Wedergeboren maar nog niet gerechtvaardigd

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

alex leusink
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor alex leusink » 24 sep 2004 14:54

Juist Yael, eindelijk, ik wil nu graag met je instemmen. Ten eerste was de liefde dan helemaal weg en ook hadden de mensen het daar eenvoudigweg helemaal niet naar gemaakt, dat Hij ze nog wilde redden
Hardere aanpak wildplassers: Dweilen met de kraan open!

PeterD

Berichtdoor PeterD » 24 sep 2004 14:56

Socrates schreef:Ik denk dat juist 'verplicht' een sleutelwoord is bij een God die rechtvaardig is.

Net zoals hij verplicht is de zonde te straffen en dus Zijn Zoon moest geven om voor de mensheid te lijden en te sterven. Natuurlijk had Hij ook de mensen zelf voor de zonden kunnen laten boeten, maar het door de vingers zien KON hij niet.

Dat is volgens mij een van de meest fundamentele essentiële zaken van het Christendom. Dat God bepaalde dingen VERPLICHT is.

HELP, nee, God was niets verplicht aan ons, dus ook niet Zijn Zoon te geven voor ons! Genade, genade en nog eens genade dat Hij dat heeft gedaan.

Socrates
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Socrates » 24 sep 2004 14:56

Dat zeg ik niet Yael, Hij was verplicht de zonde te straffen, maar dat Hij er niet voor koos om de mens te straffen, maar in plaats daarvan Zijn Zoon te straffen is natuurlijk de ongelofelijke daad waaruit Zijn liefde blijkt.

PeterD

Berichtdoor PeterD » 24 sep 2004 14:58

Ik zie dat Yael een soortgelijke reactie al had geplaatst, ben ik het mee eens!

Socrates
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Socrates » 24 sep 2004 15:01

Maar er gaat hier toch niemand beweren dat God zonde ongestraft had kunnen laten??? Dan schop je alle fundamenten onder het Christendom vandaan!

Socrates, de bekende Griekse wijsbeer

alex leusink
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor alex leusink » 24 sep 2004 15:04

ik zal dat in ieder geval niet durven beweren.
Hardere aanpak wildplassers: Dweilen met de kraan open!

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 24 sep 2004 15:10

Socrates schreef:Dat zeg ik niet Yael, Hij was verplicht de zonde te straffen, maar dat Hij er niet voor koos om de mens te straffen, maar in plaats daarvan Zijn Zoon te straffen is natuurlijk de ongelofelijke daad waaruit Zijn liefde blijkt.

ok dan begrijp ik je :wink:

PeterD

Berichtdoor PeterD » 24 sep 2004 15:13

Socrates schreef:Maar er gaat hier toch niemand beweren dat God zonde ongestraft had kunnen laten??? Dan schop je alle fundamenten onder het Christendom vandaan!

Dat beweerd volgens mij niemand, maar God had er ook voor kunnen kiezen iedereen verloren te laten gaan...

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 24 sep 2004 15:17

Dat was rechtvaardig geweest, en eerlijk maar niet liefdevol van God als Hij Zn schepping in de vernieling zou hebben gelaten.

Socrates
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Socrates » 24 sep 2004 15:38

PeterD schreef:
Socrates schreef:Maar er gaat hier toch niemand beweren dat God zonde ongestraft had kunnen laten??? Dan schop je alle fundamenten onder het Christendom vandaan!

Dat beweerd volgens mij niemand, maar God had er ook voor kunnen kiezen iedereen verloren te laten gaan...

Dat is ook wat ik zei, maar je 'Help nee' suggereerde dat je je daar niet in kon vinden :)

Socrates, de bekende Griekse wijsbeer

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 24 sep 2004 15:41

Ik heb totaal niets gelezen, maar wat is het verschil tussen wedergeboren en gerechtvaardigd?

En worden zulke verhalen zoals over 'Houtman' daadwerkelijk in kerken verteld?

PeterD

Berichtdoor PeterD » 24 sep 2004 16:46

Socrates schreef:
PeterD schreef:

Dat is ook wat ik zei, maar je 'Help nee' suggereerde dat je je daar niet in kon vinden :)

Dat ging over de "verplichting" die God zou hebben om Zijn Zoon naar de wereld te sturen. Ik geloof dat we nu meer op één lijn zitten.

caprice

Berichtdoor caprice » 24 sep 2004 17:02

Race406 schreef:
caprice schreef:
Yael (maar caprice had het ook wel kunnen zijn) schreef:
Race406 schreef:Er worden een aantal dingen door elkaar gehaald zo af en toe. God heeft van eeuwigheid mensen verkoren die zalig zullen worden. Deze mensen zijn dus ook van eeuwigheid bestemd om gerechtvaardigd te worden. Maar ze zijn van nature net zo onbekeerd als ieder ander! Dus moet er wat gebeuren in hun leven. Maar omdat God deze mensen heeft voorbestemd voor het eeuwige leven, zullen ze hoe dan ook gerechtvaardigd worden.

de zondeval is dus in scene gezet. :|

Wij proberen God maar steeds de schuld te geven van al het kwaad. Dat begon in het paradijs.
Adam: 'De vrouw Gij bij mij gegeven hebt...'
Eva: 'De slang...', en als ze het zei zoals het in haar hart was, dan had ze ook nog gezegd: 'die U geschapen had...'

We leren het maar niet af

't Is me niet helemaal duidelijk op wie je nu precies reageert... :|

Op Yael.

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 24 sep 2004 17:04

wat is er? :shock: :mrgreen: eigelijk staat het niet helemaal duidelijk wat ik bedoelde caprice, misschien geeft de posting die ik daarna geplaatst hebt weer wat ik eigelijk bedoelde met die zin. :wink:

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 24 sep 2004 19:55

Sabra schreef:Ik heb totaal niets gelezen, maar wat is het verschil tussen wedergeboren en gerechtvaardigd?

En worden zulke verhalen zoals over 'Houtman' daadwerkelijk in kerken verteld?
Ja ik loop me dat dus ook af te vragen, want volgens mij kun je niet wedergeboren zijn zonder gerechtvaardigd te zijn/ worden (zit er uberhaupt verschil tussen gerechtvaardigd zijn en worden?) en kun je niet gerechtvaardigd zijn zonder wedergeboren te zijn.

maar ik he bdus de topic ook voor de rest niet gevolgd :oops:
Afbeelding
@mic: amic.filternet.nl

Terug naar “Archief”