zingen op Danielkamp

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

SDG
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor SDG » 27 sep 2004 22:51

caprice schreef:Dat is gewoon zo gekomen in de nadere reformatie, toen er meer ernst in de prediking werd gelegd, heb ik mij laten vertellen.

Laat je niks wijs maken, Caprice. Ten eerste is het al een zeer gekleurd verhaal dat er in de tijd van de nadere reformatie meer ernst in de prediking werd gelegd. Alsof er vóór die tijd niet ernstig gepredikt werd.. Maar goed, da's een ander topic.

Ten tweede: dat langzame zingen is er altijd geweest, vanaf het moment dat de Geneefse psalmen in Nederland werden ingevoerd, eerst in de berijming Utenhove, daarna in de vertaling van Datheen. Lees de beschrijvingen van de gemeentezang uit die tijd (bijvoorbeeld in de dissertatie van dr. J.R. Luth "Daer wert om 't seerste uytgekreten..."): de gemeentezang was een chaos, de een schreeuwde nog harder en zong nog langzamer dan de ander, allerlei berijmingen door elkaar, aanvankelijk nog zònder orgel (want dat was een overblijfsel uit die verfoeilijke Paapse eredienst waaraan men nou net was ontsnapt), met een voorzanger die zelf vaak ook geen wijs kon houden. Kortom: een ongeregelde bende. Over één psalmvers deed men soms wel 10 à 11 minuten! Gewoon: zó langzaam dat je na iedere noot eerst diep adem moet halen om de volgende noot te kunnen voortbrengen...

Rond de verschijning van de berijming 1773 heeft men geprobeerd, de gemeentezang te verbeteren door het invoeren van de "korte zingtrant": toen werden alleen de eerste en de laatste noot van elke regel nog lang gezongen, alle tussenliggende noten kort. Maar dat lukte ook niet.

Gewoon ritmisch zingen is iets van de 20e eeuw. Heel vreemd eigenlijk: in alle oudere psalmboekjes (de GBS uitgezonderd) stonden de melodieën wel ritmisch genoteerd, maar zo zong men dus niet. In de eerste decennia van de 20e eeuw is het ritmisch zingen geleidelijk aan gemeengoed geworden - hoewel het in onze kringen nog steeds niet ongebruikelijk is om het tempo van de gemeentezang te gebruiken als een graadmeter voor de mate van rechtzinnigheid. Hoe langzamer, hoe degelijker - en ritmisch zingen is dan helemaal verdacht...
~~Soli Deo Gloria~~

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 28 sep 2004 08:02

Waar gaat het hier nou om?

Wat maakt het nou uit of je langzaam, snel of ritmisch zingt?

Ik maak mij daar niet druk om.

Ik kom in kerken waar er:

langzaam(gergem) snel(pkn/dorpsgemeente) en ritmisch(pkn/stadsgemeente) gezongen wordt.

Langzaam waar je 1 keer in de regel ff moet ademhalen (hangt van de grote van de regel af natuurlijk, meestal lukt het me na 1 regel).
Snel gewoon lekker vlot achter elkaar doorzingen.
Ritmisch zingen, gaat soms ook wel lekker alleen moeten mensen het ook wel goed doen. (noten leren lezen??, lijkt me een strakplan).

Maar goed, voor mij maakt het niet uit of je snel of langzaam zingt. Het gaat er om WAT je zingt.

Maar zullen we anders een topic openen??? Want het gaat nu niet meer over zingen op Danielkamp. :wink:

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 28 sep 2004 12:53

caprice schreef:
Marnix schreef:In de tijd van het volk Israel konden ze een stuk sneller spelen in ieder geval/.

En wij zijn weer geen Israëlieten. :D

Klopt... Culturen veranderen en daar mogen we best in meegaan. We zin geen Israelieten en leven niet in die tijd dus hoeven we niet te musiceren en te zingen als Israelieten. Maar we leven ook niet meer rond het jaar 1500 dus waarom zouden we dan wel vasthouden aan aan een 14e eeuwse zangcultuur. De cultuur, die tijd is heel anders culturen dan nu.

Je geeft precies aan dat we geen voor deze tijd vreemde culturen hoeven te gebruiken... In deze tijd is ritmisch zingen met andere instrumenten in, dus waarom vasthouden aan een cultuur van 500 jaar geleden? Dan kunnen we net zo goed weer zoals in de tijd van Israel gaan zingen.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 28 sep 2004 15:32

hijwel schreef:
Sabra schreef:Waar kan ik eventueel zo'n bundel bemachtigen, ik zoek soms wat anders dan opwekking.

ha ha, ehh.. ik denk dat je em wel ergens kan kopen in een boekhandel.. (maar ik zal het wel ff vragen aan iemand)

Boekhandel Lindenberg in Rotterdam heeft bijna alles op dat gebied. Die zit vlakbij Oostplein.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

SDG
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor SDG » 28 sep 2004 16:59

Optimatus schreef:Boekhandel Lindenberg in Rotterdam heeft bijna alles op dat gebied. Die zit vlakbij Oostplein.

Over een paar weken zelfs áán het Oostplein!
~~Soli Deo Gloria~~

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 30 sep 2004 15:56

Zowel bij zingen van opwekkingsliederen als bij zingen op hele noten loop ik gillend weg. Tekst en metrum moeten synchroom lopen, anders zingt het voor geen meter. En ik ben het met SDG eens dat ernst in de prediking al helemaal niets te maken heeft met niet ritmisch zingen. Wat denk jij SDG, zou in de tijd van antonie van noordt de prediking niet net zo ernstig geweest zijn als nu? Toch werd er toen wel ritmisch gezongen. Of vergis ik me nu?
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Rufi
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Rufi » 30 sep 2004 16:12

jas schreef:Zowel bij zingen van opwekkingsliederen als bij zingen op hele noten loop ik gillend weg. Tekst en metrum moeten synchroom lopen, anders zingt het voor geen meter. En ik ben het met SDG eens dat ernst in de prediking al helemaal niets te maken heeft met niet ritmisch zingen. Wat denk jij SDG, zou in de tijd van antonie van noordt de prediking niet net zo ernstig geweest zijn als nu? Toch werd er toen wel ritmisch gezongen. Of vergis ik me nu?

Het was in die tijd niet gebruikelijk de psalmen ritmisch te zingen. De psalmen van Anthoni van Noordt zijn ook niet geschreven voor gebruik in de eredienst.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 30 sep 2004 16:45

Rufi schreef:
jas schreef:Zowel bij zingen van opwekkingsliederen als bij zingen op hele noten loop ik gillend weg. Tekst en metrum moeten synchroom lopen, anders zingt het voor geen meter. En ik ben het met SDG eens dat ernst in de prediking al helemaal niets te maken heeft met niet ritmisch zingen. Wat denk jij SDG, zou in de tijd van antonie van noordt de prediking niet net zo ernstig geweest zijn als nu? Toch werd er toen wel ritmisch gezongen. Of vergis ik me nu?

Het was in die tijd niet gebruikelijk de psalmen ritmisch te zingen. De psalmen van Anthoni van Noordt zijn ook niet geschreven voor gebruik in de eredienst.

Dat laatste wist ik. Ik dacht dat ze wel ritmisch zongen toen maar ik neem graag van je aan dat dat niet zo was.

SDG
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor SDG » 30 sep 2004 17:17

jas schreef: Wat denk jij SDG, zou in de tijd van antonie van noordt de prediking niet net zo ernstig geweest zijn als nu? Toch werd er toen wel ritmisch gezongen. Of vergis ik me nu?

Nee, toen werd er niet ritmisch gezongen. Gemeentezang in die tijd was een chaos.
De psalmbewerkingen van Van Noordt hadden een educatief karakter, maar de educatie heeft weinig succes gehad.
Van Noordt heeft vrijwel zeker nooit van z'n leven gemeentezang begeleid, want in die tijd was het orgelgebruik tijdens de dienst nog uit den boze.
~~Soli Deo Gloria~~

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 30 sep 2004 19:40

Haha, ik zie je al hard gillend de kerk uitlopen :D

Maar ja, als jij dat wil mag dat hoor ;)

En in het hiernamaals zal ook jij vast wel aan opwekking gewend zijn ;)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 30 sep 2004 21:54

Marnix schreef:

In mijn hiernamaals wordt geen opwekking gezongen. Dat is dan nl. niet meer nodig. Bovendien is in mijn hiernamaals alles perfect en volmaakt. Dus ik denk dat het eerder Bach wordt.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 30 sep 2004 22:56

jas schreef:
Marnix schreef:

In mijn hiernamaals wordt geen opwekking gezongen. Dat is dan nl. niet meer nodig. Bovendien is in mijn hiernamaals alles perfect en volmaakt. Dus ik denk dat het eerder Bach wordt.

Whaha! :lol: Sinds wanneer is Bach (of uberhaupt een mens) volmaakt?

Overigens denk ik dat het eerder U2 wordt dan.. :P

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 30 sep 2004 23:21

Aragorn schreef:
jas schreef:
Marnix schreef:

Whaha! :lol: Sinds wanneer is Bach (of uberhaupt een mens) volmaakt?

Overigens denk ik dat het eerder U2 wordt dan.. :P

Menselijkerwijs is de muziek van Bach het meest haalbare in perfectie. Opwekkingsmuziek is dat niet. Vandaar de vergelijking.
Ik ben trouwens zelf wel van mening dat de muziek van Bach soms niet aards is. Als ik kijk naar het koraalvoorspel "Wenn wir in höchsten Nöten sein", (mel. ps. 140)wat door hem op zijn sterfbed gedicteerd is aan een leerling, dan proef ik daar beslist iets onaards in. En dit is niet het enige hoor. Maar aangezien jij met U2 aankomt, zal dit aan jou voorbij gaan.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 01 okt 2004 00:19

Haha, U2 is weer op een andere manier dan compositionele volmaaktheid onaards. :wink:

Maar dat wordt toch lastig, al die mensen zonder smaak in de hemel.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 01 okt 2004 01:14

jas schreef:
Marnix schreef:

Ik ben gek op orgelmuziek, maar het moet geen eeuwigheid duren...

In "mijn" hiernamaals is variatie (o.a. gregoriaans en Händel).
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Terug naar “Archief”