columbus schreef:groenrondballetje schreef:Aan homeopathie wordt grof geld verdient, maar integenstelling tot reguliere geneeskunde wordt niet onderzocht of het (a) veilig is, en (b) werkzaam is.
Er zijn veel artikelen en zaken waar grof geld mee verdient word, een detaillist die een flesje homeopatische druppels inkoopt voor 8 euro verkoopt datzelfde flesje voor een bedrag dat ligt tussen de 16 en de 20 euro. ik vind dat niet grof, die marge heb je gewoon nodig.
ik denk dat de fabrikant qua percentage het meest aan verdient.
Klopt dat er aan veel zaken geld wordt verdient,
maar wat denk je dat de zogenaamde "werkzame stof" van een D20 homeopatisch middel kosten? Het is veel minder dan een een eurocent.
Bij reguliere geneeskunde moet de uitvinder fors investeren in een middel om de werkzaamheid en de veiligheid aan te tonen. Dan geldt dus dat er meer kosten zijn dan de productie-kosten. Bij homeopathie wordt nog de werkzaamheid noch de veiligheid aangetoond.
columbus schreef:of homeopatische druppels veilig zijn? ik denk het wel want mochten er al werkzame stoffen inzitten dan zijn die zo vaak verdunt dat het niet schadelijk meer is.
of het werkzaam is? misschien dat sommige mensen er baat bij hebben, prima toch.
Er zijn twee mogelijkheden met homeopathische middelen:
a - het is zover verdunt dat er niets meer inzit dat werking heeft.
b - er zit wel iets in dat kan werken, en dat kan ook schadelijk zijn!columbus schreef:en homeopatische geneesmiddelen occult? denk het niet. vroeger ging het misschien gepaard met het opzeggen van 'spreuken' maar die tijd zijn we al een tijdje gepasseerd (een enkeling uitgezonderd misschien)
Ik weet niet wat jouw definitie van occult is, maar wie in homeopathie gelooft, gelooft daar niet in vanwege objectief bewezen feiten (geen enkel homeopathisch middel is objectief bewezen werkzaam te zijn), maar vanwege het subjectieve en nooit bewezen geloof dat een stof door afdrukken achter laat in water die je kunt vermenigvuldigen door goed te schudden. Dit stamt niet uit bewezen wetenschap, het wordt zelf tegengesproken door de reguliere wetenschap. Het homeopathische geloof is dus een bijgeloof.