RPGtB schreef:De vraag of het christendom het ware geloof is zou bewijzen vragen op de volgende punten:
1. Bestaat God
2. Is die God dan Jahwe
3. Is Jezus God(s Zoon)
Het probleem zit hem in vraag 1. God is meta-fysisch dat beteknt dus dat je wetenschappelijk Hem niet zal kunnen bewijzen en ook niet weerleggen. Net zo min als er bewijs valt te leveren over geesten, hiernamals en alle andere meta-fysische onderwerpen. Nu kan een mens wel ervaringen hebben met God, deze zijn echter niet experimenteel te herhalen, omdat God niet aan bepaalde natuurwetten gebonden is.
De vraag om te bewijzen of God dus bestaat lijkt me geen eerlijke vraag. Je kunt wel aannemlijk maken dat God bestaat en het eventueel filosofisch bewijzen.
1. Bestaat God
Dit is inderdaad niet direct te bewijzen, maar wel indirect aan te tonen; iets wat algemeen wetenschappelijk gedaan wordt en aanvaard is. De vraag bestaat God, verwordt dan tot de vraag is er sprake van schepping (en dus een Schepper) of is er sprake van toeval. Convergentie in evolutie laat het ontwerp in de natuur zien, dus God bestaat ...
2. Is die God dan Jahwe
Ik neem aan dat je hiermee bedoelt of natuur van de werken van die God overeenkomen met de Christelijke beschrijving van God. (Het bewijs dat het Jodendom waar is, is voor geen enkele Jood of Moslim het bewijs dat het Christendom waar is!).
De Bijbel zegt: mens is gemaakt door God, naar het beeld van God en God is liefde.
Charles Darwin zei de mens is gemaakt door selectie naar de selectie, en de selectie is groep selectie, of te wel liefde.
Beide zeggen dus de mens is gemaakt door Liefde, naar het beeld van de Liefde ....
3. Is Jezus God(s Zoon)
God is geest, dus als Jezus God is, is Hij dat in spiritueel op zich. Het vlees is mens. In mijn eerdere posting heb ik dit uitgebreid verdedigd t.o.v. het Jodendom en de Islam.