Marnix schreef:caprice schreef:Marnix schreef:Er worden met dit systeem een hoop mensen geweigerd terwijl ze wel aan zouden moeten kunnen gaan.
Waarom? Een kerkelijk recht (belijdenis doen) is toch altijd aan te vragen? In de reformatie was er elke keer voordat het Heilig Avondmaal gehouden zou worden de mogelijk om belijdenis des geloofs te doen. Ik denk dus niet dat er mensen uitgesloten worden.
Behalve zij die niets van dat nieuwe leven kennen. Iedereen die onbesproken is in leer en leven kan een kerkelijk recht aanvragen, maar het komt er op aan of we ook een Goddelijk recht hebben ontvangen.
Lalage heeft gelijk.. het stuk uit Korinthe gaat over mensen die aangaan terwijl ze dat niet zouden mogen omdat hun leven niet christelijk is. Filter je met het huidige toelatingssysteem die mensen er uit? Die mensen hadden belijdenis van hun geloof gedaan in die kerk en hoorden er toch niet thuis... Overigens had je toen niet honderden kerkgenootschappen.
Je geeft terecht aan dat het om belijdenis van het geloof gaat. Op basis daarvan zouden mensen moeten worden toegelaten of afgewezen. In het huidige systeem gaat het echter niet om belijdenis van je geloof, ik ken een heleboel mensen die belijdenis van hun geloof hebben gedaan maar niet aan het avondmaal mogen in mijn kerk. Waarom niet? Omdat het niet meer gaat om belijdenis van je geloof in Christus, maar om het jezelf verbinden aan een bepaalde kerk en belijdenis doen in de kerkleer in details... Dit vind ik nergens terug in de bijbel.
Mensen bij wie leer en leven niet strookt met de belijdenis mogen geweerd worden van het Heilig Avondmaal (Zelf heb ik overigens nog nooit meegemaakt dat iemand de plaats ontzegd is door de tafelwacht).
In de (nadere) reformatie, en dat is nu nog zo, wordt er voor het afleggen van belijdenis des geloofs door de kerkenraad geen persoonlijke geloofsgetuigenis gevraagd of verwacht. Je geeft aan dat je belijdenis des geloofs wilt doen.
Het is niet zo dat je alleen belijdenis van de waarheid doet. Wij behandelen op de belijdeniscatechisatie het Kort Begrip (uittreksel Heidelberger catechismus) en daar staat boven: 'voor hen die zich willen begeven tot des Heeren Heilig Avondmaal'.
De catechiseermeester geeft ook aan dat je er niet zomaar zit. Er moet meer gebeuren dan een belijdenis van de waarheid. Hij probeert je in de klem te brengen: 'Ik moet belijdenis des geloofs gaan doen, maar ten diepste kan ik dat niet doen.' Of je dan moet gaan liegen voorin de kerk? Want als je de vragen van Voetius doorleest kom je als je goed leest er wel achter dat je hier ten diepste geen 'ja' op kunt zeggen als je niets van dat nieuwe leven kent. Het wordt dus niet door alle predikanten gezien als een bot aanvaarden van de leer.
Marnix schreef:Overigens snap ik ook niet zo wat dit met het bijbelse systeem van zelfbeproeving te maken heeft. Ik kan me er in vinden dat leiders in de kerk wel verantwoordelijkheid hebben maar dan zouden ze mensen niet op deze basis mogen weigeren... ze zouden dan onderzoek moeten doen naar leer en leven van die mensen. Dit heeft de kerkorde ook aan. Dat gebeurt niet... misschien is het ook wel lastig, maar voor die gevallen legt de bijbel dmv zelfbeproeving de verantwoordelijkheid bij de mensen zelf.
Als leer en leven van mensen zuiver zijn en iemand belijdenis des geloofs heeft afgelegd, dan mag de tafelwacht hen niet meer weren. Ook al weten ze (of denken/vermoeden) dat die persoon niets van het nieuwe leven kent. Dan komt het op die zelfverantwoordelijkheid aan. Het Avondmaalsformulier geeft ook drie zaken aan tot zelfbeproeving. En die ruimte daarvoor duurt een week. Een week voordat het H. Avondmaal namelijk staat bediend te worden, wordt er een voorbereidingspredikatie gehouden, waarin iedereen opgeroepen wordt zichzelf te beproeven. Dan komt het er persoonlijk op aan.