Homeopathie en andere alternatieve geneeswijzen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Riska

Berichtdoor Riska » 20 sep 2004 13:26

In feite zijn jullie volledig afgedwaald van het topic, of alternatieve geneeswijzen occult zijn of niet, en er zijn meer 'alternatieven' dan homeopatie alleen.

Maar om daar toch even bij te blijven:
Mijn dochter heeft de ene anitibiotioca-kuur gehad na de andere en is daar dus nu bijna immuun voor, of reageert er allergische op. Op een gegeven moment zei de KNO-arts: ga jij eens naar die en die arts en laat hij er eens zijn licht over schijnen.
Dat was een homeopatisch arts. Ik weet absoluut niet meer wat ze kreeg, en tijden gebruikt heeft, maar ze had nooit oorontstekingen meer... (die ze had, ondanks vele keren buisjes, en zelfs een grote operatie).
Maar het was dus inderdaad wel een arts waarnaar ze verwezen werd en die haar behandelde. Er zijn een aantal ziektekostenverzekeraars die homeopatie in hun pakket hebben, die het dus vergoeden.

Riska

groenrondballetje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor groenrondballetje » 21 sep 2004 16:16

Aan homeopathie wordt grof geld verdient, maar integenstelling tot reguliere geneeskunde wordt niet onderzocht of het (a) veilig is, en (b) werkzaam is.

Een Bijbelse visie over homeopathie heb ik hier al ergens neergezet: http://www.geocities.com/groenrondballetje/slang6.html

Over het dure standaard onderzoek (dat homeopaten ook mogen doen) kun je hier lezen.
http://www.geocities.com/cancerimmunoth ... hases.html

En als je nieuwe therapie wilt steunen die wel op wetenschappelijk onderzoek gebaseerd is, kijk dan hier: http://www.geocities.com/cancerimmunoth ... hases.html of http://www.cancerimmunotherapy.net/
John

De Bijbel is een Liefdesbrief. Lees de Bijbel dan ook als een Liefdesbrief!

http://us.geocities.com/groenrondballetje

columbus
Majoor
Majoor

Berichtdoor columbus » 21 sep 2004 16:35

groenrondballetje schreef:Aan homeopathie wordt grof geld verdient, maar integenstelling tot reguliere geneeskunde wordt niet onderzocht of het (a) veilig is, en (b) werkzaam is.

Er zijn veel artikelen en zaken waar grof geld mee verdient word, een detaillist die een flesje homeopatische druppels inkoopt voor 8 euro verkoopt datzelfde flesje voor een bedrag dat ligt tussen de 16 en de 20 euro. ik vind dat niet grof, die marge heb je gewoon nodig.
ik denk dat de fabrikant qua percentage het meest aan verdient.

of homeopatische druppels veilig zijn? ik denk het wel want mochten er al werkzame stoffen inzitten dan zijn die zo vaak verdunt dat het niet schadelijk meer is.
of het werkzaam is? misschien dat sommige mensen er baat bij hebben, prima toch.
en homeopatische geneesmiddelen occult? denk het niet. vroeger ging het misschien gepaard met het opzeggen van 'spreuken' maar die tijd zijn we al een tijdje gepasseerd (een enkeling uitgezonderd misschien)
Alleen daar kan liefde leven, alleen daar is het leven goed, waar pa stil en ongedwongen, de aardappels schilt en de afwas doet.

joepie

Berichtdoor joepie » 21 sep 2004 20:54

Ik denk dat er in de medicijnindustrie erg veel geld verdiend wordt.
Ongelooflijk veel!!!!!!!
Klein voorbeeldje. Ik slik medicijnen voor mijn schildklier. Sinds een anderhalf jaar slik ik daarvoor door de apotheker zelf gemaakte capsules met de grondstof erin die ik nodig heb. Voor 400 capsules betaal ik dan rond de 18 euro.
Nu heeft de farmacie ontdekt dat er veel vraag naar die medicijnen is, dus zijn ze ze gaan persen als tabletten.
Kosten: voor 400 tabletten: 180 euro!!!!!!!!!!!!!!!!!
Nu je snapt dat ik dan gewoon de capsules van de apotheker wil ;-)
Laatst gewijzigd door joepie op 22 sep 2004 12:14, 1 keer totaal gewijzigd.

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 22 sep 2004 09:56

Ja, maar het helpt in ieder geval.

groenrondballetje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor groenrondballetje » 23 sep 2004 13:53

columbus schreef:
groenrondballetje schreef:Aan homeopathie wordt grof geld verdient, maar integenstelling tot reguliere geneeskunde wordt niet onderzocht of het (a) veilig is, en (b) werkzaam is.

Er zijn veel artikelen en zaken waar grof geld mee verdient word, een detaillist die een flesje homeopatische druppels inkoopt voor 8 euro verkoopt datzelfde flesje voor een bedrag dat ligt tussen de 16 en de 20 euro. ik vind dat niet grof, die marge heb je gewoon nodig.
ik denk dat de fabrikant qua percentage het meest aan verdient.

Klopt dat er aan veel zaken geld wordt verdient, maar wat denk je dat de zogenaamde "werkzame stof" van een D20 homeopatisch middel kosten? Het is veel minder dan een een eurocent.

Bij reguliere geneeskunde moet de uitvinder fors investeren in een middel om de werkzaamheid en de veiligheid aan te tonen. Dan geldt dus dat er meer kosten zijn dan de productie-kosten. Bij homeopathie wordt nog de werkzaamheid noch de veiligheid aangetoond.

columbus schreef:of homeopatische druppels veilig zijn? ik denk het wel want mochten er al werkzame stoffen inzitten dan zijn die zo vaak verdunt dat het niet schadelijk meer is.
of het werkzaam is? misschien dat sommige mensen er baat bij hebben, prima toch.

Er zijn twee mogelijkheden met homeopathische middelen:
a - het is zover verdunt dat er niets meer inzit dat werking heeft.
b - er zit wel iets in dat kan werken, en dat kan ook schadelijk zijn!

columbus schreef:en homeopatische geneesmiddelen occult? denk het niet. vroeger ging het misschien gepaard met het opzeggen van 'spreuken' maar die tijd zijn we al een tijdje gepasseerd (een enkeling uitgezonderd misschien)

Ik weet niet wat jouw definitie van occult is, maar wie in homeopathie gelooft, gelooft daar niet in vanwege objectief bewezen feiten (geen enkel homeopathisch middel is objectief bewezen werkzaam te zijn), maar vanwege het subjectieve en nooit bewezen geloof dat een stof door afdrukken achter laat in water die je kunt vermenigvuldigen door goed te schudden. Dit stamt niet uit bewezen wetenschap, het wordt zelf tegengesproken door de reguliere wetenschap. Het homeopathische geloof is dus een bijgeloof.
John

groenrondballetje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor groenrondballetje » 23 sep 2004 13:59

joepie schreef:Ik denk dat er in de medicijnindustrie erg veel geld verdiend wordt.
Ongelooflijk veel!!!!!!!
Klein voorbeeldje. Ik slik medicijnen voor mijn schildklier. Sinds een anderhalf jaar slik ik daarvoor door de apotheker zelf gemaakte capsules met de grondstof erin die ik nodig heb. Voor 400 capsules betaal ik dan rond de 18 euro.
Nu heeft de farmacie ontdekt dat er veel vraag naar die medicijnen is, dus zijn ze ze gaan persen als tabletten.
Kosten: voor 400 tabletten: 180 euro!!!!!!!!!!!!!!!!!
Nu je snapt dat ik dan gewoon de capsules van de apotheker wil ;-)

Klopt helemaal. Er wordt erg veel geld verdient aan goede werkzame geneesmiddelen. Dit is mogelijk omdat het onderzoek naar de veiligheid en werkzaamheid van geneesmiddelen i.h.a. privaat wordt gefinancieerd waarbij men hoopt de investering (met grote winst) terug te verdienen op de enkele succesvolle medicijnen.

Ter vergelijking, als iemand hetzelfde middel maakt als homeopathisch middel kan bespaard worden op de kosten voor het onderzoek naar de veiligheid en werkzaamheid. Het maken van de druppels kan veel goedkoper, je hebt maar 1 klein pilletje nodig dat je oplost in een oplosmiddel (water, alcohol) en in kleine flesje vergroot tot een volume van miljoenen liters. Als je die kosten berekend voor je eigen kleine flesje (vrijwel niks voor de grondstoffen, een beetje voor het water of het andere oplosmiddel, en een kleinigheidje voor het flesje), dan hoef je gee nrekenwonder te zijn, om uit te kunnen rekenen dat je nog meer geflest wordt voor de medicijnkosten van homeopathische middelen dan in het geval van reguliere medicijnen.
John

joepie

Berichtdoor joepie » 23 sep 2004 14:08

Nu, ik voel me niet geflest, want de verzekering betaald het.
Kan me niet zo veel schelen wat iets dan kost.
Moeten ze maar betere afspraken maken met die farmaceutische industrie.
En hoe denken jullie dan over inenten?
Ook daar zit maar een minime hoeveelheid werkzame stof in. Ook tig keer verdunt.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 23 sep 2004 14:13

joepie schreef:En hoe denken jullie dan over inenten?
Ook daar zit maar een minime hoeveelheid werkzame stof in. Ook tig keer verdunt.

Dat is natuurlijk heel iets anders. Er zit zelfs helemaal geen werkzame stof in, maar er worden verzwakte of dode virussen (of wat het dan ook mogen zijn) ingeent, waardoor je lichaam zelf antistoffen aan gaat maken en er immuun voor wordt. (Waardoor je er dus niets van krijgt als je met een echt actief virus in aanraking komt)

joepie

Berichtdoor joepie » 23 sep 2004 14:16

Aragorn schreef:
joepie schreef:En hoe denken jullie dan over inenten?

Dat is natuurlijk heel iets anders. Er zit zelfs helemaal geen werkzame stof in, maar er worden verzwakte of dode virussen (of wat het dan ook mogen zijn) ingeent, waardoor je lichaam zelf antistoffen aan gaat maken en er immuun voor wordt. (Waardoor je er dus niets van krijgt als je met een echt actief virus in aanraking komt)

Lees je wel goed wat je zegt? Dus er zitten helemaal geen werkzame stof of dode virussen in. En toch geloof je dat ze werken??
Waarom geloof je dat van homeopathie dan ook niet als er volgens sommige ook helemaal geen werkzame stof in zit?

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 23 sep 2004 14:18

Omdat het principe heel anders is. Inenting is geen geneesmiddel, en homeopathie wel. Bij inenting kun je ook aanwijzen wat er wel inzit en wat voor effect dat heeft, wat bij homeopathie dus niet het geval is.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 23 sep 2004 14:19

joepie schreef:Lees je wel goed wat je zegt? Dus er zitten helemaal geen werkzame stof of dode virussen in. En toch geloof je dat ze werken??

Er zit dus geen werkzame stof in, maar wel dode virussen. (lees je wel goed wat ik zeg? :P ) En ik geloof niet alleen dat ze werken, dat is al zo'n 150 jaar bewezen.

joepie

Berichtdoor joepie » 23 sep 2004 14:40

Ik las het goed. Er zit helemaal niets in!!! Dode virussen!! Dood. Helemaal niet werkzaam dus. En daar geloof je in?
Dus eigenlijk zeg je dat ze wel werken omdat het bewezen is?
En omdat het al 150 jaar zo is?
Er zijn ook genoeg bewijzen dat de homeopathie werkt alleen geloof je daar niet in. Vind het tamelijk krom.
En voor mij net zo ongeloofwaardig als dat het zou werken omdat je als moeder positief denkt, en dat dus de reden is dat het werkt bij je baby of dier.
En homeopathie werkt met middelen die trouwens op dezelfde wijze werken als de inenting. Dus waarom geloof je daar wel in.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 23 sep 2004 14:44

joepie schreef:Ik las het goed. Er zit helemaal niets in!!! Dode virussen!! Dood. Helemaal niet werkzaam dus. En daar geloof je in?
Dus eigenlijk zeg je dat ze wel werken omdat het bewezen is?
En omdat het al 150 jaar zo is?
Er zijn ook genoeg bewijzen dat de homeopathie werkt alleen geloof je daar niet in. Vind het tamelijk krom.
En voor mij net zo ongeloofwaardig als dat het zou werken omdat je als moeder positief denkt, en dat dus de reden is dat het werkt bij je baby of dier.
En homeopathie werkt met middelen die trouwens op dezelfde wijze werken als de inenting. Dus waarom geloof je daar wel in.

Er zit dus WEL iets in: dode virussen, die ervoor zorgen dat er antistoffen aan worden gemaakt.

Kun je trouwens ook even aanwijzen waar ik gezegd heb dat ik niet in homeopathie geloof of ertegen ben? :D Ik wilde alleen maar even zeggen dat de vergelijking met inenting totaal niet opgaat, omdat daar het effect wel bewezen EN verklaard is. Misschien dat het eerste voor homeopathie geldt, maar het laatste iig niet.

joepie

Berichtdoor joepie » 23 sep 2004 14:47

Maar jij geloofd dat iets wat dus niets is, dood, nog wel iets bij het lichaam te weeg brengt? Het is trouwens ook nog in een hele kleine hoeveelheid. Waarschijnlijk net zo vaak verdunt als de homeopatische middelen.

Terug naar “Archief”