Ik zei dat ik de manier van dansen niet bijzonder verleidelijk vond. Jij post daarop een tweetal foto's van dansende meiden. Probleem met foto's is, dat ik de beweging niet echt kan beoordelen. Het lijkt me echter niet dat de bewegingen de nadruk leggen op iets seksueels. Of heb je het nou toch weer over kleding?
Jij: Of dat is zo is, betwijfel ik. Als het slechts om de grondhouding gaat, waarom mochten tempelganger dan niet in het Heilige der Heilige komen?
Goeie vergelijking, Henkie. Natuurlijk kan die grondhouding tot uitdrukking komen in uiterlijke zaken. Ik stelde echter dat bij heel veel dagelijkse dingen dat moeilijk concreet te maken is. Jij zegt zelf niet aan te kunnen geven hoe je eerbiedig moet dansen. Ik kan ook niet aangeven hoe ik eerbiedig moet squashen. Ik vraag me af of dat 'eerbiedig' een zinvolle toevoeging is in dit soort zaken. Wist je trouwens dat het woord eerbied maar 1 keer voorkomt in de bijbel?

Jij: Bewegingen waar de nadruk ligt op het achterste zijn niet eerbiedig. Dat doe je maar op de wc.
Goed onderbouwd, Henkie!
Jij: Bewegingen waar de nadruk ligt op het sensuele/seksuele. Het past een christen niet om zo met zijn of haar lichaam te koop te lopen.
Daar kan ik me wel in vinden.
Over 2 Sam. 6 zeg je: Dat moet het wel zijn anders stond het niet op die manier in de bijbel genoemd.
Zo ken ik er ook nog wel een paar... Er staat dat David uit alle macht danste. Het woord dat daarvoor in de grondtekst genruikt wordt duidt op het springen van een lam. Erg ingetogen zal dat dansen van David in ieder geval niet geweest zijn. Mijn vraag is dan ook hoe dit zich verhoudt tot die eerbied. Eerbied en uitbundig dansen sluiten elkaar blijkbaar niet uit.
Jij: Deze vergelijking gaat wel behoorlijk mank. De omstandigheden van 2 samuel zijn toch wel iets anders dan op Flevo. God kwam terug in Jeruzalem! Dat eens wat anders dan voor je eigen lol dansen. (...) Die vrome verhalen over ‘hoeveel te meer reden hebben wij dan niet om te dansen als we weten dat Jezus Christus voor onze zonden stierf en dat we daardoor gered worden’ kennen we onderhand wel…
Je raakt hier aan een punt waar ik graag wat verder op in wil gaan. Allereerst geloof ik oprecht dat je mag dansen als je je realiseert wat Jezus voor ons gedaan heeft en nog doet. Door songs kun je (opnieuw) bepaald worden bij het wonder van je verlossing. Vanuit die vreugde is dansen expliciet tot eer van God. Met 2 Sam. 6 in m'n achterhoofd stel ik dan ook dat dat dansen best uitbundig mag zijn.
MAAR...
Ik vind ook dat je eerlijk moet zijn. Ik zou wel eens willen weten welk deel van de dansende mensen op Flevo daadwerkelijk op die manier danst. Ik heb het idee dat velen inderdaad voor hun plezier dansen. Ik geloof absoluut niet dat dat verboden is, maar ik ben het absoluut met je eens, dat je daar geen christelijk sausje over moet gieten. Voor het eten van een gebakje of een potje squash geef je ook geen christelijke legitimatie. In die zin vind ik ook dat Flevo hier best eens aandacht aan mag schenken. Ik vind het prima dat jongeren lekker dansen op (verantwoorde) dansmuziek. Maar of de tent waar dat gebeurt dan ook direct een 'holy dance palce' is? Maar goed, ik ben zelf geen liefhebber van die muziek dus ik kan moeilijk beoordelen wat de mensen die daar dansten echt ervaarden. Ik heb echter wel m'n vraagtkentjes.
Groet,
Klaas