Kerkbezoek verplicht?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 20 sep 2004 22:10

Tijn schreef:Als je van mening ben dat je 2x per zondag naar de kerk moet, dan kan dat getuigen van een heel verkeerd beeld van de kerk en het christendom. Neem nu de rooms katholieken, die stellen dat de kerk zelfs de hoeksteen van je geloof zou moeten zijn, dan heb je volgens mij de bijbel niet goed gelezen, want als je naar psalm 118 kijkt wordt daar een profetie uitgesproken over Jezus dat hij de hoeksteen is. Dus Jezus zal de hoeksteen van je geloof moeten zijn. Ik denk zelfs dat bij veel mensen die echt perse denken dat ze 2x per zondag naar de kerk moeten, persoonlijk vind ik dat gewoon wettish worden en ik ben ervan overtuigd dat zo'n vorm van wettisisme echt fout is!

En henkG helemaal top!!!

Precies.. trouwens, ik vind het erg kortzichtig om te denken dat God je alleen maar naar 1 plaats kan roepen, omdat je daar toevallig in bent geboren/groot geworden. Alsof God je daarom alleen maar daar wil zien...

En precies Riska, als "moeten" in het spel komt klopt er iets niet... Maar het "moeten" komt niet van God, dat praten mensen aan door je wijs te maken dat je aan 1 kerkdienst in je eigen kerk niet genoeg hebt en perse nog een keer MOET.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

chickie
Mineur
Mineur

Berichtdoor chickie » 23 sep 2004 16:42

Ok, hier even mijn bescheiden mening:
Volgens mij MOET je niet twee keer... En ook MOET je twee keer niet omdat de kerkenraad je roept. Wie roept er namelijk goed? Er zijn kerken waar ze één keer per zondag roepen, kerken waar ze twee keer per zondag roepen en kerken waar ze je (naast die twee keer op zondag) ook nog eens op woensdag roepen.
Ik ga momenteel niet meer naar mijn eigen gemeente. Ben aan het shoppen aangezien ik in het voorjaar ga trouwen (jaja, het gaat gebeuren) en dus ga ik verhuizen. Ben afgelopen week in een gemeente geweest waar ze maar één keer per zondag roepen, prima toch?
Soms geeft één dienst ergens anders zelfs meer stof tot nadenken en heb ik er veel meer aan dan twee in mijn eigen gemeente.

joepie

Berichtdoor joepie » 23 sep 2004 19:23

chickie schreef:Ok, hier even mijn bescheiden mening:
Volgens mij MOET je niet twee keer... En ook MOET je twee keer niet omdat de kerkenraad je roept. Wie roept er namelijk goed? Er zijn kerken waar ze één keer per zondag roepen, kerken waar ze twee keer per zondag roepen en kerken waar ze je (naast die twee keer op zondag) ook nog eens op woensdag roepen.
Ik ga momenteel niet meer naar mijn eigen gemeente. Ben aan het shoppen aangezien ik in het voorjaar ga trouwen (jaja, het gaat gebeuren) en dus ga ik verhuizen. Ben afgelopen week in een gemeente geweest waar ze maar één keer per zondag roepen, prima toch?
Soms geeft één dienst ergens anders zelfs meer stof tot nadenken en heb ik er veel meer aan dan twee in mijn eigen gemeente.

Maar het gaat er niet om hoe veel keer roepen goed is, maar of je, als je geroepen wordt door je kerkenraad daaraan gehoor moet geven.
En ik ben van mening dat het dus wel moet.
Als je geen twee keer wil moet je lid worden van een kerk waar ze inderdaad maar 1 keer per zondag dienst hebben.
Maar als je lid bent van die kerk die twee keer per zondag dienst heeft behoor je daar ook gehoor aan te geven.
Heb al eerder gezegd dat je daar ook niet bij een voetbal club mee aan hoefd te komen. Dat je wel wil komen trainen maar alleen als het jou uit komt. Dan laat je de andere leden in de steek. En zou je (weet ik uit ervaring) gewoon kunnen vertrekken. Ook al zou je met een mooi verhaal komen dat je ergens anders ook goed kunt trainen. Dan wordt je toch gewoon daar lid. Eigenlijk is het zo simpel als wat.
De kerkenraad is aangesteld door God en vanuit die autoriteit roepen ze jou, één, twee of drie keer. En als je liefste roept dan ga je toch gewoon?

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 23 sep 2004 22:09

Het mooie is juist dat je bij een voetbalclub recreatief kunt spelen, maar ook in het A-team. Van de laatste wordt uiteraard verwacht dat ze altijd komen (dat zijn dan de ouderlingen :wink: ), maar andere leden hebben meer vrijheden wat dat betreft. Ligt er net aan op welke manier je wilt sporten.

Socrates
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Socrates » 23 sep 2004 23:06

Een voetbalelftal is een ELFTAL die tegen een ander ELFTAL speelt. Als één van de elf niet op komt dagen hebben ze een numeriek probleem.

Ik zie met de beste wil van de wereld niet in hoe je dat met een kerk kan vergelijken.

caprice

Berichtdoor caprice » 24 sep 2004 06:20

Socrates schreef:Een voetbalelftal is een ELFTAL die tegen een ander ELFTAL speelt. Als één van de elf niet op komt dagen hebben ze een numeriek probleem.

Ik zie met de beste wil van de wereld niet in hoe je dat met een kerk kan vergelijken.

Inderdaad. Sport is nog vrijblijvend, maar de kerkgang legt een diepe verantwoording op de mensenziel. Die is niet vrijblijvend. Wie zijn nek verhardt, zal geen vrede hebben.

joepie

Berichtdoor joepie » 24 sep 2004 06:55

Precies, je hebt helemaal gelijk! Als er iemand van het elftal niet op komt dagen kunnen ze niet spelen. Daarom gaat de vergelijking dus helemaal op. Trouwens hebben ze ook nog rezerve spelers, dus zonder jou gaat ook echt wel de training door.

Zonder jou is het lichaam niet kompleet.
En waarom zou je wel als je lid bent van die vereniging elke keer gaan, en niet als je lid bent van de kerk?
De allerbelangrijkste in je leven roept jouw daar waar je lid bent, en niet bij een andere club.Eigenlijk zo simpel als wat.

Dat je bij een andere club ook lekker kunt spelen, kan best wezen.
Misschien voel jij je daar zelfs beter. Maar daarmee laat je je eigen club in de steek. En je trainer roept je bij je eigen club en niet bij die andere.

Dus als je zo wilt leven, wordt dan lid van die andere club, waar je zo vaak geroepen wordt als jij wilt. Zodat je ook nog tijd hebt om andere clubs te bezoeken buiten de tijden dat je daar geroepen wordt.

Riska

Berichtdoor Riska » 24 sep 2004 08:50

joepie schreef:Precies, je hebt helemaal gelijk! Als er iemand van het elftal niet op komt dagen kunnen ze niet spelen. Daarom gaat de vergelijking dus helemaal op. Trouwens hebben ze ook nog rezerve spelers, dus zonder jou gaat ook echt wel de training door.

En waarom zou je wel als je lid bent van die vereniging elke keer gaan, en niet als je lid bent van de kerk?
De allerbelangrijkste in je leven roept jouw daar waar je lid bent, en niet bij een andere club.Eigenlijk zo simpel als wat.

Misschien voel jij je daar zelfs beter. Maar daarmee laat je je eigen club in de steek. En je trainer roept je bij je eigen club en niet bij die andere.

Dus als je zo wilt leven, wordt dan lid van die andere club, waar je zo vaak geroepen wordt als jij wilt. Zodat je ook nog tijd hebt om andere clubs te bezoeken buiten de tijden dat je daar geroepen wordt.

Dit lijkt mij erg kort door de bocht.
Vooral als jongere, die vaak niets anders gezien heeft dan de kerk van de ouders is het helemaal niet verkeerd, eens ergens anders te kijken.
Ik ga zelfs zo ver dat er dan misschien wat genuanceerder gedacht gaat worden over de diverse kerkgenootschappen. Nu wordt kerk a verketterd, omdat kerk b geen notie heeft van wat er gepredikt wordt, om maar wat te noemen. (ik denk daarbij aan alle onzin die bv. over de PKN is uitgestrooid in de afgelopen jaren).
Daar komt nog iets bij: beter elders gaan kijken in je woonplaats waar ook bv. de Gerformeerde Gemeente is waarin je bent opgegroeid, dan straks door verhuzing of wat dan ook in een plaats te komen waar jouw kerk geen gemeente heeft. En die plaatsen zijn er vele. Dan is het goed als je al een beetje weet welke richting voor jou een "thuis" kan zijn.

Los daarvan is het erg wettisch - als je niet zus en zo doet is het niet goed...
In onze kerk mogen vrouwen ambtsdrager zijn en ik ben dus lid geweest van de kerkenraad. Dat is ook zoiets in deze discussie. De Kerkenraad roept niks. De Heer roept en de kerkenraad doet eigenlijk niks meer dan de gelegenheid bieden samen de eredienst te vieren. En de kerkenraad mag erop toezien of er geen mensen om wat voor reden dan ook afvallen, wegvallen. Het "vermanen" is dan niks meer dan een klopje op de schouder: "gaat het wel goed met jou?"... en een gesprek beginnen. Niet in de beschuldigende sfeer van: "ik zie je al een tijd niet broeder/zuster, hoe is het met de liefde voor de Heer?" Dat slaat dicht. Maar: "ik maak me zorgen, ik zie je al een tijdje niet meer"... dat is open...

Maar ik blijf erbij als het alleen maar een "moeten" is en niet een "mogen" is er ergens iets fout en kun je beter ook eens rondkijken bij een andere kerk, opdat je uiteindelijk een voor jou goede beslissing neemt, te gaan naar die kerk waar jij je helemala thuis voelt.

Riska

joepie

Berichtdoor joepie » 24 sep 2004 09:14

En wat zeggen wij nu eigenlijk anders?
Ook ik zeg dat als je het niet zo wil je van een andere "club" lid moet worden.
Die wel overeen stemt met jou ideeën over kerkgang.

En dan over het ergens anders gezien moeten hebben om te weten hoe het daar is. Ik denk dat je echt wel kunt weten hoe het in een andere kerk is zonder dat je daar naartoe moet geweest zijn. Je kunt genoeg lezen over hoe een kerk zijn leer verkondigt, wat de richtlijnen zijn in die kerk zonder dat ik er perse geweest moet zijn.
En als je gaat verhuizen naar een plaats waar jou kerk niet is, dan verhuiz je niet goed. Zoek dan eerst uit of daar die kerk is, en ga aan de hand daarvan pas bepalen waar je wilt wonen.

Riska

Berichtdoor Riska » 24 sep 2004 09:25

Joepie schreef:En dan over het ergens anders gezien moeten hebben om te weten hoe het daar is. Ik denk dat je echt wel kunt weten hoe het in een andere kerk is zonder dat je daar naartoe moet geweest zijn. Je kunt genoeg lezen over hoe een kerk zijn leer verkondigt, wat de richtlijnen zijn in die kerk zonder dat ik er perse geweest moet zijn.
En als je gaat verhuizen naar een plaats waar jou kerk niet is, dan verhuiz je niet goed. Zoek dan eerst uit of daar die kerk is, en ga aan de hand daarvan pas bepalen waar je wilt wonen.

Ik kan best lezen welke leer een kerk verkondigt en wat niet al.
Maar het is als met een gezin. Ik denk aan vrienden of vriendinnen. Als je daar komt voel je je soms helemaal thuis, soms helemaal niet.
Een kerk is niet alleen wat er geleerd wordt, een kerk is een gemeenschap. En ik adem soms als ik ergens kom een sfeer, die mij niet het gevoel geven "thuis" te zijn. Waar iets kils hangt, mensen niet even vriendelijk begroet worden. Je bent dan toch op een dag als ik bij mijn zuster ben bv. in die kerkelijke gemeenschap op bezoek. Ga ik naar huis, ben ik blij dat ik weer naar mijn eigen kerk - lees: gemeenschap - mag gaan.

Niet goed verhuizen? Je zult maar ergens door werk of studie komen waar geen Ger.Gem. is... Soms kun je niet anders...

Riska

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 24 sep 2004 09:54

joepie schreef:Precies, je hebt helemaal gelijk! Als er iemand van het elftal niet op komt dagen kunnen ze niet spelen. Daarom gaat de vergelijking dus helemaal op. Trouwens hebben ze ook nog rezerve spelers, dus zonder jou gaat ook echt wel de training door.

Zonder mij gaat de kerkdienst toch ook echt wel door hoor.. :) En het lichaam van Christus beperkt zich volgens mij niet tot een bepaalde kerk, tijd of plaats.

Socrates
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Socrates » 24 sep 2004 12:37

Ik neem aan dat je je nu van de domme houdt :)

Socrates, de bekende Griekse wijsbeer

joepie

Berichtdoor joepie » 24 sep 2004 22:17

Aragorn schreef:

Zonder mij gaat de kerkdienst toch ook echt wel door hoor.. :) En het lichaam van Christus beperkt zich volgens mij niet tot een bepaalde kerk, tijd of plaats.

Dat heb je mij ook nog steeds niet horen zeggen. Maar als je ergens lid van wordt, dan moet je dat doen in volle rechten EN plichten. En als dat dus inhoud twee keer naar de kerk, dan doe je dat. Maar ondertussen val ik in herhalingen. Dus ik hou er gewoon over op.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 25 sep 2004 14:49

Maar is het dan eigenlijk je plicht om 2x te komen? Dat vraag ik me dus sterk af..

Happy One
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Happy One » 25 sep 2004 15:51

Aragorn schreef:Maar is het dan eigenlijk je plicht om 2x te komen? Dat vraag ik me dus sterk af..

Volgens mij moet je helemaal niets. Het verhaal dat je 2 x moet komen vanwege je lidmaatschap is aardig verzonnen, maar gaat natuurlijk niet op. De inbreng van het lid is in de gemiddelde refokerk namelijk 0,0.
Heel anders dan het was in Hand. 2 in elk geval!

Iets anders is dat ik zelf graag 2 keer ga, als er tenminste echt goede preken worden gehouden. Maar daarvoor ben je niet alleen afhankelijk van je eigen gemeente :mrgreen: .
Ken je dat verhaal van het lieveheersbeestje?

Terug naar “Archief”