Werken op zondag

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

jeepeecee
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor jeepeecee » 27 sep 2004 21:43

werken op zondag? ja, als je je daden maar in overeenstemming kunt brengen met God en je geweten. dus ik ben ook voor de stelling werken der barmhartigheid en noodzakelijkheid.
het is dus helemaal niet noodzakelijk om op zondag de tuin om te gaan spitten en zulk soort dingen.
maar om het nu zo ver te laten komen als bijvoorbeeld de strenge joden doen hun eten voor de sabbat klaar te maken vinde ik te ver gaan.
eten klaar maken vind ik een noodzakelijk kwaad :mrgreen:
Afbeelding

Bookman
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Bookman » 27 sep 2004 22:49

Denk er wel aan dat ook in de zorg onnodige dingen gedaan worden op zondag. En ik doe er ongemerkt aan mee. Nu is het meestal wel zo dat je minimaal personeel hebt, door de week trouwens ook :roll: , dus dat alleen de nodige dingen gedaan worden. Maar als er al wat tijd over is, dan wordt er wel eens een karweitje gedaan wat eigenlijk best zou kunnen wachten.
Enne btw, ik ben blij dat op zondag het restaurant open is, want dan hebben ze frites, en om daar nu orthodox aan voorbij te gaan....... :mrgreen:
Bellen op zondag doe ik wel. Met reden. Al vaak gehad, dat ik in de put zat, en dat er net een vriend belde. Dat zie ik als een besturing. En dan ben ik er dubbel blij mee. En trouwens ik heb zelf ook op zondag de telefoon nog al eens in handen om iemand een hart onder de riem te steken.
En als ik een begrafenis moet regelen doe ik dat met gerust hart op zondag want ik zou niet anders weten hoe ik het zou moeten rondkrijgen.
Trouwens rouwbezoek doe ik ook op zondag. Die 5 dagen dat iemand boven aarde staat moet de familie de gelegenheid krijgen om waardig en in alle rust afscheid te nemen. Je gaat immers ook op bezoek in het ziekenhuis?
Zo zijn er ook mensen die op zondag niet vrijen. Met alle respect hoor, maar..............om nou overal mee te wachten tot de maandag... :mrgreen:
Verlos ons, HEERE, onze God! en verzamel ons uit de heidenen, opdat wij den Naam Uwer heiligheid loven, ons beroemende in Uw lof.
Psalm 106:47

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

werken op zondag

Berichtdoor jas » 27 sep 2004 23:42

ik zie de zondag vooral ook als een sociale instelling van God. Een dag in de week waarop we eens los kunnen komen van alle beslommeringen. Daarom zijn profit-ondernemingen zoals bijv. supermarktketens als AH en B.v.d.H meer a sociale werkgevers dan goddeloze werkgevers. Hoewel ze tegen het verbod ingaan en dus Gods wet schenden, getuigen ze toch vooral van slecht werkgeverschap door hun werknemers te verplichten op die dag te werken. Staat er niet dat de sabbath er is om de mens? Weet je wat het is momenteel? De hele wereld draaft maar door en door. Iedereen wordt zo langzamerhand knettergek. 24 uur per dag en 7 dagen in de week moet alles maar doorgaan. Er is geen rust meer. Dat is het gevolg van het loslaten van de zondagsrust. En het resultaat is overspannen, rusteloze, zieke, gekke, nog gekkere en krankzinnige mensen. Eigenlijk is er nog maar één normaal.
hihihihi :P
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 27 sep 2004 23:47

Bookman schreef:Denk er wel aan dat ook in de zorg onnodige dingen gedaan worden op zondag. En ik doe er ongemerkt aan mee. Nu is het meestal wel zo dat je minimaal personeel hebt, door de week trouwens ook :roll: , dus dat alleen de nodige dingen gedaan worden. Maar als er al wat tijd over is, dan wordt er wel eens een karweitje gedaan wat eigenlijk best zou kunnen wachten.

Mja, als je dat in het grotere geheel ziet is dat denk ik niet direct onnodig. Dat soort dingen dragen ook bij aan het hele stelsel van zorgverlenen, en zijn dus nodig, ook op zondag.

Zo zijn er ook mensen die op zondag niet vrijen. Met alle respect hoor, maar..............om nou overal mee te wachten tot de maandag... :mrgreen:

Hm, ik hoop niet dat ik dat ooit nog eens als werken zal gaan zien.. :roll:

caprice

Re: werken op zondag

Berichtdoor caprice » 28 sep 2004 05:52

jas schreef:Staat er niet dat de sabbath er is om de mens? Weet je wat het is momenteel? De hele wereld draaft maar door en door. Iedereen wordt zo langzamerhand knettergek. 24 uur per dag en 7 dagen in de week moet alles maar doorgaan. Er is geen rust meer. Dat is het gevolg van het loslaten van de zondagsrust. En het resultaat is overspannen, rusteloze, zieke, gekke, nog gekkere en krankzinnige mensen.

Zij weten niet hoe ze zo snel mogelijk naar de eeuwige rampzaligheid afreizen. :|

Want hoe kun je dan nog tijd hebben om over zulke dingen na te denken?
Er komt een einde aan ons leven, en wat houden we dan over van alles wat we gedaan en verdiend hebben?

alex leusink
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor alex leusink » 28 sep 2004 09:30

caprice schreef:
jas schreef:Staat er niet dat de sabbath er is om de mens? Weet je wat het is momenteel? De hele wereld draaft maar door en door. Iedereen wordt zo langzamerhand knettergek. 24 uur per dag en 7 dagen in de week moet alles maar doorgaan. Er is geen rust meer. Dat is het gevolg van het loslaten van de zondagsrust. En het resultaat is overspannen, rusteloze, zieke, gekke, nog gekkere en krankzinnige mensen.

Zij weten niet hoe ze zo snel mogelijk naar de eeuwige rampzaligheid afreizen. :|

Want hoe kun je dan nog tijd hebben om over zulke dingen na te denken?
Er komt een einde aan ons leven, en wat houden we dan over van alles wat we gedaan en verdiend hebben?

Daarom is er geen rust meer in het leven. Ik hoorde eens een dominee zeggen dat als we nu de rustdag verachten er een tijd zal komen dat we met verlangen zullen terugkijken naar die ouderwetse zondagen, maar dat we dan niet meer kunnen...
Hardere aanpak wildplassers: Dweilen met de kraan open!

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 28 sep 2004 10:17

jas schreef:Er is geen rust meer. Dat is het gevolg van het loslaten van de zondagsrust.

Ik denk eerder andersom. Dus dat toenemende drukte oorzaak is van het loslaten van zondagsrust door sommige mensen. (Maar de meesten voor nog steeds bijzonder weinig uit op zondag hoor)

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 28 sep 2004 11:15

Aragorn schreef:
jas schreef:Er is geen rust meer. Dat is het gevolg van het loslaten van de zondagsrust.

Ik denk eerder andersom. Dus dat toenemende drukte oorzaak is van het loslaten van zondagsrust door sommige mensen. (Maar de meesten voor nog steeds bijzonder weinig uit op zondag hoor)

nee hoor, het is een wetmatig effect dat loslaten van de zondagsrust toenemende drukte veroorzaakt. Ongeveer hetzelfde effect als dit:
Er zijn in een gebied met 200000 inwoners 1500 mensen die orthopaedische klachten hebben. Een ziekenhuis beslist dan ook om een orthopaed in dienst te nemen. Binnen de korste keren zijn er geen 1500 mensen met dezelfde klachten maar 3000, zodat een 2e orthopaed hard nodig is. Zo is het ook met de 24 uurs economie. Open de winkels tot 10 uur 's avonds en mensen zullen wachten tot 5 voor 10 om naar de winkel te gaan. Al gauw zal de noodzaak bestaan om tot 11 uur open te blijven. Volgend stadium is natuurlijk dat de winkel gewoon 24 uur open blijft.
Ach, toekomst voor psychologen en andere hulpverleners op dit gebied.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

jeepeecee
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor jeepeecee » 28 sep 2004 11:53

jas schreef:
Aragorn schreef:

nee hoor, het is een wetmatig effect dat loslaten van de zondagsrust toenemende drukte veroorzaakt. Ongeveer hetzelfde effect als dit:
Er zijn in een gebied met 200000 inwoners 1500 mensen die orthopaedische klachten hebben. Een ziekenhuis beslist dan ook om een orthopaed in dienst te nemen. Binnen de korste keren zijn er geen 1500 mensen met dezelfde klachten maar 3000, zodat een 2e orthopaed hard nodig is. Zo is het ook met de 24 uurs economie. Open de winkels tot 10 uur 's avonds en mensen zullen wachten tot 5 voor 10 om naar de winkel te gaan. Al gauw zal de noodzaak bestaan om tot 11 uur open te blijven. Volgend stadium is natuurlijk dat de winkel gewoon 24 uur open blijft.

ik ben het helamaal met je eens jas. ht een lokt het andere uit en dat is in dit geval zekerz ook zo!
Afbeelding

Socrates
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Socrates » 28 sep 2004 11:55

....zeker, maar ik zie het probleem wat dat aangaat niet zo....

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 28 sep 2004 12:29

jas schreef:
Aragorn schreef:

Haha, wel grappig dat je mijn opmerking nu zelf bevestigt. :) Want door toenemende drukte (meer klanten op andere tijdstippen) gaat men meer en later open en komt dus de zondagsrust in het gedrang.

Maar ach, ik wordt niet overspannen van om 5 voor 10 naar de winkel gaan, juist veel relaxeter dan om kwart voor 6 uit je werk nog heel hard gaan rennen. 8)

saartje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor saartje » 28 sep 2004 12:41

Ik moet vaak op zondag werken. Ik vind dat zelf ook een noodzaak, maar tis soms wel moeilijk waar je de grens steld. De mensen moeten verzorgd en verpleegd worden, maar een kamer die opgeruimd moet worden??? is dat nou strict noodzakelijk???
Ik merk zelf dat ik er automatisch gewoon aan meehelp, terwijl bepaalde dingen ook vast op een ander tijdstip zouden kunnen gebeuren...

En verders: als een christelijke collega tegen een onchristelijke collega zegt: 'yes, zondag werken, dan hoef ik maar 1 keer naar de kerk!' voel ik me altijd een beetje verontwaardigd worden. Net of je ervoor moet schamen. Die onchristelijke collega's snappen je dan helemaal niet meer!
Psalm 25:2 (ber.)

joepie

Berichtdoor joepie » 28 sep 2004 13:00

Aragorn schreef:
jas schreef:
Aragorn schreef:

Haha, wel grappig dat je mijn opmerking nu zelf bevestigt. :) Want door toenemende drukte (meer klanten op andere tijdstippen) gaat men meer en later open en komt dus de zondagsrust in het gedrang.

Maar ach, ik wordt niet overspannen van om 5 voor 10 naar de winkel gaan, juist veel relaxeter dan om kwart voor 6 uit je werk nog heel hard gaan rennen. 8)

Al is het wel zo dat de winkels tegenwordig steeds later open gaan. Dus ergens wordt het wel weer gecompenseerd. Vroeger ging ik gewoon om 9 uur naar de stad, had je een lekkere lange morgen. Tegenwordig kun je pas om tien uur terecht in veel steden.

Rene Z

Berichtdoor Rene Z » 28 sep 2004 16:28

Ik zie iedere dag als een dag van God. Ikzelf werk als operator op een raffinaderij in de volcontinu dienst (heb meer vrij dan iemand die gewoon van maandag tot vrijdag werkt :wink: ) Volgens mij is het een praktische regel, aangezien geen mens 365 dagen per jaar kan werken. Jezus genas op de sabath (werkte) dus waarom ik niet? Ik ga zo vaak ik kan naar de kerk, en ga daarna lekker weg leuke dingen doen. Er zijn ook mensen (oud gereformeerd?) die heel de zondag binnen zitten en alleen uit de bijbel lezen. Ik lees ook veel uit de bijbel alleen verdeel ik het over de week. Even een eye opener voor mensen die tegen werken op zondag zijn, benzine wordt ook op zondag gemaakt dus stoppen met auto rijden :wink:

Groet Rene

caprice

Berichtdoor caprice » 28 sep 2004 20:38

Rene Z schreef:Even een eye opener voor mensen die tegen werken op zondag zijn, benzine wordt ook op zondag gemaakt dus stoppen met auto rijden :wink:

De verantwoordelijkheid ligt hier dan bij de producent.

Terug naar “Archief”