid overlijdt, kan je je niet ergens, heel diep van binnen, voorstellen dat je je afvraagt: waarom? Stel dat je kleine, lieve neefje van twee jaar overlijdt, zeg je dan: hij heeft gezondigd en daarom moet hij sterven?
Je antwoord staat natuurlijk letterlijk in je cathechesatieboekje, maar er is geen vraag menselijker dan de vraag: waarom?
The proof of the pudding is in the eating.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 30 sep 2004 00:43

alex leusink schreef:Ik geloof dat alles wat op deze aarde gebeurt, het plan van God is. Hij heeft met alles een bedoeling, ook al zien wij die soms niet.

De zondeval ook? Waarom had de mens dan een keuze?

In de bijbel staat: God wil niet dat iemand verloren gaat... waarom gebeurt dat dan wel?

Gods bedoeling was dat de aarde een prachtige plek zou zijn zonder zonde, met eeuwig levende gelukkige mensen. De mens koos tegen Gods wil in voor iets anders. Ondanks dat dat niet Gods bedoeling was bereikt Hij zijn doel wel.... Maar zondevol, zonde, verdriet, ellende en dood waren niet zijn bedoeling... Als het dan toch gebeurt gebruikt Hij dingen wel weer voor Zijn plan. Dat wil echter niet zeggen dat die dingen al stonden ingePLANd
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Christa
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Christa » 30 sep 2004 08:18

Ik denk dat God overal Zijn bedoelingen mee heeft. HOe pijnlijk en hoe schrijnend ook... Maar alle dingen zullen meewerken ten goede...

alex leusink
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor alex leusink » 30 sep 2004 08:26

Marnix schreef:
alex leusink schreef:Ik geloof dat alles wat op deze aarde gebeurt, het plan van God is. Hij heeft met alles een bedoeling, ook al zien wij die soms niet.

In de bijbel staat: God wil niet dat iemand verloren gaat... waarom gebeurt dat dan wel?

Gods bedoeling was dat de aarde een prachtige plek zou zijn zonder zonde, met eeuwig levende gelukkige mensen. De mens koos tegen Gods wil in voor iets anders. Ondanks dat dat niet Gods bedoeling was bereikt Hij zijn doel wel.... Maar zondevol, zonde, verdriet, ellende en dood waren niet zijn bedoeling... Als het dan toch gebeurt gebruikt Hij dingen wel weer voor Zijn plan. Dat wil echter niet zeggen dat die dingen al stonden ingePLANd

Handelingen 17:25 'en wordt ook van mensenhanden niet gediend als iets behoevende, alzo Hijzelf alleen het leven en den adem en alle dingen geeft.

Psalm 97:1 De Heere regeert de aarde

En, jij weet dus wat God voor de schepping allemaal uitgedacht heeft? Zeker had Hij een plan met deze wereld, hoe kan dat anders, anders was Christus toch ook niet naar de aarde gekomen?

Pieter Bel

Berichtdoor Pieter Bel » 30 sep 2004 09:05

DireStraits schreef:
Pieter Bel schreef:
Yael schreef:Ja waarom moest zo'n jong kind sterven?

Hoe durft men die vraag nog te stellen. Het is toch bedroevend dat een mens het volgende nog durft te zeggen: Ik heb gezondigd, maar waarom moet ik sterven?

Of je bent een uiterst verlichte geest, of je hebt geen idee waar je over praat. Stel dat jouw moeder of vader of een ander familielid overlijdt, kan je je niet ergens, heel diep van binnen, voorstellen dat je je afvraagt: waarom? Stel dat je kleine, lieve neefje van twee jaar overlijdt, zeg je dan: hij heeft gezondigd en daarom moet hij sterven?
Je antwoord staat natuurlijk letterlijk in je cathechesatieboekje, maar er is geen vraag menselijker dan de vraag: waarom?[/quote]

Ik zeg ook niet dat je die vraag niet mag stellen, dat mag gerust. Ik ben trouwens geen uiterst verlichte geest, en ik heb wel een idee waar ik over praat. Dat stellen hoeft niet meer, zoiets heb ik al een keer meegemaakt. Maar het lijkt me dat jij maar 2 opties openhoudt terwijl er heus wel meerdere zijn.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 30 sep 2004 15:00

Christa schreef:Ik denk dat God overal Zijn bedoelingen mee heeft. HOe pijnlijk en hoe schrijnend ook... Maar alle dingen zullen meewerken ten goede...

Volgens mij laat God niet die vervelende dingen gebeuren, maar Hij kan wel een nare gebeurtenis gebruiken om er toch iets moois uit te laten voortvloeien. Denk maar aan mensen die tot geloof komen omdat ze zo in de put zitten dat ze op zoek gaan naar God.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 30 sep 2004 19:27

alex leusink schreef:
Marnix schreef:

Handelingen 17:25 'en wordt ook van mensenhanden niet gediend als iets behoevende, alzo Hijzelf alleen het leven en den adem en alle dingen geeft.

Psalm 97:1 De Heere regeert de aarde

En, jij weet dus wat God voor de schepping allemaal uitgedacht heeft? Zeker had Hij een plan met deze wereld, hoe kan dat anders, anders was Christus toch ook niet naar de aarde gekomen?

Zou Christus komst naar de aarde dan al van te voren zijn ingepland? Dan heeft God de zonde ook bedacht en hadden we als mensen helemaal geen keuze in het paradijs, het stond namelijk al vast... Of God op de zondeval met zijn plan zijn ingesprongen en bood Jezus toen aan om naar de aarde te komen om te sterven voor de zonden van mensen?
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Terug naar “Archief”