Markus 10:13-14 "En zij brachten kinderkens tot Hem, opdat Hij ze aanraken zou; en de discipelen bestraften degenen, die ze tot Hem brachten. Maar Jezus, dat ziende, nam het zeer kwalijk, en zeide tot hen: Laat de kinderkens tot Mij komen, en verhindert ze niet; want derzulken is het Koninkrijk Gods"
Mattheus 5:3 "Zalig zijn de armen van geest; want hunner is het Koninkrijk der hemelen"
Iedereen zal het met mij eens dat deze teksten heel duidelijk aangeven dat het koninkrijk van God ook toegangkelijk is voor kinderen en mensen met een geestelijke handicap. Toch laten heel veel gemeenten geen kinderen en geen gehandicapten (tenminste, die niet in staat zijn hun geloof te beleiden) toe aan het avondmaal. Ik kan me best redenen bedenken waarom, maar vind het toch vreemd. Als ik lees hoe Jezus omgaat met kinderen en hoe zwaar Hij daar aan tilt (nam het hen zeer kwalijk... verhinderd ze niet) krijg ik toch sterk het idee dat kinderen ook aan de avondmaalstafel horen. Misschien hebben ze dan nog niet helemaal door wat het leiden van de onze Heer is geweest, maar ze kennen vaak wel een diep vertrouwen en liefde voor de Here Jezus. Zou onze Here hen dan niet aan Zijn tafel willen hebben? Ik kan het mij haast niet voorstellen...