Waarom is het christendom het ware geloof?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Corne van 't Hof
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Corne van 't Hof » 23 jan 2003 15:08

een mens is van nature een doe-het-zelver. Iedereen wil iets bijdragen aan zijn eigen zaligheid. Alle religies, buiten het waar bevindelijke christendom hangt van doe-het-zelf aan elkaar, ook veel 'christelijke' sekten, stromingen en kerken.
Genade onderscheid het bevindelijke christendom van de rest van de mensheid.

RPGtB
Mineur
Mineur

Berichtdoor RPGtB » 23 jan 2003 16:25

De vraag of het christendom het ware geloof is zou bewijzen vragen op de volgende punten:

1. Bestaat God
2. Is die God dan Jahwe
3. Is Jezus God(s Zoon)

Het probleem zit hem in vraag 1. God is meta-fysisch dat beteknt dus dat je wetenschappelijk Hem niet zal kunnen bewijzen en ook niet weerleggen. Net zo min als er bewijs valt te leveren over geesten, hiernamals en alle andere meta-fysische onderwerpen. Nu kan een mens wel ervaringen hebben met God, deze zijn echter niet experimenteel te herhalen, omdat God niet aan bepaalde natuurwetten gebonden is.

De vraag om te bewijzen of God dus bestaat lijkt me geen eerlijke vraag. Je kunt wel aannemlijk maken dat God bestaat en het eventueel filosofisch bewijzen.
Credo ergo sum

Calvin
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Calvin » 23 jan 2003 16:44

Bijzondere discussie trouwens. Met de vraag of het Christendom wel het ware geloof is en zo ja waarom heb ik jaren rond gelopen. Nu heb ik er geen enkele twijfel meer over dat Christus de enige Weg, de Waarheid en het Leven is.

Spurgeon zei meen ik zoiets als; vroeger had ik vele bewijzen nodig om in Christus te geloven, nu ik Hem persoonlijk ken heb ik zeer vele bewijzen nodig om niet in Hem te geloven.

Zo is het wel ja.

Vito
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Vito » 23 jan 2003 17:34

Individueel:
Het christendom is waar, omdat een bepaalde persoon erin gelooft.

Generiek:
Het chistendom is een van de ontelbare religies die op deze aarde voet aan de grond hebben gekregen. Vaak zijn alle religies wel gebaseerd op een zelfde basis.

groenrondballetje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor groenrondballetje » 23 jan 2003 17:45

RPGtB schreef:De vraag of het christendom het ware geloof is zou bewijzen vragen op de volgende punten:
1. Bestaat God
2. Is die God dan Jahwe
3. Is Jezus God(s Zoon)
Het probleem zit hem in vraag 1. God is meta-fysisch dat beteknt dus dat je wetenschappelijk Hem niet zal kunnen bewijzen en ook niet weerleggen. Net zo min als er bewijs valt te leveren over geesten, hiernamals en alle andere meta-fysische onderwerpen. Nu kan een mens wel ervaringen hebben met God, deze zijn echter niet experimenteel te herhalen, omdat God niet aan bepaalde natuurwetten gebonden is.
De vraag om te bewijzen of God dus bestaat lijkt me geen eerlijke vraag. Je kunt wel aannemlijk maken dat God bestaat en het eventueel filosofisch bewijzen.

1. Bestaat God
Dit is inderdaad niet direct te bewijzen, maar wel indirect aan te tonen; iets wat algemeen wetenschappelijk gedaan wordt en aanvaard is. De vraag bestaat God, verwordt dan tot de vraag is er sprake van schepping (en dus een Schepper) of is er sprake van toeval. Convergentie in evolutie laat het ontwerp in de natuur zien, dus God bestaat ...

2. Is die God dan Jahwe
Ik neem aan dat je hiermee bedoelt of natuur van de werken van die God overeenkomen met de Christelijke beschrijving van God. (Het bewijs dat het Jodendom waar is, is voor geen enkele Jood of Moslim het bewijs dat het Christendom waar is!).
De Bijbel zegt: mens is gemaakt door God, naar het beeld van God en God is liefde.
Charles Darwin zei de mens is gemaakt door selectie naar de selectie, en de selectie is groep selectie, of te wel liefde.
Beide zeggen dus de mens is gemaakt door Liefde, naar het beeld van de Liefde ....

3. Is Jezus God(s Zoon)
God is geest, dus als Jezus God is, is Hij dat in spiritueel op zich. Het vlees is mens. In mijn eerdere posting heb ik dit uitgebreid verdedigd t.o.v. het Jodendom en de Islam.
John

De Bijbel is een Liefdesbrief. Lees de Bijbel dan ook als een Liefdesbrief!

http://us.geocities.com/groenrondballetje

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 23 jan 2003 17:48

het christelijk geloof is wel degelijk speciaal.

Een paar opmerkingen:

Alleen de christelijke God heeft echte macht, nl omdat Hij in staat is om deze macht vrijwillig af te leggen om zijn schepselen te redden (door Christus). Geen enkele andere religie heeft dat, daar blijven de goden op zichzelf, en daaruit valt op te maken dat ze door mensen bedacht zijn.

Het principe van wraak geldt niet in de christelijke religie, wel in veel andere (niet allemaal). Ook het idee dat een almachtige god wraak zou willen nemen is een menselijke projectie op God.

Het hart van het christelijk geloof is de liefde van God, bij veel andere religies is angst de basis. Bij zulke religies zou je in god moeten geloven, ook al zou hij onrechtvaardig zijn, hij is nu eenmaal de sterkste. Bij de christelijke God geldt dit niet.

De uitgangspunten van de christelijke God kunnen niet door de mens zelf bedacht zijn, bij veel andere religies is dat wel het geval. De liefde van God is ons van nature wezensvreemd, en iemand die God niet kent zou de basisprincipes van het christelijke geloof niet zelf kunnen bedenken. In de wereld valt er namelijk geen enkele eer mee te behalen.

Lotte
Mineur
Mineur

Berichtdoor Lotte » 23 jan 2003 19:21

Ik heb eens iemand horen zeggen: als alleen de christelijke mensen in de hemel komen, en alle andere gelovigen niet (dus Islam e.d.) dan heeft eigenlijk de duivel gewonnen. Dat vond ik wel iets om over na te denken. Ben er eigenlijk ook niet helemaal uit.

Andreas Poetin
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Andreas Poetin » 23 jan 2003 20:39

Rudolf we hebben denk ik allemaal we eens twijfels en ik denk dat je gewoon naar de woorden van Jezus moet luisteren: 'Ik ben de weg de waarheid en het leven'.
bij dezen neem ik alles terug wat ik gezegd heb

rutgernation
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor rutgernation » 23 jan 2003 21:25

anna schreef:Als God de aarde niet gemaakt had.

Maar als het nou door een oerknal de aarde is ontstaan... Hoe kan het dan zijn dat alles gegroeid is??

Nooit geweten dat moslims en hindoeisten dat geloofden... :wink:

rutgernation
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor rutgernation » 23 jan 2003 21:26

Lotte schreef:Ik heb eens iemand horen zeggen: als alleen de christelijke mensen in de hemel komen, en alle andere gelovigen niet (dus Islam e.d.) dan heeft eigenlijk de duivel gewonnen. Dat vond ik wel iets om over na te denken. Ben er eigenlijk ook niet helemaal uit.

Dan heeft ie niet gewonnen, maar wel een hoop macht uitgeoefend, en dat is ook precies waar ie nu mee bezig is. Uiteindelijk verliest ie, want hij zou wel de hele wereld antichristelijk willen maken.

Rudolf Meuser
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Rudolf Meuser » 24 jan 2003 11:37

Ik geloof jullie allemaal wel, maar jullie praten wel allemaal uit een 'bevooroordeelde' positie
LEES! LEES! LEES!LEES!LEES!LEES!

http://www.karpis.com/bossenbroek

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 24 jan 2003 14:39

Ik geloof jullie allemaal wel, maar jullie praten wel allemaal uit een 'bevooroordeelde' positie
dat doet iemand die niet geloofd net zo goed.

Als je echt geinteresseerd bent zou je eens kunnen gaan spitten in de 'gedachten' van Pascal. Hij voert een aantal sterke argumenten aan:

o.a. vergeleken met de Islam:

Mohammed is ineens 'uit de lucht komen vallen', zijn komst was nooit voorspeld. Christus komst wél, en gedurende enkele duizenden jaren, niet door een enkele persoon (wat al wonderlijk genoeg zou zijn), maar door een heel volk, dat al die tijd hardnekkig heeft vastgehouden daaraan ondanks zware vervolging en onderdrukking.

Profetien over Christus in o.a. het boek van Jesaja en de Psalmen zijn uitgekomen, en Jesaja was al enkele honderden jaren voor Christus komst geschreven.

meschianza
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 24 jan 2003 15:44

Dat Jezus hier op aarde geleeft heeft, en een bijzondere man was die wonderen deed is geschiedkundig wel bewezen dacht ik.
Vervolgens hebben de Joden Hem afgedaan als Godslasteraar (Hij zei dat Hij Gods Zoon was) en wachten nog op de 'echte' messias.
De Islamieten hebben hem, een aantal eeuwen later afgedaan als 1 van de vele profeten voor de grote profeet Mohammed.
De dicipelen en andere volgelingen geloofden Jezus wel als zijnde de weg de waarheid en het leven. Waarna de eerste christengemeentes ontstonden.

Lees 1 Johannes 2: vanaf vers 17 eens, best interessant. Voorspelling van de komst van de Islam???

Natuurlijk is het christendom als enige ware geloof niet te bewijzen.
Het zou pas te bewijzen zijn wanneer ook bewezen was dat:
Jezus waarlijk Gods Zoon was.
En dat is alleen maar te geloven! Tot de wederkomst van Jezus Christus.
'Dan zal iedereen beseffen dat Gods Woord geen leugens kent'?

Uitziend naar die Grote Dag.
Liefs en Zegen,
''Duisternis verdwijnt niet door duisternis. Dat kan alleen licht. Haat verdwijnt niet door haat. Dat kan alleen liefde.'' Martin Luther King

DenKTenk
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor DenKTenk » 24 jan 2003 16:14

Ik heb ooit het volgende "bewijs" gehoord, tis niet wetenschappelijk, maar denk er eens over na.

Overal waar Gods Naam misbruikt wordt, wordt ook de naam van Christus misbruikt (wanneer mensen 'Jezus' als stopwoord hebben, 'Jezus Christus' roepen als het mis gaat etc). Dit is het bewijs dat Satan het nodig vindt om deze Naam te misbruiken. Waarom vloeken de mensen niet in de naam van Allah/Buddha etc? Omdat mensen die in deze 'goden' geloven toch al van Satan zijn. Die hoeft hij niet meer in twijfel/moeilijkheden te brengen...

FrankB
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor FrankB » 24 jan 2003 16:25

Heel strikt gezien is het Boeddhisme geen godsdienst omdat er geen god wordt vereerd. Boeddha is immers geen god, de term Boeddha slaat op de bereikte (verlichte) staat van iemand. Volgens het Boeddhisme kunnen jij en ik ook Boeddha worden.

Het Boeddhisme is van nature overigens erg vreedzaam. Als het al is voorgekomen zullen er maar weinig mensen in naam van het Boeddhisme vermoord zijn of oorlogen in naam van Boedddha zijn gevoerd.

Terug naar “Archief”