Kerkbezoek verplicht?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

caprice

Berichtdoor caprice » 25 sep 2004 19:22

Happy One schreef:De inbreng van het lid is in de gemiddelde refokerk namelijk 0,0.
Heel anders dan het was in Hand. 2 in elk geval!

Bepaald niet, hoor. Op de ledenvergadering kun je vragen stellen, en ook kun je elke maand de kerkenraad bezoeken als zij aan het vergaderen zijn.
Persoonlijk met een ambtsdrager iets doorspreken lijkt me misschien ook wel mogelijk. Mogelijkheden zat dus.

Happy One
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Happy One » 25 sep 2004 20:08

caprice schreef:
Happy One schreef:De inbreng van het lid is in de gemiddelde refokerk namelijk 0,0.
Heel anders dan het was in Hand. 2 in elk geval!

Bepaald niet, hoor. Op de ledenvergadering kun je vragen stellen, en ook kun je elke maand de kerkenraad bezoeken als zij aan het vergaderen zijn.
Persoonlijk met een ambtsdrager iets doorspreken lijkt me misschien ook wel mogelijk. Mogelijkheden zat dus.

Op de ledenvergadering kun je vragen stellen, en die gaan dan mee de kerkenraad in :mrgreen: . Daar heb je nogal veel aan. Dat je de kerkenraad kunt bezoeken bij de maandelijkse vergadering is mij niet bekend, maar goed.

Waar het in zijn verband echter over ging was de inbreng van een lid in de kerkdienst. En je bent het toch met me eens dat de centrale rol van de dominee (of ouderling) met zich meebrengt dat jezelf in de eredienst geen rol hebt?
En ik vraag me echt af op dat de bedoeling is van een kerk. Volgens mij is het het mooiste dat ieder lid een eigen inbreng heeft, zodat gelovigen elkaar kunnen dienen. Lees eens welke schone dingen Paulus daarover gezegd heeft.
Ken je dat verhaal van het lieveheersbeestje?

caprice

Berichtdoor caprice » 25 sep 2004 20:15

Als iedereen doet wat hij wil wordt het toch een rommel, of zie ik dat verkeerd?

Ik moest denken aan deze tekst:
Richteren 21 vers 25:
In die dagen was er geen koning in Israël; een iegelijk deed, wat recht was in zijn ogen.

jip_86
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor jip_86 » 25 sep 2004 20:27

- verwijderd -

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 25 sep 2004 23:37

joepie schreef:En wat zeggen wij nu eigenlijk anders?
Ook ik zeg dat als je het niet zo wil je van een andere "club" lid moet worden.
Die wel overeen stemt met jou ideeën over kerkgang.

En dan over het ergens anders gezien moeten hebben om te weten hoe het daar is. Ik denk dat je echt wel kunt weten hoe het in een andere kerk is zonder dat je daar naartoe moet geweest zijn. Je kunt genoeg lezen over hoe een kerk zijn leer verkondigt, wat de richtlijnen zijn in die kerk zonder dat ik er perse geweest moet zijn.
En als je gaat verhuizen naar een plaats waar jou kerk niet is, dan verhuis je niet goed. Zoek dan eerst uit of daar die kerk is, en ga aan de hand daarvan pas bepalen waar je wilt wonen.

Lol. Dan hadden mensen nooit moeten emigreren... zendelingenwerk kun je dan ook wel vergeten.... daar zijn geen gereformeerd vrijgemaakte kerken.... en je moet wel ergens heen verhuizen waar een eigen kerk is? Sorry maar ik vind het jammer dat je zo tegen de dingen aankijkt... Zo vastgeroest in je eigen kerkbank... Misschien goed om je wat minder op je eigen kerk te richten en wat meer te kijken naar Hem die in zoveel verschillende kerken wordt aanbeden.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 25 sep 2004 23:42

caprice schreef:Als iedereen doet wat hij wil wordt het toch een rommel, of zie ik dat verkeerd?

Ik moest denken aan deze tekst:
Richteren 21 vers 25:
In die dagen was er geen koning in Israël; een iegelijk deed, wat recht was in zijn ogen.

Lol dat had te maken met de hele manier van leven... Hoe je deze tekst wil betrekken op het kerkzijn van nu is mij een groot raadsel. In ieder geval zie je in de eerste kerken een hoop interactie, daarnaast wordt er ook samen gebeden en gegeten bijvoorbeeld.... Verder lees ik in Korinthe 14 over "mensen die een woord hebben" dat die de kans moeten hebben in de kerk dat te doen.... Dat lukte prima en dan hoeft het helemaal geen rommel te worden, Paulus beschrijft juist hoe je orde in een interactieve kerkdienst kunt hebben. Happy One vroeg dacht ik om dat eens te lezen.... misschien goed dat eerst eens te doen in plaats van met teksten te komen die hier niets mee te maken hebben. ;)

joepie schreef:Dat heb je mij ook nog steeds niet horen zeggen. Maar als je ergens lid van wordt, dan moet je dat doen in volle rechten EN plichten. En als dat dus inhoud twee keer naar de kerk, dan doe je dat. Maar ondertussen val ik in herhalingen. Dus ik hou er gewoon over op.

Tja zie jij het maar als een plicht... (of is dit "verplicht vrijwillig")? Ik zie het niet als een plicht :) En kijk trouwens een beetje uit dat je de kerkraad niet dezelfde absolutie gaat toeschrijven als de paus van rooms-katholieken krijgt....
Laatst gewijzigd door Marnix op 26 sep 2004 21:04, 1 keer totaal gewijzigd.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

joris

Berichtdoor joris » 26 sep 2004 12:25

vanochtend was ik weer een sineen gereformeerde bondsdienst. Ik weet dat er veel mensen verplicht naar de dienst gaan, ze denken dat dat zo hoort. Omdat wehetaltijd hebben gedaan. En ik merkte weer wat een raar spel het eigenlijk is, en iedereen weet precies wat zijn rol is. De gemeente moet stil zijn, braaf het verhaal aanhoren wat de dominee belangrijk vind om te vertellen en de liedjes zingen. En dan de rest va de week de dominee met rust laten.Dat is de afspraak, want met dat wat hij je meegeeft kan je de week weer in.

De preek was een mooie uiteenzetting, theoretisch verhaal. Best nieuwe dingen geleerd. Maar het ging niet over God.

Zolang kerkdiensten er niet op gericht zijn om God groot te maken en Hem te prijzen en Hem offers te brengen (hoe durven we eigenlijk met lege handen de kerk in tekomen) zullen kerkmensen het als een plicht blijven voelen om naar de kerk te gaan. kerkmensen zeggen ook altijd; we gaan naar de kerk. Evangeliegemeentemensen zeggen vaker: we gaan God ontmoeten vandaag.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 26 sep 2004 21:08

Hm, ik vind dat je hier wel een karikatuur tekent... Ik heb vandaag 2 goede vrijgemaakte kerkdiensten meegemaakt en herken in mijn kerk niet wat jij beschrijft, tenminste niet bij mezelf.

De dominee wordt niet de rest van de week met rust gelaten... dat is geen afspreek/ongeschreven regel in vrijgemaakte kerken...

Daarnaast kun je ook niet beweren dat gereformeerde diensten er niet op gericht zijn om God groot te maken... alleen vind jij (en ik soms ook) het wel eens moeilijk met de huidige vormen..... maar anderen ervaren dat heel anders, daarom kun je niet op basis van je eigen mening een oordeel over de motivatie van een ander geven.

joris

Berichtdoor joris » 26 sep 2004 22:21

Marnix schreef:Hm, ik vind dat je hier wel een karikatuur tekent... Ik heb vandaag 2 goede vrijgemaakte kerkdiensten meegemaakt en herken in mijn kerk niet wat jij beschrijft, tenminste niet bij mezelf.

De dominee wordt niet de rest van de week met rust gelaten... dat is geen afspreek/ongeschreven regel in vrijgemaakte kerken...

Daarnaast kun je ook niet beweren dat gereformeerde diensten er niet op gericht zijn om God groot te maken... alleen vind jij (en ik soms ook) het wel eens moeilijk met de huidige vormen..... maar anderen ervaren dat heel anders, daarom kun je niet op basis van je eigen mening een oordeel over de motivatie van een ander geven.
ik denk niet dat we daar te schijterig in moeten zijn hoor. Leg de gemiddelde kerkdienst eens langs de lat van de bijbel, en ze komen er karig van af. Dat mensen het niet als ernstig ervaren moeten we niet accepteren lijkt mij.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 27 sep 2004 14:22

Het probleem is dat jij de kerkdiensten langs jou lat legt.... Je vergelijkt met wat jij gewend bent en als mensen het anders doen beweer je dat het niet klopt met de bijbelse lat.

Ik ben zelf voor veranderingen, maar kijk uit dat je niet gaat oordelen over anderen... denk niet dat gereformeerden maar een lauw geloofsleven en een slechte band met God hebben omdat ze hun gevoel bijvoorbeeld niet zo goed durven te uiten.

Als jij beweert dat die kerkdiensten niet gericht zijn op het groot maken van God sla je de plank mis. Jammer dat je door je negatieve ervaringen met deze mensen met een negatieve bril kijkt naar alles wat ze doen...

joepie

Berichtdoor joepie » 27 sep 2004 15:03

Marnix schreef:

En dan over het ergens anders gezien moeten hebben om te weten hoe het daar is. Ik denk dat je echt wel kunt weten hoe het in een andere kerk is zonder dat je daar naartoe moet geweest zijn. Je kunt genoeg lezen over hoe een kerk zijn leer verkondigt, wat de richtlijnen zijn in die kerk zonder dat ik er perse geweest moet zijn.
En als je gaat verhuizen naar een plaats waar jou kerk niet is, dan verhuis je niet goed. Zoek dan eerst uit of daar die kerk is, en ga aan de hand daarvan pas bepalen waar je wilt wonen.

Lol. Dan hadden mensen nooit moeten emigreren... zendelingenwerk kun je dan ook wel vergeten.... daar zijn geen gereformeerd vrijgemaakte kerken.... en je moet wel ergens heen verhuizen waar een eigen kerk is? Sorry maar ik vind het jammer dat je zo tegen de dingen aankijkt... Zo vastgeroest in je eigen kerkbank... Misschien goed om je wat minder op je eigen kerk te richten en wat meer te kijken naar Hem die in zoveel verschillende kerken wordt aanbeden.

Je moet geen appels met peren vergelijken.
Zendelingen worden namelijk uitgezonden door een bepaalde kerk.
En blijven daardoor gewoon lid van die kerk.
En ja ik zit graag in mijn eigen kerkbank.
Dus als je verhuist is het eerst kijken waar en of daar een kerk van mijn genootschap is. En zo niet, dan kijken waar wel en of het dan ook nog te bereizen is naar het werk van mijn man.
En ik denk nog steeds dat de kerk waar ik zit de ware leer verkondigt dus dat ik die Heer niet behoor en kan dienen in een andere kerk. Dus nee, ik kijk niet verder dan de kerk waar ik nu lid van ben.
Hou helemaal niet van shoppen. Ben daar ook vreselijk op tegen.
Ik zou jou juist het advies willen geven om eens meer in je eigen kerk te kijken en een trouw lid te worden. Inplaats van te gaan waar en wanneer je het zelf goed denkt.

joepie

Berichtdoor joepie » 27 sep 2004 15:13

Ik zie de kerkgang zeker niet als plicht, maar daarom is het wel een plicht.
Zolang ik lid ben van die kerk waar ze twee x per zondag samen komen is het mijn plicht om daarheen te gaan. Het is gewoon een goede gewoonte. Waarbij het ook nog zo is, dat ik daar mijn Vader mag ontmoeten. Hij wil wat tot mij zeggen daar in die kerk waar ik lid van ben.
En als Hij dus roept dan ga ik met plezier. Ik wil namelijk steeds meer van Hem weten, en ook naar Hem luisteren.

En dezelfde absolutie toeschrijven aan de kerkenraad als aan de Paus????? Sorry maar, ik heb nog steeds niet gezegd dat ze dat hebben.
Maar nog steeds is het zo dat ze de tucht uit mogen oefenen en daarmee hebben ze wel de sleutelen des hemelrijks in handen. En met een sleutel kun je iets openen of sluiten. Je kunt ze ook te weinig macht toedenken.

Zondag 31
Vraag 83: Wat zijn de sleutels van het koninkrijk der hemelen?
Antwoord:
De verkondiging van het heilig evangelie en de kerkelijke tucht.
Door beide wordt het koninkrijk der hemelen voor de gelovigen geopend en voor de ongelovigen gesloten1.

1 Matt. 16: 18, 19; Matt. 18: 15-18.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 27 sep 2004 15:30

joepie schreef:
Marnix schreef:

Je moet geen appels met peren vergelijken.
Zendelingen worden namelijk uitgezonden door een bepaalde kerk.
En blijven daardoor gewoon lid van die kerk.
En ja ik zit graag in mijn eigen kerkbank.
Dus als je verhuist is het eerst kijken waar en of daar een kerk van mijn genootschap is. En zo niet, dan kijken waar wel en of het dan ook nog te bereizen is naar het werk van mijn man.
En ik denk nog steeds dat de kerk waar ik zit de ware leer verkondigt dus dat ik die Heer niet behoor en kan dienen in een andere kerk. Dus nee, ik kijk niet verder dan de kerk waar ik nu lid van ben.
Hou helemaal niet van shoppen. Ben daar ook vreselijk op tegen.
Ik zou jou juist het advies willen geven om eens meer in je eigen kerk te kijken en een trouw lid te worden. Inplaats van te gaan waar en wanneer je het zelf goed denkt.

Sorry maar ik luister liever naar wat God van me vraagt. Hij geeft me naast regelmatig (soms 1 keer, soms 2 keer) een kerkdienst in eigen kerk ook ruimte voor een bezoek aan een andere kerk, of aan GODfashion. Bezoeken van andere diensten is niet "gaan waar ik zelf graag heen wil"... maar ook "gaan waar God me wil hebben" Hij zit niet zo vast aan de gereformeerde kerk vrijgemaakt.

Het gaat me er niet om waar jij op tegen bent... Je mag dit dus vinden, daar heb ik geen moeite mee, als jij God niet ergens anders kan dienen (dan zit je idd wel erg vast aan je eigen kerk) zou ik zeker niet ergens anders heen gaan... zolang je anderen je mening maar niet gaat opleggen alsof God het helemaal met je eens zou zijn.

Gelukkig hebben we veel overeenkomsten... we gaan allebei naar waar God ons roept, we willen beiden naar Hem luisteren en van Hem leren en we gaan allebei met plezier.

Even terzijde, wat ik altijd zo hypocriet vind is dat er mensen zijn die beweren dat ik wortd gemist in de kerk als ik naar een andere kerkdienst of een jeugddienst ben.... opvallend om te zien is dan dat als ik naar een vrijgemaakte kerk in een andere plaats ben geweest, ik opeens helemaal niet gemist wordt :D

En dezelfde absolutie toeschrijven aan de kerkenraad als aan de Paus????? Sorry maar, ik heb nog steeds niet gezegd dat ze dat hebben.

Je geeft aan dat de kerkraad door God is aangesteld en een bevel van de kerkraad dus gelijk staat aan een bevel van God (als de kerkraad je oproept twee keer naar de kerk te gaan roept God je eigenlijk op, niet gaan is dus Gods uitnodiging afslaan)

Je stelt in feite de kerkraad op 1 lijn met God... als de kerkraad je zou oproepen om 10 keer per week naar de kerk te gaan zou je ook 10 keer moeten gaan, anders zou je ook een uitnodiging van God afslaan. Die manier van denken vind ik dus gevaarlijk... je kunt al heel snel dan de kerkraad in alles gelijk geven, ze zijn immers door God aangesteld.

joepie

Berichtdoor joepie » 27 sep 2004 15:58

Je hebt eens in een ander topic tegen mij gezegd dat we moeten oppassen om God dingen toe te schrijven en daarmee naar onze hand te zetten. Hetzelfde wil ik hier tegen jou zeggen.

Op de manier waarop je praat laat je God dingen doen die jou goed lijken, en wel zo prettig dat ze ook nog bij jouw gevoel van goed doen passen.

alex leusink
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor alex leusink » 27 sep 2004 17:25

Hebreeën 10:25 : 'en laat ons de onderlinge bijeenkomsten niet nalaten'

Dit noemt Paulus in het kader van de standvastigheid. Wanneer wij met elkaar naar Gods huis gaan, kunnen wij elkaar vermanen en elkaar opbouwen in het geloof en de liefde. Gods Kerk is een gemeente, niet ieder lid van De Kerk is een gemeente op zich!!! Een waar gelovige zal ook behoefte voelen om naar Zijn huis te gaan, Die hij liefheeft!!
Hardere aanpak wildplassers: Dweilen met de kraan open!

Terug naar “Archief”